معرفی موجودات فانتزی ایران

مطمعناً همه اورک و گابلین و اژدهایان رو می شناسند اما کمتر کسی موجودات اساطیری شاهنامه های ایرانی رو میشناسه. دلیلشم اینه که ما ایرانی ها به داستان های فانتزی و اساطیر شاهنامه اهمیت نمیدیم در حالی که ادبیات بسیار قوی و شخصیت پردازی عالی ای رو دارند. در ادامه موجودات فانتزی موجود در اساطیر ایرانی رو به شما معرفی می کنیم.


۱. اهریمن سیاه:

در افسانه های ایران باستان و بسیاری از داستان های فانتزی اهریمن سیاه را اهریمنی توصیف می کنند که همیشه به سراغ گناهکاران میرود و مغز و استخوان آن ها را می خورد تا بتواند با گناهان آنان خود را سیر کند و از عذاب الهی دور بماند (اهریمن سیاه با اهریمن اصلی فرق می کند).


۲. چمروش:

چَمروش یا چمروش مرغ، در بندهش مرغی غول آسا است که انیرانی (ناایرانی ها) را که سودای گزند به ایران را دارند، نابود می‌کند. بدین روایت چمروش مرغی است که چونان مرغان دیگر میان آسمان و زمین پرواز می‌کند و کاری بزرگ به انجام می‌رساند. چمروش را به صورت موجودی توصیف کرده‌اند که بدن او، همچون شیر است و دارای سر و بالهایی همانند یک عقاب می‌باشد. گفته می‌شود که این پرنده بر روی زمین، زیر درخت سوماً (همان هوم) سکونت دارد که این محل همان جایی است که سیمرغ نیز شب‌ها را در آن به سر می‌برد. وقتی که سیمرغ از مکانی که شبها در آن سکنی دارد، فرود می‌آید و به پایین می‌رسد، تمامی دانه‌های رسیده بر زمین سقوط می‌کنند. این دانه‌ها توسط چمروش جمع‌آوری می‌شوند، و او سپس آن‌ها را در بخش‌های دیگر زمین نیز، می‌پراکند.


۳. دیوها:

دیوان نام دسته ای از خدایان آریایی است که توسط مردم ایران پرستش می شده اند. این خدایان پیش از آفرینش مینوی زردشت در آغاز آفرینش و پس از آن نیروی خود را حفظ کرده و هواخواه دروج و خشم بوده اند. دیوان همگی از تبار اَکَه مینو( اهریمن) هستند. اهریمن برای تباهی جهان به آنها اندیشه، گفتار و کردار بد را می آموزد. کار کسانی که دیوان را می پرستند نیز از روی دروغ و خودستایی است. این دیوخدایان در هفت کشور به بدی نام بردارند. دیوان و مردمان دیوپرست، خون ریز هستند و انسان ها را به چشم موجوداتی بیچاره می بینند.


۴. دوال پا:

دَوال‌پا یکی از موجودات خیالی در افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی است که بالاتنه انسان دارد و پاهایش مانند تسمه دراز و پیچنده‌اند. دوال‌پا در زبان فارسی مصداق آدم‌های سمجی است که به هر دلیل به حق یا ناحق به جایی یا کسی می‌چسبند و آن‌جا را رها نمی‌کنند چنان‌که هنگامی بچه‌ای سماجت کند و به مادر اصرار ورزد مادر به او گوید: «چرا مثل دوال‌پا به من چسبیده‌ای. دوال‌پا در افسانه‌های ایرانی این‌گونه توصیف شده: «موجود به ظاهر بدبخت و ذلیل و زبونی است که به راه مردمان نشیند و نوحه و گریه آن‌چنان سر دهد که دل سنگ به ناتوانی او رحم آورد. چون گذرنده‌ای بر او بگذرد و از او سبب اندوه بپرسد گوید: بیمارم و کسی نیست مرا به خانه‌ام که در این نزدیکی است برساند؛ و عابر چون گوید: بیا تو را کمک کنم. دوالپا بر گردهٔ عابر بنشیند و پاهای تسمه‌مانند چهل‌متری خود را که زیر بدن پنهان کرده بود گشوده گرداگرد بدن عابر چنان بپیچد و استوار کند که عابر را تا پایان عمر از دست او خلاصی نباشد.»


۵. آل:

زن آل یا زائوترسان موجودی خیالی افسانه‌ای است. در باور عامه، موجودی است که اگر زن تازه‌زا را تنها بگذارند، به سراغش می‌آید و به او آزار یا آسیب می‌رساند. آل یک گونه از موجودات اهریمنی در باور مردمان قفقاز، ایران، آسیای میانه و بخش‌هایی از جنوب روسیه است. در باورهای سنتی، نقش آل‌ها در تولید مثل انسان‌هاست به همین دلیل آن‌ها را اهریمن وضع حمل یا زایمان می‌دانند. در بسیاری از منابع خبر از وجود قومیت‌هایی با ماهیت انسانی گزارش گردیده که دلالت بر وجود جماعتی از زنانی دارد که در دوران‌هایی زندگانی بر مبنای وحشی زیستی و غارت‌گری دارد که با نام آل شناخته می‌شده‌اند. در برخی منابع از زنانی جنگ جو و سرکش به نام آمازون یاد کرده‌اند که تقریباً در همان منطقه سکونت داشتند.

آلها در مناطق گوناگون دارای نام‌های مختلفی هستند مثلاً در ارمنستان به «آلک»، در میان کردها به «ئالو شه‌وه»، در افغانستان و تاجیکستان به «هال» یا «خال»، در کشورهای ترک‌زبان آسیای میانه به «آلباستی» یا «آلماستی» و در میان مردم کشمیر و بدخشان به «هالماستی» معروفند. اجزای بدن و صورت آلها بدین سان توصیف شده‌است: بینی گِلی، چشمانی آتشین، موهایی ژولیده و نامرتب، دندانهایی آهنین با نیشهایی به جلو آمده مانند گراز وحشی و پستانهایی آویزان مانند پیرزنها.


۶. مردخوار:

مردخوار یا مانتیکور موجودی افسانه‌ای نشأت گرفته از افسانه‌های ایران باستان است. این جانور سر و چهره یک انسان (بیشتر مرد) و چشمان خاکستری دارد. بدن آن قهوه‌ای رنگ و به شکل شیر و دم آن نیز مانند دم کژدم (گاهی اوقات اژدها) می‌باشد. اندازه این جانور از شیر بزرگ‌تر و از اسب کوچک‌تر است و بدنش کمی درشت‌تر از شیر است.

شیوه شکارکردن مردخوار در افسانه‌های اروپایی بسیار جذّاب است. وی ابتدا با نیش دم کژدم‌مانند خود زهری کشنده به شکار تزریق می‌کند و دردی در وجود او ایجاد می‌کند. سپس وقتی مطمئن شد که شکار دیگر قدرت حرکت ندارد قسمتی از گوشت او را می‌کند و به کناری می اندازد. زهر خود به خود از زخم به وجود آمده خارج می‌شود. سپس مانتیکور در حالی که آواز لالایی مانندی را زمزمه می‌کند شکار را می‌بلعد.


۷. فولاد زره:

فولادزره نام یک دیو به صورت یک عفریت بزرگ شاخدار در داستان امیر ارسلان نامدار است. امیرارسلان نامدار یکی از داستان‌های تخیلی بومی فارسی نوشته محمدعلی نقیب‌ الممالک در زمان قاجار است. نقیب‌الممالک احتمالاً این نام را از یک نثر حماسی قدیمی‌تر فارسی به نام رموز حمزه گرفته‌است. در این داستان، فولادزره در هوا گشت می‌زند و زنان زیبا را نشان کرده و می‌دزدد. این دیو در آغاز، سرکرده لشکر ملک خازن، شاه پریان و فرمانروای دشت زهرگیاه، بود.

مادر فولادزره که جادوگری بسیار توانا بود تن و بدن فولادزره را به وسیله افسون و طلسمی، نسبت به همه سلاح‌ها آسیب‌ناپذیر ساخت به جز یک سلاح به نام شمشیر زمردنگار. در پایان داستان هم فولادزره و هم مادر او به دست امیرارسلان کشته می‌شوند. در زبان عوام به زنان درشت‌اندام و قوی و نازیبا و پررو اصطلاحاً «مادر فولادزره» گفته می‌شود.


۸. آشوزرتشت:

نام جغد افسانه‌ای یا پرنده بهمن و هومن در اسطوره‌های ایرانی است که ناخن می‌خورد. در اسطوره‌های ایرانی، اشوزوشت را اهورامزدا آفریده‌ تا یاریگر نیروهای خوبی باشد. او اوستا می خواند و هنگامی که گفتارهای کتاب اوستا را برمی‌خواند دیوها به ترس می‌افتند. و هنگامی که زرتشت ناخان خود را می گیرد پیروان خوبی بایستی ورد ویژه ای بخوانند افسونی بر این ناخان ها قرار دهند، و مرغ وهومن آنها را بخورد. اگر این کار صورت نگیرد و آن ناخان ها به دست دیوان مازنی و جادوگران بیفتد، آنها می توانند به مانند سلاح مرغ اشوزوشت رو مورد هدف قرار دهند. در اسطوره های ایرانی، اشوزوشت را خدایگان آفریده اند تا در مقابل اهریمن قرار گیرد.


۹. هیتاسپ زرین تاج:

هیتاسپ زرین تاج، پادشاه اوشیدرن. دیوی جادوگر که پس از به زنجیر کشیده شدن آژیدهاک توسط فریدون، شورش کرد و در مناطق کوهستانی اوشیدرن برای خود دژی ساخت و حاکم آن دیار شد. داستان بازی گرشاسپ از جایی آغاز می گردد که این دیو زرین تاج به همراه پیروانش به شهر آریاسپ که زادگاه پهلوانان متعددی از جمله گرشاسپ است یورش می برد.او بسیار قدرتمند است و فرمانده بسیاری از دیوها و نیروهای اهریمنی می باشد و سلاح های قدرتمندی در اختیار دارد. او به قدری قدرتمند است که گرشاسپ هم به سختی او را شکست می دهد.


۱۰. دیو سپید:

دیوِ سپید بر پایه داستان‌های شاهنامه نام فرمانروای دیوان در کشور مازندران بود. او کیکاووس شاه ایران و سپاهش را در غاری به بند کشید که رستم برای آزادی ایرانیان به نبردِ دیو سپید رفت. رستم به یاریِ اولاد، غارِ دیوسپید را یافت و دیو سپید را در غار خفته دید. برای به جا آوردنِ آیینِ جوانمردی، او را از خواب بیدار کرد و با وی جنگید. یک دست و یک پای دیو را برید و جگرش را از سینه بیرون کشیده و از کاسهٔ سر او، کلاه‌خودی برای خویش ساخت. کیکاووس و یارانش را نیز آزاد کرد. داستان نبرد رستم با دیو سپید خوان هفتم از هفت‌خوان رستم است. دیو سپید در غار تاریک و هولناکی زندگی می‌کند و رخساری سیاه، گیسوانی سفید و هیکلی تنومند دارد. دیو سپید دیوی است که پزشکان معتقد بودند خون دل و مغز او داروی کوری کیکاووس و سپاهیانش است.


۱۱. اَشموغ:

اَشموغ (در ادبیات فارسی آسموغ نامیده می شود) در اساطیر ایران دیوی فریبکار، دروغگو، سخن چین، فتنه انگیز و دوبه هم زن است که تلاش بسیاری برای به هم زدن روابط دوستانه افراد مختلف، به خرج می دهد. اَشموغ ها در بازی گرشاسپ، یکی از نژادهای چهارگانه، موجوداتی خونخوار و وحشی و از متحدان دیوها و پیروان هیتاسپ هستند. آن ها اندازه های متفاوت و سلاح های گوناگونی دارند و معمولاً در دسته های چندنفره به کشتار و غارت می پردازند.


۱۲. تک شاخ:

تک‌شاخ یا یونی‌کورن نام موجودی اساطیری و افسانه در فرهنگ ایران، اروپای کهن و قرون وسطی است. با اینحال اسب تک شاخ در اساطیر دیگر فرهنگ‌ها نیز دیده شده‌است. تک‌شاخ موجودی افسانه ای به شکل اسب با یک شاخ روی سر است. بر پایه افسانه‌ها، تک شاخ‌ها را نمی‌توان به آسانی شکار کرد زیرا بسیار چابک هستند … آن‌ها زنان و دختران را به مردان ترجیح می‌دهند … البته بعضی گویند که آن‌ها فقط توسط زنان رام می‌شوند در افسانه ها آمده است مردانی که به اسب تک شاخ علاقه دارند دچار اختلالات جنسی اند. اسب‌های تک شاخ در کشور اتلانتیس وجود دارد؛ که برخی از آنها به کشور آمریکا وارد شده‌است.


۱۳. بختک:

بَختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. برخی منابع نیز بختک را با کابوس هم‌معنی دانسته‌اند. البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، در این حالت انسان فقط نظاره‌گر ناتوانی خود است. برخی افراد معتقدند، در صورتی که بتوان گلو یا دماغ بختک را گرفت، می‌توان هر آرزویی کرد تا بختک آن را برآورده کند.


۱۴. اَکه منه و اَندَردیو:

اکومن یا اکه منه و اندر دیو، بر پایه مزدیستا، اولین و دومین دیو از دیو های کماله هستند. اکه منه دشمن بهمن امشاسپند می باشد، او برگزیده دیوان است و بر پایه وندیداد، آفرینش اهریمنی از او پدید می آید. اندردیو نیز دومین دیو قدرتمند کماله و دشمن اردیبهشت امشاسپند می باشد.


۱۵. گاو بالدار:

گاو بالدار یا لاماسو در اساطیر کهن یک خدای محافظ بوده است که معمولاً با گاو نر، بدن شیر، بال عقاب و سر انسان نشان داده شده‌است. در فرهنگ‌های مختلف به نام‌ها و شکل‌های گوناگون وجود دارد. از جمله این فرهنگ‌ها می‌توان به پارسی-آشوری، هندی، یونانی و مصری نام برد همچنین نمونه‌هایی از آن‌ها در برخی از فرهنگ‌های اروپایی نیز وجود دارد. در برخی از نوشته‌ها آن را به صورت یک خدای زن به تصویر کشیده‌اند.


۱۶. اسپنجروش:

اِسپِنجَغر یا اسپِنجَروش یا اسپخروش دیو برپایه اسطوره‌های مزدیسنا دیوی است که در ابرها خانه دارد و دشمن آتش وازشت است و می‌کوشد تا جلو بارش ابرها را بگیرد. او در کنار اپوش دیو، دشمن تیشتر و آناهیتا از ایزدان باران‌سازند. تیشتر، ایزد باران، در قالب ستاره ی شعرای یمانی تجسم پیدا می‌کند. وی همچون ایزدی تصویر شده که از سرچشمه همه آب‌ها، دریای وروکشه، بر می‌خیزد و آب‌ها را میان کشورها تقسیم می‌کند.


۱۷. ملمداس:

مِلمِداس، در آیین زرتشت و افسانه های ایرانی، نام زنی است بسیار زیبا، که آراسته به گوهرهای گرانبهای فراوان می‌باشد. ملمداس بر جوانان پدیدار می‌شود و آنان را به هم آغوشی با خویش فرامی خواند، اما به هنگام همخوابی پاهای او، همچون اره ای جوان هوسباز را قرپانی می‌سازد و او را تکه تکه می‌نماید. ملمداس را می‌توان همتای جهی در افسانه های زرتشتی دانست. برخی نیز از مانندی ملمداس با سیرن در افسانه های یونان سخن گفته‌اند.


۱۸. پری:

پری در اوستا موجودی اهریمنی است و از آن به صورت زنی بسیار زیبا و فریبنده یاد شده که با پنهان و آشکار شدن پی در پی و تغییر شکل‌های گوناگون، مردم را می‌فریبد و به بیراهه می‌کشاند یا موجب دیوانگی آنان می‌شود. پری از آتش می‌گریزد، بنابراین، برای شناختن یا فرار دادن پریان بدکار باید پیوسته آتش در خانه روشن بماند. همچنین فلزات و چیزهای نوک تیز موجب فرار پریان است. اما در فرهنگ ایرانیان پس از اسلام، پریان موجودات خوب و دوست داشتنی هستند که مردم نیکوکار و خوش نیت را دوست دارند و آن‌ها را به خوشبختی و کامروایی می رسانند.


۱۹. تیشتره:

تیشتر، ایزد باران، در قالب ستاره ی شعرای یمانی تجسم پیدا می‌کند. دشمنان او جادوگران دژیائیریا (محصول بد) و از آن بدتر اپوشه یا خشکسالی هستند. وی همچون ایزدی تصویر شده که از سرچشمه همه آب‌ها، دریای وروکشه، بر می‌خیزد و آب‌ها را میان کشورها تقسیم می‌کند. آن‌گاه آب اسپنتمان زردشت! تشتر رایومند فرهمند به پیکر اسب سفید زیبایی با گوش‌های زرین و لگام زرنشان به دریای راخ کرت فرود آید؛ به ضد او دیو اپوش به پیکر اسب سیاهی به درآید. یک (اسب کل) با گوش‌ای کل، یک (اسب) کل با گردن کل، یک (اسب) کل با دم کل، یک گر مهیب. هر دو‌ای اسپنتمان زردشت! تشتر رایومند فرهمند و دیواپوش به هم درآویزند.

[۳]

ایزد باران‌ها موفق می‌شود دشت‌های سراسر جهان را سیراب سازد و و بخاری که از دریا بر می‌خیزد، با نیروی باد به شکل ابرها به پیش حرکت می‌کند. چهارمین ماه تقویم ایرانی به نام خدای تیشتر، تیر نامیده می‌شود و جشن تیرگان در گرامی داشت جشن باران است.


۲۰. دیو جهی:
در اساطیر آریایی و دیانت زرتشتی سخن از دیوان بسیاری به میان آمده. آنها به صورت عمده حاصل ذات پلید انگره_مینیو یا اهریمن هستند و معمولا موکل بر قسمت خاصی از ناپاکی که در تقابل با امشاسپندان و ایزدان و توکل آنان قرار میگیرند. در این میان دیوهای مونث از حیث تعداد کمترند. اما باید بدانیم که دیوها همواره مذکر نیستند. یکی از معروفترین دیوهای مونث در اساطیر آریایی، جهی دیو است. جهی دیو مونث موکل بر بی عفتی و فاحشه گریست. در آیین مزدیسنا او را در تقابل با امشاسپند و ایزد آناهید (که هر دو بار نمودی از پاکی و عصمت را به دوش میکشند) معرفی کرده اند.

در گاهان اوستا نامی از وی برده نمیشود. اما یسنه به وضوح از او نام برده و در بندهشن نقش تخریبگر غیر قابل چشم پوشی او در جنگ همیشگی روشنی و تاریکی به خوبی به تصویر کشیده شده است. او را جادوگر، شهوت انگیزو پناه دهنده گناهکاران و ددمنشان دانسته اند. اوستا از او با نام جهیکا (Djahikā) یاد کرده و در یسنا در وصفش چنین میخوانیم: به جهیکای جادوگر، شهوتران، نهانکار، که منش خویش را رها می کند به سان ابر باد برده، به تباه کنندهﻯ پیکر پرهیزگار، ای هوم زریون بزن گرز را!

68 Comments
  1. Porya morady کاربر می‌گوید

    عالی بود. دمتون گرم. حالا سیمرغ و رستم و سهراب کجان؟

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      رستم و سهراب و… شخصیت های معروفی هستند.

      1. امیر محمد کاربر می‌گوید

        فوق العاده بود. واقعا خیلی از شما متشکرم که این قدم بزرگ را در آشنا کردن مردم این دیار با اساطیر خود برداشتید. 🌹🌹🌹

  2. کیوان کاربر می‌گوید

    با سلام و بسیار ممنون از مقاله عالیتون. واقعا از شاهنامه میشه هزاران فیلم و سریال بازی ساخت که متاسفانه مسئولین و سرمایه گذارها توجهی بهش نمی کنند. اگه میشه هم در زمینه کمیک مقالات بیشتری بزارید ممنون از شما.

  3. آریایی کاربر می‌گوید

    درود بر شما. بسیار عالی بود. ما باید به این تاریخ بزرگی که داریم ببالیم و به خود افتخار کنیم.

  4. g.o.w کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود. دمتون گرم. واقعا به قول دوستان ما تاریخ و داستانهای تاریخی اساطیری با پتانسیل فوق العاده ای داریم که اگه دست هالیوود بود فیلمهای زیادی ازش میساخت ولی حیف که کشورمون هیچ توجهی به ژانرهای دیگه فیلمها ندارن و فقط چسبیدن به کمدی و اجتماعی! به هر حال امیدوارم در آینده ما هم یه همچین فیلمایی داشته باشیم و از این پتانسیلها استفاده کنیم. سپاس

  5. Mohamad کاربر می‌گوید

    کرک و پرم😨😨😨😨

  6. صادق کاربر می‌گوید

    همینا اگه دست هالوود بود!!!!!
    یه فیلمایی ازشون میساختن آدم نگاش کنه برگاش میریزه
    واسه هر خوان رستم یه فیلم میساختن
    اونوقت ما بجای اینکه از اینا در صنعت فیلم سازی استفاده کنیم باید فیلم های مزخرف اینا رو ببینیم
    یعنی واقعا برگام

    1. Mohamad کاربر می‌گوید

      اونوقت ما از شاهنامه یه کارتون ساختیم کلا صورت مسأله خود قصه رو پاک کردیم😂😂😂

    2. متین کاربر می‌گوید

      العانم که هنوز خیلی کم دزدی نکردن نامردا شما همین اسطوره ها رو نگاه کن چن تاشونو توی فیلم ها دیدی؟
      مثالی ترینشون شیر دال

  7. g.o.w کاربر می‌گوید

    دقیقا. الآن تصور کن یه فیلمی در مورد رستم و سهراب ساخته میشد!! یه فیلم حماسی تاریخی احساسی و البته غم انگیز که با دیدنش به قول خودت برگای آدم میریخت!! یا در مورد هفت خوان رستم،هفت خوان اسفندیار،داستان رستم و اسفندیار و… واقعا حیف که سینمای ما هیچ تلاشی در جهت پیشرفت در امور فیلمسازی انجام نمیده.

    1. صادق کاربر می‌گوید

      اصلا جای اینکه در صنعت فیلم سازی ایران از پتانسیل شخصیت های شاهنامه و اساطیری استفاده کنن و بتونن یه فیلم زیبا و باکیفیت تولید کنن چندتا فیلم میسازن و هر سال همونا رو دوباره پخش میکنن
      برنامه های صدا و سیما در سال ۱۴۵۰
      پایتخت۳۸
      نون خ ۵۰
      بچه مهندس ۱۱
      ستایش۲۷
      تکرار یوسف پیامبر
      تکرار مختارنامه
      تکرار جومونگ
      😂😂😂😂😂
      اصلا من وقتی بچه دار شدم و بچه‌م یک ساله شد بهش میگم
      پسرم
      تو تا الان یک بهار، یک تابستان، یک پاییز، یک زمستان، ۶پایتخت و ۴جومونگ را دیدی
      بعد از این دیگر جهان تکراریست😂😂😂😂😂😂

      1. Mohamad کاربر می‌گوید

        عالی بود😂😂😂😂😂

  8. g.o.w کاربر می‌گوید

    ایول. خوب گفتی یعنی جومونگ سال ۲۰۰۶ ساخته شده ولی تا الآن فک کنم یه ده سالی هست که پخشش میکنن!! مختارنامه و یوسف پیامبرم که نگو آدم میشناسم اونقدر این دوتا رو دیده که از حفظ میتونه تمام دیالوگهای همه قسمتهارو بگه!!! واقعا دیگه شورشو درآوردن. مطلب دیگه حالا ما میگیم که آقا چرا در مورد شاهنامه و اساطیر فیلم نمیسازن،ولی یه مسعله مهمتر هست اونم اینکه توان ساخت فیلم خوبی در حد فیلمای هالیوود رو ندارن! یعنی همون بهتر که فیلمی نسازن تا اینکه یه فیلم مزخرف بسازن! 

    1. Mohamad کاربر می‌گوید

      تازه من مادر بزرگم هرسال فیلمو میدید حتی شخصیت هاروهم یادش نبود😂😂😂همش فکر میکرد بازیگراش عوض شده و قسمتاش جدیدن😂😂😂چه آدمای باحالین این پیر ها

  9. صادق کاربر می‌گوید

    پدر بزرگ من
    تمام قسمت های جومونگ رو یادشه تمام دیالوگ ها رو هم حفظه ولی هر سال دوباره میبینه

  10. g.o.w کاربر می‌گوید

    با سلام مجدد. جناب mohammad و صادق جان یه سوال شخصی؛ اهل بازیهای ویدیویی هستین یا خیر؟ البته بیشتر منظورم بازیهای جدید )به خصوص بازیهای ps4 ( هستش اگه خیر که هیچ اگه آره که اگه مایل بودید میخواستم نظر شخصیتون رو درباره بهترین بازی دهه اخیر بدونم از خیلیا میپرسم میخواستم نظر شما رو هم اگه اهل بازی بودین رو بدونم. با تشکر

    1. Mohamad کاربر می‌گوید

      من خودم عمرا بازی نکردم اما طبق تحقیقاتم:۱_خدای جنگ.۲_مارتال کمبات۳_فیفا.و………..

      1. g.o.w کاربر می‌گوید

        شمام مثل صادق جان علاقه به بازیهای دونفره داری ولی اگه وقتش رو داشتین و علاقه داشتین هم شما هم جناب صادق به گیم پلی های خدای جنگ نه فقط همین جدیده بلکه به گیم پلی خدای جنگ سه هم نگاه کنید و همین طور مجموعه آنچارتد، آخرین بازمانده از ما و خیلی بازی دیگه که اونوقت مطمعنا علاقمند میشین به تجربه این بازیها. البته اگه علاقه داشتین. بازم سپاس

        1. Mohamad کاربر می‌گوید

          چشم

          1. g.o.w کاربر می‌گوید

            ارادتمند شما و سپاس فراوان.

        2. صادق کاربر می‌گوید

          حتما این کارو میکنم

    2. sahand کاربر می‌گوید

      بازی ویچر ۳ (the witcher wild hunt)

  11. صادق کاربر می‌گوید

    G.o.wجان
    من زیاد اهل بازی و اینا نیستم ولی خب من بازی اینجاستیس۲ و مورتال کامبتx و مورتال کامبت۱۱ رو خیلی دوست دارم

  12. g.o.w کاربر می‌گوید

    همشون بازیهای خوبین ولی بازیهای دو نفرن من بیشتر از تک نفره ها خوشم میاد و شماره یک من که معلومه خدای جنگ هستش! در هر حال ممنون که نظرتو گفتی. سپاس

    1. صادق کاربر می‌گوید

      هرچقدر که وارنر تو فیلم سازی ضعیف عمل کرده بجاش اینا رو خیلی خوب ساخته
      اصلا بخش استوری مورتال کامبت ۱۱ واقعا بی‌نظیر بود

      1. صادق کاربر می‌گوید

        G.o.w جان و mohamad جان
        یه سوال دارم ازتون
        به نظر میرسه که شما از بازی مورتال کامبت اطلاعاتی دارید
        ممنون میشم اگه نظرتون رو درباره نبرد شخصیت های مورتال کامبت و لیگ عدالت بهم بگید و این که به نظرتون کدوم پیروز میشن
        با تشکر

        1. g.o.w کاربر می‌گوید

          صادق جان من به شدت اهل بازیهای ویدیویی هستم و از زمان بچگیم تا الآن،ولی غالبا بازیهای تک نفره. برا همین در مورد شخصیتهای بازی مورتال کمبات اطلاعات زیادی ندارم و مسعله دیگه اینکه شخصیتهای مورتال کمبات در قاب بازی خیلی مشخص نمیشه که تا چه حد قدرتمندن همونطور که در بازی جاستیس لیگ هم قدرت کاراکترها به مراتب نسبت به دنیای کمیک یا سینمایی کمتره و اینکه تعداد کاراکترهای مورتال کمبات هم بیشتره چون بعضی کاراکترای جاستیس لیگ هم عضو لیگ عدالت نیستن و بازم میگم که در مورتال کمبات شخصیتها قدرتهای خیلی عجیب و غریبی دارن مثلا ریدن خودش یه پا ثور هست البته نه در اون حد. و با احتساب همه اینها به نظر شخصی من میتونن برابر باشن یا شایدم اندکی به نفع لیگ عدالت. البته همونطور که گفتم اطلاع چندانی ندارم و من شخصیتهای مورتال رو در حالت قدرتمندی فرض کردم یعنی در حالتی که در مقیاس گسترده ای از قدرتهاشون بتونن استفاده کنن که شایدم اشتباهه و اونها به هیچ وجه توانایی استفاده در مقدار گسترده رو ندارن و البته اگه بتونن مثلا ریدن بتونه از قدرت صاعقه در حد و اندازه ثور یا کمی کمتر استفاده کنه شاید نتیجه متفاوت باشه. به هر حال نظر من این بود. سپاس

          1. g.o.w کاربر می‌گوید

            صادق جان با کمی فک کردن نظرمو تغیر دادم به نظرم لیگ عدالت پیروز میشن چون ذاتا اعضای مورتال کمبات گاها با افراد معمولی درگیر میشن ولی برای اعضای لیگ عدالت متفاوته و اونها با تهدیدات خیلی فراتر مواجه میشن و در مورد اینکه سطح قدرت مورتال کمبات هم به نظرم بازم هرچه قدرم قوی باشن بازم از لیگ عدالت ضعیفترن و اینکه پیروزی لیگ عدالت در این نبرد اجتناب ناپذیره. با تشکر 

          2. صادق کاربر می‌گوید

            به نظر من هم شانس لیگ عدالت برای پیروزی بیشتره
            اما در مورتال کامبت هم افراد قدرتمند زیادی وجود دارن
            برای مثال شائوکان ، کوتال‌کان ، گورو و کینتارو که بسیار قدرتمند هستن البته هیچکدوم به پای سوپرمن نمیرسن اما قطعا میتونن برای اون مشکلاتی به وجود بیارن یا شاید چهار تاشون با هم بتونن شکستش بدن
            و هم چنین در زمینه جادو در دنیای مورتال کامبت جادو گران بسیار قدرتمندی وجود داره مثل شنگ‌سونگ ، شیناک و کوآن‌چی که با میتونن با دکتر فیت مقابله کنن
            و همینطور که جادو نقطه ضعف سوپرمنه شاید بتونن اون رو شکست بدن
            شخصیت اسکورپین هم که قدرت ها و توانایی هاش به طور کامل بر پایه آتش هست و به نظرم اسکورپین به راحتی میتونه مارشن‌من‌هانتر رو شکست بده
            در زمینه سرعت خب سریع ترین شخصیت مورتال کامبت کابال هست که بسیار سریعه ولی باز هم به پای فلش نمیرسه
            در بین شخصیت های مؤنث هم قدرتمند ترین هاشون شاید کیتانا ، ملینا و سیندل باشن که هیچ کدوم توانایی مقابله با واندر وومن رو ندارن
            در کل من هم شانس لیگ عدالت رو برای پیروزی بیشتر میدونم

  13. محمد کاربر می‌گوید

    (دروغ نگفتم اگه بگم هنگام خوندن این مقاله گریم گرفت چون دلم برای خودمون سوخت)

    ما تو تاریخمون یک همچین افسانه هایی داریم که شخصیت پردازی های که هرکدومشون به دست فردوسی صد برابر شخصیت استنلی و جک کربی و…. غیره می ارزه
    ولی اونور آبی ها یک شخصیت میسازن که متاسفانه اون شخصیت ضد اسلام و ایران میشه الگوی جوانان ما میشه عکس روی کیفامون همینا باعث میشه بچه های ایرانی به سوی غرب تمایل پیدا کنند و یا محصولات غربی بخرن و نون کارگرای زحمت کش و شریف ایرانی را آجر کنند جدا آمریکا جوری مخفیانه داره به ما ضربه میزنه که خودمونم قبول نداریم اما یک چیزه جالب اونا دارن شخصیت های مارو هم میدزدند مثلا فیلم شاهزاده پارسی یا علائدین و خیلی شخصیت دیگه که اینجا نمیشه اسم همشونو برد
    مادرم بهم میگه چون اون ها هیچ ابر قهرمان تاریخی ندارن که کسی بشناستشون خودشون دست به ساخت این قهرمان های پوشالی میزنن و از روش فیلم میسازن تا اونو به همه ی جهانم معرفی کنن ولی ما خودمون یک عالمه قهرمان داریم که به صد تای قهرمانای اونا می ارزه ما ولی ما به قهرمانای کهن خودمون هیچ اهمیتی نمیدیم ولی اونا به قهرمانی تازه به دوران رسیده خودشون اهمیت میدن.
    پ.ن: :کاش صنعت فیلمساری ایران یکم به این افسانه های ایرانی اهمیت میداد.

    آقا باید از خودمون شروع کنیم بیاید یک هشتک راه بندازیم همه جا این هشتک تو اینستگرام
    فیس بوک و دیگر شبکه هی اجتمایی قرار بدیم تا یکم مسئولین به تاریخمون اهمیت بیاید با برنامه ریزی جلو بریم اول این هشتک را همه جا قراربدیم
    #ابرقهمان_ایرانی_در_سینما_ایران
    بقیه رو بعدا میگم

    1. Unknown کاربر می‌گوید

      داداش تو تاحالا یک فیلم هم از کوروش کبیر و هخامنشی و… اینا تو تلویزیون دیدی؟همش شده مختار و…
      کشورمون رو که فعلا عربا گرفتن کاری نمیشه کرد ایشالا تو زندگی بعدی یه کاری میکنیم

  14. g.o.w کاربر می‌گوید

    موافقم باهاتون جناب. بله باید ما به تاریخ و قهرمانان و پهلوانان خودمون افتخار کنیم و همچنین به شخصیتهای اساطیری و داستانهای اساطیری و امیدوارم روزی برسه صنعت فیلمسازی پیشرفت کنه و البته اهمیت بده به این پتانسیلها و ما روزی این داستانها رو در قاب سینما ببینیم. #ابرقهرمان ایرانی در سینما ایران سپاس

    1. صادق کاربر می‌گوید

      والا
      رستم و سهراب و اساطیر خودمون رو ول کردیم چسبیدیم به بتمن و مرد عنکبوتی
      آخه این درسته؟؟؟؟

  15. g.o.w کاربر می‌گوید

    صد در صد نه. واقعا این شخصیتهای کمیکی)البته قصد توهین ندارم به کسی برنخوره( خیلی بی سر و ته هستن نه داستان جالبی نه شخصیتهای جالبی نویسنده هاشونم اومدن همینجوری تا میتونستن قدرتای تخیلی بهشون دادن بدون هیچ طبقه بندی و سیر داستانی برا همین واقعا خیلی واسه آدم دلچسب نیس. ولی تو داستان رستم و سهراب رو در نظر بگیر، واقعا به معنای کلمه شاهکاره فوقالعادست اصلا جز بهترین داستانهایی که من تا بحال خوندم و یا در فیلمها دیدم. فرض کن یه فیلم ازش ساخته بشه با دانش فیلمسازی فیلمهای هالیوودی!! و با جلوه های ویژه ای که در فیلمهای هالیوودی میبینیم!! حتی تصورشم آدمو دیوونه میکنه!! یعنی خدایا میرسه اون روزی که ماهم فیلمایی مثل هالیوود میسازیم با محوریت شخصیتهای اساطیری و دست از سر این چرت و پرتا برداریم!! امیدوارم برسه. سپاس

  16. مورگان کاربر می‌گوید

    عالی ادامه بده وب سایت خوبی

  17. Amir کاربر می‌گوید

    ادمین چرا مسئولین ما فیلمای افسانه ای و تاریخی رو نمی سازه
    مگه ما چه گناهی کردیم
    بخدا همین شاهنامه ی خودمون یک برگش می ارزه به کل مارول و دیسی که فیلماش پادشاهی میکنن الان
    بنظرم اینا همش زیر سر این مسئولین بی مسئولیت هست
    خدایی افسانه های ما خیلی خوبه عالیه
    من خودم شاهنامه رو زیاد میخونم داستان های جالبی داره
    خدا کنه یک آدم عاقل بیاد این فیلما رو بسازه
    دیگه از این به بعد باید تا جومونگ ۲۹ و مختار ۱۲ و یوسف پیامبر ۱۸ و ستایش ۱۲۸ رو نگاه کنیم هر سال هم یه فیلم میدن بیرون همون مختار خیلی بهتره جلوش مثل همین یلدا و یحیی که ماه رمضون میذاشت بخدا بسکه اعصابم خورد میشد حس میکنم ثواب روزم کم شده بسکه چرت بود
    فعلا ما باید بشینیم جومونگ و مختار رو ببینیم
    مامان بزرگ من که همشونو حفظه تازه نشست داستان امپراطوری باد ها هم تعریف کرد تا آخرش که دیدم همون بود که اون گفت

  18. سيد بهامين هاشمي کاربر می‌گوید

    سلام ادمين
    ميتونم به راحت بگم اين بهترين مقاله كلللللللللللللللللللللل سايت بود

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      یخورده بیشتر بگردی بهتر از این پیدا میکنی.

  19. مطی کاربر می‌گوید

    واااای اگه یکی بود ازداستانای شاهنامه فیلم میساخت از ارباب حلقه هاوهابیت هالیوودهم معروفتر وپرفروش ترمیشد

  20. […] ابرقهرمانان است که بیشتر فیلم های آن بر اساس تخیلات و فانتزی بنا نهاده شده است و CGI های بکار رفته در فیلم های این […]

  21. علیرضا کاربر می‌گوید

    به نظر من واقعا مطالب خوب و ارزنده ای بود…اما حیف که کسی نیست که درباره تاریخ درخشان دوره باستان و یا افسانه های ایرانی فیلمی بسازه چون اگه ساخته بشه حتما به صد تای فیلمایی مثل اسپارتاکوس و هرکول و استدیو مارول و یا دی سی کی ارزه

  22. محمد کاربر می‌گوید

    سلام بابت این اطلاعات مفید ممنونم
    خیلی عجیب است که بیشتر این موجودات در افسانه های دیگر هم آمده است مانند شیمر که شبیه به مرد خوار یا یا مثل گاو بالدار که هم در تمدن هخامنشی است و هم در تمدن آشوری و در تمدن مصریان
    در برخی از افسانه های یونانی هم به این موجودات اشاره شده
    آیا این باور ها مربوط به قبل از پراکنده شدن آریایی ها است؟؟؟؟؟؟؟؟
    با تشکر از شما

  23. HaSSaN.J کاربر می‌گوید

    ادمین نمیدونم اطلاع داری یا نه ولی یکی از پیج های اینستا این مقاله رو بدون ذکر منبع تو پیجش قرار داده .

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      باشه ممنون.

      1. HaSSaN.J کاربر می‌گوید

        آها . من یه پیج دیگه مد نظرم بود .”………… آی آر ” چند پست از روی این مقاله گذاشته بود .

  24. بلوبی کاربر می‌گوید

    تا حالا توجه کردید هیتاسپ زرین تاج شمشیرش ۳ تا چشم داره واو

  25. reza کاربر می‌گوید

    واقعا برای تموم مسئولین سینما متاسفم. من بعد از خوندن این مقاله فقط به خودم میگفتم که این شخصیت های شگفت انگیز و تاریخی چیشون از مرد عنکبوتی و کاپیتان امریکا و … کمتره؟ باور کنین اگه هر کشوری همچین تاریخ و ادبیات پرشکوهی داشت تا الان حداقل یک فیلم ازش میساخت. شما برین بریتانیا رو نگاه کنین که چطوری داره از رابین هود و آرتور شاه فیلم میسازه، واقعا کارگردانای مملکت ما دارن چیکار میکنن؟ به نظرم اگه عرضه ندارن بدن این فیلم هارو هم هالیوود بسازه. باید خون گریه کرد وقتی ایران پشت سر هم داره در مورد اسطوره های عربی، سریال میسازه ولی تاریخ خودمونو ول کرده تا به فراموشی سپرده بشه و کشورهای دیگه بیان و ادعا کنن که اینا اساطیر ماست.

    1. Spidey کاربر می‌گوید

      دقیقا مثل چمروش و مانتیکور

    2. Randall spector کاربر می‌گوید

      اقا کدوم پول همینچوری که فیلم و سریال که رو هوا نمیسازند به طور مثال الان د برای سریال ارباب حلقه های ۶۵۹ میلیون دلار خرج میکنند اونم برای یک فصل که بیشترین خرجی که یک فیلمساز برای یک اثر کرده در تاریخ سینما هست
      حالا ارباب حلقه ها در برابر شاهنامه که هیچی نیست خودتون حساب کنید بودجش حالا یک دهم هم باشه میشع حدود ۲ هزار میلیارد
      شما انتظار داری کسی در مملکت ما همچین پولی داشته باشه اصلا داشته باشه میخوان خرج کنند و یا به کدوم کارگردان بدن توی ایران تقریبا هیچ کارگردانی سابقه ساختن فیلم های افسانه و به این بزرگی نداشته اصلا همچین چیزی تا الان در ایران ساخته نشده
      حالا بگیم یک کارگردان از خارج میارند شایدم از ایزان که کارگردان با استعداد کم نداره استودیو جلوه های ویژه مکان های فیلمبردای به اون گستردگی و …..رو میخوان از کجا گیر بیارن اصلا گیریم یک درصد گیر اوردن می خوان چطور با این همه محدودیت هایی که در دارند حالا گیر های وزارت ارشاد رو می خوان چی کار کنند اصلا بازم بگیم باشه اونا هم قبول کردند اقا چطور میخوان پول اون سزیال و فیلم رو در بیارند چه طور در بیارند
      یا باید بدن به شرکتهای فیلمساز خارجی مثل نتفلیکس و اج ی او که به احتمال زیاد گند هایی میزنن بهش یا اینکه قیدش رو بزنن بجاش یک انیمیشن درست حسابی بسازند که گمون نکنم استقبالی ازش بشه

  26. reza کاربر می‌گوید

    واقعا خیل اطلاععات مفبد و خوبی بود مرسی از سایت خوبتون که داره فرهنگسازی میکنه و گذشته ایران یا پارسیان رو زنده میکنه واغعا کاش به جای این همه فیلم و سریال های به درد نخور یه فیلم از گذشته و شاهنامه و تاریخ ایران بسازند
    باز هم ممنون از سایت خوبتون

  27. محمد مهدی یوسفی کاربر می‌گوید

    خیلی خوشم اومد ، گرافیک کارم و خیلی دوست دارم اینا رو واقعا عکساشونو بازسازی کنم . ممنون از مقالتون

  28. محمد کاربر می‌گوید

    داستان هایی که داریم ارباب حلقه ها که چی بابای ارباب حلقه هاهم بهتره تازه خودم شخصه و خیلیا دیکه بهترین فیلم جهانو ارباب حلقه ها اعلام میکنند

  29. سجاد نامیرا کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود
    ادمین به نظرتون ماردوش نباید این تو میبود?

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      ماردوش مثل رستم خیلی معروفه.
      شاید هم در آینده اضافه کردیم به مقاله.

  30. A.D کاربر می‌گوید

    این مقاله هم مثل اون مقاله ای که راجب انوع اژدها بود خیلی بدردم خورد و امیدوارم که بتونم با رمانی که دارم مینویسم تاثیر کوچیکی توی فرهنگ ایرانیمون داشته باشم

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بسیار عالی، درود بر شما.

  31. Spidey کاربر می‌گوید

    ادمین جان سلام خیلی دوست داشتم در مورد این داستان امیر ارسلان نامدار بشنوم تو اینترنت سرچ کردم چیزی زیادی در نیامد چون من انیمه اش دیدم و کاملا با چیزی که تو اینترنت بود فرق داشت فقط میخواستم بدونم اگه این داستان ازش دارید میتونید بگید

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      باید بری کتابش رو بخونی، کلی داستان جالب و عبرت آموز ازش وجود داره.
      شاید بزودی از امیر ارسلان نامدار یه مقاله بریم. چون شخصیت واقعا جذابی هستش.

  32. Mani.s.j کاربر می‌گوید

    خیلی خوب بود
    انتظار نداشتم ما هم از این موجودات خیالی داریم

  33. Zahra کاربر می‌گوید

    احسنت به شما و سایت خوبتون

  34. […] انیمیشن پر است از سلاح های بیشمار، فانتزی و عجیب و غریب که هر کدام توانایی های مخصوص به خود را […]

  35. taha sheykh کاربر می‌گوید

    خیلی جذاب و زیبا بود هم تصاویر هم تعاریف . خسته نباشید میگم یه سازنده این مطلب.

  36. محمدصدرا کاربر می‌گوید

    عکس ها و داستان و سرگذشت هر کدوم از شخصیتها بسیار عالی زیبا و جذاب بود
    اساطیر و شخصیت‌های دیگر شاهنامه فراموش نکنید

  37. محمدصدرا کاربر می‌گوید

    متاسفانه بعضی از این شخصیت ها توسط کشور هایی مثل آمریکا و … تقلید شدند مثل دال و همچنین ملمداس
    اگر به شخصیت های دی سی دقت کنید یک شخصیتی هست به اسم پویزن آیوی که شخصیتی بسیار شبیه به ملمداس داره
    همچنین اگه میشه لطف کنید اساطیر و شخصیت هایی مثل دال همونی که سر،بال و پنجه های عقاب رو داره و دم و بدنش شبیه شیره
    سیمرغ_ققنوس_غول،غول هم در شاهنامه هست_رخش _گرگین_و خادمان دیو سپیده مثل دیو سیاه،ارژنگ دیو و اکوان دیو یا شخصیت شروری مثل ضحاک و چمیدونم من فقط همینارو می‌شناسم
    مطمئنم سایت شما میتونه عکس های زیبا و جذابی از این شخصیت های افسانه ای بسازه

    1. msn کاربر می‌گوید

      سلام، یکی از دوستان (محمد) گفتن یک هشتک منتشر بدیم. هشتک #ابرقهرمان_ایرانی
      بیاین این هشتکو نشر بدیم تا صدا سیمای ایران به خودش بیاد. جنگ نرم جنگ الکی نیست. قهرمان ما باید رستم باشه نه مختار. بابا ما تا به خودمون بیایم هالیوود شاهنامه رو هم فیلم میکنه جوری که خودش میخاد نشر میده. من خودم شیردال رو تو هری پاتر دیدم به مولا قسمت چهارم.
      یک کمیکی از شاهنامه داشتیم به قلم «سید مصطفی حسینی» که نوشته بودن. خیلی عالی بود ولی دیگه ادامه اش ندادن. امیدواره ادامه بدن و تا ته شاهنامه بنویسن.
      تنها هنری که صدا سیمای ایران به خودش نشون داد این بود که سریال «۴۰ سرباز» بیست سال پیش رو از نبرد رستم اسفندیار ساخت. اونم حارت تئاتری داشت بدرد نمیخورد فقط هم یکبار گذاشتن تو شبکه دو.

  38. msn کاربر می‌گوید

    اعصابم خورد شد به مولا

  39. علیرضا کاربر می‌گوید

    باریکلا به این که این اطلاعات باازرش رو به اشتراک میزاری خیلی عالی بود خسته نباشی

دیدگاه ها غیر فعال است.