اولین رستوران کی و کجا تاسیس شد؟

هر چند که هیچ غذایی نمی تواند با یک غذای خانگی برابری کند، با وجود این برخی ها تمایل دارند برای شام یا نهار به رستوران بروند. این تمایل برای آن نیست که غذای رستوران با استاندارد تغذیه مطابقت دارد و یا اینکه از غذای خانگی بهتر است، بلکه آنها برای تنوع و خارج شدن از خانه به رستوران می روند. همچنین در یک مهمانی اگر تعداد مدعوین زیاد باشد، به ناچار مهمانی در رستوران انجام می شود.

ولی رستوران از کی تاسیس شده است؟ مدتها قبل از پیدایش رستوران، کافه هایی بود که مردم در آنجا جمع می شدند تا صحبت کنند و چای بخورند. در لندن نوع دیگری از این کافه ها بود که آنرا «دکان طبخ» می نامیدند. شغل عمده این دکان ها فروختن گوشت های نپخته بود که مشتریان می خریدند و با خود می بردند و گاهی اوقات این دکان ها در داخل مغازه های خود، غذای حاضری هم به مشتریان خود می دادند. بنابراین می توان گفت که این دکان ها اولین مکان هایی شبیه به رستوران های امروزی بودند. دکان های طباخی از قرن ۱۲ در لندن وجود داشتند. اولین مکان که همه روزه در وقت معینی در آن غذا تهیه می شد دکانی در لندن بود به تدریج این مکان ها به صورت باشگاه های غذایی در آمدند و در قرن ۱۵ تعداد آنها در لندن نسبتا زیاد شد.

در سال ۱۷۶۵ مردی به نام «بولانژه» فروشگاهی را در پاریس دایر کرد که در آن غذا و آشامیدنی های سبک داده می شد، و او به ای نخستین بار اسم این محل را رستوران نامید، این رستوران موفقیت بزرگی یافت و طولی نکشید که تعداد زیادی رستوران نظیر آن به وجود آمد. اما کلمه فرانسوی رستوران در انگلستان تا خاتمه قرن ۱۹ به کار نمی رفت، ولی امروزه در کشور های مختلف که به زبان‌های مختلف صحبت می کنند، رستوران کلمه ی جا افتاده ای است.

دیدگاه ها غیر فعال است.