Uss columbia submarine زیردریایی

چند سالی است که ایالات متحده پروژه نسل نو زیردریایی حامل موشک بالستیک را آغاز کرده است، طرح فوق العاده گران قیمتی که باید بتواند تا سال (۲۰۸۰) بطور موثر نیازهای نیروی دریایی قدرتمند آمریکا را تامین کند بدون آنکه بودجه نیروی دریایی را نابود سازد،زیردریایی اتمی حامل موشک بالستیک قاره پیمای کلاس کلمبیا که با کد «SSBN_826» نیز شناخته میشود جاگزین کلاس اوهایو خواهد شد، موفقیت این پروژه برای کاخ سفید بسیار اهمیت دارد زیرا باید برتری ایالات متحده را در دنیایی که هر روز قدرت اتمی جدیدی در آن ظهور میکند حفظ کند. آمریکا تنها کشوری نیست که بدنبال نسل جدیدی از این تسلیحات استراتژیک است. روسیه، چین، فرانسه، هند و بریتانیا نیز بدنبال آن هستند، زیردریایی اتمی یک ابزار بزرگ و مهم بازدارندگی اتمی است.

در مطالعات تعیین تعداد زیردریایی لازم برای حمایت از نیروی هسته ای استراتژیک آمریکا ابتدا تعداد موشکهای هر زیردریایی، با فرض اینکه فقط یک زیردریایی کلمبیا قابل استفاده باشد محاسبه شده و این یک نکته هولناک و کلیدیست که تنها یک زیردریایی کلمبیای مسلح بتواند نیاز حمایت هسته ای استراتژیک آمریکا را مرتفع کند. برای این طرح ابتدا چند پلتفرم مطرح شد که یکی از آنها افزودن تیوبهای موشک بالستیک به زیردریایی های اتمی کلاس ویریجینیا بود، ولی سرانجام طرح ارتقا یافته کلاس اوهایو برای توسعه پلتفرمی کاملا جدیدی پذیرفته شد. زیرا نیروی دریایی به این نتیجه رسید که ارزانترین و کارآمدترین گزینه همین است و میتواند نیازهای فنی را تامین کند.

در سال (۲۰۱۴) جزئیات فنی مورد نیاز برای پیکربندی کلاس کلمبیا شامل (۱۵۹) مورد از خصوصیات جنگ افزارها،اندازه دریچه ها و غیره در سه مجله صد صفحه ای توسط نیروی دریایی آماده شد،در سال (۲۰۱۶) نیز اعلام شد که شعبه دریایی جنرال الکتریک به عنوان طراح و پیمانکار اصلی، بیشتر کار تولید و مونتاژ (۱۲) فروند کلمبیا را انجام خواهد داد. البته (۱۸) فروند کلاس اوهایو نیز ساخت جنرال الکتریک بودند، همچنین کمپانی کشتی سازی نیوپورت، زیر مجموعه صنایع سنگین هانگینتون انگالز با سهم (۲۲ تا ۲۳٪) نیز پیمانکار فرعی پروژه طراحی و تولید انتخاب شده است. اواخر(۲۰۱۶)فقط سه هزار کارمند در جنرال الکتریک مشغول فاز طراحی دقیق پروژه بودند، تولید نخستین فروند نیز برای سال (۲۰۲۱) برنامه ریزی شده و پیش بینی میشود تا سال (۲۰۳۰) به اتمام رسیده و یکسال بعد عملیاتی شود. به نظر میرسد تا سال (۲۰۴۲) همه (۱۲) فروند عملیاتی شوند و تا سال (۲۰۸۴) خدمت نمایند

کلمبیا در شکل ظاهری و چینش تجهیزات داخلی، شباهت زیادی به اوهایو دارد، قطر شناور (۱۳/۱) متر و طول آن (۱۷۱) متر است که نسبت به سلفش (۳۰) سانتیمتر پهنتر و یک متر درازتر میباشد. کلمبیا (۱۶) موشک حمل میکند در حالی که اوهایو (۲۴) موشک دشات، اما عمق غوطه وریشان برابر است، وزن کلمبیا زیر آب حدود (۲۱) هزار تن و خدمه اش (۱۵۵) نفر است که فرق چندانی با اوهایو ندارد، سطوح کنترل نیز شامل دو بالچه افقی بزرگ روی برجک و چهار سکان به شکل ایکس در انتهای بدنه است در حالی که برای اوهایو به شکل صلیب بود. عمر مفید هر زیردریایی کلمبیا تا (۴۲) سال تخمین زده شده که طی این مدت باید (۱۲۴) ماموریت گشت بازدارنده انجام دهد، چنین عمری برای هر وسیله ای بسیار زیاد است،بخصوص برای یک زیردریایی که بدنه اش در هنگام غوطه وری عمقی بسیار تحت فشار قرار میگیرد و حتی روی سطح آمدن نیز فشار بسیار زیادی به بدنه وارد میکند و آنرا منقبض و منبسط میکند.

برای کاهش هزینه ها از تکنولوژیها و اجزای کلاسهای ویریجینیا و اوهایو استفاده خواهد شد، تجهیزات استقراضی از ویریجینیا شامل پوسته بدون پژواک و سونار «LAB» است که یک نسل جلوتر از سونارهای کروی بوده و اکنون روی بلاک سوم ویریجینیا عملیاتی است، همچنین مجموعه شش تایی سونارهای جانبی پایین نگر، سونار زیر دماغه، دو سونار خطی در طرفین برای اسکن پهلوها و سونار کشنده با کابل برای پوشش عقب شناور نیز دارد. روی برج پریسکوپ دارای فیبر نوری که نیاز به فرورفتن در بدنه ندارد و رادار ناوبری، سیستم جمینگ و برجک جمع آوری علائم راداری وجود دارد که وظیفه هشدار راداری را نیز انجام میدهد. کلمبیا به «SWFTS» یا سیستم تاکتیکی جنگ زیر سطحی نیز مجهز است، که مجموع سیستمهای سونار، حسگرهای اپتیکی، کنترل تسلیحات و غیره را ترکیب میکند تا حداکثر آگاهی موقعیتی حاصل شود.

از سوی دیگر کلیه حسگرها باید با هزینه کم قابل ارتقا باشند زیرا قرار است (۶۳) سال در حال خدمت باشد و در این زمان با سرعت پیشرفت سرسام آوری که علوم مدرن دارند باید برای کلمبیا نیز قابل استفاده باشند،بنابراین باید ماژولاریتی در سطح بالایی اجرا شود. روند سریع پیشرفت حسگرها و انقلاب روباتیک منجر به تغییرات بزرگی در نبردهای آینده خواهد شد و کلمبیا نیز باید بتواند از این ابزار مدرن استفاده نماید، برای آمریکا و بریتانیا، لوله های پرتاب موشک بالستیک، بخشی از سازگاری هستند، ساخت این لوله ها که در یک قالب بلوک چهارتایی یکسان که ابتدا برای زیردریایی جدید ونگارد بریتانیا و کلاس اوهایو بکار رفتند، امکان داد از بلوکها و موشکهای یکسان استفاده شود.

این لوله ها (۲/۲) متر قطر دارند که موشکهای استراتژیک ترایدنت را درون خود جای میدهند، همچنین میشود آنها را با تجهزات دیگری را نیز استفاده نمود برای مثال میتوان در آنها از پک موشکهای کروز نیز بهره جست، در گذشته چهار فروند از (۱۸) فروند کلاس اوهایو به نوع تهاجمی متعارف در آمده و از پرتابگرهای هفت تایی موشک تاماهاوک که درون لوله ها جای میگرفت در آن استفاده شد. این زیر دریایی میتوانست تا (۱۶۸) موشک کروز را درون لوله های یاد شده جای دهد که رقم قابل توجهیست. اوهایو میتوانست برای تخلیه نیروهای ویژه، حمل زیردریایی های کوچک حامل سرباز و غیره استفاده شود و هنوز هم جزو برترینهای دنیاست و کلمبیا نیز باید بتواند بهتر و برتر باشد. استفاده از لوله های ترایدنت برای حمل تاماهاوک آنقدر موفقیت آمیز بود که در نسل سوم ویرجینیا نیز بکار رفت، ضمن اینکه امکان میدهد تا انواع تجیزات شامل چند نوع روبات زیردریایی و پهپادهایی که از عمق آب پرتاب میشوند را حمل نماید که جزئی از نبردهای آینده است، کلمبیا دارای حداکثر توان رادارگریزی و پنهانکاریست تا در آینده نیز بقا پذیری بالایی داشته باشد.

قلب تپنده کلمبیا یک راکتور آب سنگین جدید و پیشرفته است که از اورانیوم غنی شده (۹۰٪) استفاده میکند و برای ده ها سال برد نامحدود دارد،کلاس اوهایو نیاز داشت که در اواسط عمر خدمتش سوختگیری گرانقیمتی انجام دهد که مدتها نیز آنرا از خدمت خارج میکرد، اما کلمبیا مانند ویریجینیا تا پایان عمر خود نیاز به سوختگیری ندارد،همچنین بر خلاف تمام زیردریایی های اتمی آمریکا که از مجموعه انتقال قدرت الکتریکی استفاده میکنند، این وسیله جایگزین راکتور نیست بلکه بخشی از سیستم نیروی محرکه خواهد بود که جای سیستم انتقال قدرت مکانیکی یا چرخ دنده ای را میگیرد و با تفکیک پمپ جت از توربینها پژواک صوتی و هزینه چرخه عمر را کاهش میدهد. البته در نیمه اول قرن بیستم آمریکا تلاش کرد که دو زیردریایی اتمی را به «electric drive» تجهیز نماید، اما نتیجه آن کاهش اطمینان و نیاز به تعمییرات و نگهداری سنگین داشت، طوری که اکنون نیز تنها فرانسه از ترکیب راکتور اتمی و مجموعه انتقال قدرت الکتریکی در زیردریایی کلاس «triomphant» استفاده میکند، البته کاربرد این سیستم در کلمبیا نیز تصاویر متناقضی دارد، برخی تصاویر کلمبیا را با دو موتور الکتریکی خارج از بدنه نشان میدهد،یعنی در شرایط عادی، سیستم انتقال قدرت مکانیکی فعال است که پمپ جت را به توربینهای راکتور وصل میکند،اما زمانی که بخواهد بی صدا باشد پمپ جت از مدار خارج میشود.

زمانی که بخواهد بی صدا باشد پمپ جت از مدار خارج شده و راکتور به عنوان منبع برق موتور های الکتریکی عمل میکند. برای کاهش هزینه، پمپ نیز برگرفته از زیردریایی ویریجنیاست و برای کاهش هزینه سرعت از (۳۷ به ۲۷/۸) کیلومتر بر ساعت کاهش یابد، این امر نیاز به حداکثر قدرت را به طرز چشمگیری را کاهش میدهد ولی عمق غوطه وری را کم میکند که باعث ضعیف تر شدن کلمبیا برای فرار از اژدر دشمن است،اما این را هم در نظر بگیرید که کلمبیا هم پنهانکار است و هم بیصدا پس کشف کردن آنهم کار آسانی نیست پس نیاز به سرعت بالا هم نیست.

طبق برنامه نیروی دریایی آمریکا قانع شده که زیردریایی مدرن کلمبیا تنها با (۱۶) موشک ترایدنت که «Trident_D5LE» نیز خوانده می شود مسلح خواهد شد زیرا زیردریایی های کلاس بوری_یک روسیه نیز همین تعداد موشک حمل میکنند و پروژه بوری_دو که قرار بود (۲۰) موشک حمل کند نیز لغو شد.
نسخه جدید ترایدنت_دو با کد «Trident_D5LE» که به منظور افزایش عمر موشک است هم اکنون در حال ارتقا و ترمیم است تا همچنان در خدمت باقی بماند و سلاح اصلی کلاس کلمبیا تا سال (۲۰۴۲) خدمت نماید. اکنون (۱۴) فروند اوهایو نقش بازدارندگی اتمی را به عهده دارند که باید با (۱۲) فروند کلمبیا جایگزین شوند،اما به این نکته توجه کنید که طبق دستورات و الزمات نیروی دریایی ایالات متحده فقط یک فروند کلمبیا باید بتواند نیاز بازدارندگی اتمی این کشور را مرتفع کند، پس کاهش تعداد زیردریایی ها اصلا به معنی کاهش توان اتمی نخواهد بود.

جالب است بدانیم که سازمان تحقیقاتی مثل«FAS»یا همان فدراسیون دانشمندان آمریکا معتقدند بدلیل کاهش شدید گشتهای بازدارنده دریایی در دوران پس از جنگ سرد تعداد زیردریایی های آینده آمریکا از تعداد ذکر شده باید کمتر باشد چون هزینه اضافیست. این سازمان گشتهای دریایی را طی سالهای (۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳) بررسی نموده که (۵۶٪) نسبت به دوران جنگ سرد کاهش داشته، لذا این سازمان معتقد است کلمبیا بتواند تعداد گشت های سالانه را حفظ کند، این ماموریت ها با تعداد کمتری قابل انجام است، ولی نیروی دریایی که میخواهد کلمبیا را در اختیار بگیرد با این ارزیابی مخالف است.
این زیردریایی همراه با سیلوهای زمینی و تسلیحات هوا پرتاب سه گانه نیروی بازدارندگی اتمی استراتژیک آمریکا را تا اواخر قرن حاضر خواهد بود و از سال (۲۰۲۷) هر سال یک فروند اوهایو از چرخه خدمت خارج شده و به جای آن یک فروند کلمبیا وارد خدمت میشود.

با معادل سازی ارزی سال (۲۰۱۷) کل هزینه کلاس کلمبیا بالغ بر یکصد میلیارد دلار خواهد بود که شامل (۱۲/۶) میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه بعلاوه (۸۷/۴) میلیارد دلار هزینه تدارکات خواهد بود که شامل قیمت خود زیردریایی ها نیز میشود، ساخت نخستین فروند حدود (۸/۲) میلیارد دلار هزینه خواهد داشت ولی نیروی دریایی تلاش میکند از فروند دوم این رقم به (۶/۵) میلیارد دلار کاهش یابد. در نهایت کل هزینه این زیردریایی ها از تحقیق و توسعه تا ساخت و استفاده و نگهداری به رقم نجومی (۴۶۰) میلیارد دلارمی رسد.

دیدگاه ها غیر فعال است.