دانستنی هایی جالب از دنیای پزشکی

حتما فکر می کنید که اطلاعات پزشکی بالایی دارید. اما بهتر است اطلاعات علمی و پزشکی خود را به روز کنید و در جهت مراقبت از سلامتی خود و دیگر اعضای خانواده تان قدمی بردارید. در ادامه برخی یافته های جدید و دانستنی های پزشکی را در این بخش در اختیارتان قرار میدهیم که مطعمناً روزی به دردتان خواهد خورد.


آمار طلاق در پزشکان بالاست:

اگر فکر می کنید که زندگی پزشکان و مخصوصاً روانشناسان و روانپزشکان کاملا بر وفق مرادشان است، سخت در اشتباهید. شيوه زندگي خاص پزشکان، کار شيفتي، طرح، شب‌کاري و مشکلات اقتصادي سال‌هاي ابتدايي تحصيل، مشکلات رفتاری زیادی را برای پزشکان به همراه می آورد. اما آيا مي‌دانيد بيشترين علت طلاق پزشک‌ها چيست؟ پاسخ، خيانت و روابط فرا زناشويي است. اين موضوع با تحقيقات بسیاری در دنيا به اثبات رسيده است و ميزان اين مشکل در حرفه پزشکي بيشتر از همه رشته‌هاست. این موضوع در روانشناسان اندکی متفاوت است و آنها بدلیل مشکلات روحی بسیار و سر و کله زدن با طیف وسیعی از بیماران، دیگر وقتی برای زندگی زانشویی نداشته و کارشان به طلاق می کشد.


جاگذاشتن اجسام در بدن بیمار:

خطاهای پزشکی و حوادث ناخواسته در مراکز درمانی یکی از عوارض و مشکلات غیر قابل اجتناب در حوزه خدمات پزشکی است. سالانه ۵ تا ۱۰ درصد خطاهای پزشکی افزایش می‌یابد که این مساله موجب افزایش شکایت مردم از جامعه پزشکی شده است که متاسفانه در حدود ۵۰ درصد موارد، پزشکان به دلیل بی‌دقتی، بی‌تجربگی، تکنیک غلط، نداشتن دانش و علم کافی مجرم شناخته شده و محکوم می‌شوند.

آمریکا در بین کشورهای پیشرفته جهان، بدترین آمار خدمات پزشکی و خطاهای پزشکی را داراست. درواقع ۹,۷ درصد از عوامل مرگ‌ومیر در آمریکا ناشی از خطاهای پزشکی است. خطای پزشکی سومین قاتل بزرگ مردم آمریکا پس از بیماری‌های قلبی و سرطان است. متاسفانه سالانه در ایالات متحده چیزی در حدود ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ مورد گزارش جاماندن وسایل پزشکی در بدن بیمار می شود که هر ساله نیز در حال افزایش است.


مردم از پزشکان خوششان نمی آید:

بله درست شنیدید، بیشتر مردم وقتی کلمه پزشک را می شنوند به یاد ساعت ها ماندن در صف انتظار، قیمت ویزیت سر به فلک کشده، و از همه مهتر مغرور بودن و خودبین بودن پزشکان می افتند. متاسفانه موارد بالا و موارد بسیار دیگر باعث شده است که مردم در بیشتر نقاط دنیا، دل خوشی از پزشکان نداشته باشند. در ایران خودمان نیز بسیار پیش آمده است که پزشکان بدلیل اشتباهات در درمان و یا موارد دیگر، مورد حمله قرار می گیرند.


احتمال دارد در اثر حمله سایبری کشته شوید:

رایاجنگ، نبرد مجازی، یا جنگ سایبری به نوعی از نبرد گفته می‌شود که طرفین جنگ در آن از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای (به خصوص شبکه اینترنت) به عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در فضای مجازی جاری می‌سازند. جنگ سایبری یعنی نیروی مهاجم بتواند از سد موانع امنیتی یک شبکه بگذرد و اقدام خرابکارانه‌ای انجام دهد یا به پخش کردن ویروس و غیره بپردازد. به این فکر کنید که در یک جنگ سایبری تمام عیار، به بیمارستان که در آن حضور دارید، حمله سایبری شود. مسلماً اگر در زیر تیغ جراحی باشید، با اختلال در سیستم برق و دستگاه ها، باید با زندگی خود خداحافظی کنید. همچنین هکر ها می توانند سیستم های مالی بیمارستان را از کار بیندازند تا عملا بیمارستان نتواند هیچ بیماری را پذیرش کند.


آیا ما فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می کنیم؟

باور نادرست استفاده از ده درصد مغز یک باور پذیرفته شده به‌طور گسترده در بین مردم است که می‌گوید همه یا اکثر انسان‌ها تنها از ۱۰ درصد یا مقدار کم دیگری از مغزشان استفاده می‌کنند. همچنین گفته شده‌است که افراد ممکن است از این قسمت دست نخورده بهره‌برداری کنند و هوش خود را افزایش دهند.

باوجود اینکه هوشیاری را می‌توان با تمرین افزایش داد، این مطلب که بخش‌های بزرگی از مغز غیرفعال‌اند و ممکن است فعال شوند بیش از آنکه ریشهٔ علمی داشته باشد، باوری عامیانه در میان مردم است. هرچند هنوز کارکرد بخش‌های مختلف مغز به درستی روشن نشده‌است، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که همه قسمت‌های مغز کارکردی دارند و غیرفعال نیستند. تاکنون چندین کتاب، فیلم و داستان‌های کوتاه، در رابطه با با این باور نادرست تولید شده‌اند که فیلم لوسی نمونه ای از آن است. در دی‌سی کامیکس نیز شخصیت دث‌استروک قادر بود از ۹۰٪ مغز خود برای مبارزه و آموزش فنون رزمی و بیان استعداد خود استفاده کند.


حواس بدنمان بیشتر از ۵ تا است:

از هر کسی درباره حواس انسان ها سوال کنید به شما جواب می دهد: چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه. اما بیشتر افراد اطلاعی از مابقی حواس خود ندارند ک در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

  • حس تعادل:  یعنی توانایی حفظ تعادل و حرکت بدن از نظر شتاب و تغییرجهت.
  • احساس فشار: تفاوت بین لمس کردن عادی و فشار زیاد را تعیین می‎ کند.
  • حس زمانی: بررسی موقعیت زمانی و ارزیابی آن.
  • حس جهت یابی: حس پیدا کردن موقعیت مکانی همانند پرندگان.
  • حواس گرسنگی و تشنگی: احساساتی که در مواقع بی آبی و گرسنگی در ما بوجود می آیند.

عواقب گوش کردن به موسیقی:

روزانه کاربران بسیار زیادی عبارت دانلود آهنگ جدید را در موتورهای جستجو، سرچ میکنند. اما تعداد بسیار کمی از این افراد هستند که عواقب و یا فواید گوش دادن به موسیقی را بدانند. همانطور که گوش دادن به موسیقی فوایدی دارد، عوارضی نیز دارد.

دکتر آرنولد فریدمانی (پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلینیک سردرد) با توجه به اطلاعتی که با کمک دستگاهای الکترونی تعیین امواج مغز و تجربیاتی که طی مراجعه هزاران بیمار به دست آورده است ثابت کرده است یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سردرد های عصبی، گوش دادن به موسیقی هیجان آور است مخصوصا برای کسانی که به موسیقی آن دقت و توجه می کنند. دکتر اوریزن اسموت مارون می گوید: هیجان بزرگترین عامل سکته های قلبی است و هنرمندان اغلب به علت سکته قلبی در گذشته اند. از این بیان معلوم می شود هیجان حاصله از موسیقی تا چه حد خطرناک است. ناگفته نماند که نباید منکر فواید موسیقی های آرامش بخش شد. مخصوصاً آنهایی که در مراقبه و یوگا مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاه ها غیر فعال است.