پنیر ساخته و پرداخته کیست؟

ساختن پنیر را کسی ابداع نکرده است، بلکه به طور کاملا تصادفی به پنیر سازی پی برده اند. موضوع از این قرار است که ۱۵ قرن قبل از میلاد مسیح، یک مسافر از اروپا به سوی آسیا را افتاد. وی علاوه بر وسایل ضروری و خورد و خوراک، یک انبان کوچک چرمی را نیز از شیر پر نموده و با خود همراه برد. این انبان از معده گوسفند درست شده بود.

در اولین کاروانسرا وقتی مسافر خواست لیوانی شیر بخورد، متوجه شد که شیری در انبان وجود ندارد، بلکه ماده سفید رنگ و نسبتا جامدی با طمع خاص غیر از شیر جای آن را گرفته است. بلی شیر تبدیل به پنیر شده بود.

بعد ها افراد کنجکاوی در این مورد مطالعه کردند و احتمال دادند، که چون شیر در مجاورت معده گوسفند قرار گرفته، تبدیل به پنیر شده است. برای اثبات قطعی این نظریه، یک تکه از معده گوسفند را در داخل ضرف شیر انداخته و پنیر به دست آمد و نتیجه گرفتند که معده گوسفند دارای ماده ای است که شیر را تبدیل به پنیر می کند و آن را پنیر مایه نامیدند.

پنیر طمع و مزه و ویژگی هایی غیر از شیر دارد، که به سهولت از شیر ساخته می شود. امروزه در جهان ما همه جا پنیر تولید می شود. و از شیر های مختلف پنیر های متفاوتی ساخته می شود. از شیر گوسفند، بز، گاو، شتر، و حتی بوفالو ( نوعی گاو وحشی ) پنیر ساخته می شود. نرمی و سفتی یک پنیر بستگی به مقدار آبی دارد که درون آن باقی مانده است. یک کیلو گرم پنیر خوب از ۱۰ لیتر شیر حاصل می شود. در کارخانه های پنیر سازی ، ابتدا ماده ای شانل باکتری های «اسید لاکتیک» به شیر اضافه می کنند تا آنرا جا بیندازند. سپس « پنیر مایه» را به آن می زنند. بعد از نیم ساعت پنیر به دست می آید. پنیر پنیر حاصل را در ظروف مختلف و یا در قالب های متفاوت شکل می دهند و روانه بازار می کنند.

دیدگاه ها غیر فعال است.