اپل و گوگل، جاسوس های آمریکایی

هر روز شرکت های برتر فناوری در دنیا ابزار نوینی تولید میکنند از ماشین خورشیدی تا خانه هوشمند و یا جارو برقی روباتیک(رومبا).

هر روز اخبار جدیدی از سرقت اطلاعات کاربران این شرکت ها بگوش می رسد و موجب شکایت و زدو خورد های رسانه ای فراوان می شود.بنابر این این شرکت ها برای جاسوسی از کاربران خود و فروش آنها به کشور های سلطه گر که آمریکا و اسرائیل در صدر آنها هستد نیاز به تکنولوژی های جدیدی دارند که در این مطلب به یکی از آنها اشاره میکنیم.

این جاسوس افزار یک جاروبرقی است.

رومبا یک جاروبرقی روباتیک خودکار است که توسط شرکت iRobot فروخته می‌شود. این جاروبرقی، نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۵، رونمایی شد.

رومبا با کمک حسگرهایش می‌تواند متوجه موانع سر راه و نیز کثیفی‌های روی سطح بشود و با حرکت آرام و پیوسته خود، تمام مساحت اتاق‌ها را پاکیزه کند.

همچنین می‌تواند با استفاده از دو سری چرخی که دارد، گردش ۳۶۰ درجه داشته باشد و آنقدر باهوش است که متوجه تغییر ارتفاع در مسیر خود بشود و از راه‌پله سقوط نکند.همچنین قابلیت شنیدن صدا های اطراف خود را نیز دارد.

اما خبر جدیدی که در مورد رومبا منتشر شده، اندکی عجیب است!

رومبا با حرکت تدریجی در داخل خانه کاربران، نقشه‌ای از فضای داخل خانه‌ها را هم به دست می‌آورد. حالا این شرکت اعلام کرده که در نظر دارد این اطلاعات را به اپل و گوگل بفروشد!

چیز عجیبی به نظر می‌رسد؛ اما خوب این شرکت از همان اول،‌ در شرایط سرویس خود، به این مسئله اشاره کرده است.

اما شما به من بگویید آخرین باری که شما شرایط سرویس یک محصول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را با دفت خوانده‌اید کی بوده یا اصلا تا حالا در عمرتان یک بار این کار را کرده‌اید؟!

این نقشه‌ها به چه کار شرکت‌هایی مثل آمازون، اپل یا گوگل می‌آیند؟

لازمه ایجاد خانه‌های هوشمند این است که اطلاعات دقیقی در مورد فضای داخل خانه‌ها و چینش وسایل در داخل آنها وجود داشته باشد. از سوی دیگر رومبا نیاز دارد که با ابزارهای خانه‌های هوشمند، سازگار باشد. مثلا به تازگی رومبا با دستیار صوتی الکسای آمازون هماهنگ شده است.

البته به نظر می رسد که شرکت‌های بزرگ تنها می‌خواهند به یک نمای بزرگ و جمع‌بندی شده از فضای عمومی داخل خانه‌ها و کارهایی که برای بهینه کردن خانه‌های هوشمند باید انجام بدهند، برسند و خبری از این نخواهد بود که این شرکت‌ها دقیقا بدانند که میز نهارخوری، یک کاربر مشخص، در کدام گوشه خانه قرار داده شده است.

بله، برای اپل و آمازون ملاک نیست اما برای کشور هایی که قصد جاسوسی از اصلاعات شما را دارند بسیار وسیله کاربردی و مفیدی خواهد بود.

اتاق های مخفی،شیوه چیدمان،بررسی افراد در ساختمان و حتی فیلمبرداری از خانه که با پیشرفت این وسیله امکان آن نیز هست از خطرات این وسیله خواهند بود.

 

دیدگاه ها غیر فعال است.