مخترع علم حساب کیست؟

حساب علم اعداد است. این علم به معنی ها، علامت ها و روش های سر و کار داشتن با اعداد می پردازد و آن را موضوع اصلی خودش می داند. موضوع این علم شناخت و ثبت اعداد و خواص آنها و کاربرد آنها در زندگی و بحث های علمی است. کسی مخترع حساب نیست. این علم در جریان تلاش ها و زندگی روزمره مردم به عنوان وسیله ای برای رفع برخی از نیاز های آنان شکل گرفت و تکامل یافت. به عنوان مثال چوپان ها مجبور بودند تعداد گاو ها و تعداد گوسفند هایی را که به چراگاه می برند، بدانند. یا مثلا کشاورزان مجبور بودند حساب دقیق ماه ها  و فصل ها و سال ها را نگه دارند.

به این ترتیب در زمان های بسیار دور گذشته ( که بر کسی معلوم نیست دقیقا چه زمانی بوده است ) نخستین اعدا و اسامی خاص عدد ها ساخته شد و به کار رفت. این عدد ها که در شمارش مورد استفاده قرار می گرفتند، امروزه اعداد کامل یا اعداد طبیعی نیز نامیده می شوند.

بعد ها مردم احساس کردند که به عدد هایی کمتر از ۱ و اعدادی در فاصله ی میان اعداد دیگر هم احتیاج دارند و از همین جا بود که کسر به وجود آمد. خیلی پس از آن، انواع دیگری از عددها مورد استفاده قرار گرفتند که یکی از این انواع عدد های منفی ( مانند ۲_ یا ۷_ ) بودند. کشف اعداد منفی مراحل بسیار دشواری را پیموده است. مردم در یونان باستان می دانستند که اگر عدد ۵ را از عدد ۷ کم کنند، باقیمانده اش ۲ می شود.

ولی سوالی که برایشان مطرح بود اینکه آیا می شود عدد ۷ را از عدد ۵ کم کرد؟ یونانی های قدیم می گفتند چنین کاری شدنی نیست.

از سال های ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۹ میلادی به بعد، مردم تدریجا متوجه شدند که نتیجه کم کردن عدد ۷ از عدد ۵، عددی کمتر از صفر یعنی منفی ۲ خواهد شد. انسان ها پس از آشنایی کامل با شمارش عدد ها، جمع و ضرب و تقسیم را که در علم حساب چهار عامل اصلی نامیده می شود نیز یاد گرفتند.

دیدگاه ها غیر فعال است.