۱۰ ماهی ماقبل تاریخ که کوسه ها هیچ شانسی در برابر آنها ندارند

ماهی نام دسته‌ای از جانداران خون‌سرد آبزی است. ریشهٔ نخستین ماهی‌ها به ۵۳۰ میلیون سال پیش و دورهٔ انفجار کامبرین بازمی‌گردد و گوناگونی تعداد آنها از گذشته تا به امروز بسیار زیاد است. امروزه کوسه ها را یکی از قدرتمندترین موجودات ساکن دریا می دانند، اما در گذشته ای دور اینچنین نبود. با ما باشید با معرفی ۱۰ ماهی ماقبل تاریخی که کوسه ها هیچ شانسی در مقابل آنها ندارند.


۱۰. ریزودوس:

ریزودوس یک گونه منقرض شده از ماهی های ماقبل تاریخ ۳۰۰ میلون ساله از دوران کربونیفر و از سلسله ی انیمالیا (جانوران چند سلولی) است. این ماهی باستانی دارای دندان های نیشی به طول ۲۲ سانتی متر بود و در آب های شیرین، رودخانه ها و مرداب های بزرگ زندگی می کرد. این ماهی بجای بلعیدن، طعمه را با دندان های خود به داخل دهانش هدایت می کرد. رژیم غذایی این جانور ماهی های متوسط آن دوران بود که ابعادشان از تمساح های امروزی بزرگ تر بود.


۹. مگا پیرانا:

مگاپیرانا یک ماهی قدرتمند باستانی و جد پیرنا های امروزی است. این ماهی ۸ تا ۱۰ میلیون سال پیش در محدوده آمریکای جنوبی زندگی می کرده است و فسیل هایش در آرژانتین یافت شدند. آنها تقریباً طولی در حدود یک متر داشته اند (چیزی حدود ۴ برابر پیراناهای امروزی) و یک دندان بیشتر از مگاپیرانا های امروزی داشتند. بررسی ها نشان می دهد که نیروی گازی که جانور وارد می کرده، چیزی بین ۱۲۶ تا ۴۸۴ کیلوگرم بوده است. طی تحقیقات اخیر مشخص شده، مگاپیرانا قادر بوده با گاز خود، نیرویی ۵۰ برابر وزن خودش وارد کند. با این حال، شکل دندان های مگاپیرانا، چیزی بین دندان های پیراناهای گوشتخوار امروزی و ماهی های پاکوی گیاهخوار بوده است.


۸. لیدسچی:

لیدسچی یک ماهی استخوانی ۱۶۰ میلیون ساله منقرض شده غول پیکر در دوره ژوراسیک است که تا ۳۰ متر طول و ۱۹ تن وزن داشت. این ماهی که به عنوان پادشاه ماهیان استخوانی شناخته می شود، بزرگترین ماهی استخوانی است که در طول تاریخ تکامل یافته و از بسیاری از نهنگ های امروزی بزرگتر بود. فسیل های این موجود غول پیکرد در انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکای جنوبی پیدا شده است.


۷. زناکانتوس:
اگر فکر می کنبد فقط اسب ها شاخ داستند، باید به شما بگوییم که اشتباه می کنید. تک شاخ در بین ماهی ها نیز وجود دارد. زناکانتوس یک کوسه تک شاخ باستانی است که در آب های شیرین زندکی می کرد. این کوسه که تا انقراض تریاس در ۲۰۰ میلیون سال پیش نیز وجود داشت، گونه ای عجیبی و وهم آور از ماهی ها بود که ۳ فوت طول داشت و دندان های او بقدری قدرتمند بود که اسخوان کوسه ها را به راحتی خرد می کند. امروزه دانشمندان در حال تحقیق و بررسی این هستند که شاخ این ماهی باستانی سمی بوده است یا نه.

۶. انچودوس:

انچودوس که در اواخر کرتاسه و ائوسن زندکی می کرد، یک ماهی گوشت خوار ترسناک بود که طول آن به ۵ فوت نیز می رسد. این ماهی که به شاه ماهی ساحلی نیز معروف است، دندان هایی بسیار تیز به طول ۲ اینچ داشت که کمتر ماهی ای در آن دوران می توانست در برابر آن مقاومت کند. این ماهی که شباهت بسیاری با قزل آلا دارد و بسیاری از دانشمندان او را جد قزل آلا ها می دانند در صورت برخورد با انسان ها، تنها با سه گاز می تواند آن فرد بدبخت را به کام مرگ بکشاند.


۵. چینله:

چینله یک ماهی منقرض شده قزل الا مانند بسیار خاص و چاق است که در دروه تریاس زندگی میکرد و بقایای آن در ایالات آریزونا و جنوب غربی ایالات متحده یافت شده است. طول این ماهی ها ۱٫۵ متر و وزن آنها ۶۸ کیلوگرم بود. این ماهی باله ها و دوم باریک ولی دندانی بسیار تیز و وحشتناک داشت که به راحتی میتوانست اسخوان انسان ها را خرد کند.


۴. یوستنوپترون:

گاهی اوقات، طبیعت حیوانی را ایجاد می کند که بیش از یک حیوان معمولی است. تکامل ماهی ها در ۳۸۰ میلیون سال پیش منجر به بوجود آمدن ماهی ای به نام یوستنوپترون شد که اژدر ها و موشک های کروز امروزی از روی این ماهی الگوبرداری شده است. این ماهی بال منگوله ای مي توانست مسافت كوتاهي را در خشكي بپيمايد. اين جاندار ششي ساده و ابتدايي و باله هايي نيرومند داشت. طول این ماهی بین ۱۰۵ الی ۳ متر بود و جمجمه پهن شکل آن، دندان های زیادی را در خود جای داده بود.


۳. هاینریا:

هاینریا یک ماهی منقرض شده از گونه ماهی های استخوانی ساکن شمال آمریکا در حدود ۳۶۰ میلیون سال پیش بود که باقیمانده آن در چند سنگ رسوبی در پنسیلوانیا ایالات متحده کشف شد. طول این ماهی به ۴ متر می رسیده و به احتمال زیاد، یکی از بهترین شکارچیان زمان خود بوده است. ویژگی های این ماهی شامل پوزه پهن و صاف، چشم های کوچک، یک سیستم کاملا پیشرفته از خطوط جانبی بر روی سر و روی بدن و فلس های خارجی بود. اسم هاینریا به این دلیل برای این ماهی انتخاب شده است که اولین فسیل از این جانور در روستایی به نام هاینر در شهرستان کلینتون در پنسیلوانیای ایالات متحده کشف شد.


۲. اوپیودون اوزیماندیاس:

اوپیدون اوزیماندیاس یک ماهی لینگ کاد منقرض شده ماقبل تاریخ ترسناک است که به لطف آرواره ها و دندان های تیزش، با کوچکترین گازی، پوست شما را از عمق، طوری می کند که حتی متوجه آن نشوید. این ماهی که ۶ فوت طول داشت، به شیوه اختفا شکار می کرد و در مواقع خطر و برخورد با ماهی های قدرتمند تر، فرار را به مبارزه ترجیح می داد. قدمت این گونه منقرض شده از روغن ماهی ها که بقایا و فسیل آن در کالیفرنیا کشف شده است، به دوره دوم میوسن باز می گردد.


۱. پیران هامسودون:

پیران هامسودن برای اولین بار در معادن سنگ آهک در جنوب آلمان کشف شد. یک ماهی کوچک که شباهت زیادی به پیرنا ها داشت و به همین دلیل به پیران هامسودون نامگذاری شد. این ماهی کوچک دارای دندان های بسیار تیز و نامنظمی بود که به راحتی می توانست در هر چیزی نفوذ کند. این ماهی نوعی انگل بود که بطور کامل طعمه را از بین نمی برد، بلکه تکه هایی از گوشت هدف را از بین می برد و بعد به کشتن طعمه می پرداخت. قدمت این موجود تقریباً به ۱۵۲ میلیون سال پیش و دوران ژوراسیک باز می گردد.

منبع: Toptenz.net 

17 Comments
  1. مهدی رادمنش کاربر می‌گوید

    مقاله جالبی بود مخصوصا برای من که به موجودات زیر آب علاقه دارم و خیلی وقت بود میخواستم بفهمم چه موجودات آبزی در حال حاضر منقرض شده اند مخصوصا شکارچی ها.

  2. . Amir کاربر می‌گوید

    با سلام
    مقاله ی خوبی بود میشد مگادولون رو هم اضافه کرد. ( اگه اسمش رو درست گفته باشم) چون اونا به شکار وال ها آبی بزرگ میرفتن و دوبرابر اونا بزرگ بودن

    1. محمد شهسواری کاربر می‌گوید

      طول وال ابی۳۰متره یعنی طول مگالادون ۶۰متره… عزیزم مگلادون یه شکارچی سریع باشه تا شکاراشو بگیره اخه اون موقع ماهی ها سریع هستن وال ابی با ۳۰متر طول اون سرعت کمش که داره مگلادون چه سرعتی داشته پس حرفت غلطه
      نکته دیگه تو زمان مگالادون نهنگ و پستانداران دریایی وجود نداشتن پس مگالادون نهنگ نمی خورده .
      یه نکته دیگه بزرگ ترین مگالادون ۱۸اندازشه اون فسیلش بررسی کردن و فهمیدن اون کوسه۱۸متری مسن بوده ولی بیشتر وقت ها۱۶متر اندازشون هست .

  3. هانزو هاساشی کاربر می‌گوید

    مقاله جالبی بود ولی جای یک‌سری چیز ها کم بود
    مثلا مگالودون که حتی قدرت آرواره هاش از تیرانوسوروس بیشتره
    و موساسوروس
    ولی بازم جالب بود
    دستتون درد نکنه

    1. کیوان کاربر می‌گوید

      من یجایی خوندم مگالودون از نژاد کوسه هاست، نه ماهی ها. موساسوروس که اصلا ماهی نیست، یه نوع دایناسوره

      1. هانزو هاساشی کاربر می‌گوید

        بالاخره نوشته ماقبل تاریخ دیگه

        1. کیوان کاربر می‌گوید

          نوشته ماهی ماقبل تاریخ عزیز وگرنه پای خیلی از موجودات دریایی دیگه رو میشه وسط آورد که اصلا ماهی نبودن

  4. میلاد کاربر می‌گوید

    مقاله خیلی جالبی بود دمتون گررم

  5. کاربر عادی کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود ولی بدون اشاره به ماهی های قدرتمند و مشهوری مثل دانکلعوستعوس (dunckleosteus) با طول ۱۰ تا۱۵ متر که قویترین ارواره تاریخ را داشته و میتوانسته تیراهن رو گاز بزند و همچنین ماهی هایی مثل تایتانیچتوث و(xiphastinus) یکم خالی از لطف بود

  6. مهدی کاربر می‌گوید

    بعضی هاشون حقیقتاً هیچی شانسی جلوی یه کوسه سفید بزرگ نداشتند. آخه شما چی درسته. ۵ فوت که میشه ۱٫۵۲۴ متر بعد شما میگید چون قدرت آروارش بیشتره حتما می تونه یه کوسه سفید بزرگ رو هم شکست بده ؛ عزیزم همه چی که به قدرت آرواره نیستش. اون تا بیاد کوسه سفید رو گاز بگیره کوسه سفید بلعیدتش. من خودم اطلاعات زیادی دارم از کوسه ها و موجودات ماقبل تاریخ. کوسه سفید رو چی در نظر گرفتید. در ضمن دوستان مگالودون یه کوسهههههههههههههههههه است نه ماهیییییییییییی که این ماهی های مزخرفی که گذاشته شده براش پنیر صبحانه هم به حساب نمیان. هر چیزی رو با جدش بسنجید. جد کوسه های سفید هم مگالودونه. مگالودون قطعا سنگین ترین گوشت خوار دنیا بوده و حتی بیشتر دانشمندان معتقدن طولشون به ۳۰ متر هم ممکنه برسه اون وقت بزرگترین هم میشه. در ضمن قدرت آروارش ۴۰۰۰۰ PSI هست نیرویی معادل ۱۰ تا ۱۸ تن که چهار برابر قدرت آرواره تیرانوساروس رکس و دو برابر قدرت آرواره سارکوسوکوس (بزرگترین کروکودیل تاریخ) هستش. ۲۷۶ تا دندون ۱۸ تا ۲۰ سانتی متری هم داره که با اون قدرت آروارش خفن ترین موجود میشه.

    1. Goku
      Goku کاربر می‌گوید

      توی همین سایت یه مقاله درباره این که کدام موجودات قدرت آرواره بیشتری دارند؟ نوشته شده که مگالودون رتبه ۱ رو داشت.

  7. داریوش کاربر می‌گوید

    مهدی
    قدرت آرواره تی رکس حدود ۱۰ تنه و قوی تر از آرواره سارکوسوکس بوده
    تی رکس قویترین قدرت آرواره رو بین موجودات خشکی زی داشته یه سری سایتها هم به اشتباه قدرت آرواره داینوسوکس قویتر از تیرکس میدونن
    در ضمن مگالادون حداکثر تا ۲۰ متر رشد میکرده و نه ۳۰ متر

    1. Goku
      Goku کاربر می‌گوید

      قدرت آرواره تی رکس ۱۰ تنه 😐😐😐😐 عجب!؟!؟
      شوخی میکنید دیگه چناپ؟!😥

  8. محمد شهسواری کاربر می‌گوید

    این مقاله ۲مشکل بزرگ داشت اشکال ۱_ما یه عالمه نوع کوسه داریم کوسه های خال خالیه ۵۰سانتب متری تا کوسه والی۱۵متری ما انواع مختلف کوسه داریم و نمی دونیم کدوم نوع امکان درگیری داره به نظر من کوسه سفید بزرک همه شونو شکست میده به جز مورد مورد۸ یا گاو کوسه میتونه همه به جز۳ و ۸میتونه شکست بدند یا کوسه باله ابی ازمورد های۲ ۶ ۳ ۴ ۸ شکست و بقیه رو میخوره.
    اشکال۲_شما نگفتید نسب برتری این ماهی ها چیه اندازه بزرگی دارند یا سمی هستند یا دندون قوق العاده تیزن یا ارواره ویرانگری دارند یا سریع ترند یا پوست کلفت دارند به زبان ساده تر شما دلیلی برای شکست کوسه ندارند.

  9. محمد شهسواری کاربر می‌گوید

    وات د هل ارواره تی رکس۱۰۰۰۰پونده درحالی که ساروکسوس قدرتش۲۵۰۰۰پونده خودت مقایسه کن

  10. سامیار کاربر می‌گوید

    موجوداتی مثل دانکلوستئوس و یا زیکفاکتینوس میتونن یه کوسه سفید رو بکشن و بخورن ولی اسمشون تو لیست نیست

  11. Goku
    Goku کاربر می‌گوید

    جناب ادمین بعضی از این موجودات که داخل این لیست نام بردید فکر نکنم، بتونن کوسه ها رو به همین راحتی بکشن:
    برای مثال، چینله و مگا پیرانا فکر نکنم بتونن.

دیدگاه ها غیر فعال است.