۱۰ تا از عجیب ترین جنگ افزارهای جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم خانمان سوزترین جنگ تمام دوران بود و باعث شد مسیر تاریخ بطور کامل تغییر کند. هرکدام از طرفین برای بدست آوردن پیروزی دست به ساخت سلاح ها و جنگ افزار هایی می زدند که برتری آنها را تضمین کند. سلاح هایی که بعضی از آنها شاید مسخره بنظر برسند اما بعضی دیگر، بسیار وحشتناک و خانمان سوز بودند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ جنگ افزار عجیب که در جنگ جهانی دوم ساخته شدند آشنا کنیم.


۱۰. موتورسیکلت کتنکراد:

موتورسیکلت کتنکراد که نام آن در زبان آلمانی به معنای موتور زنجیردار است، پرسرعت ترین وسیله نقلیه زنجیردار در جنگ جهانی دوم به شمار می رفت؛ و علاوه بر این که وظایف بسیار متنوعی بر عهده آن گذاشته می شد، این موتور زرهی کوچک از پس تمام آن ها بر می آمد. این موتور سیکلت آلمانی در سال ۱۹۳۹ طراحی شد و تا پایان جنگ جهانی دوم مورد استفده قرار گرفت. این موتور ۴ سیلندری می‌توانست ۳۶ اسب بخار نیرو تولید کند و بیشتر از ۴۰ مایل در ساعت نیز سرعت داشت. از اهداف این موتور جنگی می توان به کشیدن جنگ افزار های سنگین نظیر هواپیما و توپ های جنگی اشاره کرد.


۹. آنتونوف ای-۴۰:

آنتونوف ای-۴۰ (به انگلیسی: Antonov A-40) یک هواپیمای ساختِ کارخانهٔ آنتونوف در کشور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی است. نخستین استفاده‌کنندهٔ این هواپیما نیروی هوایی شوروی بوده‌است. این هواپیمای عجیب و غریب در واقع یک تانک پرنده بود که تانک معروف تی-۶۰ را با خود حمل می کرد و به همین دلیل بود که به تانک پرنده معروف شد. این هواپیما در ۱۹۴۲ میلادی نخستین پرواز خود را انجام داد و علیرغم موفقیتی که بهمراه داشت، به دلیل هزینه و ریسک بالا، به سرعت به فراموشی سپرده شد.


۸. زونو اس‌پی‌بی:

زونو اس‌پی‌بی با نام انگلیسی (Zveno-SPB) یک ابرهمواپیمای بمب افکن ساخت اتحاد جماهیر شوروی بود که هدفش علاوه بر بمباران مواضع ارتش آلمان، حمل ۳ الی ۵ هواپیمای کوچک تر به نام “هواپیمای انگل” بود.  این هواپیما که از سال ۱۹۳۱ طراحی و در سال ۱۹۳۸ عملیاتی شده بود، تا سال ۱۹۴۲ در جنگ علیه جبهه شرقی آلمانی‌ها در کشور رومانی به کار گرفته شد. به دلیل خطر بالای این هواپیماها برای هواپیمای مادر و نگهدای سخت آن، این هواپیما به سرعت و تا قبل از پایان جنگ، از رده خارج گردید. ناگفته نماند که -SPB تنها جنگنده خانواده زونو نبود و بروزرسانی های بیشماری بر روی هواپیمای Zveno صورت گرفت تا وارد میدان جنگ شود.


۷. هویتزر گستاو:

هیتلر برای تسخیر فرانسه با مانع بزرگی به نام خط دفاع ماژینوی فرانسه روبرو بود که با طول ۳۲۲ کیلومتر و انواع استحکامات و تجهیزات جنگی فرانسه را در برابر حملات آلمانی ها بیمه می‌کرد. نیاز هیتلر به سلاحی قدرتمند که بتواند از راه دور دیوار دفاعی فرانسه را در هم بشکند موجب شد تا بزرگترین سلاح تاریخ بشریت با نام گوستاو در سال۱۹۴۱ ساخته شود. گوستاو سلاحی برای پرتاب گلوله‌های توپ سنگین به فواصل دور بود که می‌توانست یک بمب ۷ هزار کیلویی را تا فاصله ۴۷ کیلومتر پرتاب کند. قدرت بمب‌های طراحی شده برای گوستاو به اندازه‌ای بود که می‌توانست هر زره فلزی را پاره کند و تا هشت متر بتن را در هم بشکند.

تنها دو نمونه از این جنگ افزار عظیم ساخته شد. این توپ ۱۳۵۰ تنی قادر بوده گلوله‌ای ۷٫۱ تنی را به مقدار ۳۸ کیلومتر پرتاب کند. لولهٔ توپ ۴۰۰ تن وزن داشته‌است. از این توپ تنها یک بار علیه سواستوپول استفاده شد؛ سواستوپول مستحکم‌ترین دژ جهان در آن زمان بود. برای استفاده از این توپ باید یک ریل ۴ خطه ساخته می‌شد برای اینکه توپ بتواند در جهت‌های مختلف شلیک کند قسمتی از ریل بایستی به صورت منحنی ساخته می‌شد برای چرخاندن گوستاو روی این منحنی از دو لوکوموتیو ۶۹۱ کیلو واتی استفاده می‌شد.


۶. توپ بادی:

این جنگ افزار حاصل تلاش مهندسین آلمانی به قصد ساخت سلاحی بود که با فشار باد بتواند هواپیماهای متفقین را نابود کند. توپ بادی یا WindKanone به زبان آلمانی دارای لوله بلندی بود که نوک آن به سمت بالا هدایت شده بود. برای ارسال فشار قوی باد از هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌شد و در طرح‌های اولیه نیز توپ بادی توانسته بود به اجسام روی زمین ضربه شدیدی وارد کرده و آن‌ها را منهدم کند.

گلوله این توپ آنچنان قدرتمند بود که می‌توانست تخته‌های چوبی را که در فاصله ۲۰۰ متری قرار داشت به راحتی نابود کند. متاسفانه این سلاح نتوانست موفقیتی به دست آورد و به سرعت از میدان نبرد کنار گذاشته شد.


۵. فوک آگلیس Fa-223:

فوک آگلیس Fa-223 معروف به اژدها اولین بالگرد ساخته شده در دنیا می باشد. این بالگرد که توسط آلمان نازی و در سال ۱۹۴۰ ساخته شده بود، بالگردی با بالی سه تیغه به طول ۱۱٫۹ متر و توانایی پرواز با حداکثر ۱۷۵ کیلومتر در ساعت بود. متاسفانه با بمباران کارخانه سازنده این بالگرد توسط متفقین در میانه جنگ جهانی، تنها ۲۰ بالگرد برای قوای آلمانی باقی ماند که بعد از پایان جنگ جهانی، متفقین این بالگرد را به خدمت گرفتند. فوک اگلیس را می توان پدر تمامی بالگردهای جهان دانست زیرا متفقین بر اساس آن، دست به ساخت بالگردهایی دیگر زدند و آنچه امروزه به عنوان بالگرد می شناسیم، تماماً برگرفته از این بالگرد قدرتمند است.


۴. ماشین انیگما:

ماشین انیگما (به انگلیسی: Enigma) وسیله ای برای رمزگذاری است که از اوایل تا اواسط قرن بیستم، برای محافظت از ارتباطات تجاری، دیپلماتیک و نظامی توسعه یافته بود و مورد استفاده قرار می گرفت. این دستگاه به طور گسترده در جنگ جهانی دوم و در تمامی شاخه های ارتش آلمان نازی به کار گرفته شد.

انیگما یک مکانیزم روتور الکترومکانیکی دارد که ۲۶ حرف الفبای را پیمایش می کند. در استفاده معمولی ، یک نفر متن را روی صفحه کلید Enigma وارد می کند و شخص دیگری می نویسد که کدام یک از ۲۶ چراغ بالای صفحه کلید در هر فشار کلید روشن می شود. اگر متن ساده (اصلی) وارد شود ، حروف روشن ، حروف رمزگذاری شده متن رمز شده هستند. وارد کردن متن رمزگذاری شده ، آن را به متن ساده قابل خواندن تبدیل می کند. مکانیزم روتور اتصالات الکتریکی بین کلیدها و چراغها را با هر کلید تغییر می دهد. امنیت سیستم، وابسته به تنظیمات دستگاه Enigma که روزانه تغییر می کند ، بر اساس لیست کلیدهای مخفی که از قبل توزیع شده است و سایر تنظیمات که برای هر پیام تغییر می کند، می باشد. ایستگاه گیرنده برای رمزگشایی موفقیت آمیز پیام باید از تنظیمات دقیق بکار رفته در ایستگاه انتقال مطلع شود و استفاده کند.

در حالی که آلمان یک سری پیشرفت را برای Enigma به وجود آورد و این اقدامات مانع از تلاش برای رمزگشایی در درجات مختلفی شد، در نهایت آنها مانع از سوءاستفاده انگلیس و متحدان آن از پیامهای رمزگذاری شده انیگما به عنوان منبع اصلی اطلاعات در طول جنگ نشدند. بسیاری از مفسران می گویند، رمزگشایی از انیگما، لورنز و سایر رمزهای جنگ، زمان جنگ را به طور چشمگیری کاهش داده و حتی ممکن است نتیجه آن را تغییر داده باشد.


۳. بمب کک:

جنگ بیولوژیکی چیز جدیدی نیست و از صد سال قبل تا به امروز مورد استفاده کشور های زیادی قرار گرفته است. در جنگ حهانی دوم نیز استفاده از سلاح بیولوژیکی، امری عادی بود و طرفین برای افزایش تلفات غیر نظامی دشمن و نابود کردن منابع غذایی از تسلیحات بیولوژیکی استفاده می کردند. یکی از معروف ترین تسلیحات بیولوژیکی جنگ جهانی دوم، بمب کک ساخت ژاپن بود که مانند فرشته مرگ بر سر مردم غیر نظامی چین آوار شد.

در این بمب کک ها را به بیماری طاعون آلوده می کردند و نیروی هوایی ژاپن آنها را بر سر مردم بی دفاع چین میریخت. در ۴ اکتبر ۱۹۴۰ ژاپنی‌ها این بمب‌ها را در شهر کوچک کوجو در استان غربی شیشانگ ریختند و باعث مرگ هزاران چینی شدند.


۲. تفنگ خمیده کروملوف:

به سلاحی فکر کنید که بدون دیده شدن توسط دشمن قادر به هدف‌گیری و شلیک هستید. کروملوف دقیقا با چنین ایده‌ای طراحی شده است. این سلاح در واقع نسخه خمیده اسلحه هجومی اس‌تی‌جی ۴۴ (StG-44) بود. این سلاح که برای شلیک از گوشه و کنار طراحی شده بود نماشی بسیار ضعیفی در میدان جنگ داشت و مشکلات بسیار در طراحی و هزینه بالای تولید آن باعث شد تا پروژه‌ای ناتمام بماند و در نهایت لغو شود.


۱. باخمبا ۳۴۹ افعی:

در بهار سال ۱۹۴۴ که نیروی هوایی آمریکا و انگلیس شروع به بمباران گسترده مواضع نیروهایی آلمانی کرده بودند، ارتش المان برای جلوگیری از حمله بمب افکن های آمریکایی دست به یک ابتکار عجیب زد. ارتش آلمان که از نظر مالی در شرایط بسیار بدی قرار داشت، هواپیمای باخمبا ۳۴۹ معروف به افعی را طراحی کرد. این هواپیما که اولین هواگرد عمود پرواز جهان است، هدفش این بود که به وسیله موشک های نصب شده بر روی دماغه اش، بمب افکن های آمریکایی را نابود کند و به دلیل یکبار مصرف بودن و ناتوانی در نشست و برخاست بر روی باند، خلبان با استفاده از چتر نجات، خود را به زمین برساند. متاسفانه این هواپیما موفقیت چندانی بدست نیاورد و با توجه به نزدیک بودن به پایان جنگ، اثرگذاری چندانی نیز نداشت.

منبع: toptenz.net

1 Comment
  1. Amir کاربر می‌گوید

    با سلام مقاله خوبی بود
    چرا مقالات کمیک بوکی رو قطع کردین؟؟؟؟؟

دیدگاه ها غیر فعال است.