درمان اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اگر بدون دسترسی به اینترنت و چک کردن شبکه های اجتماعی نمیتوانید یک روز کامل را به راحتی سپری کنید بهتر است بدانید که شما با شبکه های اجتماعی اعتیاد دارید و باید برای درمان آن وارد عمل شوید.

تلگرام، واتس‌آپ، لاین،فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدن… و این فهرست همین‌طور ادامه دارد. احتمالا هر یک از شما عضو یک یا چند تا از این شبکه‌های اجتماعی هستید. اگرچه با عضویت در این گروه‌ها می‌توانید چیزهایی به دست آورید، اما به نظر می‌رسد که چیزهای زیادی را نیز از دست خواهید داد.

همچنین بخوانید:تعداد کاربران فعال در شبکه های اجتماعی معروف

نخستین گام این است که بپذیرید استفاده از این شبکه‌ها بیش از حد معقول آسیب‌رسان است. باید بفهمید که این سیستم‌ها برای این طراحی شده‌اند که شما از آنها استفاده کنید، نه اینکه آنها از شما استفاده کنند؛ اینها ابزارند نه سبک زندگی. اگر شما از ابزاری برای هدفی غیر از آنچه در نظر گرفته شده است استفاده کنید، احتمال اینکه زمانتان را به هدر دهید بیشتر می‌شود. نگران نباشید، با سخت‌کوشی، نظم، و به کار بردن چند اصل می‌توانید بر این اعتیاد خود غلبه کنید، و از این ابزار برای هدفی که واقعا برای آن در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

ما چند راهکار به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا مواظب استفاده خود از شبکه‌های اجتماعی باشید و مطمئن شوید زمانی که صرف آنها می‌کنید مفید است نه اتلاف وقت.

حساب کردن مدت زمان آنلاین بودن:

زمانی را که آنلاین هستید و از شبکه‌های اجتماعی و یا دیگر خدمات آنلاین گوشی‌های هوشمند بهره می‌برید حساب کنید، این آسان‌ترین راه برای فهمیدن این است که وقتتان را تلف کرده‌اید یا نه؟ حتی می‌توانید از ثانیه شمار استفاده کنید. در یک برنامه‌ریزی دقیق، مدت زمان منطقی و موردنیاز بهره‌برداری از این فعالیت‌ها را تعیین کنید و وقتی زمان آن به سر آمد، بدون در نظر گرفتن اینکه کارتان به پایان رسیده است یا نه، آن فعالیت را قطع کنید. به یاد داشته باشید که همواره فردایی هست که بتوانید آن فعالیت را ادامه دهید.

وجود تلفن را به خاطر آورید:

اگرچه ممکن است این وسیله ابتدایی به نظر برسد، اما مطمئن باشید که تماس گرفتن با یک دوست می‌تواند به همان اندازه پیغام گذاشتن در هر یک از شبکه‌های اجتماعی کارایی داشته باشد و نکته مهم این است که تلفن زدن و صحبت کردن امکان تعامل انسانی تا حدی واقعی‌تری را فراهم می‌کند؛ چیزی که ما مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم.

عضویت خود در گروه‌ها را محدود کنید:

نیازی نیست که در ۱۵ شبکه اجتماعی عضو باشید. در واقع حتی نیازی نیست در ۲ شبکه اجتماعی که کارایی یکسانی دارند عضو شوید. مثلا یا وایبر را انتخاب کنید یا واتس‌آپ را، نه اینکه هر دو را. این کار احتمالا تعداد گروه‌هایی را که در آن عضو هستید و زمانی را که صرف آنها می‌کنید نصف خواهد کرد.

همچنین بخوانید:ترس جدایی از موبایل ارتباطی به از دست دادن تماس های مهم ندارد

دیدگاه ها غیر فعال است.