۱۰ حقیقت درباره مدفوع که هرگز نمی دانستید

مَدفوع که پِهِن، پشگل، پیخال، تاپاله، گُه، سنده، عن ،سرگین، فضله ، ککه و در اصطلاح کودکان: پی‌پی نامیده می شود ماده‌ای است خمیری شکل و نیمه جامد که از مجاری گوارشیِ بدن جانوران و از راه مقعد خارج می‌شود حتما با خودتان فکر می کنید که هر چیزی که نیاز است را درباره مدفوع می دانید و یا چیزی نیست که ندانید، اما حقایقی درباره مدفوع وجود دارد که حتما باید با آنها آشنا شوید.


۱. مدفوع شما در اصل آب است:

در حالی که مدفوع شما مطمعنا آب به نظر نمی رسد اما مطمعنا نمی دانستید که ۷۵ درصد مدفوع شما از آب است. باقی موادی که به شکل جامد می بینید از باکتری های مرده (گاز های مختلف، مواد زائد هضم نشده) چربی، نمک، فیبر و موارد دیگر از روده و کبد است که در یک دیگر ادغام شده و دفع می شوند. نسبت این مواد در افراد مختلف و زنان و مردان متفاوت است.


۲. مدفوع شما باید قهوه ای باشد:

رنگ مدفوع سالم قهوه ای است که معمولا در اثر گلبول های قرمز خون ایجاد می شود. این ماده دارای ماده ای شیمیایی استرکوبولین هستند. در بدن گلبولهای قرمز پس از طی عمر خود در طحال توسط ماکروفاژهای طحالی تخریب می‌شوند. پس از پروسه ای طولانی آنها به صورت استرکوبیلین از طریق مدفوع دفع می‌شود و باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای در مدفوع می‌شود. به گفته کارشناسان، مدفوع سالم باید قهوه ای شکلاتی باشد. با این حال ممکن است رنگ مدفوع شما متفاوت باشد که سرنخی از مشکلات گوارشی شما است. مدفوع سبز می تواند نشانه این باشد که شما چیزی حاوی کلروفیل، رنگدانه ای که به گیاهان رنگ سبز می دهد خورده باشید که می تواند عفونت را نشان دهد. مدفوع زرد می تواند نشان دهنده چربی اضافی در کبد باشد، در حالی که مدفوع سیاه می تواند توسط خون یا مکمل آهن ایجاد شود.


۳.  خون در مدفوع همیشه هم بد نیست:

همیشه خون در مدفوع بد نیست. در حالی که خون تیره در مدفوع شما به این معنی است که ممکن است در سیستم گوارشی شما مشکل بزرگی پیش آمده باشد، خون قرمز روشن ممکن است دلایلی خارجی نظیر بواسیر یا شکاف مقعدی داشته باشد پس نگران نباشید و قبل از هر کاری، اطلاعات مربوطه پیرامون آن مشکل را جمع آوری کنید.


۴. نیازی نیست هر روز مدفوع کنید:

اگرچه عدم وجود تحرکات روده ای ممکن است بیوست را نشان دهد، اما نیاز نیست هر روز مدفوع داشته باشید. فعل و انفعالات طبیعی روده از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند شامل سه مدفوع در هر روز و یا سه مدفوع در هفته باشد. مهمترین جنبه روده سالم، عدم وجود فشار و دشواری در زمان های سخت است. ناگفته نماند که روش هایی وجود دارد تا مدفوع کردن را به تاخیر بیندازند که نیروهای نظامی یکی از استفاده کنندگان از ین تمرینات هستند.


۵. مردان و زنان بطور متفاوتی مدفوع می کنند:

همه انسان هستیم اما تفاوت کمی در نحوه کار دستگاه گوارش زنان و مردان وجود دارد. این به دلیل تفاوت های آناتومیک بین زن و مرد است. زنان دارای لگن پهن تر و همچنین اندام های اضافی مانند رحم و تخمدان هستند. این امر باعث می شود که روده بزرگ آنها کوچکتر از مردان باشد. این مسئله دفع مدفوع را برای خانم ها بیشتر به چالش می کشاند و به همین دلیل است که بیوست بطور کلی در زنان شیوع بیشتری دارد.


۶. ما صحیح مدفوع نمی کنیم:

تحقیقات نشان می دهد که به دلیل آناتومی خاص روده، نشستن روی توالت فرهنگی مطلوب نیست و در عوض باید چمباته بزنیم (چمباتمه نوعی نشستن است که در آن کف پا را بر زمین می‌گذارند و زانوها را در بغل می‌گیرند. در زبان فارسی به آن چندک و چمبک نیز گفته می‌شود.). با این وجود نشتن بر روی توالت در ما ریشه دوانده است. راه حل چیست؟


۷. طوری تکامل پیدا کردیم که منفجر نشویم:

می دانیم که بوی بد فضولات توسط باکتری ها ایجاد می شود. اما بافت کلی و انزجار عمومی ما از مدفوع ناشی از عملکرد بیولوژیکی است که به ما در امان ماندن از عفونت و بیماری ها کمک می کند. ما به این روش تکامل پیدا کردیم تا از مدفوع و باکتری های میکروبی آن دوری کرده و آنرا دفع کنیم تا در بدن ما منفجر نشود.


۸. مدفوع شما گرانبها است:

مطمعنا نمی دانستید که هر مدفوع انسانی حاوی مقدار قابل توجهی از فلزات گرانبها است. با توجه به گفته های دانشمندان، فضولات انسانی شامل فلزات طلا، نقره، عناصر پالادیوم و انادیوم می باشد که در تولید تجهیزات الکترونیکی کاربرد دارند. همچنین سایت هایی وجود دارند که می توانید در آن جا مدفوع خود را اگر زیبا و کارآمد باشد، بفروش برسانید و کسب درآمد کنید.


۹. قهوه به شما کمک می کند تا مدفوع کنید:

حقایق نشان می دهد که کافئین باعث ایجاد و تسریع روند مدفوع در بدن می شود. قهوه می تواند در روده شما انقباض ایجاد کند، حتی اگر قصد مدفوع کردن نداشته باشید. قهوه باعث تولید هورمونی می شود که حرکت در روده بزرگ را تحرک می دهد. جدا از این غذاهای حاوی فیبر، کمی ورزش و ماساژ ناحیه شکم در جهت عقربه های ساعت می تواند روند ایجاد و دفع مدفوع را تسریع ببخشد.


۱۰. بیوست می تواند ده ها سال طول بکشد:

بیش از ۲۲ سال بیوست را تصور کنید! این چیزی است که یک جوان ۲۲ ساله چینی باید تحمل کند تا اینکه ۷۵ سانتی متر از روده بزرگش برداشته شود. این قسمت از روده بزرگ وی حدود ۱۳ کیلوگرم وزن داشت و از مدفوع هایی که از زمان تولدش جمع شده بود، تاثیر می گرفت. این امر ناشی از نقص مادر زادی به نام بیماری هیرشپرونگ بود (یک اختلال عصبی – عملکردی در ناحیه شکمی بوده که طی آن تمام یا بخشی از روده بزرگ یا قسمت‌های ابتدایی دستگاه گوارش فاقد اعصاب و در نتیجه دچار اختلال عملکردی می‌شوند.)، بیماری که از هر ۵۰۰۰ تولد زنده یک نفر را درگیر می کند.

منبع: news24.com

20 Comments
  1. MARVEL AND DC کاربر می‌گوید

    هوراااااا کامنت اول!
    مقاله خوبی بود ولی خدایی یکم چندش بود

  2. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    عجب مقاله ای .
    مورد ۸ و ۱۰ خیلی جالب و عجیب بود .

  3. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

    خیلی باحال بود

  4. کمیک فن کاربر می‌گوید

    یا حضرت عباس ، یعنی اگه من مدفوعمو بفروشم بیل گیتس میشم ؟؟؟!!!! 🤣😐😐 بعد از دیدن مورد دو دیگه دست به شکلات نمی زنم

  5. Mohamad کاربر می‌گوید

    میخواستم بگم موضوع مقاله تو حلقم ولی به دلیل همون موضوع مقاله نمیشه😂😂😂خیلی متشکر

  6. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    باسلام مقاله ی خوبی بود
    مورد شش رو میدونستم ، اینطور نشستن در زبان کرمان میشه : سرچنگو.

  7. Amir کاربر می‌گوید

    ادمین با این مقاله دست شوییم گرفت

  8. احسان کاربر می‌گوید

    انتظار مقالات محترمانه تری از این سایت داشتم واقعا که

  9. M.h.a.m.a.d کاربر می‌گوید

    کامنتم چرا تایید نشد

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      کامنتی نفرستادید که تایید نشده باشه.

      1. M.h.a.m.a.d کاربر می‌گوید

        چرا فرستادم 😐🤔

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          خیر، نگاه کردم، نفرستادید. 🥴🥴

  10. عباس کاربر می‌گوید

    جالب بود

  11. علی کاربر می‌گوید

    خوب

  12. علی کاربر می‌گوید

    خیلی جالب بود ممنون

  13. Anarchist کاربر می‌گوید

    دارم استفراغ میکنم!
    این چیه آخه؟
    وای دارم میمیرم!
    رقت انگیز و تهوع آور بود!

  14. گودزیلا خدای تخریب کاربر می‌گوید

    سم ترین مقاله بود

  15. TUNI STARK کاربر می‌گوید

    خیلی جالب بود
    من خودم تا حالا همچین اطلاعاتی در مورد متقوع رو یه جا ندیده بودم
    ولی چندس بود

  16. Spidey کاربر می‌گوید

    خدایی موضوع بهتر نبود

  17. Attack titan کاربر می‌گوید

    مدفوع از خودم با ارزش تره😂😂😂😂😂😂

    مقاله بهداشتی بود یعنی عالی

دیدگاه ها غیر فعال است.