پنبه چیست؟

از میان الیافی که به منظور بافتن پارچه به کار می روند، عمده ترین و مهم ترین آنها در دنیا پنبه است و دلایل زیادی در دست است که این موضوع را روشن می سازد: پنبه ارزان است و به خودی خود دارای پیچ و تاب های طبیعی است که کار نخ ریسی را آسان می سازد. در عین حال، پنبه هیچگونه اقدامات اولیه ای لازم ندارد و به خوبی شسته می شود و ضمنا محکم و بادوام نیز هست.

بیش از سه هزار سال است که انسان پنبه را می شناخته و از آن استفاده می کرده است. مردم کشور چین پیش از اینکه اروپایی ها درباره ی پنبه اطلاعی داشته باشند، آن را می شناختند.

اروپایی ها برای اولین باری که پنبه را مشاهده کردند، آنرا با پشم مقایسه نمودند و تا مدت های طولانی آنرا «پشم پنبه» می نامیدند. پنبه در ابتدا خیلی گران قیمت بود و فقط پولدارها توانایی خرید آنرا داشتند. هنگامی که کریستف کلمب قصد داشت به هندوستان برود، یکی از گنج هایی که آرزوی به دست آوردنش را داشت پنبه بود. پنبه بر روی بوته یک نوع گیاه می روید و ارتفاع گیاه مورد بحث به ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد. شکوفه های پنبه به رنگ سفید مایل به زرد هستند و سپس صورتی رنگ می شوند و غوزه پنبه در انتهای شاخه هایش ظاهر می گردد.

شش تا نه هفته طول می کشد تا غوزه ها  رسیده شوند و وقتی که رسیدند، قهوه ای رنگ می شوند و شکفته می گردند و الیاف سفید پنبه از درون آنها نمایان می شود. الیاف پنبه تار های دراز و بلندی هستند که از درون پوست تخم های خویش بیرون می آیند. پنبه چینی به وسیله چیدن غوزه ها از بوته بلند به عمل می آید و این عمل با مهارت زیادی صورت می گیرد تا غوزه های کال به بدنه بوته ها آسیب نرسانند. سپس آنها را با ارابه ها به کارخانه هایی که ماشین پنبه پاک کنی دارند حمل می کنند و ماشین مورد بحث دانه ها را از الیاف جدا می سازد. ماشین پنبه پاک کنی را شخصی به نام ویتنی اختراع کرد و تا قبل از آن، انرژی یک روز کاری یک کارگر به هدر می رفت تا تقریبا یک کیلو تخم پنبه را از الیاف جدا سازد. اما امروزه ماشین های پنبه پاک کنی قادر هستند که هزارها کیلوگرم پنبه را در یک روز از الیاف آنها جدا کنند.

پس از آنکه پنبه ها تمیز شدند، آنها را به صورت بسته های ۵۰۰ کیلویی بسته بندی می نمایند و رهسپار کارخانه های بافندگی می سازند تا به پارچه تبدیل شوند. بعضی از پارچه های پنبه ای را خیلی سست و شل می بافند. این گونه پارچه ها برای بستن زخم ها به کار می روند. ولی بعضی دیگر از پارچه های پنبه ای آن قدر محکم و بادوام بافته می شوند که به منظور ساختن خیمه ها و چادر ها مورد استفاده قرار می گیرند. پارچه های پنبه ای عایق شده را هم برای ساختن چتر های بارانی به کار می برند. پارچه ی پنبه ای یکی از کارآمد ترین پارچه هایی است که انسان اختراع نموده است.

دیدگاه ها غیر فعال است.