۱۰ چیز اشتباه که به بچه هایمان یاد می دهیم

دوران بچگی دوران عجیبی است. در این دوره والدین و معلمین مدارس نقشی اساسی در تربیت و آینده بچه ها دارند. هر چیزی که بزرگتر ها بگویند، بچه ها آنرا مانند کامپیوتر ضبط کرده و به حافظه شان میسپارند. به دلیل آموزش نادرست یا تنبیه کودکان و یا به هر دلیل دیگر، بسیاری از مطالبی که در کودکی یاد میگیریم اشتباه هستند و متاسفانه این مفاهیم تا بزرگسالی با ما می ماند و به نسل های بعد منتقل می شود. در ادامه به معرفی ۱۰ نمونه از چیزهایی که به کودکانمان می آموزیم ولی اشتباه هستند، می پردازیم.


۱۰. شتر ها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند:

حتما در مدرسه و یا در خانواده شنیده اید که شتر ها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند. این مطلب اشباه است. بر خلاف باور همگانی، کوهان‌ محل ذخیره آب در بدن شتر نیست. کوهان‌ ذخیره‌گاه نوعی بافت چرب است؛ آب در خون شتر ذخیره می‌شود. با این‌حال، بافت چرب کوهان‌ها زمانی که وارد عمل سوخت‌وساز می‌شوند نه تنها انرژی زیادی تولید می‌کنند بلکه پس از واکنش با اکسیژن هوا تولید آب هم می‌کنند. هر ۱۰۰۰ گرم از این بافت پس از تبدیل، ۱٫۱۱۱ گرم آب تولید می‌کند. وجود کوهان و تبدیل بافت چرب درون آن‌ها، به شتر اجازه می‌دهد تا بتواند در حدود دوهفته بدون آب و یک ماه بدون غذا بگذراند.


۹. اگر آدامس قورت دهید، تا سالها در معده می ماند:

بچه که بودیم به ما می گفتند آدامس را قورت ندهید زیرا در شکمتان می ماند و بعدا مثل یک توپ می شود و شما مریض می شوید. همچنین معلمین مان برای اینکه را در کلاس آدامس نجوییم این را به ما می گفتند. اما این مطلب که آدامس در شکم هضم نمی شود حقیقت دارد؟ این گفته یک کذب محض است البته به این معنا هم نیست که هر چقدر دلمان بخواهد چنین کاری را انجام دهیم!

آدامس در معده توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می‌شود، اما ماده پلاستیکی موجود در آدامس که نوعی پلیمر به نام بوتیل است، به صورت کاملاً مصنوعی ساخته شده و دستگاه گوارش بدن انسان قادر به هضم آن نیست و توسط روده‌ها از بدن دفع می‌شود. در برخی موارد نادر، تکه‌های بزرگ آدامس بلعیده شده با یبوست در کودکان همراه شده و باعث انسداد گوارش در کودکان می‌شود بنابراین باید درباره آدامس به کودکانمان هشدار لازم را بدیم، نه اینکه بگوییم اگر آدامس را بجویی، تا ۷ سال دیگر در شکمت باقی می ماند.


۸. دیوار بزرگ چین، تنها شی ای است که از فضا قابل مشاهده است:

این ادعا که دیوار چین تنها پدیده انسانی است که از فضا قابل رویت می‌باشد، بارها تکذیب شده‌است ولی هنوز در باور عوام جا دارد. در واقع بسیاری از پدیده‌های انسان‌ساز، به خصوص در نور شب از فضا قابل رویت هستند اما تشخیص دیوار چین با چشم غیر مسلح از هر نقطه‌ای در مدار زمین تقریباً غیرممکن است. فضانوردان آپولو این ادعا را مطرح نکرده‌اند و حتی فضانوردانی که در مدار زمین می‌چرخند نیز به سختی می‌توانند چنین ادعایی مطرح کنند. از یکی از فضانوردان نقل شده‌است که دیوار چین از ارتفاع حدود ۱۸۰ مایلی ناپدید می‌شود.


۷. بیشتر گرمای بدن از طریق سر از دست می رود:

بچه که بودیم به ما می گفتند که بیشتر گرمای بدن در هنگام سرما از سر ما از دست می رود، برای همین باید کلاه بگذارید تا گرمای بدنتان را حفظ کنید. نتایج تحقیقاتی در سال ۱۹۵۰ میلادی در مورد کاهش گرمای بدن انسان، بدین قرار بود که ۵۰ درصد گرمای بدن از قسمت سر افراد از دست می رود. با این وجود تحقیقات بعدی نتایج این آزمایش را رد کرد.

در اوایل قرن ۲۱، محققان کشف کردند که نتایج مطالعات قبلی اشتباه بود و بر این تاکید داشت که بیشتر گرمای بدن از اندام های دست و پا خارج می شود. بر اساس گزارش محققان دانشگاه پزشکی لندن در سال ۲۰۰۸، حدود ۷ تا ۱۰ درصد گرمای بدن هنگام سرما، از سر خارج می شود. البته این بدان معنا نیست که نباید از سر خود در برابر سرما محافظت کرد.


۶. زیاد ماهی بخور تا عقلت بیشتر بشه:

برعکس تمامی مواردی که در بالا گفته شد، این مورد که اگر ماهی بخوری عقلت زیاد تر می شود تا حدودی درست است، اما نه در حدی که به جان تمام ماهی های عالم بیفتیم و هر روز ماهی میل کنیم. یکی از فواید مصرف ماهی دریافت امگا۳ موجود در آن است که منجر به حفظ و ارتقای سلامت مغز می شود. نتیجه تحقیقات فراوان و جامعی که در سراسر دنیا انجام شده است، نشان می دهد امگا۳ می تواند باعث افزایش سطح سروتونین در مغز شود و به این ترتیب، تاحد زیادی به پیشگیری از ابتلا و درمان بیماری افسردگی کمک کند. اما آیا مصرف همیشگی ماهی ما را دانشمند و فیلسوف می کند؟

مسلما خیر، ماهی فقط می تواند توانایی ذهنی ما را تا حدودی آنهم نه زیاد افزایش دهد. کودکان برای به موفقیت رسیدن و شکوفا کردن استعداد های خود، بجز برنامه غذایی مقوی، نیاز به برنامه آموزشی کارآمد و تحرک ورزشی نیز دارند تا در آینده به موفقیت برسند.


۵. کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا بود:

حتماً تا ازتون می پرسن كاشف قاره آمریكا كیه فوری جواب می دید: «كریستف كلمب». اما اشتباه می کنید اساسی. اول اینکه کریستف کلمب نواحی جنوبی قاره آمریکا رو پیدا کرد و به همین دلیل هم اسم کشور کلمبیا رو از کریستف کلمب گرفتن. دوم اینکه قاره آمریکا رو بطور کامل و دقیق شخصی به نام آمریگو وسپوچی پیدا کرد و اسم امروزی قاره آمریکا هم از این شخص گرفته شده.

حالا چرا در بالا میگیم پیدا کرد، نمیگیم کشف کرد؟ چون اصلا هیکدوم این دو شخصیت جز اولین افرادی نبودند که پا به قاره آمریکا گذاشتند. پس ساکنین قاره آمریکا که بودند و از کجا آمده بوذند؟ ورود سرخ‌پوستان به قارهٔ آمریکا را نزدیک به سی هزار سال پیش برآورد کرده‌اند. این اقوام در هنگام سرما و یخبندان از آسیا و از تنگهٔ برینگ وارد قارهٔ آمریکا شده بودند و خیلی از باستان شناسان، سرخ پوستان را از نسل مردمان باستانی جزیره ژاپن می دانند. جدیدا هم شواهدی به دست آمده است که می گویند وایکینگ ها از قاره آمریکا دیدن کرده و حتی تلاش هایی برای ماندن در آن کرده اند. گویا آن ها در اثر تهدیدات بومیان منطقه، آمریکا را ترک کرده اند.


۴. آفتاب پرست ها تغییر رنگ می دهند تا از شکارچیان پنهان شوند:

شاید شنیده باشید که می گویند آفتاب پرست ها برای در امان ماندن از دست شکارچیان و انطباق با محیط دست به تغییر رنگ می زنند، اما این مطلب تا حدودی اشتباه است و در امان ماندن از دست شکارچیان تنها یکی از عواملی است که آفتاب پرست برای آن تغییر رنگ می دهد. آفتاب پرست ها چندین مرتبه در روز تغییر رنگ می دهند. اگر آفتاب پرست هیجان زده شود، روی بدنش لکه‌های زرد پدید می‌آید. اگر نور خورشید به این جانور بتابد رنگش سیاه می‌شود. آفتاب پرست در هوای گرم به رنگ سبز در می‌آید و اگر هوای اطراف جانور سرد باشد، آفتاب پرست به رنگ زرد در می‌آید. اما مهم ترین دلیل تغییر رنگ آفتاب پرست، ارتباط با جنس مخالف است که در این هنگام، آفتاب پرست به سرعت و خود به خود رنگش تغییر کرده و به نهایت زیبایی خود می رسد.


۳. آلبرت انیشتین دانش آموز ضعیفی بود:

حتما دیده اید که والدین و معلمین دانش آموزانی که در درس هایشان مخصوصاً ریاضی ضعیف هستند به بچه ها می گویند، البرت انیشتین، نابغه معروف هم در ابتدا دانش آموز کودنی بود و ریاضیاتش اصلا خوب نبود. اینشتین در درس های فیزیک و ریاضی بسیار بالاتر از هم کلاسی های خود بود. او در ۱۵ سالگی حساب دیفرانسیل و انتگرال را به تنهایی یاد گرفت. شاید دلیل رونق داشتن این افسانه که انیشتین دانش آموز ضعیفی بوده، در اظهار نظرهای منفی معلمان درباره ی او باشد زیرا او از مدرسه بیزار بود و معلمانش، هیچ علاقه ای به او نداشتند.


۲. خون انسان در بدن آبی است:

خوشبختانه این افسانه سالهاست که به فراموشی سپرده شده است، اما چرا فکر می کردیم که خون آبی است؟ دلایل بسیاری وجود دارد که ما رنگ خون را از روی رگ های بدن به شکل آب می بینیم. اولین دلیل این است که رنگ آبی رگ ها تنها یک توهم نوری است. نور در طول موج‌های مختلف بر پوست اثر می‌گذارد و رگ های پوستی را به رنگ آبی در می آورد. دلیل دیگر نیز ناشی از میزان اکسیژنی است که در خون وجود دارد. با کاهش میزان اکسیژن، رنگ خون از قرمز روشن به قرمز تیره تغییر می‌کند که به رنگ آبی بسیار نزدیک است.


۱. این کار برای همیشه باهات میمونه:

اگه این کار بد رو بکنی فرشته ها یادداشت میکنن. اگه نمره بد بگیری نمیتونی دکتر مهندس بشی. و اگر های بیسیاری که والدینمان به ما می گفتند تا ما فکر کنیم کوچکترین کار بدمان در یک فایل ذخیره می شود و در آینده باید به آنها جواب پس بدهیم. آیا واقعا اینطور بود؟ آیا نمره بد شما در املا دوران ابتدایی مدرسه تان که بخاطر آن کلی مواخذه شدید، تاثیری در آینده شما گذاشت؟

خیر هیچ تاثیر نگذاشت. متاسفانه والدین بیشتر کودکان بجای تربیت اصولی، فرزندان خود را از موجودات خرافی و یا حوادث آینده می ترسانند که ضرر بسیاری برای آنها به همراه دارد. در بسیاری از خانواده ها دیده می شود که والدین به کودک می گویند «مربی مهد» با دوربین رفتار تو را در خانه کنترل می کند و کارهای بد تو را می بیند. این کار یعنی والدین خود قدرتی برای کنترل رفتارهای کودک ندارند و به این دلیل به یک قدرت خارجی و یا ترساندن کودکان متوسل می شوند. روانشناسان نسبت به عواقب ناگوار ترساندن کودکان هشدار داده مى گويند که ترساندن، به شدت هيجان را در اطفال به بار مى آورد و درکنار آثار مخربى که در آيندۀ آنها دارد، سبب بروز اختلالات و بيماری های روانی، ترسو شدن، کابوس های شبانه، تضعيف توانايی ها و… می شود.

منبع: toptenz.net

8 Comments
  1. Mohamad کاربر می‌گوید

    مقاله ی خوبی بود.خوبه من هیچ کدومشو(غیر موارد۵.۹.۳)نمیدونستم😁😁😁😁به هرحال ممنون

  2. nasiri کاربر می‌گوید

    بسیار عالی بود ممنون.

  3. Amir کاربر می‌گوید

    با سلام
    بسیار زیبا بود
    یاد دوران بچگیم افتادم
    سپاس از ادمین محترم

  4. سبحان کاربر می‌گوید

    سلا عالی بود
    ولی البرت انیشتن واقعا در درس فارسی ضعیف بوده و یک ترم دانشگاه رو افتاده

    1. Anarchist کاربر می‌گوید

      فارسی!؟
      براوووووووووووو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    2. Elis boyd redding کاربر می‌گوید

      نمی‌دونستم زبان ما رو توی دانشگاه های معتبر دنیا درس میده آخه فارسی و البرت انیشتین 😂😂😂😂😂

  5. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    مورد ۵- یک بومی بوده به نام لیف خوش شانس
    ولی مقاله خوب بود و ممنون

  6. نیما کاربر می‌گوید

    نکات جالب و جذابی در مورد آدامس و کوهان شتر در این مطلب بود در خصوص فرشتگان هم در مطلب ۱هرچند وجود دارند ولی باید طوری رفتار شود که باعث مشکلات روانی در کودک نشود

دیدگاه ها غیر فعال است.