باور های غلط رایج در مورد حیوانات

جدای از انسان ها، حیوانات نیز از ساکنین این کره خاکی هستند. زندگی انسان از ابتلا به بیماری ها گرفته تا الهام بخش فناوری ها، با حیوانات در ارتباط است. ما چیزهای زیادی از حیوانات می دانیم، اما همه آنها درست نیستند. دلیل این دانسته های نادرست، باورهای غلط سنتی و آزمایش های اشتباه بوده است. در ادامه به بررسی چند باور غلط انسان ها درباره حیوانات می پردازیم.


۹. شما نمی توانید به یک سگ پیر آموزش بدهید:

این تئوری می گوید که آموزش نیاز به صرف زمان دارد و سگ هایی که آموزش می بینند باید از سن کم آموزش ببینند، به همین دلیل نمی توان به سگ های پیر آموزش داد چون اولا زمان کافی وجود ندارد، دوماً سخت تر است و در پایان اینکه این سگ ها دیگر رفتاری همانند سال های قبل زندگی خود ندارند. خوشبختانه این مورد کم کم دارد به فراموشی سپرده می شود. این تئوری اصلا پایه و اساس علمی ندارد و بر پایه عقاید خرافاتی شکل گرفته است. آزمایش ها ثابت کرده است که آموزش دادن به سگ های مسن، کار آنچنان سختی نیست. فقط باید روش دقیق آموزش به این سگ ها را بدانید.


۸. شتر ها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند:

این که شتر ها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند به عقاید خرافاتی صحرانشینان باستانی برمی گردد که فکر می کردند که دلیل وجود کوهان شتر این است که آب در آن ذخیره شده، به همین دلیل این حیوان می تواند مدت زمان زیادی بدون آب دوام بیاورد. این صحرا نشینان بدوی از علم و دانش برخوردار نبودند به همین دلیل این باور آنها از اساس غلط است.

کوهان شتر اصلا آب ذخیره نمی کند. این کوهان ها در واقع پر از چربی هستند و به شتر کمک می کنند تا هنگامی که غذا در دسترس او نیست، از این چربی ها استفاده کند و در صحرا زنده بماند. به طور طبیعی شتر ها می توانند بدون آب برای مدت طولانی تری نسبت به هر موجود زنده دیگری دوام بیاورند و مصرف آب آنها نیز بسیار بیشتر از آنچیزی است که فکر میکنید.


۷. گربه های بزرگ وحشی هستند:

بسیاری از ما گربه های بزرگ نظیر شیر و ببر و پلنگ را بطور طبیعی وحشی می دانیم و فکر می کنیم آنها هر موجود زنده ای را که می بینند، می کشند و می خورند. درست است که بسیاری از برخورد های ما با گربه های بزرگ پیامد ناخوشایندی به همراه دارد، با اینحال آنها آنچنان که داستان سرایی شده است، وحشی و خونخوار نیستند. انسان ها همیشه در حال تجاوز به سزمین گربه ها هستند و این دلیل اصلی آن است که این گربه ها نسبت به انسان رفتاری پرخاشگرانه دارند. اما در حالت عادی به هیچ وجه اینطور نیست.

به استثنای برخی موارد نادر، گربه های بزرگ کاملا خجالتی هستند و از رویارویی با انسان ها می ترسند و تا زمانی که تحریک نشوند حمله نمی کنند، حتی اگر گرسنه باشند. گربه ها دقیق ترین شکارچیان روی زمین هستند و می دانند دقیقا چه موقع و به چه کسانی باید حمله کنند. البته موارد نادری از گربه ها وجود دارند که به خون انسان ها تشنه اند. برای مثال ببر بنگال در هند، به دلیل هجوم ساکنین این کشور ها به قلمرو آنها، دائما با انسان ها درگیر هستند و سالانه صد ها نفر را می کشند.


۶. گربه ها خودخواه و بی توجه هستند:

گربه ها یکی از دوست داشتی ترین حیوانات روی زمین هستند. با این وجود آنها در طول تاریخ مورد بی احترامی بسیاری قرار گرفته اند. بسیاری از مردم گربه ها را حیله گر و خودخواه می دانند. این نظر آنها تا حدودی درست است، زیرا تعدادی از مطالعات دانشمندان آنها را به این نتیجه رسانده است که گربه ها خودخواه هستند، البته اگر در این آزمایش آنها را با سگ ها مقایسه کنند.

سگها علاقه بیشتری به انسان ها دارند زیرا ده ها هزار سال با ما زندگی کرده اند. تحقیقات نشان می دهدکه گربه ها نسبت به سگ ها از توانایی بیشتری در محبت کردن و ابراز علاقه برخوردار اند، فقط مشکل این است که گربه ها موجوداتی مستقل هستند. گربه ها همانند تعداد بسیاری از دیگر همنوعان خود برای زندگی مستقل و انفرادی تکامل پیدا کرده اند و این مستقل بودن دلیل بر این نیست که آنها مغرور هستند، آنها فقط می خواهند که بیشتر مستقل باشند. چیزی که در سگ ها ۱۸۰ درجه برعکس است.


۵. آلفای مذکر در گروه گرگ ها:

بر اساس علم کنش شناسی حیوانات آلفا به رهبر گله یا یک گروه حیوانات گفته می‌شود. حیوانات آلفا معمولاً قویترین، باتجربه‌ترین و فعال‌ترین حیوانات گروه هستند. به‌طور معمول این حیوانات پیرترین و تنها نر گله هستند که تولید مثل را در گله انجام می‌دهند. به‌طور مثال در بین گروه گرگ ها گرگ نر آلفا وجود دارد که وظیفه هدایت گروه را بر عهده دارد.

نقد هایی بر این باور وارد شده است. بعدا مشخص شد که مطالعه ای که بر روی گرگ ها در این زمینه انجام شده است، تنها بر روی گرگ های اسیر انجام شده بود و نه نژاد های دیگر گرگ ها. در بیشتر نژاد ها، تصمیم گیرنده اصلی کل گروه هستند و تصمیم گیری معمولاً به نفع همه گرگ ها است نه یکی. علاوه بر این، استفاده از نظریه الفا در مورد گرگ ها نادرست است زیرا ساختار اجتماعی زندگی گرگ ها از هر حیوان دیگری متمایز است.


۴. شپش نتیجه بهداشت ضعیف است:

همگی دوران مدرسه را بیاد داریم که سرمان همیشه پر از شپش بود و ناظم سرمان داد میزد که باز هم بهداشت را رعایت نکرده ایم و سرمان شپش گرفته است. متاسفانه نتنها تعداد زیادی از والدین فکر می کنند که شپش بخاطر رعایت نکردن بهداشت است، بیشمار پزشک نیز وجود دارد که فکر می کنند حمام نکردن و نظافت سر و مو باعث ایجاد شپش شده است.

از نظر علمی، تقصیر بچه ها نیست که سرشان شپشی میشود، زیرا شپش هیچ ارتباطی با نظافت و چیزی که می خوریم ندارد. شپش همانند پشه می تواند به سراغ هر کسی برود، تنها اشتباه افراد این است که در مکان و زمان نامناسبی خوابیده اند.


۳. دلفین ها دوست داشتنی و مهربان هستند:

دلفین ها یکی از باهوش ترین موجودات کره زمین هستند و همچنین یکی از خطرناک ترین آنها، بله درست شنیدید، خطرناک. این موجودات همانقدر که مهربان هستند، به همان اندازه نیز می توانند خطرناک و بی رحم باشند. اگر اندکی درباره این موجودات دریایی تحقیق کنید، با نیمه تاریک آنها نیز آشنا می شوید. دلفین ها دارای انواع رفتار های بی رحمانه نظیر غرق کردن انسان ها، کشتن فرزندان دلفین های رقیب و بازی با جسد آنها و…. هستند. همه دلفین ها را به چشم دلفین های پارک های آبی نبینید، دلفین هایی که در دریا هستند، میتوانند از کوسه ها نیز خطرناک تر باشند.


۲. آفتاب پرست ها برای استتار تغییر رنگ می دهند:

آفتاب پرست ها قادر به تغییر رنگ بدن خود هستند. بسیاری فکر می کنند که این موجودات دوست داشتنی تنها به دلیل استتار با محیط رنگ خود را تغییر می دهند اما اینطور نیست. آفتاب پرست ها به دلیل نشان دادن احساسات، حالات روحی، فرار از دشمن، آب و هوا و موادر بی شمار دیگر، رنگ بدن خود را تغییر می دهند.


۱. مورچه خوار طعمه را مثل جاروبرقی می خورد:

این باور معلوم نیست از کجا آمده است. شاید انسان های دوره های قبل به دلیل خرطوم عجیب مورچه خوار فکر کمی کردند که این حیوان مورجه ها را همچون جاروبرقی و به کمک هوا، به بالا می کشد و می خورد. اما با یک بررسی ساده خلاف این باور ثابت می شود. مورچه خوارها با استفاده از زبانشان که بسیار چسبناک است ده ها مورچه را می لیسند و می خورند.

منبع: toptenz.net

3 Comments
  1. میلاد کاربر می‌گوید

    مقاله جالبی بود

  2. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    مقاله خوب و عالی . خسته نباشید .
    راجب گربه ها مشخصا خود خواه تر و البته مستقل تر از سگ ها هستند . گربه ها همچنین ذاتا شکارچیان ماهری هم هستند و یکی از بیشترین درصد شکار موفق بین حیوانات را دارند . باقی موارد هم جالب و آموزنده بود .

  3. Attack titan کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود .

دیدگاه ها غیر فعال است.