چرا آب جوشیده ماکارونی را نرم و تخم مرغ را سفت میکند؟

حتما در هنگام خواب حداقل برای یکبار این سوال عجیب به ذهنتان خطور کرده است که چرا آب جوشیده ماکارونی رو نرم و تخم مرغ رو سفت میکنه؟ و دچار سردرگمی بشوید و با خود بگویید واقعا چرا؟ اما جواب این سوال بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

سفیدهٔ تخم‌مرغ نام رایج برای نامیدن مایع روشن داخل تخم‌مرغ است. سفیدهٔ تخم‌مرغ اطراف زردهٔ تخم‌مرغِ بارورشده و غیربارور را دربرمی‌گیرد. وجود سفیده برای محافظت از زرده و همچنین تغذیه و رشد رویان لازم است. ۹۰ درصد تخم‌مرغ از آب تشکیل شده و ۱۰ درصد آن حاوی پروتئین‌هایی مانند آلبومین است. برخلاف زرده، که ازنظر داشتن لیپید یا چربی غنی است، سفیدهٔ تخم‌مرغ تقریباً فاقد چربی است و کربوهیدرات کمتر از یک درصد آن را تشکیل می‌دهد.

ماکارونی یکی از گونه‌های پاستا است. این ماده خوراکی که از هر ۱۰۰ گرم، ۷۵ گرم آن از کربوهیدرات تشکیل می شود، بیشتر در کارخانجات به صورت خشک تولید شده و پیش از خوردن جوشانده می‌شود. بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم بدست می‌آید. سمولینا حاصل آسیابانیِ گندم سختی، به نام گندم دوروم (جنس Triticum و گونه Durum) است. البته از گندم‌های دیگر نیز برای تهیه آرد ماکارونی استفاده می‌کنند.

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که سفیده تخم مرغ نوعی پروتئین با نام آلبومین است که در دمای بالا سفت می شود اما ماکارونی از نشاسته است که از پلی ساکارید هاست و در واقع نوعی کربوهیدرات محسوب می شود که کلا با پروتئین ها چه از لحاظ ساختاری و چه عملکردی متفاوت می باشد و در آب جوش ساختار سفت و شکننده آن به ساختاری نرم تبدیل می شود.

3 Comments
  1. دیسی کاربر می‌گوید

    هووووورا

  2. دیسی کاربر می‌گوید

    بالاخره کامنت اول

  3. Mohamad کاربر می‌گوید

    داداش کامنتای اول رو که…….معمولا سر مقاله جدیدا رقابته ولی خوب بود😉😉😉کامنت دوووم

دیدگاه ها غیر فعال است.