اسکی بازی از کی شروع شد؟

ممکن است که بعضی از افراد و یا حتی خود شما تصور کنید که اسکی بازی ورزش جدید و امروزی ای است، ولی در واقع حرکت با اسکی قدیمی ترین نوع مسافرت است! لغت اسکی از کلمه ایسلندی «اسکید» به معنی «کفش برفی» می آید.

بعضی از مورخان عقیده دارند که اسکی کردن به عصر حجر بر می گردد. زیرا باستان شناسان حجاری های خیلی قدیمی را کشف کرده اند که مردم را در حال اسکی کردن نشان می دهد. مدت ها قبل از میلاد، در اسکاندیناوی مردمی می کردند که الهه ی اسکی داشتند و خدای زمستان آنها روی یک جفت کفش اسکی نوک خمیده نشان داده می شد!

نخستین کفش اسکی که در یک نوشته قدیمی می خوانیم، از استخوان حیوانات ساخته می شود قوسی بود، که با تسمه به پا بسته می شد.

اسکی بازی به عنوان ورزش در نروژ آغاز شد. زیرا ناحیه ای در نروژ وجود دارد که آنجا را گهواره اسکی بازان می نامند. زیرا این ناحیه در مدتی طولانی از سال از برف پوشیده است. به این جهت لازم بود که مردم آنجا اسکی به کار می بردند. در زمستان وقتی بومیان محلی به شکار می رفتند، یا اینکه در کوه گیر می کردند، یا به روستا های مجاور برای دید و بازدید یا خرید و فروش می رفتند، مجبور بودند از اسکی استفاده کنند.

تعجب خواهید کرد اگر بگوییم نروژی ها به سال ۱۷۶۷ مسابقات اسکی بازی داشتند، و به برنده جایزه هم می دادند. یک نروژی که در اسکی مهارت کامل داشت و در مسابقه به مقام اول می رسید، به آمربآم مهاجرت می کرد و تا پایان عمر برای توسعه ی ورزش اسکی در این کشور جدیت فراوان می کرد. امروزه پرش اسکی علاقمندان زیادی دارد.آنها مانند مرغی در هوا به پرواز در می آیند و باعث حیرت تماشاچیان می شوند. در حال حاضر سوییس و اتریش به واسطه داشتن محل های مناسب برای اسکی پیشرفت های زیادی کرده اند و اسکی به عنوان یک ورزش و بازی ملی در این دو کشور طرف علاقه عموم است.

اسکی را محصلینی که به اروپا رفتند با خود به ایران سوغات آوردند. در آن دوره عده ای از سوئدی ها و سویسی ها که برای احداث راه آهن در ایران بسر می بردند همراه جوانان از فرنگ برگشته برای اولین بار در ایران به اسکی پرداختند. در سال های ۱۳۲۹ و ۱۳۲۰ به علت درگیر شدن جنگ دوم وسایل اسکی به ایران وارد نشد و بازی اسکی چندان پیشرفت خاصی نکرد. مجددا در سال ۱۳۲۵ که باب روابط بازرگانی ایران و اروپا باز شد اسکی نیز رونق گرفت و وسایلش به ایران رسید. امروزه محبوب ترین پیست های اسکی در ایران پیست های توچال، آبعلی، شمشک و دیزین می باشند.

3 Comments
  1. Goku
    Goku کاربر می‌گوید

    از زمانی که برف روی کوه نشست🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. ......KIRA کاربر می‌گوید

      هر هر هر خیلی خندیدیم /:

      1. Goku
        Goku کاربر می‌گوید

        هر هر هرو هندونه🍉

دیدگاه ها غیر فعال است.