تفاوت بین پادشاه، امپراطور، لرد و دیگر عناوین

مسلما خیلی از افراد از تفاوت کلمه هایی نظیر پادشاه، فرمانروا، امپراطور، لرد و دیگر عناوینی که به افراد قدرتمند یک قلمرو در هر دوره ای نسبت می دهند بی خبرند و الفاظ را اشتباه ادا می کنند. هر کدام از این کلمات معانی خاص خود را دارد که هر کسی باید بداند، پس در ادامه این مقاله به معرفی تک تک عناوین افراد صاحب قدرت در دوره های باستانی تا به امروز می پردازیم.


پادشاه:

پادشاه یا شاه که به انگلیسی به آن king می گویند، نام است که در یک گستره پادشاهی بزرگ حکومت می‌کند. پادشاهی گونه‌ای از حکومت است که در آن یک فرد به نام شاه به شیوه همیشگی فرمان می‌ راند و همواره پادشاهی خود را از فردی دیگر به ارث برده‌است. با این حال، یک پادشاه می تواند حاکم تنها بخشی از یک امپراتوری بسیار بزرگتر باشد. در این حالت، یک پادشاه حاکم هر کشور یا یک منطقه وابسته است و از نظر برتری، در سطح پایین تری از امپراطور قرار می گیرد.


امپراطور:

یک امپراتور حاکم یک امپراتوری کامل است. در آن امپراتوری پادشاهان زیادی وجود دارد. این پادشاهان مسئول پادشاهی های مختلف کوچک در امپراتوری بزرگ هستند. این حاکمان عنوان پادشاهان را داشتند اما قطعاً قدرت کمتری نسبت به امپراتور دارند. این امپراتور است که تمام امور یک امپراتوری را مدیریت و مراقبت می کند. از طرف دیگر، پادشاه با مسئولیت محدود توسط امپراتور تعیین می شود. این مسئولیت ها و وظایف فقط مربوط به زمین محدودی است که وی به عنوان پادشاه در آن حکمرانی می کند. ناگفته نماند که اگر امپراطوری ای وجود نداشته باشد. آن پادشاه خودش تصمیم گیرنده است و در بالاترین رده قرار می گیرد. همچنین حاکم زن در یک امپراتوری به عنوان امپراطور شناخته می شود و یک ملکه می تواند مادر یا همسر امپراتور باشد.

همچنینی تفاوت های دیگری بین یک پادشاه و امپراطور وجود دارد که به شرح زیر است:

  • پادشاه تنها زمانی حاکم وابسته می شود که پادشاهی وی متعلق به یک امپراطوری بزرگتر باشد. یک امپراتور همیشه یک حاکم مستقل است.
  • یک امپراتور به کلیت امور یک امپراتوری به طور کلی مراقبت می کند. یک پادشاه تحت نظر امپراتور فقط می تواند مسئولیت های محدودی را که امپراتور می خواهد داشته باشد. یک پادشاه مستقل همان قدرت امپراطور را دارد.
  • حاکم زن در یک پادشاهی و همچنین در یک امپراطوری ملکه است.
  • امپراطور و پادشاه هر دو از طریق فتح و یا نسبت خانوادگی به قدرت می رسند، اما در دوره ای، پادشاه انتخاباتی بود، همانند روم باستان.

حاکم:

تقریبا حاکم که در دوره ای به آن فرمانروا نیز می گفتند همان پادشاه است و هیچ تفاوت دیگری بین آنها وجود ندارد. با اینحال در دوره های مختلفی این دو با هم تفاوت های بسیار کوچکی داشتند که به شرح زیر است اما اغلب نادیده گرفته می شد و همان صفت پادشاه را حاکم نیز می کفتند.

  • دایره وسعت قلمرو پادشاه از حاکم بیشتر است.
  • حاکم می تواند، وزیر، رهبر و یا… یک مکان باشد اما پادشاهی لقبی ارثی است.
  • حاکم به افرادی که بر یک قلعه یا یک مکان خاص حکمرانی می کنند می گویند.
  • در دوره های بسیار حاکم مناطق توسط پادشاه انتخاب می شد.
  • در مناطقی مانند قبایل سرخپوستی، حاکم قبیله را با رای گیری انتخاب می کنند.

فرعون، سلطان و دیگر عناوین:

فرعون و سلطان دقیقا همان پادشاه مستقل هستند با یک تفاوت بسیار اساسی و اینکه این دو اسامی متعلق به مکان و دوره خاصی است. واژه فِرعَون لقبی است که در دوره های گذشته برای نام بردن از فرمانروایان سلسله‌های مصر باستان به‌کار می‌ رفت. فرعون مدیر ارشد، رئیس ارتش، و فرمانروای کل مصر تلقی می‌شده‌است. او همچنین پسر رع به‌شمار می‌آمده.

سلطان عنوانی‌است با معانی تاریخی مختلف. ریشه آن از لغت سلطه در عربی به معنای قدرت و فرمانروایی گرفته‌ شده‌ است. بعدها این عنوان به فرمانروایانی اطلاق می‌شد که دارای قدرت کامل (اینکه زیر حکم فرمانروایی دیگر نیستند) در زمان خویش بوده‌اند. به منطقه‌ای که تحت حکومت یک سلطان است سلطان‌نشین می‌گویند. عبارت «سلطان» دارای اهمیت مذهبی و استفاده از آن محدود به کشورهای اسلامی است. ناگفته نماند که عمان که یک کشور مسلمان عربی است، هنوز نیز از این لقب برای کشور و پادشاه خود استفاده می کنند.

در ادامه نیز به معرفی معروف ترین عناوین هر حاکم و یا پادشاه در سرزمین خود می پردازیم:

  • امیر: حکام سابق افغانستان که برداشت دیگر آن می تواند یک سردار مستقل باشد.
  • خلیفه: عنوان جانشین پیامبر در دوران اسلامی.
  • چوگبال: عنوان حاکم سیکیم (یک ایالت معروف در هندوستان).
  • دالایلاما: عنوان حاکم تبت و رئیس لاما.
  • دوج: رئیس دادگستری در جمهوری های ونیز.
  • اینکا: حاکم یا پادشاه امپراطوری اینکا.
  • کاباکا: حاکمان سابق مردم باگاندا.
  • خان: عنوانی که امپراطوران چینی دوران قرون وسطی و حاکمان مغول و ترک بر عهده داشتند.
  • میکادو: امپراطور ژاپن.
  • نگوس: عنوان امپراطور اتیوپی.
  • اوبا: عنوان رئیس یا فرمانروای اوبا در افریقای جنوبی.
  • شیخ: رئیس یک خانواده، قبیله یا روستای عرب.
  • شوگان: یک فرمانده ارشد نظامی (منسوخ شده).

رئیس جمهور:

رئیس‌جُمهور بالاترین مقام سیاسی در کشورهای دارای حکومت جمهوری است. او با رأی مردم از میان نامزدهای ریاست‌جمهوری برای مدت معینی برگزیده می‌شود. رئیس‌جمهور در اکثر کشورها جایگاهی است که دارای اختیارات بالای نظارتی و هدایتی است. قدرت معمولاً میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر یا صدراعظم تقسیم می‌شود، هرچند در برخی کشورهای دارای نظام ریاست‌جمهوری مانند افغانستان یا ایالات متحدهٔ آمریکا، پست‌های قابل توجهی مانند نخست‌وزیری یا صدراعظمی وجود ندارد و رئیس‌جمهور که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، دارای اختیاراتی دوچندان است.


رهبر:

رهبر معانی متفاوت بسیاری دارد. و از گذشته های دور تا به امروز در سطح وسیعی بکار برده می شود. یک رهبر می تواند هدایت یک گروه، یک تیم، یک ارتش و یا یک کشور را بر عهده داشتته باشد. همانند رهبر یک ارکست و یا رهبر یک کشور. شیوه تعیین رهبر نیز بسیار متنوع است. یک رهبر بر اساس چیزی که هدایت آن را بر عهده دارد، یا با تلاش و کوشش به آن مکان می رسد و یا توسط دیگر افراد انتخاب می شود.


لُرد:

کلمه لرد که از واژه انگلیسی باستان hlāfweard به معنی نگهدارنده نان گرفته شده‌ است. اصطلاحی است که اولین بار برای نجیب‌ زاده‌ها در کشورهایی نظیر انگلستان به کار می رفت. اما در طول سالها دچار تغغیرات بسیاری شده است و امروزه دامنه بسیار وسیع تری نسبت به هر لقبی پیدا کرده است. عموما وقتی افراد این کلمه را بکار می برند که خواهان نشان دادن نهایت احترام خود به فرد دیگر هستند. همچنین این کلمه را هر کسی می تواند در وصف کس دیگری همچون اربابش بکار ببرد.

از صاحب یک شی یا چیزی، یک ارباب روستا گرفته تا یک امپراطور و حتی خدا، همگی این امکان را دارند که کلمه لرد را برای آنها بکار ببریم. برای مثال یکی از القاب خدای خداین یونان یعنی زئوس، لرد آسمان بود و به شخصیت کمیکی معروف دی سی کامیک یعنی دارک ساید به دلیل حکمرانی بر سیاره آپوکالیپس، لرد آپوکالیپس می گویند.

16 Comments
  1. Mhd.k کاربر می‌گوید

    خسته نباشید مقاله خیلی خیلی جالبی بود
    عالی بود
    یکی از ابهاماتم برطرف شد

  2. Randall spector کاربر می‌گوید

    خسته نباشید مقاله خوبی بود

  3. Attack titan کاربر می‌گوید

    خسته نباشید
    ادمین جان
    مقاله عالی

  4. Hassan logon کاربر می‌گوید

    تنها چیزی که در وصف این مقاله میتونم بگم wowه

  5. هر روزتان نوروز،نوروزتان پیروز کاربر می‌گوید

    واقعا یه مقاله عالی بود.ادمین جان هربار که بعد از یه استراحت کوتاه مدت بر میگردن یه مقاله طوفانی مینویسن.باریکلا نه باریکلا نه باریکلاااا

  6. VIDAR کاربر می‌گوید

    خیلی خوب بود … جدیدا خیلی سایت فعال شده و این عالیه … در ضمن منم خیلی از ابهاماتم برطرف شد (تا الان فکر میکردم پادشاه برترینه) .
    در ضمن ، فکر کنم مقاله قویترین نسخه های ثور رو در سایتتون کم دارید و با توجه به اتفاقات اخیر مقاله ی خوبی میتونه باشه (من قبلا اینو برای یکی از کانال های تلگرامی نوشته بودم) و احتمالا اکثریت خوششون میاد .
    رمضان بر شما مبارک باد

  7. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    مرسیاز ادمین گرامی مقاله عالی و مفید بود.
    پس اگه درست متوجه شده باشم امپراطور از همش بالاتره و بعدم پادشاه قرار داره. بعدشم دیگه نمیشه گفت چون نمیشه دایره دقیقی از قدرت رهبر یا لرد یا حاکم یا رئیس جمهور ارائه داد. درسته یا اشتباه متوجه شدم؟!

    1. Hassan logon کاربر می‌گوید

      درواقع اگه بخوایم اوج را حساب کنیم لرد بال ترین درجس چون برای خدایان عم استفاده میشه

    2. admin
      admin کاربر می‌گوید

      رئیس جمهور که مشخصه، یه کشو با توانایی های مشخص. مثل رئیس جمهور خودمون.
      اما رهبر و لرد بله حق با شما است میشه دامنه قلمروسون یه گروه کوچیک باشه یا یه سیاره و یا بیشتر.

  8. Attack titan کاربر می‌گوید

    ادمین چرا شاهنشاه نیست

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      پادشاه همون شاه هست دیگه.
      شاهنشاهی هم همون قلمرو ای است که توسط شاه اداره میشه.
      شاهنشاه بیشتر کلمه ای هست که برای احترام بیشتر بکار برده میشه وگرنه با شاه و امپراتور فرقی نمیکنه.

  9. Hassan logon کاربر می‌گوید

    چقدر غلط تایپی داشت کامنتم😑👆

  10. ایران کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود ممنون آدمین راستی یه درخواست داشتم میشه یه مقاله درباره قویترین نسخه های گالاگتوس بنویسید مثل همونی که برای تانوس نوشتید اگه بنویسید خیلی خوب میشه

  11. کاربر می‌گوید

    سلام و عرض ادب خدمت ادمین عزیز، خیلی مطلب جامعی بود ، فقط چند تا نکته :
    لرد در قرون وسطی به اشرافیون هم گفته می شد
    حاکم زن حتما نیاز نیست زن یا مادر امپراتور باشد برای مثال کاترین کبیر روسیه، خودش تک حاکم امپراتوری روسیه بود هرچند که لقب حاکمان زن امپراتور نیست ، امپراتریس هست ، اما به کاترین کبیر می گفتن تزاریس، چون نسخه مونث تزار که حکم امپراتور روسیه رو داره، بود . و یک اشتباه عامیانه اینه که به حاکمان روم باستان می گفتند سزار ، در صورتی که این غلط است، روم یک حاکم داشت به نام ژولیوس گالیو سزار که حتماً اسمش رو شنیدید ، اتفاقا اولین دیکتاتور تاریخ بود . از این رو مردمی که از تاریخ سردر نمیارن میگن سزار لقب امپراطوران روم بوده که از یک طرف هم ژولیوس سزار امپراتور نبوده و رئیس سنای جمهوری روم بوده بعداً امپراتوری روم تشکیل شد

  12. mehdi کاربر می‌گوید

    با سلام مقاله خوبیه ممنون
    اما لقب شاهنشاه بالاترین جایگاه رو داره یعنی شاهی ک بر شاهان دیگر حکم رانی میکنه و مخصوص پادشاهان ایران به عنوان بزرگترین فرمانروای جهان مثله حضرت کورش و داریوش بزرگ هست.

    1. LORD__SBH
      LORD__SBH کاربر می‌گوید

      با دقت مقاله رو مطالعه میکردید میفهمیدین امپراطور شاهی هست که شاهان بسیاری زیردست خود داره
      فکر کنم فقط عناوین رو خوندید زیرا که از امپراطور و…….. همه عناوین برتر لقب لرد هست که به هرکسی میتونه داده بشه حتی به خدا
      شاهنشاه = امپراطور
      فقط اسمش فرق کرده

دیدگاه ها غیر فعال است.