هرس درختان تنومند

زمانی که درخت به حد کافی رشد نمود و تاج درخت شکل اصلی خود را بدست آورد و در این دوره می توان حداکثر تولید را از درخت به دست آورد. بدیهی است چنانچه هرس درخت هر ساله بموقع انجام گیرد، دسترسی به تمام سطح تاج امکان پذیر است در غیر این صورت امکان بهره برداری از درخت با اشکال مواجه می شود.

درختی که هرس به موقع در آن شده باشد احتیاج به قیم یا تیره های حایل جهت جلوگیری از شکسته شدن شاخه ندارد. در یک درخت خوب، اندازه میوه ها، مقدار قند محتوی آنها و رنگ شفاف بافت پوست میوه دلیل بر هرس بموقع و صحیح است. حتی در درختان هرس شده عمل سم پاشی و نفوذ سم به تمام شاخه های داخل تاج به راحتی انجام پذیر است و بطور کلی این نوع درختان کمتر مواجه با بیماریهای انگلی و قارچی می شوند. بدیهی است انجام این امر احتیاج به صرف وقت، دقت و مهارت دارد.

  1. شاخه هایی که بطور افقی قرار می گیرند باید هرس شوند، این عمل را می توان بوسیله نردبانهای بلند و با سرمایه های مخصوصی انجام داد.
  2. باید سعی کرد شاخه هایی که بطور افقی و بطرف خارج کشیده شده اند یا بطرف داخل تاج نفوذ نموده اند بطریقی هرس کرد که شاخه های جانشین نسبت به شاخه های اصلی زاویه مناسبی ایجاد نماید.
  3. شاخه های قدیمی و مسن، بخصوص آنهایی که زاویه رویش آنها به طرف بالا یا به طرف پایین است لازم است قطع شوند.
  4. با قطع شخه های مسن که میوه خود را داده اند، بنحوی برای ایجاد و نوسازی و جوان سازی از جوانه مناسبی می توان استفاده نمود.
  5. حتی المقدور بایستی فضایی برای نفوذ نور و عبور هوا ایجاد کرد.
  6. شاخه هایی که دارای جوانه مناسب، برای تولید شاخه مولد گل روی خود دارند در محلی بالاتر از جوانه قطع گردند.

در انجام هرس رعایت شرط فنی زیر ضروری است:

  1. همیشه از قیچی یا چاقوی تیز برای عمل هرس استفاده نمایید، قیچی کند موجب ایجاد ترک خوردگی در مقطع شاخه شده و حل مناسبی برای ورود قارج های بیماری زا خواهد شد.
  2. در هنگام هرس حتی المقدور کلیه شاخه هایی که قهوه ای شده و بیمار می باشد تا ۵ _۶ سانتی متر پایین تر از محل آسیب دیدگی باید قطع گردد.
  3. همیشه جوانه هایی که جهت آنها بطرف خارج است نگهداشته و از بالاتر از آن هرس انجام گیرد.
  4. ترجیح داده می شود شاخه های بینار بطور کامل قطع گردند.
  5. شیب مقطع برش نباید زیاد تیز باشد زیرا موجب خشک شدن جوانه می شود.
  6. به منظور جلوگیری از نفوذ قارچ و باکتریها و یا تخمک گذاری آفات در محل قطع شاخه، ترجیح داده می شود مقطع شاخه با چسب پیوند پوشانده شود و چنانچه چسب گرم مصرف می شود درجه حرارت ان حدود ۳۷ _ ۴۰ درجه باشد.

 

دیدگاه ها غیر فعال است.