بمب خوشه ای ضد تانک CBU 97

موثرترین سلاح ها تنها قدرت آتش ویرانگر ندارند، آنها ترس و وحشت را در دل دشمن بر می انگیزند. (CBU_97) یک بمب خوشه ای هوشمند با توان پوشش مناطق وسیع برای انهدام ادوات زرهی دشمن در تعداد بالا در هر پرتاب است.

تا حدی که تنها چند عدد از این بمب خوفناک میتواند یک لشکر زرهی کامل را نابود کند. از تاریخ آغاز پروژه ساخت آن اطلاعات درستی در دسترس نیست ولی در سال(۱۹۸۸) صحبتهایی پیرامون آن آغاز شد و توسط خلبانان به (معجزه پیاپی) لغب گرفت. چون بخشهای متحرک زیادی داشت و اتفاقات متعددی باید رخ میداد تا طبق انتظار عمل کند.

آن زمان گمان میرفت که امکان کارکرد این بمب بنا به اطلاعات داده شده عملی نیست لذا باید عملکرد آنرا به معجزه تشبیه کرد. ساخت چنین جنگ افزار مخوفی حدود هفده سال برای شرکت تسکسترون و طراح ارشد پروژه (Joel bemestein) زمان برده و برای تولید آن مسیری دشوار طی شده است و همین بس که ارتش آمریکا بیش از صدو بیست بار دستور لغو پروژه را صادر کرد، اما پشتکار سازنده در نهایت به تولید این سلاح مرگ آور منتهی شد.

بمب خوشه ای (CBU_97) بمبی کاملا هوشمند با وزن چهارصد و پنجاه کیلوگرم است و در مرحله اول پرواز قابل هدایت نیست اما پس ازچند تغییر شکل با دقتی فوق العاده ستونهای زرهی دشمن را مورد تهاجم قرار می‌دهد. این بمب از پیشرفته ترینهاست و میتواند ده ها تانک را در وسعتی به اندازه صدو چهل و پنج هکتار یعنی بیش از شانزده زمین فوتبال رهگیری و نابود کند.

ساختار این بمب در اصل یک حامل است که ده پرتابگر (BLU_108) که هرکدام چهار اسکیت هوشمند انفجاری را برای نابودی هدفی به گستردگی چهل تانک است را حمل میکند.

این بمب (۲/۳۴) طول و چهل سانتیمتر قطر و چهار بالچه ثابت برای تصحیح حرکت در انتهای بدنه دارد و پس از پرتاب باز میشود و فقط وظیفه سقوط در راستای صحیح را به عهده دارد. این بمب در صورت پرتاب از ارتفاع هزار و دویست متری شانزده کیلومتر گلاید کرده و به سمت هدف پرواز میکند و در محدوده سرعتی (۴۶۰) تا (۱۲۰۰) کیلومتر قابل پرتاب است.

پس از پرتاب بمب و طی فاصله مورد نظر تغییر شکل بمب آغاز میشودو این بمب مخوف با حرکتی شگفت آور حمله را آغاز میکند.
ابتدا پوسته سه تکه بمب با انفجاری کوچک که از بدنه جدا شده و از درون آن ده حامل استوانه ای «BLU_108» که در دو ردیف پنج تایی که حول محوری در وسط بمب نصب شده نمایان می‌شود. در بین استوانه ها و میله مرکزی دو کیسه هوا وجود دارد که باد شدنیست و با فشاری که وارد می آورد استوانه ها را آزاد میکند.

هر استوانه (۷۸/۸) سانتیمتر طول و (۲۹/۵) کیلوگرم وزن و (۱۳/۳) سانتیمتر قطر دارد. سپس با استفاده از زمان سنج هوشمندش استوانه ها را در لحظه مناسب و به صورت پی درپی رها کرده و آنها چتر خود را آزاد میکنند تا در فاصله سی متری از یکدیگر قرار گیرند و بطور مساوی بالای منطقه هدف توضیع شوند. و اینکار باعث میشود استوانه ها با زوایه دقیق نود درجه سقوط کنند.

در این وضعیت رادار ارتفاع سنج زیر هر استوانه فاصله را تا زمین تخمین میزند تا به محض رسیدن به ارتفاع تعیین شده بوسترهای راکتی کوچک بالای هر استوانه روشن شود. استوانه به وسیله بوستر هایش مجددا کمی به بالا هدایت میشوند و در این صعود کوتاه بوسترها استوانه را با سرعت میچرخانند تا چهار اسکیت موجود روی بدنه استوانه با زاویه سی درجه به اطراف پرتاب شود و آسمان بالای هدف را پر از دسته های مرگبار اسکیتها کند.

هر اسکیت (۹/۵) سانت ارتفاع و (۱۲/۷) سانت قطر و سه کیلو چهارصد گرم وزن دارد. که شامل(۹۴۵) گرم ماده منفجره خرج گود است. این فناوری دقیقا مشابه کلاهک موشک ضد زره عمل کرده و شامل یک قیف مسی است که از پشت با ماده منفجره پر شده و هر اسکیت میتواند مستقیما روی هدفی مثل تانک، نفربر، کامیون و وسایل نقلیه پشتیبانی یا حتی قایق های تندرو حمله کند.

سپس با انفجار هر کدام بالای هدف فوران نیزه ای مس مذاب به سمت هدف بیچاره پرتاب میشود. این فوران مذاب مسی چنان داغ و سریع وارد عمل میشود که زره ضخیم تانک را سوراخ کرده و وارد آن میشود و گفته شده فقط زره واکنشی، توانایی دفع آنرا دارد. ولی ذکر این نکته نیز واجب است که هیچ تانکی از زره واکنشی به سمت بالا استفاده نمیکند و اکثر این زره ها تا زاویه هفتاد درجه را پوشش می‌دهند. ولی در قسمت بالا و روی سقف ازین حفاظت بی بهره اند و این مورد کارکرد این اسکیت ها را در هدف قرار دادن ادوات دشمن کاملا عملی کرده است.

برای نمونه تهاجم این سلاح مخوف میتوان از استفاده آن در جنگ دوم خلیج فارس (آزاد سازی عراق) یاد کرد. وقتی ستون زرهی ایالات متحده وارد دشتهای مسطح عراق میشود به ناگاه با دو لشکر زرهی عراق روبرو شده و در تنگنا قرار میگیرد به هر حال تعداد تانک نیز میتواند نقاط ضعف را جبران کند. در این هنگام فرمانده زرهی درخواست نیروی کمکی میکند و نیروی هوایی که آزادی عمل زیادی دارد وارد کارزار می‌شود. فقط دو فروند هواپیما چند روند از این بمبها را وارد معرکه میکنند.

پس از رسیدن در منطقه درگیری بمبها رها میشود و عملکرد معجزه آسای خود را نمایش میدهد با رها شدن چند بمب «CBU_97» ستون بزرگ و چند ردیفه از تانکهای تی هفتادودو عراقی در چشم به هم زدنی به نابودی کامل می‌رسد و نیروهای داخل تانکها آتش گرفته و متلاشی شده در درون و بیرون تانکهایشان از ادامه حرکت باز میمانند و نیروی زرهی که در دسته کمکی در قسمتی عقبتر از این معرکه نظاره گر این صحنه وحشت آور است به سرعت از تانکها خارج شده و یا پا به فرار میگذارند یا لباسهای سفید خود را به نشانه تسلیم بالا میبرند.

این تکنولوژی مخوف در چشم به هم زدنی نیروی زرهی خودی را بدون شلیک گلوله ای پیروز میدان کرد. این اتفاق و اتفاقات مشابه نشان داد که هفده سال تلاش مداوم از طرف مهندسان برای ساخت چنین سلاحی بااین سطح از عملکرد ازرش تمام سختیها را داشت و شرکت تسکسترون در کار خود کاملا موفق بوده است.

دیدگاه ها غیر فعال است.