نفربرهای زرهی خانواده آژاکس

آژاکس نام وسایل نقلیه زرهی است که توسط شعبه انگلیسی جنرال داینامیکز برای ارتش بریتانیا در حال توسعه است، خانواده آژاکس نسخه های گوناگونی برای تولید دارد که از سال (۲۰۱۷) وارد خط تولید شد، این زره پوش مدرن یکی از قله های تکنولوژی حوزه جنگ افزارهای زرهیست و بزودی از پیشرفته ترین نمونه های موجود خواهد بود.

در سال(۲۰۱۰) وزارت دفاع بریتانیا قرارداد سیستم اثرگذاری سریع آینده«FRES» را به شعبه انگلیسی جنرال داینامیکز اعطا کرد و طی این قرارداد یکی از گرانترین پروژه های نظامی تاریخ بریتانیا آغاز شد، مقصود این پروژه جایگزینی نفربرهای سبک خانواده اسکورپیون بود که از سال(۱۹۷۱) مشغول خدمت در ارتش این کشور است.

بریتانیا جایگزینی اسکورپیون را در دهه(۱۹۹۰) آغاز نمود، اما کمپانی «ترسیر» شکست خورد و بریتانیایی ها به سراغ پروژه«FRES» رفتند، دو پیمانکار دفاعی مهم این کشور یعنی جنرال داینامیکز طرحی مبنی بر نفربر اسپانیایی«اسکود» و «BEA»با طرحی بر اساس نفربر«CV_90» برای این قرارداد وارد رقابت شدند.

نتیجه مناقصه جنرال داینامیکز در مارس(۲۰۱۰) حریف را شکست داد و نفربر اسپانیایی به عنوان پیش زمینه طرح انتخاب شد و به عنوان خانواده آژاکس با طرحی جدید وارد کار شد، علیرغم دست و پا زدن‌های «BEA systems» وزارت دفاع بریتانیا مبلغ(۵۰۰) میلیون پوند را به جنرال داینامیکز اعطا کرد.

با پرداخت هزینه بررسی شاسی اسکود برای تامین الزامات ارتش آغاز شد و طرح اولیه در سال(۲۰۱۲) به تصویب رسید، در ژوئن(۲۰۱۴) نیز اولین دستگاه تکمیل شد و تحت آزمایش در آب و هوای سرد و تحرک عملیاتی و تاکتیکی قرار گرفت، طی همان سال نیز تاسیسات اسپانیایی جنرال داینامیکز برای نخستین بار رونمایی شد، پروژه آژاکس در ابتدا شامل خرید(۱۰۱۰) دستگاه زره پوش گوناگون در سه بلوک مختلف بود، بلوک یک شامل نفربرهای شناسایی و پیشاهنگی، حمل سرباز و تعمیر و بازیابی بود، بلوک دو نسل بعدی نفربرها با توانایی آمبولانس شدن و شناسایی بوده و بلوک سه که در نقش ضد تانک و مجهز به یک توپ(۱۲۰) میلیمتری مانند توپ تانکهای اصلی میدان نبرد امروزی بود و همتای استرایکر توپدار ارتش ایالات متحده محسوب میشد.

با اینحال بلوک سوم در(۲۰۱۴) لغو شد و وزارت دفاع اعلام کرد که برنامه ای هم برای سفارش بلوک دو ندارد و تنها نمونه درخواستی به بلوک یک منحصر شد.

یک روز قبل از اجلاس سران ناتو در ولز در(۲۰۱۴) بریتانیا سفارش خرید(۵۹۸) دستگاه آژاکس به ارزش(۳/۸) میلیارد پوند را نهایی کرد به شرط آنکه قابلیتهای بلوک دو نیز در بخشی از پروژه رعایت شود.

از(۵۹۸) عراده نفربر درخواستی(۲۴۵) عراده نسخه دارای برجک و توپ با نام آژاکس(۲۵۶) عراده نفربر«PMRS» و (۸۸)عراده زره پوش مهندسی رزمی بوده است، از(۲۴۵) عراده آژاکس(۱۹۸) دستگاه شناسایی و تهاجمی(۳۳)دستگاه کنترل آتش و (۲۴)دستگاه آن جاسوسی است، از(۲۵۶) عراده «PMRS» که دارای برجک کنترل از راه دور با حسگرهای فوق پیشرفته است(۵۹) دستگاه زرهی(Ares_APC» ،(۱۵» عراده و(۱۱۲)دستگاه خودرو فرماندهی و کنترل«Atena» و (۳۴)دستگاه خودروی فرماندهی شناسایی«Ares» و (۵۱)دستگاه خودروی مهندسی شناسایی«Argos»هستند.

از نمونه های مهندسی رزمی نیز(۳۸)دستگاه خودروی بازیابی«اطلس» و (۵۵)دستگاه خودروی تعمیراتی«آپولو» میباشد، آنچه از بلوک دو به این لیست ادغام شده نسخه آمبولانس بود که در آینده خریداری خواهد شد، سفارشها از(۲۰۱۷) تحویل داده شد و توانایی عملیاتی نیز در(۲۰۱۹) حاصل میشود و تحویل آخرین عراده به(۲۰۲۶) برنامه ریزی شده است.

پنج دستگاه نمونه اولیه در شعبه جنرال داینامیکز اسپانیا تولید شده اما ژوئیه سال گذشته وزارت دفاع مطالعات خود را برای احداث خط مونتاژ نهایی در خاک بریتانیا را به پایان رسانده است، دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان اعلام کرد که به عنوان بخشی از قرارداد(۳۹۰) میلیون پندی تعمییر و نگهداری تا(۲۰۲۴) بطول خواهد انجامید، جنرال داینامیکز(۴۹۸) دستگاه را در ولز جنوبی تولید خواهد کرد.

جنرال داینامیکز در منطقه مذکور برای مونتاژ آژاکس ساختمان قدیمی یک شرکت تولید لیفتراک را در نظر گرفته است، همچنین شعبه انگلیسی تالس و شرکت اسرائیلی«ISTAR» و کمپانی کونگسبرگ نروژ نیز قراردادهایی را برای تولید طیف گسترده ای از سیستمهای اپتیک مورد نیاز نفربرهای آژاکس را منعقد کرده اند.

شعبه بریتانیایی لاکهید مارتین نیز مسول طراحی و توسعه برجک و سیستم کنترل آتش جدید را به عهده گرفته است و کمپانی انگلیسی فرانسوی«CTA international» نیز با همکاری راین متال معروف آلمانی توپخانه را برای نسخه های توپدار تولید خواهد کرد.

شکت فردریش هافن آلمان هم پیشرانه را خواهد ساخت و کمپانی«MEGGITT» نیز مهمات مخصوص توپ آژاکس را تولید خواهد کرد، در مجموع(۸۰) دستگاه آژاکس در بریتانیا تولید میشود، در سپتامبر(۲۰۱۵) نام این خانواده به آژاکس تغییر کرده و در ابتدا«Scout_SV» نام داشت که مخفف خودروی شناسایی خوانده میشد، البته آژاکس بیشتر به نمونه برجک دار اطلاق میشود و این خانواده را به این نام میخوانند.

آژاکس در واقع ساخت مشترک شعب جنرال داینامیکز اسپانیا و بریتانیاست و بر اساس شاسی نفربر اسکود شکل گرفته و با افزدون تجهیزات مدرن و قابلیتهای جدیدی طراحی شده است، نفربرهای اسکود در حال خدمت در ارتشهای اتریش و اسپانیا هستند و در(۱۹۹۰) توسط کنسرسیومی از این دو کشور ساخته شده اند.

همانطور که قبلا گفتیم برجک و سیستم کنترل آتش آژاکس توسط لاکهیدمارتین ساخته خواهد شد و چون برجک حامل توپ است، لاکهید همکاری نزدیکی با «CTA international» و راین متال دارد، آتشبار اصلی یک توپ چهل میلیمتری پیشرفته«CT40» تغذیه شونده با نوار فشنگ و مجهز به ژیروسکوپ است و از مهماتی کاملا مدرن استفاده میکند، (۷۵٪) از ساخت این توپ نیز در خاک بریتانیا انجام خواهد شد.

از ویژگیهای انحصاری آژاکس توپدار، برجک آن است که ابعادی شبیه به برجک تانکها دارد و بین تمامی نفربرها منحصر به فرد است، قطر(۱/۷) متری این برجک فضای کاری بیشتری را در اختیار خدمه میگذارد، و قابل قیاس با هیچیک از نفربرهای موجود نیست، همچنین دارای پریسکوپهای مجهز به بزرگنمایی برای جستجو و ردیابی و تشخیص اهداف است، ماژول حسگرهای پیشرفته«ISTAR» ساخت اسرائیل هم در آینده بدان افزوده خواهد شد، که امکان جستجو خودکار را نیز دارد و میتواند بردی دوبرابری نسبت به پریسکوپ را فراهم آورد.

برجک دارای دو مجموعه هشتایی نارنجکهای دودزاست که در مواقع لزوم مانع از قفلهای راداری و لیزری شود، و حسگر تقرب موشک را نیز دارد.

در نسخه توپدار یک مسلسل(۷/۶۲) هم محور با توپ وجود دارد و در انتهای برجک نیر یک مسلسل دیگر با کنترل از داخل وسیله نیز موجود است، که توسط سه دوربین میتوان آنرا کنترل نمود،در نسخه«PMRS» نیز یک تیربار سنگین(۱۲/۷) میلیمتری نیز موجود است که کنترل از راه دور میباشد و از حسگرهای بسیار پیشرفته ای استفاده میکند.

کامپیوتر آژاکس میتواند تا شش ترابایت اطلاعات بدست آمده از حسگرها را با دیگر اعضای تیم مهاجم و تانکهای چلنجر به اشتراک بگذارد، این امکان از طریق سیستم ارتباطی یکپارچه رادیو بومن در زمان واقعی ممکن شده است، شایان ذکر است که تانکهای چلنجر نیز از این سیستم استفاده میکنند.

برق مورد نیاز کلیه سیستمهای تانک نیز از طریق ژنراتوری بی صدا تامین میشود، وزن کلی نفربر(۳۸) تن است که با افزایش زره به(۴۲) تن میرسد، در نسخه«PMRS» علاوه بر خدمه چهار کماندو را نیز میتواند با خود به میدان ببرد.

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با تانک رباتیک Uran_9

دیدگاه ها غیر فعال است.