تلفن همراه وسیله ای نامناسب برای حفظ اطلاعات شخصی

با فراگیر شدن استفاده از وسایل ارتباطی و ورود این وسایل به زندگی شخصی افراد نگرانی ها در مورد امنیت و حفظ اطلاعات در هنگام استفاده از این وسایل برای استفاده کنندگان از این وسیله به وجود آمد.

یکی از بهترین و معروف ترین وسایل ارتباطی که به آسانی در اختیار همه قرار دارد تلفن همراه (موبایل) است. وسیله ای که امروزه حتی در اختیار کودکان هم قرار دارد و هر روز به تعداد استفاده کنندگان این وسیله افزوده می شود.

امروزه در تمام دنیا دیگر از تلفن همراه صرفاً به عنوان وسیله ای برای ارتباط بین دو کاربر استفاده نمی شود و یک گوشی تلفن همراه پاسخگوی بسیاری از نیاز ها است. البته ذکر این نکته اینجا خارج از لطف نیست که قطعاً ایجاد این نیاز های کاذب در بشر قرن  بیست و یک بیشتر به خاطر سودآوری صاحبان این تکنولوژی بوده تا برای رفاه و آسایش زندگی مردم ؛ و این وابستگی ، به وسایلی که واقعاً از ضروریات زندگی نیست مشکلات بیشماری را برای زندگی انسان ها به وجود آورده است.

به هر حال امروزه گوشی تلفن همراه  به وسیله ای چند کاره تبدیل شده که می تواند با قیمتی نه چندان زیاد  نقش وسایلی از قبیل : دوربین فیلم برداری و عکس برداری ، پخش کننده ی فیلم و موزیک، رادیو ، تلویزیون و در مواردی یک رایانه کامل با امکانات زیاد را بازی کند.

شاید همین موارد است که باعث شده گوشی تلفن همراه برای بعضی از کاربران به نزدیک ترین و مطمئن ترین دوست تبدیل شود تا حدی که در مواردی از بعضی امکانات آن مثل دوربین در خصوصی ترین محافل استفاده می شود.

معمولاً در جامعه کمتر می توانید کاربرانی را بیابید که در گوشی تلفن همراه خود فایل های خصوصی نداشته باشد.

بعید است فردی وجود داشته باشد که برایش دسترسی دیگران به فایل های خصوصی اش بی اهمیت باشد ولی ممکن است به دلیل عدم شناخت و دانش استفاده صحیح از تلفن همراه و نا آگاهی از امکانات آن این اطلاعات به دست افراد سود جو بیافتد. همانگونه که در اخبار و حوادث روزنامه ها به وفور خبر پخش فایل های خصوصی یک شخصیت معروف یا مردم عادی را می شنویم. ضررهایی که ممکن است از این حیث به فرد وارد می شود جبران ناپذیر بوده و عواقب آن قابل تصور نیست.

رفتار ناشایست و خطرناکی که چند سالی است در بین افراد ناآگاه دیده می شود تبادل اطلاعات از طریق بلوتوث با افراد غریبه در مکانهای عمومی شلوغ مانند مراکز خرید ، اتوبوس و مترو است.

علاوه بر امکانات معمول گوشی های تلفن همراه که به بعضی از آنها اشاره شد این امکان نیز وجود دارد که با نصب نرم افزار های بسیار ساده ای گوشی تلفن همراه به وسیله ای برای جاسوسی و برداشت اطلاعات از محیط تبدیل شود که در ادامه به چند نمونه از این نرم افزار ها اشاره خواهد شد.

قبل از معرفی نرم افزارها ابتدا نکته ای در مورد ارتباط از طریق بلوتوث را ذکر می کنیم.

شاید مطالبی در مورد میزان برد دستگاه های بلوتوث شنیده باشید و اینکه معمولاً گوشی های موبایل و سایر دستگاه های موبایل بیش از سی متر برد ندارند. ولی واقعیت چیز دیگری است. می توان گفت برای ساخت دستگاههای بلوتوث با بردهای نسبتاً بالا محدودیتی وجود ندارد. مثلاً امروزه تفنگ های بلوتوثی با برد حدود سه کیلومتر  در بازار اینترنتی وجود دارند و جالب آنکه تهیه آنها حتی برای عموم مردم نیز امکان پذیر است. بیشتر شرکت های سازنده دستگاه های بلوتوث دار عمداً برد این دستگاه ها را کم می کنند ، تا جایی که حداقل دو کاربری که با هم در حال تبادل اطلاعات هستند در کنار هم باشند و همدیگر را ببینند و از این طریق سطح امنیت انتقال داده بالا رود. بالا بودن برد بلوتوث این امکان را فراهم میکند که شخص سومی بتواند از فاصله دور و اینکه اصلاً در دید و دسترس نباشد به اطلاعات در حال تبادل یا اطلاعات موجود در دستگاه بلوتوث دار دسترسی پیدا کند. پس بر خلاف آنچه امروز شایع شده بالا بودن برد بلوتوث موبایل یک مزیت برای آن نیست.ضمناً در بازار تهران دستگاه های بلوتوث با برد ده تا دویست متر به راحتی و به قیمت نه چندان گزاف قابل تهیه هستند.

حال چگونگی دسترسی به اطلاعات یک گوشی موبایل را بررسی می کنیم.

نرم افزار های مختلفی برای هک گوشی مانند BLUE HACK, BLOOVER , SUPER BLUETOOTH HACK و .. وجود دارند که کار با آنها یا بسیار آسان بوده و یا آموزش کار با آنها مانند تهیه خود آنها بسیار آسان است بعضی از این نرم افزار ها مثل  BLOOVER برای هک نیازی به قبول درخواست اتصال از طرف گوشی مقابل ندارند و فقط در صورت روشن بودن بلوتوث گوشی مورد نظر میتوان آن را هک کرد.

۱_ نرم افزار PC SUITE

این نرم افزار مدیریت گوشی تلفن همراه را از طریق رایانه برای کاربر فراهم می کند. تهیه این نرم افزار خیلی آسان بوده و معمولاً شرکتهای تولید کننده در جعبه های تلفن همراه آن را تعبیه می کنند.

برای استفاده از این نرم افزار ابتدا باید یک کانال ارتباطی بین موبایل و رایانه فراهم شود که این کار از طریق بلوتوث ، اینفرارد، کابل USB، WI FI و … امکان پذیر است.

در ابتدایی ترین کار و از طریق بلوتوث یک درخواست ارتباط از رایانه برای گوش فرستاده می شود و در صفحه موبایل عبارت

  “(نام رایانه)”ACCEPT CONECTION RECUEST FROM

ظاهر می شود . با قبول این درخواست مدیریت گوشی تلفن همراه به صورت کامل در اختیار کاربر رایانه قرار می گیرد ، بدون اینکه در صفحه گوشی نشانه ای ظاهر شود.

(لازم به ذکر است این امکان وجود دارد که کاربر رایانه بدون فرستادن درخواست اتصال مدیریت گوشی را به عهده بگیرد.)حال ببینیم بعد از اینکه مدیریت گوشی  برای کاربر رایانه فراهم شد وی چه دسترسی ها و امکانات  را در اختیار دارد.

در برنامه PC SUITE معمولا اولین گزینه بالا سمت چپ گزینه ای با عنوانBACK UP  است. با این گزینه کاربر رایانه می تواند یک نسخه کامل از اطلاعات موجود در گوشی را برای خود ذخیره کند.

شاید بعضی بگویند این کار معمولا زیاد طول می کشد و ممکن است در این مدت  به طریقی ارتباط گوشی و رایانه را قطع شود،  ولی با استفاده از این نرم افزار می توان در محتویات گوش جستجو کرد و بخش مورد نظر را در رایانه مشاهده و در صورت تمایل کپی ،حذف و … نمود.

امکانات دیگر این  نرم افزار به شرح زیر است:

نصب و حذف نصب افزار درون گوشی، خواندن و کپی یا حذف پیام ها و مخاطبین در گوشی ، از بین بردن فایلهای سیستمی گوشی به گونه ای که گوشی تا زمانی که فلش نشود قابل استفاده نیست ، استفاده از گوشی به عنوان مودم برای اتصال به اینترنت و برقراری تماس و..

تأکید می شود PC SUITE  نرم افزار معروف و رایجی است که اکثر کاربران از آن استفاده میکنند . نمونه های پیچیده تری برای مدیریت گوشی تلفن همراه از طریق رایانه وجود  دارد که امکانات بیشتری نیز دارند.

۲_ نرم افزار  SOUND MONITOR

این نرم افزار گوشی شمار را به یک حسگر صوتی تبدیل می کند. به این ترتیب که شما بعد از نصب آن در گوشی یک حد آستانه صوتی برای آن تعریف می کنید. با بالا رفتن اصوات موجود در محیط از حد آستانه ای که تعریف کردید گوش فرمانی که از پیش به آن دادید را اجرا می کند.ورژن های مختلف این نرم افزار قابلیت اجرای دستورهای مختلفی از قبیل برقراری تماس ، فرستادن پیام، پخش آلارم ، ضبط صدا و…دارند.

برای مثال میتوانید از گوشی دارای این نرم افزار به عنوان دزدگیر در خودرو یا منزل استفاده کرد. یا صدای فردی را به گونه ای نا محسوس ضبط کرد.البته توصیه می شود اندکی بیشتر در مورد سوء استفاده ها ی احتمالی از این نرم افزار فکر کنید.

۳_ نرم افزار MULTI MEDIA WEB CAMERA

این نرم افزار گوشی تلفن همراه شما را به WEBCAM  تبدیل می کند.

این نرم افزار یک نرم افزار دو تکه است که قسمتی از آن روی رایانه و قسمتی از آن روی گوشی نصب می شود و بعد از ارتباط این دو میتوان تمام تصاویری که مقابل لنز دوربین قرار می گیرند به صورت آنلاین در اینترنت به نمایش گذاشت یا به هرجای دنیا فرستاد و یا در رایانه ذخیره کرد. همانگونه که متوجه شدید این نرم افزار نیز زمینه زیادی برای سوء استفاده دارد.

۴_ نرم افزارIMAGE SPY

این نرم افزار گوشی تلفن همراه شما را به یک حسگر حرکتی تبدیل می کند. به این ترتیب که بعد از نصب و تنظیم آن در گوشی اگر شیئی مقابل لنز دوربین گوشی حرکت کند ، گوشی فعال شده و دستورهایی مثل گرفتن عکس، ضبط صدا، فرستادن پیام،برقراری تماس و … را انجام می دهد.

۵_ نرم افزار SPY CAM

ویژگی خاص این نرم افزار حجم بسیار کم آن چیزی حدود  ۷KB است .

این نرم افزار این قابلیت را دارد که بعد از فعال شدن بدون اینکه در صفحه گوشی چیزی ظاهر شود یا صدایی تولید شود هر چهار ثانیه یک عکس بگیرد و ذخیره کند. سوء استفاده از این نرم افزار مخصوصا در گوشی هایی که لنز دوربین آنها پوسته محافظ ندارد خطرناک و غیر قابل کشف است.

نکاتی مفید در استفاده بهتر و مطمئن تر از گوشی تلفن همراه:

توصیه می شود در حد امکان فایل های خصوصی در حافظه گوشی نگهداری نشود.بلوتوث گوشی خود را بی دلیل . برای مدت طولانی روشن نگذارید. در مکانهای شلوغ با افراد آشنا و دوستان هم نباید از طریق بلوتوث انتقال داده انجام داد چه برسد به افراد غریبه.

پیغامهایی که در صفحه گوشی ظاهر می شود را به دقت بخوانید و به پیغام هایی که معنی آن را نمی دانید و یا از طرف افراد غریبه برایتان فرستاده شده به هیچ وجه پاسخ بله ندهید

دیدگاه ها غیر فعال است.