آیا ماهی میتواند بشنود؟

حتما گاهی اتفاق افتاده که در حال ماهی گرفتن؛ برای نترسانیدن ماهی پاورچین پاورچین به کنار جویبار رفته باشید؟ اگرماهی ها صدای حرکت شما را بشنوند ممکن است که به جای امن تری فرار کنند زیرا ماهی ها گوش دارند و می توانند بشنوند ولی گوش ماهی داخلی بوده و مانند گوش بسیاری از موجودات مشابه بیرونی نیست.

بسیاری از مردم تصور می کنند که ماهی به نحوی بدون اینکه وظایفی را که لازمه زندگی است انجام دهد، زندگی می کند و به همین علت است که ماهی جزو موجودات خونسرد بوده و همچنین ممکن است به این سبب باشد که ما دوست داریم آنها را گرفته و این طور فکر کنیم که آنها نمی دانند چه بر سرشان خواهد آمد. ولی ماهی ها هم مانند دیگر حیوانات دارای سلسله اعصاب هستند.

هنگامی که آنها را ناراحت می کنیم آنرا احساس کرده و درد را تحمل می کنند. ماهی ها دارای حس لامسه بسیار قوی بوده و مزه و طعم و نیز احساس را از راه پوست درک می کنند. آنها همچنین دارای دو آلت کوچک برای حس بویایی هستند که در داخل سوراخ های بینی آنها در سرشان قرار گرفته و چون ماهی جزو حیوانات خون سرد است بدین معنی نیست که بدون سوخت می تواند تحرک داشته باشد. البته این سوخت مواد غذایی است. مواد غذایی در تمام بافت های زنده ماهی می سوزد و در اثر سوختن آن نیروی زندگی، رشد و حرکت ماهی تامین می شود. جریان خون نه تنها این موارد را به هر یک از اعضای بدن می رساند، بلکه همچنین اکسیژن لازم را برای مصرف سوخت در اختیار آنها می گذارد. بنابراین ماهی هم مثل ما دارای قلبی است که خون را به تمام اعضای بدن آن می رساند.

البته ماهی ها در محیط های گوناگونی که از جهات زیادی از یکدیگر متفاوتند، زندگی می کنند. برای مثال، ماهی شش دار در حقیقت دارای دو دستگاه تنفس یعنی آبشش بوده و در خارج از آب نیز می تواند تنفس کند. بعضی از ماهی ها که در غار ها زندگی می کنند کور هستند و بنابراین شاخکهائی روی سر خود دارند. برخی در آب شور و بعضی در آب شیرین زندگی می کنند و بعضی از ماهیها هم فقط در ته اقیانوس به حیات خود ادامه می دهند.

دیدگاه ها غیر فعال است.