عرضه بازی های Sony برای پیسی، امکان پذیر است؟

نگاهی به برنامه سونی برای رایانه های شخصی بکنیم.

God Of War  بر روی رایانه های شخصی عرضه شد. بازی های Horizon: Zero Dawn و Days Gone  نیز عرضه شدند.  Uncharted   به زودی بر روی رایانه های شخصی عرضه می شود. لیستی که از انویدیا نیز منتشر شد. حاکی از عرضه Demon’s Souls  بر روی رایانه های شخصی است. Sony نیز نکسوس را خریداری کرد. ( یک استودیو در جهت پورت بازی های کنسول بر روی رایانه های شخصی.) اخریا PlayStation PC label به تمام بازیکنان معرفی شد.

تماشای افرادی که متقاعد شده بودند که چنین اتفاقاتی هرگز رخ نخواهد افتاد ولی به تدریج انتظارات و مواضع خود را برای وفق دادن خود با این تحولات تغییر میدادند. بسیار جالب و دیدنی بود. همانطور که در ابتدا ذکر کردیم. اعتقاد بسیاری بر این بود که چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. با این حال ذره ذره، Sony خود را برای عرضه کردن بازی های پلی استیشن بر روی رایانه های شخصی آماده کرد.  ابتدا با عرضه بازی هایی همچون Days Gone که از نظر مالی موفق نبودند تا عرضه بازی بزرگی ( و حتی نماد پلی استیشن) مثل God of War تعجب بسیاری را بر انگیخت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بازی های PS5 نیز بر این پلتفرم منتشر می شوند یا خیر.

هدف از این مقاله، صرفا خبر خوشی برای بازیکنان رایانه شخصی نیست. بلکه این است که به طور کامل ثابت کنیم که بازی های سونی برای PC عرضه می شود. بگذارید اول مقاله به شما بگویم که این یک واقعیت است. یک واقعیت است که سونی، به آرامی در حال کار است تا عناوین بزرگ دیگری را به این پلتفرم بیاورد. یک توسعه دهنده کامل برای این عمل خریداری شده است. یک برچسب جدید نیز معرفی شده است. با این روند و نشت اطلاعاتی که وجود دارد. می توان مطمئن شد که فرست پارتی های سونی پورت می شود. با این حال سوال اصلی اینجا به وجود می آید که چه زمانی این اتفاق می افتد!

Sony

سوال چه زمانی بسیار مهم است. چرا که در نقطه مقابل Sony، ایکس باکس چندین سال پیش تعهدی واقعا جسورانه داد. تک تک بازی های استودیو های ایکس باکس برای رایانه شخصی، در زمان عرضه، منتشر می شود. در واقع این بدان معنا بود که ایکس باکس عملا هیچ بازی انحصاری ندارد. تمام بازی های آن حداقل با رایانه شخصی، به اشتراک گذاشته می شود. اعتقاد بر این بود که کنسول ها عمدتا در پشت محصولات دیجیتالی (معمولا بازی ها و سرویس ها) فروخته می شود. چراکه اگر این محصولات در جای دیگر نیز استفاده شود. خریدار چه دلیلی بر صرف هزینه برای یک سیستم اختصاصی دارد؟

اما فیل اسپنسر، دئیس ایکس باکس، درک متفاوتی از این مورد داشت. چیزی که او احساس میکرد این بود که کنسول ها و رایانه های شخصی به اندازه کافی متامیز هستند و هر کدام به مزیت های خاصی را ارائه می دهند. این مورد جذابیت بازار خودش را افزایش می دهد. این بدان معنا است که اسپنسر احساس کرد که جذابیت محصولات خود را نه تنها با ارائه بازی هایش بر روی دو پلتفرم، کاهش نمی دهد. بلکه در حال گسترش آن نیز است. بعد از این اتفاق، Xbox دیگر محصول نبود. یکی از روش های تحویل بازی ها به کاربران بود.

همچنین داخل Steam بازی های Xbox Games Studio در حال حاضر، موفق تر از همیشه هستند. ( مخصوصا Sea of Thieves که اغلب اوقات رکورد می زند.) همین حال فروش سخت افزاری ایکس باکس تغییر خاصی نیافت. همانگونه که کمتر از فروش کنسول PS بود. با همان نرخ نیز فروخته شد. حتی در نسل جدید، با وجود فروش بیشتر Xbox Series X نسبت نسل قبل، باز هم نرخ یکسانی به فروش می رسد و هیچ تاثیر فعالی بر آن ها ندارد. ( البته باید فروش بیشتر از تولیدی که مایکروسافت دارد را نیز در نظر گرفت.)

Sony

حال برگردیم سر بحث اصلی. آیا مورد بالا برای Sony نیز صدق می کند؟ آیا آنها هم می توانند از انتشار بازی هایشان در روز عرضه، برای رایانه شخصی خودداری کند؟ من فکر میکنم جواب منفی است. عده بسیاری هستند که ترجیح می دهند که فقط بر روی رایانه شخصی بازی کنند. به ویژه از آنجایی رایانه شخصی بهترین و راحت ترین پلتفرم برای بازی است. همچنین ارائه نسخه بهتری نسبت به کنسول نیز در این مورد تاثیر به سزایی دارد. یا از طرفی تقریبا تمام بازی های ساخته شد در این صنعت، بر روی این پلتفرم قابل اجراست. همگی باعث می شود که انتخاب بسیاری از روی کنسول به رایانه تغییر پیدا کند.  با این حال اسپنسر هم درست می گفت. در نهایت اگر بخواهیم تحلیل کنیم. رایانه شخصی و کنسول دو گزاره کاملا جدا هستند. برای اکثر مردم، راحتی درک شده و ذات روانی کنسول ها، جذابیت جالبی را ایجاد می کند که با رایانه شخصی، مطابقت ندارد.  

همانطور که گیمران رایانه های شخصی انعظاف پذیری و کنترلی را که پلتفرم به آن ها در تجربه بازی ها ارائه می دهد را دوست دارند. بازیکنان کنسول نیز به طور قطع از داشتن پلتفرمی که در آن با کمترین افت کیفیت کار میکند. لذت می برند. این نشان می دهد که دو پلتفرم کنسول و رایانه، دو اصل کاملا جدا هستند.

یعنی به طور ساده بخواهم بگویم. برای کسی که می خواهد کنسول بخرد. هیچ اهمیت ندارد که آیا فلان یا بهمان بازی بر روی رایانه شخصی نیز قابل استفاده است یا خیر. از طرفی دیگر، چه بخواهیم چه نخواهیم. بسیاری از بازار کنسول را افرادی تشکیل می دهند که می خواهند. بازی هایی همانند FIFA،Assassin’s Creed،GTA و از این دست بازی ها می خرند. آن افراد به هیچ وجه تحت تاثیر رایانه های شخصی قرار نخواهند گرفت. یعنی وجود نسخه کامپیوتر برای آن ها ذره ای اهمیت ندارد. همچنین این موارد برای کاربران رایانه شخصی نیز صدق می کند. حال نتیجه چیست؟ فروش بیشتر بازی های شما، و این زمانی مهم می شود که ساخت بازی ها، هر روزه هزینه بر تر می شود. هر بار که نسل جدیدی نیز شروع می شود. این هزینه افزایش بیشتری پیدا می کنند. حتی اگر فروش بازی بر یک سخت افزار نیز خوب باشد. باز هم کفاف ساخت بازی و سخت افزار را با هم نمی دهد. در نتیجه هرچه فروش به مخاطب بیشتر باشد. از پس هزینه ها بهتر می توان بر آمد و در ادامه بازی های با کیفیت تری نیز ساخته می شود.

از طرفی دیگر، Sony با تعهد به اینکه بازی های نسل جدید خود را بر نسل هشتم نیز منتشر کند. بر هزینه ساخت تاثیر می گذارد.

بنابراین من فکر میکنم عرضه بازی های Sony بر روی رایانه شخصی در روز انتشار، در دراز مدت برای آن بسیار سود ده است. با این حال آنها در نهایت -نه فورا!- به نتیجه ای که مایکروسافت رسید. می رسند و به بازار رایانه های شخصی بیشتر اهمیت می دهند.

حال نظر شما کاربران ایرونی سنتر درباره عرضه بازی های Sony بر روی کامپیوتر چیست؟ آیا اینکار درست است؟ آیا به زودی شاهد عرضه بازی ها در روز انتشار هستیم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

8 Comments
  1. mohamadodinson
    mohamadodinson کاربر می‌گوید

    خیلیم عالی

    1. کاربر می‌گوید

      ممنون از اینکه مطالعه کردی.

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        خیلی ها مطالعه میکنم. ولی مرامشون به کامنت گذاشتن نمی‌رسه. 🌹😊

        1. LORD__SBH
          LORD__SBH کاربر می‌گوید

          بخدا من نخوندم وگرنه کامنت میدادم (منو با مرام فرض کنید 😂😂😂)

  2. کاربر می‌گوید

    حقیقتا اقدام هایی مثل این نیازه حتی اگر شده سازمان ملل و بانک جهانی هم باید فشار وارد کنند تا بازی های سونی و دیگر کمپانی ها در جا های دیگر هم منتظر بشه تا انحصار گرایی از بین بره چون انحصار گرایی برای اقتصاد و سیاست های جهانی ضرر زیادی میزنه

    1. کاربر می‌گوید

      این اقدام بیشتر به خاطر خود سونی هست. انحصاری گرایی هم تا حدی خوبه. میانه روی. منظور رو میگیری؟ اگه همه چی دست همه باشه. پیشرفت کم میشه. اگه همه چی هم انحصاری باشه باز، پیشرفتی رخ نمیگیره

  3. بردیا کاربر می‌گوید

    اخه حتی عرضه بشه هم با این پی سی هایه ضعیف خب ارزویی دست نیافتنیه

    1. کاربر می‌گوید

      بردیا
      خیر حتی در همین ایران هم افرادی داریم که قبل از شروع گرانی پیسی های خوبی بستن منتظر انتشار بازی های سونی هستن.

دیدگاه ها غیر فعال است.