۱۰ واقعیت جالب درباره قاره اروپا

قاره اروپا، در نیم‌کره شمالی زمین قرار دارد و پس از قاره اقیانوسیه، دومین قاره کوچک جهان است. قاره اروپا با قاره آسیا در یک پهنه خشکی قرار گرفته‌اند و با یکدیگر خشکی بزرگ اوراسیا را تشکیل می‌دهند. مرز طبیعی میان اروپا و آسیا را کوه‌های اورال تشکیل می‌دهند.

مساحت اروپا حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و بیش از ۷۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که یازده درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با وجود مساحت نسبتاً کم خود، اروپا پس از آسیا دومین قاره جهان از نظر تراکم جمعیت است. در ادامه این مطلب، حقایق جالبی را از قاره زیبای اروپا برای شما بازگو می کنیم. با ما همراه باشید.


۱۰. استانبول، شهر آسیا و اروپا:

استانبول (نام پیشین: قسطنطنیه عربی‌شدهٔ کُنستانتینوپول، به‌معنای شهر کنستانتین) بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن کشور است. جمعیت این شهر در آمار سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵,۰۶۷,۷۲۴ نفر گزارش شده است. استانبول بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا و دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود. این شهر در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. تنگه بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند.

استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قارهٔ جهان گسترده شده‌است. این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. ناپلئون بناپارت گفته است: “اگر زمین یک کشور بود، استانبول پایتخت آن بود”.


۹. مشهورترین و فعالترین آتشفشان اروپا:

اتنا کوه آتشفشانی است در شمال شرقی جزیره سیسیل که از مرتفعترین کوه‌های اروپا و ۳۳۵۰ متر ارتفاع آن از سطح دریا است. کوه اتنا که در جزیره سیسیل ایتالیا واقع شده نه تنها فعال‌ترین آتشفشان اروپا بلکه یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان محسوب می‌شود که سابقه فوران گدازه‌های مذاب از آن به ۳۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

اتنا تا کنون بیش از صد بار طغیان نموده، نخستین آتشفشانی اتنا در زمان فیثاغورس بوده‌است. این کوه در سال ۱۱۸۳ میلادی بار دیگر آتشفشانی کرد و موجب مرگ ۵۱۰۰۰ نفرشد و از یازدهم مارس تا یازده ژوئیهٔ سال (۱۶۶۹ میلادی)، نیز بر اثر فوران آن ۲۰۰۰ تن و در (۱۶۹۳ میلادی)، ۱۸۰۰۰ تن هلاک شدند. طغیان‌های اتنا هر سه تا پنج سال تکرار می‌شود. جدیدترین فوران آن در سال ۲۰۱۱ به‌وقوع پیوست.


۸. کوچکترین کشور جهان:

واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا جای دارد. واتیکان یک پادشاهی مطلقه است که محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. واتیکان با مساحتی در حدود ۰٫۴۴ کیلومتر مربع، کوچکترین کشور دنیا و با جمعیتی در حدود ۱۰۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا نیز محسوب می‌شود.

واتیکان که کوچکترین ایالت خودمختار اروپایی محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای به همین نام در شمال غرب شهر بزرگ رم واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده‌است تا شهر و به خصوص پاپ اعظم را از خطر حملات خارجی محافظت کند. شیوه کشورداری در واتیکان، پادشاهی مطلق گزینشی است. پاپ را گروهی از کشیشان والاجاه بر می گزینند و پاپ اختیار بیمرزی در گزینش کارگزاران خود و قانونگذاری و داوری درباره رویدادهای پیش آمده دارد.


۷. قبرستان شاد در رومانی:

قبرستان مری یا ساپانتا یکی از معدود قبرستان های جهان و قاره اروپا است که با مابقی قبرستان ها، تفاوتی اساسی دارد. حدود هشتصد سنگ قبر رنگی در قبرستان ساپانتا که قبرستان شاد نیز خوانده می شود، وجود دارد. این سنگ قبرها به جای اطلاعات، دارای نقاشی های رنگارنگ و نوشته جات ادبی مربوط به گذشته شخص متوفی است.

همه ی قبرها رنگارنگ و تزیین شده با کاشی های پر نقش و نگارند و کاشی هایی که روی آن ها نقاشی هایی کشیده شده است که اگر به آن ها دقت کنید می توانید بفهمید که روی آن ها صحنه هایی از زندگی فرد به خاک سپرده شده تصویر شده است، صحنه هایی از علایق و سلایق تا شغل و نحوه ی مرگ متوفی.


۶. مجسمه آزادی در فرانسه ساخته شده است:

هنوز هم هستند کسانی که فکر می کنند مجسمه آزادی در آمریکا ساخته شده و متعلق به آنها است. تندیس آزادی که نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است، مجسمهٔ بزرگی است که در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده‌است. این تندیس در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده (منطقهٔ منهتن) و به صورت نمادی برای خوش‌آمدگویی به مسافرانی که از راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. این مجسمه که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است. امروزه چند مجسمه مشابه کوچکتر از مجسمه آزادی در فرانسه وجود دارد که کنار رود سن در نزدیکی برج ایفل قرار دارند.


۵. معنی اروپا:

طبق اساطیر یونان باستان، اروپا یک شاهزاده خانم و فرزند پادشاه تایر ها بود. زئوس که عاشق اروپا بود، در نهایت موفق به ازدواج با او شد و اروپا سه فرزند برای زئوس به دنیا آورد. واژه اروپا از یونان باستان سرچشمه گرفته است و به معنای وسیع، گسترده و چشم نواز است. تعدادی از باستان شناسان نیز نام اروپا را به نخستین دوره‌های تاریخی مربوط می‌ دانند.

در زبان سامی نیز جهت طلوع آفتاب را آچو (Acu) یا آسو(Asu) و سمتی را که خورشید غروب می‌کرد ارب(Erb) یا اریب(Irib) می‌نامیدند. همین کلمات به محض آنکه از زبان فنیقها به زبان یونانیان نفوذ کرد به کلمه آسیا و اروپا تبدیل گردید. به این ترتیب که کلمه اولی به سرزمین‌های مشرق دریای اژه و واژه اروپا به ممالک مغرب دریای اژه اطلاق می‌گردد.


۴. مدیترانه زمانی بیابان بود:

صدها میلیون سال طول کشید تا زندگی روی زمین آغاز شود و صدها میلیون سال بیشتر گذشت تا موجوداتی به صورت آن چه که ما امروزه می‌بینیم تکامل پیدا کنند. اما فقط حیات نبود که تکامل و تغییر پیدا می‌کرد زیرا قاره‌ها و دریاهای امروزی نیز چندین بار دستخوش تغییرات شدند تا به شکل امروزشان در بیایند. دانشمندان در ۴۰ سال گذشته به شواهد محکمی دست یافته اند که نشان می دهد، صدها میلیون سال قبل، دریای مدیترانه یک بیبان بزرگ بود. خوشبختانه طی ۱۰۰ میلیون سال گذشته و تغییرات عظیم در سطح آب زمین، اقیانوس عظیمی به نام اقیانوس “تتیس” شکل گرفت که وسعتش، چندبرابر مدیترانه امروزی بود. میلیون ها سال بعد بستر دریای تتیس در اثر نیروهایی زیرزمینی بالا آمد و کوه‌های آلپ و هیمالیا پدیدار شدند. بسیاری از زمین شناسان عقیده دارند که قسمتی از سطح زمین که بین آفریقا و اروپا بود و کف دریا را تشکیل می‌داد، شکاف برداشت و زیر امواج فرو رفت و دریای مدیترانه ابتدایی به وجود آمد.


۳. عصر مهاجرت اروپا:

دوره مهاجرت در اروپا یکی از تاثیرگذارترین دوره های تاریخی این قاره است و می توان گفت این دوره، آینده قاره اروپا را بطور کامل تغییر داد. دوره مهاجرت‌ها که به هجوم بربرها نیز شهرت دارد دوره‌ای از مهاجرت بشر است که میان ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال پس از میلاد در اروپا رخ داده‌است. این دوره از قرون باستان تا اوایل قرون وسطی بوده‌است.این دوره تأثیر عمیقی بر هر دو امپراتوری روم گذاشت.مهاجرت‌ها در این دوره شامل مهاجرت هون‌ها، گوت‌ها، وندال‌ها، آوارها، بلغارها، آلان‌ها، سوئبی‌ها، فریسی‌ها، فرانک‌ها و سایر اقوام ژرمن و اسلاو بوده‌است.

این مهاجرت‌ها در دوره‌های بعدی نیز البته در بخش‌هایی نه به شدت ادامه یافت که می‌توان از آن جمله به فتوحات مسلمانان، ظهور امپراتوری عثمانی و همچنین توسط وایکینگ‌ها، مجارها، مسلمانان اندلس، ترک‌ها و تهاجم مغول‌ها که باعث تأثیر ماندگاری بر شمال آفریقا، شبه جزیره ایبری، آناتولی و اروپای شرقی و مرکزی شد اشاره داشت.


۲. طولانی ترین نام ها:

حتما با خودتان می گویید: این که چیزی نیست ما خودمان عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار از آل زیار داریم. اما باید این را بدانید که طولانی ترین اسم های ما به هیچ وجه حریف طولانی ترین اسامی ها و نام های اروپایی نمی شود. برای نمونه تپه ای در نیوزیلند، “تائوماتاوهاکاتانگیهانگاکوآئوآئووُتاماته‌آپوکائیوهنوآکیتاناتاهو” به انگلیسی (Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu) نام دارد که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان دومین نام طولانی یک مکان در جهان، و بلندترین نام یک مکان در یک کشور انگلیسی‌ زبان ثبت شده‌است.

همچنین روستایی در جزیره انگلیسی در ولز وجود دارد با نام “شنفرپوشگوین‌گیش‌گوگریخوئیرندروبوشنتیسیلیوگوگوگوخ” به انگلیسی (Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch) که کوچک ترین معنی ممکن آن، کلیساس سنت مری در فندق تو خالی سفید در نزدیکی گرداب سریع و کلیسای سنت، تیسیلسو از غار سرخ، میباشد.


۱. بزرگترین امپراطوری ها:

اروپا بزرگ ترین و قدرتمند ترین امپراتوری های تاریخ بشر را به خود دیده است. برای نمونه می توان به امپراتوری بریتانیا، بزرگترین امپراتوری تاریخ بشر اشاره کرد. امپراتوری بریتانیا در دوران طلایی خود، به وسیع‌ترین امپراتوری تاریخ تبدیل گردید و برای بیش از یک قرن ابرقدرت مطلق به‌شمار می‌رفت. مساحت نواحی تحت حکومت امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۲۲ به بیش از ۳۳ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت امپراتوری به بیش از ۴۵۰ میلیون نفر رسید. سرزمین‌های تحت فرمان این امپراتوری در سراسر جهان پراکنده بود و گفته می‌شد که «خورشید هیچگاه در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کند».

از دیگر امپراتوری های عظیم در قاره اروپا می توان به امپرتوری اسپانیا، امپراتوری روسیه، امپراتوری فرانسه و پرتغال اشاره کرد. امپراتوری رم نیز یکی از امپراتوری های عظیم اروپایی است که در دوران باستان وجود داشت. این امپراتوری یکی از بزرگترین امپراتوری‌های زمان خود بوده و به همراه شاهنشاهی اشکانی و ساسانی، یکی از دو ابرقدرت بزرگ جهان باستان عصر خود و یکی از قدرتمندترین امپراتوری‌های جهان محسوب می‌شد.

منبع: toptenz.net

دیدگاه ها غیر فعال است.