کنسرو غذا از کی معمول شد؟

آیا می دانید که مردم جهان از نظر استفاده از کنسرو غذا مدیون ناپلئون بناپارت معروف هستند؟ بلی این ناپلئون بناپارت بود که در مدت لشکر کشی های دراز مدت ، کنسرو سازی را جهت سلامتی لشکریانش معمول کرد.

موضوع از این قرار است که سربازان و نیروهای فرانسوی شرکت کننده در جنگ ناپلئون مجبور بودند ماه ها از رژیم غذایی خاص پیروی کنند، و نوع بخصوص ماهی دودی و گوشت و نمک سود و غذاهای دیگری از این قبیل بخورند، هزاران نفر از آنها به دلیل خوردن غذاهای فاسد مریض می شدند و اغلب از بین می رفتند.

به سال ۱۷۹۵ ناپلئون در رسانه های گروهی اعلام کرد جایزه ای به مبلغ ۱۲ هزار فرانک به هر کسی داده می شود که عملی ترین روش را برای رساندن غذای تازه به سربازان و نیروهای خودی ارائه دهد. پانزده سال بعد ابن جایزه به کسی به نام «نیکلاس آپرت» رسید. او سر آشپز یک موسسه غذا پزی و شیرینی پزی بود که نزدیک پاریس اقامت داشت.

روش کار او اینطور بود که غذاهای پخته را در بطری های دهان گشاد قرار می داد و دهانه آنها را با چوب پنبه و سیم مسدود می کرد. سپس آنها را در دیگ های محتوی آب جوشان قرار داده، و آنگاه درب این بطری ها را محکم می کرد. روش ابداعی آپرت تقریبا شبیه به کنسرو سازی امروز است.

نخستین کسی قوطی حلبی را برای نگه داری غذاها در انگلستان معمول کرد،شخصی بنام «پتر دوراند» در سال۱۸۱۰بود،که هم اکنون نیز روش او مورد استفادهسازندگان کنسرو است.
امروزه انواع کنسرو،اعم از غذاهای گوشتی و مرغ و ماهی،و حتّی قارچ و ذرّت و غیره در دسترس همه است.در اغلب کشور ها کارخانه های کنسرو سازی مختلف دایراست،تا لذیذ ترین غذاهای اصلی و تفنّنی را در قوطی های زیبا و خوشایند برای انسان عرضه کنند،و در تمامی فروشگاه های مواد غذایی،در شهر ها و شهرک ها در معرض فروش هستند.

دیدگاه ها غیر فعال است.