زیردریایی دیزل الکتریک دلفین

نام آلمان از دیرباز با ساخت زیردریایی گره خورده است، از جنگ جهانی دوم که گرگهای آلمانی به کابوس ناوگان دریایی متفقین تبدیل شده بودند تا به امروز که آلمان به قطب تولید زیردریاییهای غیر اتمی در دنیاست، ژرمن ها راه درازی را پیموده اند، آخرین معجزه آلمانها در این حوضه زیردریایی های دلفین است که با بهره مندی از اژدرهای روز دنیا، پیشرفته ترین سونارها و جنگ الکترونیک قابلیت انتقال نیروهای ویژه، شلیک موشکهای کروز از زیر آب، و حتی دفاع هوایی جز در مورد سوخت از همتایان اتمی خود چیزی کم ندارد.

دلفین در واقع نام دو کلاس زیردریایی با نام‌های «Dolphin_1&2» ساخت کشتی سازی آلمان برای کشور اسرائیل است، کلاس دلفین یک شامل سه زیردریایی با نام‌های «Dolphin_Leviathan_Tekumah» است که در سال‌های (۱۹۹۸_۹۹ و۲۰۰۰) تحویل نیروی دریایی این کشور شده است، این زیردریایی ها بر اساس نمونه صادراتی «Teyp_209» ساخته شده اند اما قدری در ابعاد بزرگترند تا همتراز زیردریایی کشور آلمان باشند.

دلفین_یک طولی معادل(۵۷/۳) و عرضی برابر با(۶/۸) متر داشته و وزنش روی آب(۱۶۴۰) و زیر آب(۱۹۰۰) تن میباشد.

هر زیردریایی به سه موتور دیزل با توان(۴۲۴۳) اسب بخار مجهز بوده و میتواند در عمق کم، در حالی که لوله تنفس پیشرانه از آب خارج است به سرعت(۳۷) کیلومتر در ساعت برسد، در زمان فعالیت پیشرانه ها، حجم عظیمی از باتری ها نیز شارژ میشوند تا زمانی که وسیله به اعماق میرود، شفت ملخ بوسیله موتور الکتریکی متصل به باتریها به گردش درآید.

در این حالت سرعت دلفین به بیست کیلومتر در ساعت کاهش میابد، اما مزیت اینکار این است که دیگر هیچ صدایی از موتور شنیده نمیشود و میتواند با سکوت کامل به انجام ماموریت بپردازد، در صورت حرکت روی آب برد زیردریایی به(۱۵) هزار کیلومتر و با حرکت در زیر آب به(۷۴۰) کیلومتر خواهد رسید.

همچنین میتواند تا عمق(۳۵۰) متر در آب فرورفته و مدت(۳۰) روز را در آنجا بماند، جالب اینجاست که اسرائیل برای دریافت چنین زیردریایی پیشرفته ای مبلغ ناچیزی پرداخت کرده است، در واقع دو نمونه اولی کاملا بدون پرداخت و نمونه سوم با پرداخت نصف هزینه تحویل شده و این به علت غرامت سالیانه جریان هلوکاست که آلمان باید پرداخت کند به اینصورت انجام شده است.

کلاس«Dolphin_2» شامل سه فروند به نام‌های «Rahav_Tanin» برای دو نمونه تحویل شده است و سومین فروند هنوز نامی ندارد که در سال‌های (۲۰۱۳ و۲۰۱۴) تحویل شده اند و سومین فروند نیز در(۲۰۱۷) تحویل خواهد شد، کلاس «دلفین_دو» بر اساس «Teyp_212» آلمان ساخته شده و از آن نیز قدری بزرگتر و حدود پانصد تن سنگینتر است، طولی معادل(۶۸/۶) متر و وزن آن روی آب(۲۰۵۰) و زیر آب(۲۴۰۰) تن دارد، دلفین_دو میتواند به سرعت(۴۶) کیلومتر در ساعت برسد، اما مانند«Teyp_212» به جای باتریهای شارژی نیکل کادمیوم که فضای خیلی زیادی را اشغال میکرد، از پیشرانه مستقل از هوا مبتنی بر پیلهای سوختی هیدروژنی استفاده میکند.

استفاده از این روش باعث شده تا زیردریایی در عمق بسیار زیاد بدون کوچکترین صدایی حرکت کند، «دلفین_دو» بزرگترین زیردریایی ساخت آلمان و گرانترین سلاح در دستان اسرائیل است، و در میان زیردریایی های غیر اتمی، پیچیده ترین و پیشرفته ترین و توانمندترین زیردریایی محسوب میشود، قیمت دو زیردریایی تحویل شده از سری دوم معادل، یک میلیارد و سیصد میلیون یورو بوده که یک سوم آنرا دولت آلمان به عنوان بخشی از غرامت هولوکاست تقبل کرده و سومین فروند نیز(۵۰۰ تا ۷۰۰) میلیون یورو قیمت خواهد داشت.

هر فروند دلفین شش لوله پرتاب اژدرهای(۵۳۳) میلیمتری و چهار لوله پرتاب اژدرهای غول آسای(۶۵۰) میلیمتری دارد. لوله های دوم آنقدر بزرگ هستند که برای مین ریزی نیز میشود از آنها استفاده نمود، همچنین برای شلیک موشک کروز و موشکهای ضد کشتی هارپون از زیر آب و تخلیه زیردریایی های کوچک مرطوب استفاده شوند.

این وسایل که مانند موتور سیکلت در زیر آب عمل میکنند برای استفاده نیروهای ویژه و عملیاتهای مخفی بکار میروند، مهمترین ویژگی کلاس دلفین نیز همین است و میتواند مانند همتایان غول آسای آمریکاییش نیروهای ویژه را نیز پشتیبانی و با خود به میدان ببرد.

دلفین میتواند در سکوت کامل به سی کیلومتری ساحل دشمن نزدیک شود و کماندوهایش را با لباس غواصی و وسایل کامل به ساحل دشمن روانه کند، همچنین میتواند با شلیک موشکهای کروز آتش پشتیبانی برای آنها فراهم کند، و ذهن دشمن را کاملا مشغول و منحرف کند.

زیردریایی«دلفین_یک» قادر به حمل شانزده اژدر یا موشک کروز بومی «Popeye Turbo» بوده ولی برای«دلفین_دو» محرمانه بوده و چیزی اعلام نشده است، دلفینها اغلب با اژدرهای(۵۳۳) میلیمتری مسلح میشوند و از تیوب(۶۵۰) میلیمتری برای شلیک کروز استفاده می‌کنند. اژدر(۵۳۳) میلیمتری از نوع«DM2A3» ساخت آلمان است.

از تیوبهای(۶۵۰) میلیمتری برای شلیک موشکهای کروز استفاده میشود، اژدرهای(۵۳۳) میلیمتری مجهز به هدایت سیمی(۳۶۰) کیلوگرم ماده منفجره دارد که در دو وضعیت قابل شلیک است، در حالت آشیانه یاب فعال میتواند هدفی در فاصله(۱۳) کیلومتری را با سرعت(۶۵) کیلومتر در ساعت مورد اصابت قرار دهد، در حالت آشیانه یاب منفعل نیز(۲۸) کیلومتر برد داشته و با سرعت(۴۱) کیلومتر بر ساعت حرکت میکند.

دلفین علیه اهداف زمینی هم از موشک کروز بومی «POPEYE Turbo» با برد(۱۵۰۰) کیلومتر بهره میبرد، این موشک پس از رد درخواست اسرائیل برای خرید موشک تاماهاوک توسط دولت کلینتون در سال(۲۰۰۰) بصورت بومی و بر مبنای موشک سوخت جامد و هوارتا «POPEYE» طراحی شد، با این تفاوت که بزرگتر است، بجای پیشرانه راکت از موتور توربوجت استفاده میکند و بجای سیستمهای هدایت اپتیک، سیستم معمول موشکی مانند تاماهاوک را دارد.

اما نکته مهم اینجاست که اسرائیل برای ایجاد توان مضاعف بازدارندگی اتمی، کلاهک اتمی برخی از موشک‌های «Popeye turbo» را با کلاهک اتمی شامل شش کیلوگرم پلوتونیوم به قدرت(۲۰۰) هزار تن«TNT» جایگزین کرده تا اگر به هر دلیلی زرادخانه اتمی اسرائیل شامل بمبها و موشکهای بالستیک قاره پیما روی زمین نابود شدند، توانایی ضربه دوم از طریق دلفینها محفوظ بماند.

دلفین به کامپیوتر کنترل آتش« Isus_90» ساخت کمپانی اطلس الکترونیک آلمان مجهز است که وظایفی چون ناوبری، مدیریت اتوماتیک حسگرها، کنترل آتش و عملیات را بصورت یکپارچه انجام میدهد، همچنین اسرائیل سیستم هشدار قفل راداری و جنگ الکترونیک دلفینها را بصورت بومی و در شرکت البیت سیستمز تولید کرده است، این سیستم میتواند تمام محیط پیرامون را در باند(۲تا۱۸) گیگاهرتز مورد اسکن قرار دهد و با دقت (۵ تا۱/۴) درجه، محل دقیق تابش سیگنالهای دشمن را رهگیری کرده و اقدامات لازم برای اخلال را انجام دهد.

یک رادار فعال اسکن سطحی نیز توسط کمپانی«Elta» بصورت بومی برای دلفین طراحی شده است، مجموعه سونار زیردریایی هم شامل گیرنده های غیرفعال جستجو و سونار حمله در دماغه است، دو پریسکوپ هم برای دلفین در برجک تعبیه شده است.

محل دائم استقرار دلفینها دریای مدیترانه است، یکی از آنها پایگاه نیروی دریایی اسرائیل در شهر بندری ایلات در دریای سرخ مستقر بوده و همچنین یک فروند که قطعا به سلاح اتمی مجهز است، در خلیج عقبه و در منطقه استراتژیک تنگه تیران نزدیک عربستان مستقر شده است تا به عنوان بازدارنده اتمی مقابل دشمنان اصلی این کشور عمل کند. سال(۲۰۱۰) نیز یک دلفین مجهز به سلاح اتمی در مدیترانه نزدیک مرزهای سوریه مستقر بود تا به عنوان بازدارنده اتمی در حمله بالستیک احتمالی سوریه باشد.

زمانی که تنشهای سوریه به اوج خود رسیده بود، روسیه چهل فروند موشک ضد کشتی یاخونت در اختیار دولت سوریه گذاشت تا از دخالت خارجی ممانعت کند، البته اسرائیل پیشتر به روسیه اخطار کرده بود که در صورت تحویل این موشکها به سوریه، تمام قراردادهای نظامیش را با این کشور لغو خواهد کرد، بخصوص هواپیمای بدون سرنشین این کشور، قراردادهایی که به عنوان جایزه خلف وعده روسیه در ماجرای تحویل اس سیصدها به ایران بین روسیه و اسرائیل بسته شده بود.

البته روسیه کار خود را کرد و یاخونتها را تحویل سوریه داد و در یک انبار در بندر لاذقیه مستقر شد، اسرائیل که از طریق روابط دیپلماتیک نتوانسته بود کاری از پیش ببرد دلفینها را برای ماموریتی خطیر روانه میدان کرد، در سحرگاه پنجم ژوئن(۲۰۱۳)، تعداد نا مشخصی دلفین با خاموش کردن موتورها، در سکوت مطلق به بندرگاه لاذقیه نزدیک شدند و در لحظه مناسب با شلیک حدودا پنج موشک کروز پوپای از زیر آب، و فاصله چندصد کیلومتری انبار حاوی(۴۰) موشک یاخونت را به هوا فرستادند، چند دستگاه کشف اهداف زیردریایی نیز در انبار وجود داشت که منهدم شد.

 

همچنین بخوانید:

زیردریایی کلاس ویرجینیا
Uss columbia submarine زیردریایی

دیدگاه ها غیر فعال است.