تعیین مشخصات یک ستاره

فاصله زمین از نزدیک ترین ستاره _ غیر از خورشید _ چهار سال نوری است. یک سال نوری فاصله ای است که نور در یک سال می پیماید. یک سال نوری در حدود ده هزار میلیارد کیلومتر است.

بیشتر ستارگان فاصله های بسیار زیادی با ما دارند. فاصله برخی از ستاره ها از ما صدها و هزاران سال نوری است. ستاره شناسان اخیرا از ستاره هایی عکسبرداری کرده اند، که فاصله آنها از زمین ۲۰۰ میلیون سال نوری است! این فاصله آنقدر بزرگ است که هیچکس نمی تواند واقعا تصوری از وسعت کیهان داشته باشد.

زمانی تنها وسیله ای که در اختیار منجمان قرار داشت تلسکوپ بود، ولی امروزه آنها می توانند از دستگاه هایی استفاده کنند که قادرند سرعت، رنگ نور، درجه حرارت و مواد تشکیل دهنده ستاره های دوردست را اندازه گیری کنند. مهمترین این دستگاه ها دوربین های فیلمبرداری هستند که حرکات ستارگان را ثبت می کنند. وسیله ی مهم دیگر عبارت است از اسپکتروگراف که از طیف ستارگان عکسبرداری می کند و با استفاده از این دستگاه است که اختر شناسان توانسته اند در مورد سرعت، دما و مواد سازنده ستارگان اطلاعات دقیقی به دست آورند.

ضمن اسپکتروگرافی معلوم شده است که اغلب ستارگان طیف یکسانی ندارند. به تدریج ستاره شناسان کشف کرده اند که این ستارگان همرنگ نیستند. مثلا آفتاب یک ستاره زرد رنگ است. دمای یک ستاره آبی را نیز با اندازه گرفتن رنگ های طیف آن می توان به دست آورد.ستارگان سرخ سردتر هستند. و درجه حرارت سطح آنها کمتر از ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد است.

ستاره شناسان امروزی از تلسکوپ های مخصوص هم استفاده می کنند و با آن وسیله مشکل فاصله نیز حل شده است.

دیدگاه ها غیر فعال است.