طرز تهیه انواع بویون ها

انواع بویون از عصاره انواع گوشت سفید یا قرمز به همراه کمی سبزیجات تهیه می گردد که پس از طبخ از صافی عبور داده و مورد مصرف قرار می گیرد. بویون بسیار خوشمزه و لذیذ و خوش طعم می باشد که به دلیل مقوی بودنش، برای بیمارانی که فشار خون، افت قند خون و ضعف و سرگیجه دارند و همچنین افرادی که تازه عمل کرده اند بسیار مفید است. با ایرونی سنتر همراه باشید تا با انواع بویون ها و طرز تهیه شان آشنا شوید.


بویون جوجه
مواد لازم بویون جوجه:

جوجه: ۱ عدد

پیاز کوچک: ۱ عدد درسته

جعفری: ۱ دسته کوچک

آب: ۱ لیتر

نمک: کمی

طرز تهیه بویون جوجه:

جوجه را بهمراه پیاز و آب بر روی حرارات ملایم قرار می دهیم تا جوجه پخته شده و عصاره آن خارج شود. سپس آب به جامانده را از صافی عبور داده، مورد استفاده قرار میدهیم.

توضیح:
  • مقدار چربی جوجه در مقایسه با مرغ کمتر می باشد و در بیمارانی که نیاز به پروتئین سبک تری دارند، جوجه گزینه مناسبی می باشد.
  • از بویون جوجه در تغذیه کودکان نیز می توان استفاده نمود.

بویون سبزیجات و ماهیچه
مواد لازم بویون سبزیجات و ماهیچه:

ماهیچه گوسفند جوان: ۱ عدد کوچک

پیاز و هویج متوسط از هر یک: ۱ عدد

جعفری: ۱ دسته کوچک

برگ بو: ۱_۲ عدد

زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای خوری

نمک: کمی

آب جوش حدود یک چهارم لیتر

طرز تهیه بویون سبزیجات و ماهیچه:

استخوان قلم ماهیچه را از وسط دو نیم کرده به همراه سایر مواد ذکر شده با حرارت ملایم می پزیم (در اواخر طبخ کمی نمک اضافه می کنیم). وقتی گوشت پخته و آب جامانده از آن حدود ۳ پیمانه شد، از صافی عبور داده و مورد مصرف قرار می دهیم.


بویون مرغ
مواد لازم بویون مرغ:

سینه مرغ متوسط: ۱/۲ عدد

پیاز متوسط: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی خانگی: ۱/۲ قاشق غذاخوری

جعفری: ۱ دسته کوچک

نمک: کمی

طرز تهیه بویون مرغ:

مرغ را با پیاز و جعفری به همراه ۵ پیمانه آب با حرارات ملایم می پزیم. در اواخر طبخ رب را به مرغ اضافه نموده و پس از صاف نمودن سرو می نماییم.

توضیح:
  • به جای رب گوجه فرنگی می توان از یک عدد گوجه فرنگی رسیده استفاده نمود.
  • در تغذیه بیماران لازم است از مواد غذایی کنسروی استفاده نگردد.
  • در صورت امکان بهتر است از مرغ ارگانیک استفاده شود.

بویون بلدرچین
مواد لازم بویون بلدرچین:

بلدرچین: ۱ الی ۲ عدد

پیاز کوچک: ۱ عدد

نمک و زردچوبه: کمی

آب جوش: حدود ۱ لیتر

طرز تهیه لویون بلدرچین:

بلدرچین را به همراه پیاز و زردچوبه با حرارات ملایم می پزیم، بطوری که آب به جامانده از آن به حدود ۲ پیمانه برسد. سپس آن را از صافی عبور داده مورد مصرف قرار می دهیم. در صورت تمایل به هنگام سرو می توان مقداری آبلیموی تازه به آن اضافه نمود.

توضیح:

گوشت بلدرچین غنی از آمینواسیدهای ضروری، پروتئین، نیاسین، فسفر، مس، ریبوفلاوین، روی، آهن و سلنیوم بوده و جهت ترمیم سلول های بدن و قوای از دست رفته، ضعف اعصاب، بیخوابی در سالمندان، آسم و دفع رادیواکتیو، سرب و جیوه موثر می باشد.


بویون بوقلمون
مواد لازم برای بویون بوقلمون:

سینه بوقلمون: ۷۵ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد دونیم شده

سیر: ۱ حبه دونیم شده

آب جوش: حدود ۱ لیتر

نمک و زردچوبه: کمی

آبلیموی تازه: به دلخواه

طرز تهیه بویون بوقلمون:

بوقلمون را بهمراه پیاز، سیر، زردچوبه و آب جوش، بر روی حرارات قرار می دهیم تا جوشیده و آب آن نصف شود. سپس از صافی عبور داده بهمراه آبلیموی تازه  مورد مصرف قرار می دهیم.

توضیح:

به دلیل بالا بودن میزان پروتئین و سدیم در گوشت بوقلمون افرادی که دارای فشار خون بالا، سنگ کلیه اگزالاتی، و یا اوره می باشند، بهتر است در مصرف بوقلمون احتیاط نمایند.

خواص گوشت بوقلمون:

گوشت بوقلمون چربی بسیار کمی داشته، برای افرادی که کلسترول بالایی دارند مناسب است. بوقلمون غنی از پروتئین، پتاسیم، روی، سلنیوم و ویتامین های B6 ،B3 ،B1 ،B12، امگا۳ و آمینواسدهای تریپتوفان می باشد که جهت خواب راحت و آرامش اعصاب مفید است. مصرف گوشت بوقلمون سیستم دفاعی بدن را تقویت نموده و از ابتلا به برخی سرطان ها خصوصاً سرطان دستگاه گوارش جلوگیری می کند. گوشت بوقلمون دارای طبیعت گرم بوده، برای سردمزاجان و بیماران MS مفید است.

دیدگاه ها غیر فعال است.