اولین حیات زمین چگونه تشکیل شد؟

فرض کنید در لحظه ای جادویی به زمین باستانی در ۴٫۵ میلیارد سال پیش منتقل شدید. اگر دوباره در لحظه ای جادویی به زمان حال برگردید پیدایش حیات را جادو خطاب میکنید. تنوع گونه های زمینی را میتوان تا حد زیادی از طریق نظریه تکامل داروین توضیح داد. فرآیندی که میلیاردها سال به طول انجامید تا بشر آغازین در ۵ میلیون سال پیش بر روی زمین پا بگذارد. اما این تکامل باید نقطه شروعی داشته باشد. اگر از سیاره دیگری آمدیم نقطه شروع حیات آنجا چه بوده؟ اگر در زمین متولد شدیم اولین حیات زمین از کجا آمد؟ ذهن شما هر چقدر کمالگرا و تطبیق ناپذیر باشد متقاعد خواهد شد که حیات از کجا پدید آمده.

 

اولین شکل از زندگی باید مقطعی داشته باشد. باید از ماده ای غیر زنده شروع شده باشد. اما چگونه ممکن است فرآیند های زمین شناسی و فیزیک و شیمی دقیقا به درستی ترکیب شوند؟ چگونه اولین حیات زنده را از مواد غیر زنده تولید شدند؟ این برای بسیاری از مردم توجیح ناپذیر است. آیا نقشه ای وجود داشته؟ چگونه به خودی خود این حیات خود را ساخته؟ چگونه به خودی خود این حیات رشد کرده؟

 

منشا موجودات زنده یا تکامل

منشا موجودات زنده از مواد معدنی یا غیرزنده ابیوژنز (به انگلیسی:Abiogenesis تلفظ امریکن: اِ بایوُ جِنِسِس) نامیده میشود. نباید ابیوژنز را با تکامل اشتباه گرفت. ابیوژنر تکامل نیست. تکامل فرآیند توسعه یا تنوع موجودات زنده از اشکال قبلی موجودات زنده است. تکامل چیزی درباره پیدایش زندگی برای اولین بار در زمین ارائه نمیدهد. پس اولین موجود زنده از کجا آمد؟

اولین حیات زمین از کجا آمد؟

سوال اصلی مقاله ما این است: اولین حیات زمین از کجا آمد؟

علی رغم تمام تغییرات باور نکردنی که امروزه در موجودات زنده بوجود آمده، همه موجودات چه آغازی چه باکتری چه گیاه و چه جانور و چه ویروس از سه عنصر بنیادین تشکیل شدیم:

۱-نوکلئیک اسید ها:

تشکیل دهنده DNA و شکل ساده تری به نام RNA شامل نقشه های زندگی و مولکول های خود تکثیر. برای تشکیل یک نوکلئیک اسید نیاز به یک گروه فسفات و یک قند پنج کربنه و یک گروه نیتروژن بیس است.

نوکلئیک اسید

۲-پروتئین ها:

انجام دهنده اعمال سلولی در بدن شما که هر آنچه که تصور کنید از آنها نشات میگیرد

ساختمان پروتئین ها- اولین حیات زمین

۳-لیپید ها:

لیپید ها-اولین حیات زمین

نوعی ساده از چربی ها که در هر سلول موجودات زنده وجود دارد

قبل از اینکه هر موجود زنده ای وجود داشته باشد این سه چیز باید وجود داشته باشند.

باید خاطرنشان کنیم که مهمترین بخش در این ترکیب لیپید ها هستند چرا که دیواره سلولی را تشکیل میدهند. دیواره سلولی مانع از بین رفتن نوکلئیک اسید ها میشود و عناصر را در کنار هم جمع میکند. پس هر مطالعه ای درباره ابیوژنز باید از لیپید ها شروع شود.

لیپید ها از کجا آمدند؟

در گذشته تصور میشد که لیپید ها فقط در موجودات زنده تولید میشوند. ولی آزمایش ها نشان داده اند که وقتی مونوکسید کربن و هیدروژن با مواد معدنی موجود در پوسته زمین در کنار هم باشند و حرارت وجود داشته باشد لیپید ها به وجود می آیند. ما خوش شانس بوده ایم چرا که همه این اجزا در جو ثانویه زمین وجود داشته اند!!!

الان شاید بگویید آهان پس اولین سلول ها به وجود آمدند. نه در واقع این بخشی از آن بود. البته که لیپید ها قابلیت خود آرایی به شکل کره دارند. ان خود آرایی در واقع نشات گرفته از سر آب دوست و دو دم آبگریز است. اما این کافی نبود. وقتی ساختار نمک و یا منیزیم وجود داشته باشد این خود آرایی از بین میرود.

مشکل از این هم بزرگتر میشود. RNA و DNA برای حیات خود به این مولکول ها نیاز دارند. تصور میشود که اقیانوس های زمین کاملا نمکی بوده اند پس این نظریه کمی دچار اختلال میشود. اما در سال ۲۰۱۹ محققان دانشگاه واشنگتن نشان دادند ساختار لیپید ها در جایی که آمینو اسید ها وجود دارند متلاشی نمیشوند. آمینو اسید ها چه هستند؟ مواد تشکیل دهنده پروتئین ها!!!

چیزی که در این تحقیق مهم است این است که نشان میدهد پروتئین و لیپید چقدر به هم وابسته اند.

DNA و RNA از کجا آمدند؟

اینها مهمترین بخش خود تکثیر کننده سلول ها هستند که صفات شما را با کمک هم میسازند. اطلاعات ژنتیکی در DNA زخیره میشود و RNA وظیفه ساخت پروتئین ها از روی DNA را دارد. RNA ها در واقع رشته نصف شده  DNA هستند. RNA ها اولین بار توانستند با پیوند های یگانه و دوگانه DNA را بسازند. پس بیایید ببینیم چگونه اولین بار RNA از مواد غیر زنده ساخته شد؟

واقعیت این است که پاسخ به این پرسش چندان کار ساده ای نیست. در واقع این یک مانع بزرگ برای هر نظریه زیست زایی است. آخرین تحقیقات درباره RNA میگویند این مولکول زیستی از سه جز شیمیایی تشکیل شده. گروه فسفات که به یک قند پنج کربنه پیوند خورده و چیزی میله مانند از قند پنج کربنه بیرون زده است که نوکلئید نامیده میشود تشکیل شده است.

تحقیقاتی که برای اثبات نحوه تشکیل اولین RNA انجام شد چه بودند؟

اینکه محیط گذشته زمین را در حالات مختلف شبیه سازی کنیم و به دنبال نقطه تشکیل RNA بگردیم تاحد زیادی ناموفق بوده است. دلیل این امر کمی پیچیده است. سلول های بدن شما به آنزیم های پیچیده نیاز دارند تا سازندگان RNA را قبل از ترکیب و تشکیل پلیمر ها به هم نزدیک کند. این آنزیم ها خود نیاز به وجود RNA دارند تا بتوانند ساخته شوند. در تحقیق بسیار مهمی در سال ۲۰۰۹ محققان موسسه پلی تکنیک رنسلیر در نیویورک نشان داد RNA امروزی روی سطح خاک رس میتواند مانند کاتالیزور عمل کند. در عمل کاتالیز کردن واکنش خاک رس RNA خود کار آنزیم ها را ناخواسته انجام میدهد.

همچنین آزمایشات دیگری انجام شد و احتمالاتی مبنی بر اینکه محیط اولیه زمین که پر از شهاب سنگ ها و غبار بین سیاره ای بوده توانسته اند شرایط مناسب برای پلیمریزه شدن RNA را تشکیل داده باشند. آنها نشان دادند که چرخه مرطوب-خشک این محیط برای پلیمریزایسیون RNA بسیار مفید است.

نظریه های دیگری نیز مطرح شده که احتمالا چنین پلیمر هایی در مدت کوتاهی پس از شکل گیری آن در اوایل ۴٫۱۷ میلیارد سال پیش روی زمین وجود داشته. این یعنی این پلیمر های معدنی با استفاده از نور فرابنفش که عامل اصلی تغییرات ژنتیکی و تجزیه پلیمر هاست توانسته این پلیمر معدنی را به RNA آلی تبدیل شود.

چه شد که پروتئین ها به وجود آمدند؟

تا اینجا دو عنصر مهم از حیات به وجود آمدند. لیپید ها برای محافظت از RNA و DNA و ساختار سلولی و RNA و DNA برای تقسیم و کنترل سلول. اما پروتئین ها چه شد که به وجود آمدند؟

در ۱۹۵۰ میلادی چندین آزمایش توسط استنلی میلر و هارولد اوری تایید کرد که تشکیل طبیعی اسید های آمینه یعنی تشکیل دهنده پروتئین ها و اجزای پروتئین ها و سایر ترکیبات آلی بدون مواد آلی در خارج از جو اولیه زمین ممکن است. پس مواد سازنده پروتئین ها احتمالا در اوایل تشکیل زمین وجود داشته اند اما شرایط تا بعد از تشکیل لیپید ها برای ساخت پروتئین مهیا نبوده.

به نظر میرسد که تشکیل بسیاری از انواع مولکول های آلی به آسانی انجام میشود اما من تاکنون فقط راه هایی را گفتم که میتواند به طور جدی باعث تشکیل عناصر اولیه حیات شود. ممکن است الان بگویید خب الان همه چیز مهیا شده!!! باید بگم که نه!!! درست است که الان تمام عناصر سازنده یک سلول موجود هستند اما این لزوما به معنی این نیست که الان همه آنها برای تشکیل سلول گرد هم آمده اند!!!

چه شد که همه عناصر اصلی باهم حیات را ساختند؟

چگونه مولکول های پیچیده باهم یکجا جمع میشوند تا خودهمانند سازی کنند و به یک موجود زنده تبدیل بشوند؟

اگر بخواهیم صادق باشیم هنوز این سوال پاسخ قطعی ندارد اما فرضیه هایی موجود است. استدلال های آفرینش گرایانه وجود دارد مانند اینکه اگر تمام اجزای یک ساعت را در یک قوطی بریزیم و آنرا برای یک میلیون سال هم بزنیم و هیچ قطعه ای خراب نشود قطعا یک ساعت خواهیم داشت.

برخی از افراد به فرضیه دانشمندانی مثل هویل و چاندرا ویکراماسینگ اعتقاد دارند. این فرضیه میگوید احتمال اینکه مواد شیمیایی موجود در یک باکتری ساده به طور تصادفی به وجود بیایند ۱ در ۱۰ به توان ۴۰۰۰۰ است!!! پس در نتیجه این یک غیرممکن مجازی است.

آمار هایی وجود دارد که میگوید شانس ایجاد یک مولکول پروتئین به صورت تصادفی ۱ در ۱۰ به توان ۴۵ باست.باید در نظر داشت که خب شاید این احتمال بسیار کم باشد اما اگر این احتمال را در مناطق وسیع در نظر بگیریم میبینیم تعداد زیادی آمینو اسید برای تشکیل پروتئین ها در طی میلیون ها سال وجود داشته است. اما آرگومان اجزای ساعت در قوطی بیش از حد ساده سازی شده اند. آنها اشکال پیچیده سلول های زنده را نادیده میگیرند. قطعا هم باکتری امروزی در اولین اتفاق به صورت پیچیده به وجود نیامده است!!!

یک نظریه بسیار محکم وجود دارد و آن این است که اولین سلول یک باکتری ساده با DNA شش جزئی که ساده ترین شکل ممکن است و یک لایه لیپید بوده است.

مسئله آغاز تکامل مسئله ای سخت…

اینکه چگونه این تکامل شروع شد یک مسئله سخت است. حتی اگر تکامل اتفاق می افتاد مشکل ساز بوده. تکامل شیمیایی با تکامل بیولوژیکی یکسان نیست که ژن های ضعیف حذف میشوند و ژن های قوی باقی میمانند. تکامل شیمیایی احتمال شکست هم دارد. اینکه چگونه پیچیدگی مورد نیاز برای تکامل بیولوژیکی ایجاد شده کمی بحث برانگیز است.

در سال ۲۰۱۴ جرمی انگلند استاد فیزیک انشگاه MIT از نظر ریاضی نشان داد که نیروی محرک تکامل شیمیایی ممکن است در قانون دوم ترمودینامیک نیوتون پنهان باشد!!! این محرک آنتروپی است. از دیدگاه فیزیک تنها چیزی که موجودات زنده را از غیر زنده متمایز میکند، توانایی جذب انرژی و تبدیل آن به گرما است.

انگلند استدلال میکند که وقتی سلول در معرض یک منبع انرژی خارجی مثل خورشید قرار میگیرد، هر گروه از مولکول ها خود را بازسازی میکند تا انرژی بیشتری را از بین ببرند (تبدیل به انرژی گرمایی کنند). او میگوید این در واقع نیروی محرک تکامل شیمیایی است. این میتواند در طی میلیون ها سال باعث پیدایش موجودات زیاد با ژن های ناقص بشود که در اتلاف انرژی فوق العاده کارآمد هستند.

این نظریه بیشتر توسط مقاله ای در سال ۲۰۱۱ پشتیبانی میشود. کارو میکالین در این مقاله نشان داد RNA و DNA میتوانند با جذب نور فرابنفش به طور کلی تغییر ساختار دهند و به طور شیمیایی ژن های ناقص تشکیل بدهند. این تکاملات ساده شیمیایی در طی سالیان سال احتمالا منجر به تشکیل تکامل بیولوژیکی بی نقص شدند. این تکامل شیمیایی مهمترین نقطه صعود زندگی روی زمین بود. به محض اینکه تکامل شیمیایی ویروس ها و باکتری های تکامل یافته را ساخت، تکامل بیولوژیکی وارد عمل شد.

 

مدرکی داریم که بگوییم زندگی به شیوه ای که در این مقاله گقته شد به وجود آمده؟ نه، حداقل هنوز نه. اما محکم ترین نظریات سعی شد در این مقاله توضیح داده شود. این بیشترین دانشی است که بشر از آغاز حیات اولیه میداند.

اما تکامل بیولوژیکی چیست؟

در واقع هنوز عامل اصلی این تکامل مشخص نیست. برخی از منابع میگویند این تکامل به دلیل تغییرات ریز و درشت در سبک زندگی و محیط زندگی جانداران بوده. نظریه های دیگری هم به تازگی مطرح شده که بسیار محکم هستند و حتی نحوه تشکیل ویروس کرونا را هم توجیح میکنند.

طبق یکی از محکم ترین نظریات تکامل بیولوژیکی به ویروس ها میرسیم. ویروس ها در طی سالیان سال با تکامل شیمیایی به اشکال مختلف در آمدند. یکی از این اشکال ساختار مشابه دیگر ویروس ها را ندارد. این ویروس ها با اینکه از قوانین ویروس بودن تبعیت میکنند اما برخلاف دیگر ویروس ها هسته دارند. این ویروس ها میتوانند ژن را دستکاری کنند.

ویروس ها برکجا تاثیر میگذارند؟

خب تعداد این ویروس ها زیاد نیست و نمیتوانند تمام سلول ها را تحت تاثیر قرار دهند. این ویروس ها سلولی را انتخاب میکنند که آغازگر زندگی فرزندان موجود است. این سلول خاص که میتواند بدن موجودی جدید را تشکیل دهد تخمک نامیده میشود. تخمک در بدن جنس ماده تشکیل میشود. این ویروس ها تخمک را هدف قرار داده و دستکاری ژنتیکی انجام میدهند. این دستکاری قابل توجه نیست اما در طی میلیون ها سال میتواند نسل را تغییر دهد. دقیقا همان روشی که شامپانزه ها را به انسان تبیدیل کرد.

خب الان حتما میپرسید توجیح ویروس کرونا چیست؟ پاسخ ساده است!!!

این ویروس ها برای اینکه ژن های ناقص و ناسازگار به نسل های بعدی منتقل نشوند ویروس ها و باکتری های کشنده تولید میکنند. اگر ژن بدن مقاوم نباشد آن ژن از بین میرود. این قانون ترسناک و در عین حال باعث پیشرفت ژنتیک ها و ازبین رفتن ژن های نامرغوب و ناسازگار میشود. ویروس کرونا یکی از همان ویروس هاست که بدن های ناسازگار با مشکلات هوا را نابود میکند. اما این مسیر با ۴۰۰ سال یا ۱۰۰۰ سال بیماری و مرگ پایان نمیابد این تکامل حداقل ۱ میلیون سال به طول می انجامد.

همانطور که شامپانزه ها در طی میلیون ها سال برترین ژن های خود را منتقل کردند تا در ۱٫۹ میلیون سال پیش انسان نخستین خلق شود ما نیز میلیون ها سال باید برای نسل بعدی زمان صرف کنیم. نسل بعدی قطعا سازگار تر از ماست. نمیدانیم که نسل بعدی باهوش تر از ماست یا نه. چیزی که میدانیم این است: نسل بعد هیچ افتی نسبت به ما نخواهد داشت بلکه سازگار تر با محیط زمین خواهد بود و حداقل یک ارتقا در یک بخش از او خواهیم داشت. ارتقا نسل ما مغز ما بود. کسی چه میداند که ارتقا نسل بعدی چیست؟

irunisenter.com

نويسنده: محمد امامی

60 Comments
  1. بردیا کاربر می‌گوید

    مشاالله جنابه امامی اطلاعاته زیادی دارید
    میتونم بپرسم رشته ی تحصیلیتون چی هست؟

  2. Dr. Strange
    Dr. Strange کاربر می‌گوید

    هعب 🎉🎉🎉🎉

    1. بردیا کاربر می‌گوید

      هعب🗿

      1. Dr. Strange
        Dr. Strange کاربر می‌گوید

        هعب🌟

        1. بردیا کاربر می‌گوید

          هعب☀️

          1. کاربر می‌گوید

            هعب😐

            1. بردیا کاربر می‌گوید

              هعب🙌

          2. Dr. Strange
            Dr. Strange کاربر می‌گوید

            هعب 🌌

            1. بردیا کاربر می‌گوید

              هعب😎

              1. دیسی فندوم ( حمایت بیشتر از ویلسون ) کاربر می‌گوید

                آپدیت شد
                اوهوم

  3. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

    جمشید با فر ایزدی زمین رو به وجود آورد

    1. Dr. Strange
      Dr. Strange کاربر می‌گوید

      این کامل عوض شده انگار .
      واریانتش ریمیک شده 😂

      1. بردیا کاربر می‌گوید

        داداش اینو فقط خوده خدا میشناسه
        خدا به خیر کنه جدا

      2. کاربر می‌گوید

        با این کامنت هایی که ایشون دادن حس میکنم واریانت که چه عرض کنم کلا یه سویه جدید از انسان هستن🙄

        1. بردیا کاربر می‌گوید

          رنداله دیگه کاریش نمیشه کزد

  4. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    بسیار عالی جناب امامی
    فقط کاش یکم ساده تر توضیح میدادین که دوستان با اطلاعات علمی کمتر هم متوجه بشن یعنی فکر میکنم این مقاله رو میشد حداقل یک لول ساده تر توضیح داد.
    اینکه حیات چگونه بر روی زمین شکل گرفت یه مسئله چند وجهیه و دو تا فرضیه پر طرفدار براش وجود داره. اولی تقریبا همینه که توضیح دادین دومی هم میگه حیات از خارج به زمین اومده.!
    این رو هم بگم بهتره به جای نظریه تکامل داروین بگیم نظریه فرگشت داروین. چون جانداران هیچ وقت کامل نمیشن بلکه دچار فرگشت میشن یعنی دو حالت فراگشت و فروگشت براشون اتفاق میفته.

    1. کاربر می‌گوید

      اینم شدنیه ولی بالاخره خارج از زمین هم تشکیل شده از چنین فرآیند هایی در خارج از زمین تشکیل شده و ممنون از اصلاحتون اصلا حواسم نبود.

  5. admin
    admin کاربر می‌گوید

    بسیار مقاله عالی ای بود. ممنون از آقای امامی.

    البته من نظرم شباهتی به این مقاله نداره.
    از نظر من خدا نواخت و آفرینش آغاز شد.
    زمین هم از این مورد مستثنی نیست.

    1. کاربر می‌گوید

      این قطعا درسته که خالقی وجود داشته ولی شما باید در نظر بگیری که خدا هم این دنیا را بر پایه منطق آفریده پس به یه طریقی ما آفریده شدیم و ما سعی در کشف این طریق آفریده شدن داریم.
      درسته که در قرآن اشاره شده به کن فیکون ولی به این هم اشاره شده که هر چه در این دنیا رخ میده یک دلیلی داره.
      و مورد دیگه اینکه چرا خدا در قرآن چیزی در مورد آفرینش انسان نگفته خیلی منطقیه. خدا گفته که انسان را از انسان آفریدیم و انسان را از خاک آفریدیم و خاک را از زمین. حالا اگر خدا ۱۴۵۰ سال پیش به یک عرب جاهل که دختر داشتن را ننگ میدونست و یه مشت بت را میپرستیدند و بر سر تعصبات قبیله ای میجنگیدند میگفت که تو را از اسید آمینه و اسید نوکلئیک و قند پنج کربنه که هر کدام به نحوی از زمین گرفته شدند آفریدیم به نظرتون کسی پیامبر را قبول میکرد یا همونجا کار پیامبر را تمام میکردند؟؟؟

      1. Punisher
        Punisher کاربر می‌گوید

        Mohammed Emamii
        فقط سوالی که به وجود میاد راجب خلقت انسان از خاک اینکه
        یکی از بیشترین مواد تشکیل دهنده خاک سیلیکات آلمینیوم هست که این ماده برای انسان سمی و بسیار خطرناکه …

        1. God Venom (حاج قاسم قهرمان واقعی) کاربر می‌گوید

          داداش از نظر شیمی اکسیژن هم یه گاز سمی محسوب میشه!!! ولی باز برای انسان ضروریه!! شاید مثال درستی نباشه ولی الکتریسیته هم برا انسان خطرناکه ولی بدن انسان درونش مقدار معینی الکتریسیته وجود داره و بدن برای کارکرد عصب ها به الکتریسیته نیاز داره!!! خلقت خدا براساس منطق خاصی جلو میره که قابل مشاهدست!!!

          1. Punisher
            Punisher کاربر می‌گوید

            دوست عزیز اکسیژن که مثال زدین به وفور در بدن انسان یافت میشه (در صورتی که در بدن سیلیکات آلمینیوم وجود نداره و این ماده یک سم خطرناک برای انسان محسوب میشه) و اینکه نمیدونم منظورتون از اینکه اسیژن سمیه دقیقا چیه چون از نظر شیمی هر ماده ای (هر) سمیه فقط بستگی به مقدارش داره پس این مقدار هست که خطرناکی یک ماده رو تایین میکنه که خب تعریف خاصی داره که چه ماده ای رو بگن سم حالا اون مقدار دقیقش خاطرم نیست.
            و اینکه فکر کنم منظور شما یا هیدروژن بود یا دی اکسید کربن چون اکسیژن واقعا برای انسان سمی نیست و اصلا هموجور که خودتون گفتین ضروریه.
            الکتریسیته هم که بحثش کلا کلا جداست و مفصل تر از اینکه بشه تو سه چهار تا خط مفصل راجبش توضیح داد.

            1. کاربر می‌گوید

              هر ماده ای به نحوی تاثیر منفی روی بدن میگذاره.
              اکسیژن اکسید میکنه. در واقع مقدار زیادی از پیر شدن مربوط به اکسیژن و اکسید کردن ما هست.
              اگر مقدار اکسیژن زیاد باشه ما سریعتر اکسید میشیم و پیر میشیم پس اکسیژن زیاد پیری زودرس میاره.

              1. Punisher
                Punisher کاربر می‌گوید

                Mohamed Emamii
                در دراز مدت (چند دهه) بله. البته دلایل پیری و فرسایش بدن به اکسیژن محدود نمیشه و عوامل خیلی زیادی در فرایند فرسایش سلول ها، بافت ها و دستگاه های بدن دخیله.

            2. God Venom (حاج قاسم قهرمان واقعی) کاربر می‌گوید

              سیلیکات آلومینیوم متشکل از اکسیژن، آلومینا و سیلیس هستش. از این ماده عموما در صنعت داروسازی به عنوان جذب کننده رطوبت و ترکیب کننده استفاده می‌شود. این ماده رو در طبیعت از سنگ معدن می‌توان استخراج کرد اما اون رو به صورت صنعتی نیز با حرارت دادن قلیا‌ها، سیلیس و آلومینا تولید می‌کنند. همچین ماده ای نبایدم تو بدن انسان باشه!!! صد درصد عناصر تشکیل دهنده خاک که تو بدن وجود نداره ولی اکثرش که شامل کربن هیدروژن نیتروژن فسفر و پتاسیم کلر سدیم گوگرد منیزیم و حتی فلوئر و آهن و آلومینیوم سیلیکن و نیکل و… که تو خاک هم هست و مخصوصا مخلوط آب و خاک یعنی گل وجود داره!!!

              1. Punisher
                Punisher کاربر می‌گوید

                God Venom
                دوست عزیز اصلا اینطور نیست.
                یه چیزی هست به اسم «شبه علم». در شبه علم به انواع و اقسام روش ها شما (منظورم شخص شما نیست کلی میگم) رو با تعاریف و توضیحات علمی و نتیجه گیری های غیر علمی فریب میدن اما معمولا روشش اینطوری که میان چهار تا جمله علمی و درست! رو به شما میگن و از اونا یه نتیجه گیری غیر علمی و نادرست! میکنن و شما هم دچار مغالطه میشی.
                خب پدیده هایی که در دنیای ما (دنیای مادی) اتفاق میفتن صرفا فیزیکی و علمی هستن و علم هم پیچیدگی های زیادی داره برای همین بسیاری از مردم که دانش کافی درباره موضوعات مختلف رو ندارد سریع با همین توضیاحت «شبه علمی» دچار مغالطه میشن.
                الان اگه وارد این موضوع بشم بحث و توضیح پیرامونش مفصله اما فعلا خلاصه وار یه توضیحی میدم.
                کربنی که در بدن جانداران هست از خاک نیومده بلکه کربنی که در خاک هست از تجزیه و بقایای بدن جانداران وارد خاک شده که مقدارش هم بر خلاف اونچه که شما فکر میکنید بسیار اندکه. همین موضوع در مورد پتاسیم و فسفر و کلر و گوگرد و … هم صدق میکنه. کلا مواد آلی در خاک نتیجه تجزیه پیکر ها و بقایای بدن جانداران هست و یا فعالیت اونها (مثل باکتری ها). بعد جالبه خود اون باکتری ها کربن رو از خاک نمیگیرن (چون کربنی در خاک وجود نداره) بلکه اونها کربن رو از کربن دی اکسید موجود در هوا میگیرن.!!
                درختان هم دقیقا همینطورن. مواد خاک بر خلاف اونچه که به نظر میاد یه چیزی حدود یک درصد یا حتی کمتر در ترکیبات درختان وجود داره ولی هوا حدود ۹۹ درصد در تشکیل مواد آلی موجود در درختان نقش داره. بنابراین این میز و صدنلی هایی که ما میبینیم بر خلاف تصورم عموم از خاک نیستن در حقیقت از هوا هستند.!!
                فکر میکنم خاک اصل و خالص اولیه در واقع خرد شده یک سری سنگ و مواد معدنی هست و هیچ ماده آلی در اون وجود ندارد. بنابراین اینجا بازم تاکید میکنم هر ماده آلی که شما در خاک میبینید این از جانداران به خاک رسیده (نه از خاک به جانداران).
                هرچی فکر میکنم اینکه حیات جانداران یا اصلا انسان از گل ساخته شده باشه مبنای علمی ندارد.!
                اگه توضیحات کمی گنگ و پراکنده بود و خواستین بگین تا شفاف تر و کامل تر بگم.

          2. کاربر می‌گوید

            در مورد اکسیژن بله حرفتون صحیحه!
            اما در مورد الکتریسیته باید بگیم ما بیش از اینکه از الکتریسیته استفاده کنیم از یون کلسیم در سیناپس شیمیایی برای انتقال عصبی استفاده میکنیم. در واقع الکتریسیته هم به شکل الکترون وجود نداره بلکه به شکل یون ها وجود داره.

      2. God Venom (حاج قاسم قهرمان واقعی) کاربر می‌گوید

        اقای امامی
        خدا با انسان به زبان و درحد فهم خودش حرف میزنه!!! کلماتی مثل فضا و زمان و زمین و میکروب و اسید امینه و گلوبول و… رو انسان رو معلولا گذاشته!! قطعا یه تمدن دیگه اونور کیهان رو این معلول ها اسم دیگه ای گذاشته!!! و حضرت علی به وجود دیگر تمدن ها خارج از زمین بارها اشاره کرده و گفته خداوند هزاران هزار دنیا قبل از ما آفریده و می آفریند و آنها شهر هایی به مانند شهر های زمین دارند و بدون شک منظورش فرشتگان و ملائکه و جنیان نبوده با توجه به قرآن!!!

        1. Punisher
          Punisher کاربر می‌گوید

          God Venom
          فعلا که هیچ تمدن دیگه ای در کیهان اثبات نشده. در واقع تنها سیاره زمین وجود داره که حسات گسترده و پر سلولی در اون وجود داشته باشه (حداقل با معیار ها و مشاهده های فعلی)
          منظورتون از فهم انسان، فهم عرب ۱۴۰۰ سال پیشه دیگه؟

          1. God Venom (حاج قاسم قهرمان واقعی) کاربر می‌گوید

            هر کیهان شامل بشمار کهکشانه هر کهکشان شامل بیشمار منظومه شمسی هست!!! نادونیم که فک کنیم فقط ماییم تو یه منظومه شمسی معمولی که حیات پیدا کردیم!!!
            یه ویدیو تو یوتیوب دیدم که داشت درمورد اینکه اگه یک روز بیگانه ها خودشون رو به ما نشون بدن چطور جوامع دچار آشوب و انحطاط میشه!!! خیلی جالب بود!! اونا بدون شک میتونن از ما پیشرفته ترن چون هرچی از منظومه شمسی دورتر میشیم زمان رو زمین زودتر میگزره!!! پس تعجب نداره چون اونا سرعت پیشرفت بیشتری از ما داشتن!!!

          2. God Venom (حاج قاسم قهرمان واقعی) کاربر می‌گوید

            هر کیهان شامل بشمار کهکشانه هر کهکشان شامل بیشمار منظومه شمسی هست!!! نادونیم که فک کنیم فقط ماییم تو یه منظومه شمسی معمولی که حیات پیدا کردیم!!!
            یه ویدیو تو یوتیوب دیدم که داشت درمورد اینکه اگه یک روز بیگانه ها خودشون رو به ما نشون بدن چطور جوامع دچار آشوب و انحطاط میشه!!! خیلی جالب بود!! اونا بدون شک میتونن از ما پیشرفته ترن چون هرچی از منظومه شمسی دورتر میشیم زمان رو زمین زودتر میگزره!!! پس تعجب نداره چون اونا سرعت پیشرفت بیشتری از ما داشتن!!!
            نکته دوم بله با فهم انسان ولی انسان قدیم و انسان حالا نداره!! انسان اگه چیزی ببینه که نتونه تجزیه و تحلیلش کنه دچار یاس و دیوانگی میشه!! همون واکنشی که اگه یهو مردم بالاسرشون یه سفینه فضایی ببینن نشون میدن!!!

            1. بردیا(محافظ جیب جناب ایروانی) کاربر می‌گوید

              این از اون بحثاست که فقط میخوام بخونم و ادامه بدم

            2. Punisher
              Punisher کاربر می‌گوید

              God Venom
              فکر نکنم اینطور باشه. به هر صورت گفتن این موارد خیلی پیچیده تر از این حرفاست و نمیشه با قاطعیت راجبش اظهار نظر کرد.
              تنها چیزی که فعلا قطعیه اینکه مشاهدات فعلی اثری از وجود حیات پر سلولی خارج از زمین در هیچ نقطه ای از کیهان پیدا نکرده. بقیش «شاید» و «اما» و «اگر» هست که کار ما با این واژه ها پیش نخواهد رفت.
              من فکر میکنم انسان اگه چیزی ببینه که نتونه تجزیه و تحلیلش کنه ناامید و دیوانه نمیشه. قبلا عده زیادی از انسان ها اگه برای مسئله ای توضیحی نداشتند برای اون مسئله یه جواب میساختند (البته الانم خیلیا اینطوری اند). چون این ساده تر از اینکه جواب قطعی اون سوال رو پیدا کرد. عده ای هم میرن برای یافتن پاسخ مسائل موجود تحقیق و پرس و جو میکنن. همونجور که خیلی از مباحث علمی و پرسش ها رو انسان ۱۴۰۰ سال پیش نمیدونست اما الان میدونه. قطعا پیشرفت ها و دستاورد های زیادی هم در آینده به دست میاد که فعلا در ذهن بشر امروزی نمیگنجه. البته این پیشرفت ها قطعا همگی فقط علمی اند و فیزیکی و مسائل ماورایی و متافیزیک مسلما هیچ نقشی در پیشرفت های آینده بشر نخواهند داشت همونجور که تا الان نداشتند.
              انسان هزار سال پیش اگه با زلزله، سیل و موارد مشابه مواجه میشد احتمالا فکر میکرد که این یه بلای آسمانی که به خاطر گناه زیاد بر اون نازل شده اما امروزه دلیل این پدیده ها مشخصه که خب گناه هیچ نقشی در اون نداره.
              پس بله قطعا انسان امروز با انسان هزار سال پیش تفاوت داره همونجور که انسان هزار سال آینده با انسان امروز متفاوت خواهد بود.

        2. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

          اگر اینطور هست که شما می گویید پس چرا این همه تفسیر ها وجود دارد ؟!؟
          درک آدمی مهمتر هست یا گفته کتبی خداوند ؟

          1. Punisher
            Punisher کاربر می‌گوید

            حالا بحث قران جداست ولی الان که ایشون گفت جا داره اشاره کنم،
            دقیقا
            جالبه در چندتا آیه قران صراحتا به این موضوع اشاره شده مثلا یک آیه در سوره یونس هست (شماره آیه فعلا یادم نیست ولی قبلا در همین سایت گفتم) که میفرماید: سخنان خدا را هیچ تغیر و تبدیلی نیست.!
            یا مثلا یک آیه ای هست میفرماید: هرجا با کافران روبرو شدید گردنهایشان را بزنید و انگشتانشان را ببرید.
            حالا بعضی از مفسران میگن منظور قران از هرجا فلان جاها بوده (مثلا در میدان جنگ که دشمن شمشیر دست گرفته تا گردنت رو بزنه) و منظورش از کافران هم فلان بوده …
            خب اگه اینطوریه چرا خود خدا نگفته و الان مفسران باید سخنان خدا را حالا به نوعی (نمیدونم اسمش رو تغییر بزارم تکمیل بزارم قابل فهم کردن بزار چی بزارم؟!) به مار برسونن؟!؟!

            1. کاربر می‌گوید

              قرآن نیامده بود که هر لحظه تغییر کنه. قرآن آمده بود که برای هر نسلی باشه. اگر منظور مستقیم را میگفت فقط برای ۱۴۰۰ سال پیش مفید بود نه برای هر زمان.

              1. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

                پس چرا در تفسیر ها استدلال میارن این برای جامعه ۱۴۰۰. سال پیش اعراب سازگاری دارد ؟ اگر برای اون جامعه سازگاری داره پس ما چگونه میتونیم از قران و احکامش در جامعه الان بهره ببریم
                در حالی که خود تفسیر شدن هم خودش مبهمه و رد شده در قرآن

          2. بردیا(محافظ جیب جناب ایروانی) کاربر می‌گوید

            😐😐چه حقی گفت خدایی
            کلا طبغه این بحثایی که دیدم و از قبل هم چندتا انجام شد و خواندم گاد ونوم(محمد حسین جان)عزیز فرده با اعتقادی هستند که میگویند خدا هست
            جنابه ایروانی سعی دارند با علم و درک انسانی بگویند خدا نیست(منم علمم در حدی نیست که با این دو بزرگوار وارد بحث بشم ولی نظرمو خلاصه یگم این است که خدایی که بشه مخلوقه ناچیزی مثله انسان درکش کنه خدا نیست)

            1. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

              کاربر بردیا

              خیر، بحث «خدا» کاملا در یک مقوله جداگونه هست و ربطی به مباحثی که گفتم نداره. توضیحاتی که من تا الان عرض کردم پیرامون موضوعات دیگری بوده است.

              1. بردیا(محافظ جیب جناب ایروانی) کاربر می‌گوید

                اتفاقا شما از اول یکجورایی جبهه ی بحثتون اینگونه بود
                به این شکل که به نوعی سعی داشتین دینو رو به چالش بکشید و اون رو نقض کنین

            2. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

              الحمدلله شکر خدا بنده هم آتئیست هستم

              1. Punisher
                Punisher کاربر می‌گوید

                استغفراالله
                البته طبق متن صریح قران شما اگر گمراه شدین هستید هیچ تقصیری متوجه حضور شما نیست خیالتون راحت چون خداوند در قران کریم میفرماید:
                خدا هرکه را بخواهد به راه راست هدایت میکند و هرکه را بخواهد گمراه میکند. (حالا دقیقش خاطرم نیست شاید یکی دو کلمه اش فرق کنه ولی محتوا قطعا و دقیقا همینه)
                کلا طبق این فرمایش خداوند بزرگ من موندم کیا جهنمی هستند چون انسان که هیچ اختیاری از خودش نداره و بدون اجازه خداوند یک برگ هم از درخت نمیفته پس حتما هر اتفاقی که میفته خداوند از قبل اطلاع داشته دیگه به قول قدیمیا این همش کارا خداس …
                أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
                خب از اونجایی که خداوند قادر مطلق کامل مطلق هست اگر دوست داشت شما رو هدایت میکرد دیگه. حالا یک سری از دوستان میگن نه خدا سرونشت انسان رو از همون اول میدونه ولی به انسان قدرت اختیار داده و میخواد انسان رو امتحان کنه که من نمیدونم چی بگم واقعا.!! اینجا این سوال پیش میاد که چرا خدا باید نتیجه چیزی رو که میدونه امتحان کنه؟!؟!؟!؟! چون خداوند دانای مطلق کامل هست دیگه درسته؟
                بنابراین انسان فاقد اختیار هست و همه چیز از قبل مشخص شده.

                1. بردیا(محافظ جیب جناب ایروانی) کاربر می‌گوید

                  حرف قشنگی زدین
                  ببینید انسان اختیار انجام کارهایش رو داره
                  خداوند انسان هارو خلق کرد و بر خلافه دیکر جانداران بهشون قدرته اراده و عقل داد تا راهی که میخوانو انتخاب کنن
                  درک خدا غیر قابل ممکنه
                  اول گفتید چرا خدا باید چیزی که میدونه نهایتش ۰ی میشه رو انجام بده؟؟خب در این صورت جهانی نباید خلق میشد
                  خدا حق انتخاب داد
                  که خوب رو انتخاب کنی یا بد
                  اینکه میگید انسان فاقد اختیاره قطعا غلطه
                  انسان مسئولیته کارهایش با خودشه
                  بر طبقه فعالیت هایی که انجام میده به قولی خط زمانی رو میسازه که خداوند قطعا توان درک و دونستنه اونو داره
                  میگید چرا خدا باید چیزی که میدونه رو امتحان کنه؟
                  چون حق انتخاب معتیش همینه
                  خداوند مخلوقاتشو رو به وجود اورد و شیطان قسم خورد گمراهشون میکنه
                  اینجا حقه انتخابشون با خودشونه که کدوم طرف باشن
                  یعنی حقی بهشون داد که طرف خیر یا شر رو بگیرن و خدا نیز افراد نیکو رو یاری میکنه
                  یعنی زمانی که شیطان سجده نکرد و از حرفه خدا سرپیچی کرد این پروسه به وجود امد
                  که خوب از بد جدا شد
                  این انسان حق انتخاب داره
                  و به روشه خودش خب و بد رو تشخیص و انتخاب میکنه و در همان راه قدم برمیداره
                  خدا نیز بر همه چیز عالم هست و اینکه چرا چنین پروسه ای رو به وجود اورده و دلیل اون چیست…من خدا نیستم🙃

                  1. Punisher
                    Punisher کاربر می‌گوید

                    کاربر بردیا
                    خدا خالق تمام پدیده ها و مفاهیم جهان هست یا نه؟!؟! اگر هست منشا بدی ها و پلیدی های جهان از کجاست؟!؟! از شیطان؟!؟ خالق شیطان کیه؟!؟؟ روش فکر کنید.
                    سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴
                    وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
                    بعدشم اوکی انسان اختیار داره که خوب و بد رو تشخیص بده و بینش انتخاب کنه. اوکی‌عه اما از آنجایی که خدا دانای مطلق هست و از گذشته حال و آینده اطلاع دارد از همون اول میدونه که هرکس چه راهی رو انتخاب میکنه میدونه که هر انسانی گمراه میشه یا هدایت در واقع همه چیز از قبل برنامه ریزی شدس و از نظر فلسفی این با اختیار تا حدودی در تناقضه. (حالا اینجا چون زیاد به بحث ربطی نداره در پرانتز بگم حیوانات هم تا حدودی قدرت اختیار دارن و اینکه میگن حیوانات همه کاراشون صفر تا صد غریزی و چمیدونم هیچ عقل و هوشی ندارن چرند و پرنده)
                    اینجا این سوال پیش میاد که چرا وقتی خدا میدونه فلان انسان تبدیل به یک قاتل زنجیره ای یا … میشه بازم خلقش میکنه؟!؟! که امتحانش کنه؟!
                    مثلا من اگه یک ربات بسازم و بگم بهش اختیار و انتخاب دادم تا پردازش کنه چی خوبه و چی بد ولی مطمئن صد فی صد باشم که این در فلان زمان میاد به فرض مثال ده تا انسان نیکوکار و بیگناه رو میکشه و فلان میکنه آیا با ساختنش کار درستی کردم؟!؟!
                    ما امتحان میگیریم که چی بشه؟! که از نتیجه یه چیزی که اطلاع نداریم (یا دست کم اطمینان نداریم!) آگاه بشیم وقتی مطلع باشیم که نمیایم امتحان بگیریم. وقتی خدا از همه امور همه زمانها و فرای زمان آگاه هست پس امتحان کردن هیچ مفهومی نداره. در مورد خلقت جهان هم قطعا وقتی از ابتدا تا انتهای آغاز زمان رو بدونه این کار در ذات خودش بیهوده میشه.! مثل اینکه شما میدونی آب در چه دمایی و در چه شرایطی تبخیر میشه همه چیزشو ریز و درشتش رو کامل صفر تا صد بدونی اما بازم آزمایشش رو انجام بدی خب این آزمایش بیهودست در ذات خود.
                    بعد یک سوال فلسفی دیگه راجب شیطان، چرا خدا وقتی میدونست شیطان به انسان سجده نمیکنه ازش این درخواست رو کرد که بعد این قضایا پیش بیاد؟! اگر به شیطان نمیگفت نه دلخوری بین شیطان و انسان بود نه چیزی …

              2. بردیا(محافظ جیب جناب ایروانی) کاربر می‌گوید

                رندال
                دروغ که تو کارت نیست؟؟

    2. کاربر می‌گوید

      کلا منظور ادمین الان اینه: دمتون گرم خیلی مقاله جامع و کاملی بود. ولی بهش باور ندارم😂😂

      1. بردیا کاربر می‌گوید

        جنابه امامی
        حرفه شمارو قبول دارم
        جنابه سعادتی:حرف حق در یک جمله🗿

  6. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    اگه بخوایم از نظر اتمی حساب کنیم قدمت اتم های بدن ما به میلیارد ها سال پیش برمیگرده.بدن ما و عموما موجودات زنده از آب تشکیل شده. هیدروژنی که در بدن ما هستش حدودا ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش پس از بیگ بنگ به وجود اومده و اکسیژن بدن ما هم قدمتش به پنج میلیارد سال پیش برمیگرده.
    این رو هم بگم که سیصد میلیون سال پیش یک نسل از انسان های هموساپین از آفریقا مهاجرت کردن که ما و اکثر بومی های اروپا و آمریکا از نسل همون ها هستیم.

    1. کاربر می‌گوید

      اشتباه میکنید جناب ایروانی؛ انسان های هموساپین یا خردمند در سیصد هزار سال پیش از آفریقا مهاجرت کردند.

      1. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

        طبق اطلاعات بنده ضحاک در ۴۰۰ هزار سال پیش حکمفرمایی میکرده پس انسان های خردمند در ایران هم بودند

        1. کاربر می‌گوید

          از تاریخ نابودی و یا به وجود اومدن سلسله پیشدادیان اطلاعی ندارم ولی در کل هیچ مدرکی به غیر از شاهنامه که خودش متشکل از داستان های اساطیری هست مبنی بر وجود این سلسله موجود نیست پس نمیشه گفت که ضحاک هم واقعی بوده. دقت کنید که ما داریم درباره علم حرف میزنیم و نه درباره یه سری داستان.
          اگر مقاله ای درباره تاریخ به وجود اومدن و یا نابودی سلسله پیشدادیان دارید خوشحال میشم برای من ارسال کنید.

        2. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

          تا جایی که اطلاع دارم اون چیزی که شما میفرمایید صرفا یه داستانه و مدرک موثقی دال بر واقعی بودنش وجود نداره.

          1. بردیا کاربر می‌گوید

            تا حرفه مقاله ی علمی میاد جنابه ایروانی ۱۰تا۱۰تا کامنت میدن بعد مقاله هایه دیگه هیچ😐

          2. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

            مدرک موثقش خودم هستم جناب خودم زمانی با ضحاک کشتی میگرفتم

            1. بردیا کاربر می‌گوید

              من به سیمرغ اب و دون میدادم ولی جوجه بود

            2. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

              آهان اوکی
              با رستم هم کشتی گرفتی جناب؟!

              1. ولادیمیر رندال ابوعلی ( 👈 آقام سورنا ) کاربر می‌گوید

                خیر

      2. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

        بله درسته سیصد هزار سال منظورم بود اشتباها گفتم میلیون
        مرسی که تصحیح کردید

  7. کاربر می‌گوید

    یه بحثایی داره شکل میگیره که فکر نمیکردم از چهار تا مولکول DNA درست بشه. به این بحثای کیهان شناسی و خداشناسی و تحلیل قرآن منجر به دعوا داریم میرسیم😬.

  8. […] اولین حیات زمین چگونه تشکیل شد؟ […]

دیدگاه ها غیر فعال است.