وضعیت سونی بعد از خرید Activision Blizzard

یک نگاهی به وضعیت سونی نیز بیاندازیم. آیا این خبری ناراحت کننده برای او هست؟

اوایل این ماه، استودیو بازی سازی ایکس باکس بمبی را در دنیای بازی های ویدیویی منتشر کرد. اعلام خرید Activision Blizzard در آینده نزدیک، تعجب بسیاری را بر انگیخت. 

این در حالی است که  Activision Blizzard اکنون بسیار بیشتر از چند سال پیش مشکل دارد.، به دلیل کاهش چشمگیر تنوع و خروجی مجموعه بازی، و همچنین بحث و جدل های یک سانه پیرامون فرهنگ کاری وحشتناک سمی که ظاهرا در آن جا افتاده است. نژاد پرستی، تبعیض جنسی و زن ستیزی، تهدید به مرگ و سوق دادن یک کارگر به خودکشی، همه و همه دست به دست هم داده اند. تا بدترین شرایط ممکن را رقم بدهد. با این حال، همچنان این خرید، برای مایکروسافت مفید است. Activision Blizzard هنوز هم صاحب یکی بزرگترین فرنچایز ها است. بله دقیقا! منظور ما سری بازی های Call Of Duty می باشد. صد البته که آیپی های بیلزارد را نیز نمی توان، از یاد برد. جدا از موارد، تعداد بسیاری از استودیو های جدید و با استعداد ( که امیدواریم شرایط کاری بهتری تحت مایکروسافت و ایکس باکس داشته باشند.) به ایکس باکس اضافه می شوند و با King و Candy Crush، قدم قوی تری نیز به بازار موبایل وارد کنند. این یک خرید بسیار بزرگ برای مایکروسافت بود. در واقع نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار، این تنها بزرگترین ترین خریدی است که مایکروسافت تا به حال انجام داده است. نه تنها در ایکس باکس، بلکه هر بخش دیگر.  

موقعیت پلی استیشن و سونی چگونه است؟

در است که  خرید Activision Blizzard برای مایکروسافت سود زیادی دارد. با این حال، در حال و هوای سونی چه می گذرد؟ وضعیت آن ها در حال حاضر نا مطمئن است.-که خنده دار به نظر می رسد. با توجه به اینکه آن ها در حال حاضر سود آور تر از همیشه هستند. یا اینکه PS5 رکورد های قبلی پلی استیشن را شکسته، اما واقعیت این است که سونی ناگهان در موقعیت نا مطمئنی از این بازار قرار گرفته است.

چه رقابت طولانی چه رقابت کوتاه، سونی از دو جهت برای پیروزی، تلاش می کند. در ژاپن، رقیب آنها نینتندو می باشد. با این حال سونی آنچنان اهمیتی به این موضوع نمی دهد. احتمالا آن ها احساس می کنند که جامعه مصرف کننده ژاپن، بدون توجه به موفقیت های نینتندو، به طور عادی از پلی استیشن نیز پشتیبانی می کنند. به طور ساده بگوییم، آنها فکر میکردند. هرچقدر هم عنواین نینتندو و کنسول آن فوق العاده بفروشد. در پشت آن نیز، پلی اسیتشن حضور دارد. منصفانه نیز بگوییم. این تصمیم با توجه به شواهد دو دهه ی گذشته، تصمیم درستی بوده است. حال وقتی خیال آن ها از بازار ژاپن راحت شود. تمرکز بر روی بازار غرب و ایکس باکس نیز بیشتر می شود و نتیجه آن سود چه در تجارت و چه در محبوبیت می باشد.

اما چیزی که نمی توانستند پیشبینی کنند. این است که نینیتندو سیستمی بچیند که نه تنها در بازی های خودشان، بلکه برای اکثر شرکت های ثالث ژاپنی نیز، بازاری پر رونق به وجود آورد. تا جایی که پلی استیشن اکنون در ژاپن موفقیت آنچنانی ندارد. ( کمتر از ۵ درصد از کل سهم بازار متعلق به آن ها است.) تا حد زیادی پشتیبانی از طرف های شرکت های ژاپن، کوچک تا متوسط را از دست داده است. نتیجه چه شد؟ PS5 در حال حاضر حتی از Wii U در ژاپن بدتر می فروشد. و از طرف فروش دیجیتالی نیز، شکست خورده اند. فروش حتی یک بازی تا کنون موفق به فروش بیش از ۱۰۰۰۰۰ نسخه نشده است.( با وجود آنکه PS5 خود یک میلیون فروخته است.) اساسا، تصمیمات خود سونی و هوش نینتندو در بهره برداری از بازار ژاپن، منجر به از دست دادن ۱۰ میلیون واحد فروش مطمئن سونی و صد ها بازی شده است که پلی استیشن می تواسنت روی هر نسلی در ژاپن حساب کند.

Activision Blizzard

با این وجود، همانطور که ذکر کردیم. انتخاب سونی برای تمرکز بیشتر بر بازار غرب به جای ژاپن، تا حدودی منطقی به نظر می رسد. در حالی که شرکتی مانند نینتندو نشان داده است که موفقیت در ژاپن لازم نیست به بهای همه بازار های دیگر باشد. ( و بر عکس) احتمالا سونی متوجه شد که بازار اصلی آنها بازار غربی است. بازاری که فروش نرم افزار و درآمد های دیجیتالی را در بر می گیرد. از بین فروش بازی، اشتراک و ترانکش های خرد، بالاترین میزان بوده است. و رقیب اصلی که باید با آن رو به رو شود. Xbox است. و احتمالا خیلی ها از جمله خود سونی، فکر نمی کرد با ایکس باکسی رو به رو شود که در بهترین حالت، روندی مشابه نسل هفتم در پیش گیرد. آنها انتظار نداشتند که در مقابل ایکس باکسی قرار بگیرند که بالاخره تصمیم به پیشروی در این بازار بکند و از بزرگترین منبعی که در اختیار داشتند. استفاده بکنند. -ثروت عظیم مایکروسافت- خرید ۷۰ میلیارد دلاری Activision Blizzard، هشداری است مبنی بر اینکه مایکروسافت مشکلی برای خرج کردن پول خود برای ورود به بازار ندارد. این شرکتی است که هیچ مشکلی در خرید بزرگترین ناشر بازی در جهان ندارد. چیزی که سونی نه توانایی رقابت با آن و حتی ارائه چیزی شبیه آن را ندارد.

موضوع دیگری نیز به وسط می آید: پول مایکروسافت

از نظر تئوری و حالت ایدآل می توان استداد کرد که سونی واقعا می تواند خرید های قابل قبول و معتبری را برای ناشران( مانند Spuare Enix یا حتی EA) ارائه دهد. با این حال مشکل اینجاست که سونی در حالت ایدآل نیست. در بازار کنونی هرگونه تلاش سونی برای خرید ناشر های بزرگ، پیشروی دوباره مایکروسافت می باشد. ایکس باکس کاملا قادر به پیشی گرفتن در این زمینه است و آنها به خوبی نشان داده اند که هیچ ترسی در این مورد ندارد!

اگر به طور ساده مقایس مالی را بین دو شرکت، حساب کنیم. تفاوت های بسیار زیادی در آن مشاهده می شود. سونی ۱۸ میلیارد دلار را برای خرید دو سال آینده برای کل کشور در نظر گرفته است.( نه فقط پلی استیشن، بلکه کل شرکت) مایکروسافت تقریبا چهاربرابر آن را برای یک خرید Xbox هزینه کرد. از طرفی دیگر فریاد ها و انتقاد های طرفداران پلی استیشن شنیده می شود که سونی باید با خرید یک ناشر بزرگ، نسبت به خرید Activision Blizzard واکنش نشان دهد و آن را تلافی کند. با این حال این یک بخش کوچک ماجرا می باشد. همانطور که ذکر کردیم. Xbox در صورت مشاهده خرید ناشر بزرگ از سونی، اقدام به خرید دوباره می کند. که نه تنها برای سونی خوب نیست. بلکه برای کل صنعت نیز ضرر دارد.  

نتیجه کلی این است که سونی در این زمینه به هیچ وجه توانایی رقابت ندارد.

Activision Blizzard

بنابراین سونی، با مایکروسافتی مواجه است که می تواند بخش خوبی از کل ارزش خالص سونی را در یک خرید خرج کند تا برخی از بازیکتان از بزرگترین بازی هایی که پلتفرم پلی استیشن انحصاری دارد. دور کند. و این آخرین نکته مهم است اگرچه سونی در دهه گذشته موفق به ایجاد یک حضور درجه یک شده است. بخش از عمده ای از درآمد آنها، در واقع اکثریت قریب به اتفاق سود آن ها از فروش DLC، و فروش های دیجیتالی دیگر، به دست می آید که از بازی های ناشر های دیگر تولید می شود. بازی هایی همانند Call Of Duty نیز از این قاعده پیروی می کنند. به طور کلی، کال اف دیوتی، جایگاه های متعددی را در فهرست پر فروش ترین عنواین فروشگاه پلی استیشن و خرده فروشی ها در بازار هایی مانند ایالات متحده و هم دیگر بازار ها، به خود اختصاص داده است.  حال فرض کنید بخش عمده ای از افرادی که برای عنواینی همچون Call Of Duty( یا بازی های دیگری مانند FIFA یا GTA ) کنسول سونی را می خریدند. متوجه شوند که Call Of Duty در دستان فیل اسپنسر و ایکس باکس است. ( البته یادمان نرود که فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، متذکر شده بود که به تعهد های موجود بین Call Of Duty و سونی پیابند خواهد بود. اما پس از انجام تعهد ها چه اتفاقی می افتد؟ حتی اگر تغییراتی در انحصاری کردن Call Of Duty نیافتد. آیا سونی واقعا می خواهد که آینده بازار خودش، در موقیعتی باشد که رقیبش برای آن دیکته کند؟

سونی چه کاری می تواند بکند؟

تصمیم سونی برای افزایش تعداد بازی های AAA با کیفیت بسیار بالا، برای مبارزه انحصار منطقی بوده است. با این حال سوال اصلی اینجا به وجود می آید. این است که چگونه می توان با رقیبی مبارزه کرد که می تواند در یک چشم به هم زدن، می تواند به اندازه ارزش کل شرکت شما پول خرج کند؟

بنابراین سونی اکنون معلق در هوا بدون آنکه بدانیم قرار است چه کاری انجام دهد. به سر می برد. سخت است که قبول کنیم که آیا می توانند با همین رویه پیشروی بکنند یا خیر. در حالی که سوال دیگر این است که سونی می تواند به رقابت با نینتندو برود؟ متاسفانه آنها مدت زیادی بازار ژاپن را از نادیده گرفتند که وضعیتی نه چندان جالب برای آن ها رقم زده است. از طرفی دیگر سونی می تواند رویه به مانند نینتندو را در پیش بگیرند و سعی کنند در خود تغییری ایجاد کنند تا پلتفرم خود را بر اساس جذابیت های بازی های خود به فروش برسانند. اینکار نه تنها باعث می شود وضعیت بسیار بهتری را داشته باشند. بلکه از آشفتگی های بازار نیز در امان بمانند. روزی که خبر خرید Activision Blizzard اعلام شد. سهام سونی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. این در حالی است که نینتندو نه تنها ضربه ای ندید. بلکه افزایش سهام نیز داشت.

 

نظر شما کاربران ایرونی سنتر در باره خرید و راه هایی که سونی می تواند در پیش بگیرد. چیست؟ آیا واقعا وضعیت سونی خراب شده است یا خیر؟ آن ها را با ما در میان بگذارید. 


نویسنده: بردیا براتی

7 Comments
  1. Dr. Strange
    Dr. Strange کاربر می‌گوید

    با سلام .
    تشکر از مقاله
    البته سونی خیلی خوب از پتانسیل شرکت ها استفاده میکنه به خصوص شرکت های کوچک تا پتانسیل واقعیشون رو نشون بدن . کاری که معمولا مایکروسافت انجام نمیده . با این حال مایکرو دستش خیلی باز تره و میتونه با تلاش از سونی به طور کامل سبقت بگیره . البته سونی کشک نیست… غافل بشه سونی ازش جلو میزنه…

    1. کاربر می‌گوید

      سونی تو زمینه خرید، هوشمندانه عمل کرده. شما ایسنامنیاک رو نگاه کن. سونی این رو مفت خرید به معنای واقعی. ۲۰۰ میلیون دلار اگه اشتباه نکنم.

      1. Dr. Strange
        Dr. Strange کاربر می‌گوید

        بله نظر من هم همین هست . در بالا گفتم ‌.

    2. admin
      admin کاربر می‌گوید

      مایکروسافت ابر کمپانی است‌. راحت می‌تونه کشور چنج کنه.

      1. Dr. Strange
        Dr. Strange کاربر می‌گوید

        مگه مهمه ؟ مهم این هست که خرید هوشمندانه بکنه و از پتانسیل و بازی های شرکت درست استفاده بکنه

  2. کاربر می‌گوید

    ببینید اینکه بگیم آینده نینتندو سوییچ یا سونی بهتر از مایکروسافته یه تفکر اشتباهه
    الان شما خودتون قضاوت کنید(استدلال های بعدش را هم بخونید):
    مایکروسافت:
    ارزش کل+زیر مجموعه ها:۲٫۴۷ تریلیون دلار
    سود خالص ۱۲ ماه گذشته:۱۶۱ میلیارد دلار(۶۷ میلیارد دلار در ۳ ماهه چهارم ۲۰۲۱)
    افزایش ارزش سهام:مثبت ۵۱ درصد در ۱۲ ماه گذشته(مثبت ۱٫۰۷ درصد امروز)
    شرکت های زیر مجموعه شناخته شده بالای ۱ میلیارد دلار:مایکروسافت آژورا – مایکروسافت ویندوز -مایکروسافت آفیس – مایکروسافت گیمینگ – مایکروسافت ام اس ان – مایکروسافت داینامیک جی پی (دارای زیر شاخه مشترک با آفیس فور ورک استیشن)-مایکروسافت هارد ور-مایکروسافت اوو-مایکروسافت بینگ(با اینکه حالم ازش به هم میخوره ولی به شدت با ارزشه)-اسکایپ-لینکدین-گیت هاب-ویزیو-نیوانس-aQuantive-و Affirmed Networks که تو ایران معروف نیست ولی از بزرگترین ارائه دهنده های ۵ جی هست)-یامر
    سونی:
    ارزش کل+زیر مجموعه ها:۱۶۷ میلیارد دلار
    سود خالص در ۱۲ ماه گذشته :۱۰٫۲ میلیارد دلار(۲٫۷ میلیارد دلار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱)
    افزایش ارزش سهام در ۱۲ ماه گذشته:مثبت ۸ درصد در ۱۲ ماه گذشته(تا قبل از خرید اکتیویژن این عدد به ۱۹ درصد میرسید و منفی ۱٫۰۲ درصد امروز)
    شرکت های زیر مجموعه شناخته شده بالای ۱ میلیارد دلار:۷ عدد شامل سونی اینتراکتیو انترتینمنت،سونی گیمینگ، سونی پیکچرز، سونی میوزیک، انتشارات موسیقی سونی/ای‌تی‌وی، سونی فایننشیال هولدینگز و ارتباطات همراه سونی
    خب خود شما الان ببین که کدوم کمپانی قوی تره مورد دیگر اینکه شاید بگی خب همه در آمد مایکروسافت که مال گیمینگ نیست که باید بگم درسته قبول دارم مایکروسافت خیلی ضعیف تر از سونیه تو گیمینگ ولی مایکروسافت توانایی قورت دادن شرکت های بزرگ را داره کاری که سونی نمیتونه انجام بده و همین سود ها را که بریم جلو میبینیم کمپانی هایی مثل سونی فعلا در حال دست و پا زدن برای زنده موندن هستند و اگر قانون ضد انحصار گرایی نبود الان حتی وجود هم نداشتند و در کوتاه مدت سونی برنده اصلی دنیای کنسوله (گیمینگ هم حتی برنده اصلیش اول اندرویده بعد آی او اس) ولی در بلند مدت سونی وجود نخواهد داشت…

    1. کاربر می‌گوید

      ببین یکی از تئوری هایی که همونطور ذکر کردی. ناشر شدن سونی. ( منتها به صورت بد) سونی وجود داره و خواهد داشت منتها به شکل و شمایل دیگر نسبت به الان.

دیدگاه ها غیر فعال است.