۱۰ نظریه علمی محبوب که ممکن است کاملا اشتباه باشند.

در علم مدرن، اصطلاح نظریه، به آن دسته از تئوری های علمی گویند که شرح و توضیحی از طبیعت را ارائه می دهند که از روش های علمی حاصل شده و همواره به این روشها استوار و منطبق هستند. بدین معنا که معیارهای مورد نیاز و لازم برای علم مدرن را برآورده میکنند. این معیارها شامل ۱- نقد و ۲- تایید و یا ۳-رد علمی میباشند. بدین جهت است که چنین تئوری ها یا نظریه هایی، باید به گونه ای باشند که آزمون های علمی همواره بتوانند و قادر باشند آنها را از نظر تجربی، پشتیبانی و یا نقض کنند (رد کنند).

نظریات دانشمندان همیشه درست نیست و نظریات علمی بسیاری وجود دارد که تا به امروز رد شده اند و یا نه رد شده و نه تایید شده اند. اگر دانشمندان اشتباه کنند چه؟ در ادامه به بررسی ۱۰ تئوری علمی دوران مدرن می پردازیم که ممکن است کاملا اشتباه باشند.


۱۰. ماده تاریک:

ماده تاریک (Dark Matter)، نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هائی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشترست. وجود مادهٔ تاریک از آثار گرانشی آن بر روی ماده مرئی و همگرایی گرانشی تابش پس‌زمینه نتیجه‌گیری می‌شود و فرضیه آن نخستین بار به این منظور مطرح شد که اختلاف میان محاسبات جرم کهکشان‌ها و کل جهان از دو روش استفاده از دینامیک و نسبیت عام یا از طریق جرم مواد روشنی (ستاره‌ها و گاز و غبار میان‌ستاره‌ای و ماده میان‌کهکشانی) که این اجرام دربردارند را توضیح دهد.

متاسفانه بیشتر از نیم قرن است که دانشمندان به دنبال ماده تاریک هستند و تا به امروز، هیچ ماده تاریکی پیدا نکرده اند. ماده ای که بخش بسیار زیادی از کهکشان ها را بوجود می آورد. عده ای دیگر از دانشمندن نیز با بررسی ها و تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که اصلا ماده تاریکی وجود ندارد و از پایه این نظریه را رد کرده اند.


۹. جهان هولوگرافیک:

نظریه جهان هولوگرافیک که به نظریه ماتریکس نیز معروف است در دهه ۱۹۹۰ پیشنهاد شد و می‌گوید تمام اطلاعاتی که واقعیت سه بعدی ما (به اضافه یک بعد زمان) را می‌سازند، روی مرزهای یک سطح دو بعدی قرار دارد. تصور کنید هر چیزی که در این جهان سه بعدی، می‌بینید، می‌شنوید و حس می‌کنید، در حقیقت از یک میدان دو بعدی سرچشمه گرفته باشد. ایده اصلی شبیه به هولوگرام‌های عادی است که یک تصویر سه بعدی را در یک سطح دو بعدی رمزگذاری می‌کنند؛ مثل هولوگرام‌هایی که در کارت‌های اعتباری می‌بینیم. حالا تصور کنید این‌بار تمام جهان، کدگذاری شده است. به بیان ساده تر یعنی تمام آنچه می خورید، می شنوید، لمس می کنید و انجام می دهید، همگی توهم است.

این نظریه می گیود، فضا، زمان، مکان و هر چیزی که فکرش را بکنید و الان نیز دارید فکرش را می کنید، همگی توهم است. اولین ایراد وارده به این نظریه ایرادی است که ادیان به آن وارد می کنند. برای مثال آنها روح و جسم را دارای معنی دانسته و همه چیز را ابر اساس تقدیر خالق می دانند و توهم بودن جهان را بطور کامل رد می کنند. دومین ایراد وارد شده از سوی دانشمندان است بطوری که یکی از بیشترین مخالفت های دانشمندان برجسته، با این نظریه است و آنها به هیچ وجه، تئوری جهان ماتریکسی را قبول نمی کنند.


۸. تئوری شکل گیری سیاره ای:

این تئوری می گوید تشکیل منظومهٔ شمسی از ۴٫۶ بیلیون (۴۶٬۰۰۰ میلیون) سال قبل و با رمبش گرانشی بخش کوچکی از ابرهای مولکولی آغاز شد. گرانش ابر و غبار و گازی عظیم در مرکز جمع شد و خورشید را شکل داد، بقیهٔ آن در دیسک پیش‌سیاره‌ای پخش شد، و سیاره‌ها، قمرها، سیارک‌ها و سایر اجرام کوچک منظومه شمسی را به‌وجودآورد.

دلایل بسیاری برای رد این نظریه وجود دارد. تعدادی از دانشمندان برجسته این نظریه را قبول کرده اند که منظومه شمسی حاصل برخورد سنگ ها و اجرام عظیم کیهانی است. دلیل بعدی این است که دلایل زیادی برای اثبات ایجاد سیارات از گاز و غبار وجود ندراد. و دلیل آخر نیز این است که داشمندان به کمک تلسکوپ های قدرتمند امروزی، سیاراتی را کشف کرده اندکه مطابق با هیچ کدام از فرضیات قبلی آنها شکل نگرفته است. مجموعه دلایل بالا و دلایل بسیار دیگر، این تئوری را در معرض رد شدن قرار داده است.


۷. سیاره نهم:

سیارهٔ ۹ (Planet Nine) نام موقتی یک سیارهٔ یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطری حدود ۱۳٬۰۰۰ تا ۲۶٬۰۰۰ کیلومتر (نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیهٔ بیرونی سامانهٔ خورشیدی است. وجود این سیاره توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر خواهد بود. احتمال وجود این سیارهٔ فرانپتونی در ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۶ با اعلام نتیجه‌های بررسی رفتار گروهی از اجرام کمربند کویپر بسیار بیشتر شد. نخستین نشانه‌های وجود سیارهٔ ۹ در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، که در آن ستاره شناسان از مؤسسهٔ کارنگی و رصدخانه جمینی هاوایی نشان دادند که مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر ممکن است تحت تأثیر گرانشی یک سیارهٔ عظیم ناشناخته در لبهٔ منظومهٔ شمسی پدید آمده باشد.

این سیاره تا به امروز دیده نشده است. دیده نشدن این سیاره دو احتمال با خود به همراه دارد. اول اینکه این سیاره اصلا وجود ندارد یا تلسکوپ های امروزی توانایی دیدن آنرا ندارند. دوم اینکه سیاره نهم اصلا سیاره نیست و در واقع یک سیاهچاله است که از اولین روزهای تشکیل جهان و بیگ بنگ باقی مانده است و از ماده و انرژی تاریک شکیل شده که در این صورت، تئوری سیاره بودن سیاره نهم بطور کامل رد می شود.


۶. نظریه جهان های موازی:

نظریه جهان های موازی می گوید که بی شمار جهان همانند جهانی که ما در آن زندگی می کنیم وجود دارد و کوچک ترین حرکت ما در این جهان، منجر به ایجاد جهان های بسیاری می شود بطوری که جهان های بیشماری وجود دارند و احتمال دارد که شما در آن جهان، یک بازیگر، یک فوتبالیست، یک سیاستمدار و یا حتی یک بدبخت افسرده باشید.

همانند جهان پس از مرگ، هیچ دلیل قانع کننده ی برای اثبات جهان های موازی وجود ندارد و کوچک ترین تلنگری، می تواند تمام ساختار این نظریه را از اساس زیر سوال ببرد. دانشمندان زیادی همچون اتان سیگال، اخترفیزیکدان معروف، این نظریه را بطور کامل رد می کنند. همچنین این نظریه با مطالبی که در قرآن کریم درباره زمین و ساختار آن، روح، برزخ و قیامت آمده است، در تضاد کامل است.


۵. انرژی تاریک:

در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همهٔ فضا را به صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید. انرژی تاریک مقبولترین فرضیه برای توضیح دادن مشاهدات اخیر است که می‌گویند جهان با آهنگ رو به افزایشی (با شتاب) منبسط می‌شود. این انرژی می گوید فضا خالی نیست و تمام حرکت کهکشان ها، بر اساس نیروی انرژی تاریک صورت می گیرد.

نظریه های بزرگ، مستلزم شواهد بزرگ و دقیقی است که در مورد این نظریه، چنین چیزی در کار نیست. تئوری های کیهانی بسیاری، این تئوری و وجود انرژی تاریک را رد می کنند. جدیداً در مطالعه ای که توسط مجله Astrophysics Journal منتشر شده است، محققان دانشگاه Yonsei سئول ادعا دارند که اثبات کرده اند انرژی تاریک به هیچ وجه وجود ندارد. این تیم می گوید که ابرنواختر ها در کهکشان های جوان، حاصلی از کهکشان های قدیمی هستند و اصلا انرژی تاریکی وجود ندارد که بخواهد به جهان انبساط بدهد.


۴. قوانین فیزیک:

قانون فیزیکی بنا بر تعریف فرهنگ واژگان آکسفورد یک اصل نظری است که از پاره‌ای از حقایق نتیجه‌گیری و برای گروه یا رده خاصی از پدیده‌ها تعریف می‌شود و می‌توان آن را به صورت عبارتی شامل رخ‌دادن پدیده‌ای خاص در صورت برآورده شدن شرایطی خاص، بیان نمود. قوانین فیزیکی به‌طور عمومی نتیجه‌گیری هایی بر پایه آزمایشها و مشاهداتی هستند که در طول سالها تکرار می‌شوند و مورد پذیرش جامعه علمی قرارمی‌گیرند. قوانین فیزیک یکسان هستند. سرعت نور ثابت است، آب مرطوب است، هر ساعت ۶۰ دقیقه است و……

چرا قوانین فیزیک هم می توانند اشتباه باشند. در طی سالها و با گذشت زمان، تعداد زیادی از قوانین فیزیکی که طرفداران زیادی داشت، رد شده و به فراموشی سپرده شدند. آیا واقعاً زمین کره ای است که به دور خورشید میچرخد؟ آیا شما زمین کروی را تا بحال بجز در فوتوشاپ های ناسا دیده اید؟ قبل از بوجود آمدن ساعت مردم چطور زمان را حساب می کردند؟ دقایق و ثانیه های ساعت را اولین بار چه کسی ابداع کرد؟ چرا یک ثانیه یک ثانیه است و چطور به این نتیجه رسیده اند. قوانین فیزیک حاصل تلاش دانشمندان است و دانشمندان نیز اشتباه می کنند. در مواردی نیز دانشمندان با افراد بدذاتی همکاری می کنند و تئوری های اشتباه را وارد علوم می کنند تا ذهن تمامی انسان ها را به بردگی بگیرند.


۳. شکل گیری کهکشان ها:

دانشمندان می گویند کهکشان‌ها سامانه‌هایی بزرگ و با اندازه و مرز مشخصی هستند که از ماده تاریک، گازها و گرد و غبارهای میان ستاره‌ای تشکیل شده‌اند و با نیروهای گرانشی به گردِ هم آمده‌اند. اینکه ماده تاریک در شکل گیری کهکشان های اولیه دخیل بوده است، می تواند بطور کلی این تئوری را زیر سوال ببرد. همچنین دانشمندان دریافته اند که کهکشان های جوان تر، شکل گیری متفاوتی نسبت به کهکشان های اولیه دارند که ایجاد آنها توسط ماده تاریک و یا گازهای کیهانی را زیر سوال می برد.


۲. بیگ بنگ:

بر اساس نظریه بیگ بنگ یا مه بانگ، فضا، زمان، انرژی، ماده و….. همگی حدود ۱۳.۸ میلیارد سال قبل، بعد از یک انفجار بزرگ کیهانی بوجود آمده اند.  اگر در زمان به عقب برگردیم، به نقطه‌ای در گذشته می‌رسیم که در آن قوانین فیزیکی شناخته‌شده کارایی خود را از دست می‌دهند و نقطه تکینگی نام دارد. این نقطه، نقطه پیدایش گیتی است و بر اساس اندازه‌گیری‌های جدید، این لحظه تقریباً ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش رخ داده‌است و از این رو سن گیتی بر اساس این تئوری ۱۳٫۸ میلیارد سال تخمین زده می‌شود.

طی سال های متمادی نقد های بسیاری در رد این نظریه ارائه شده است. عده ای از دانشمندان به نظریه جهش بزرگ روی آورده اند. نظریه ای که می گوید جهان امروزی‌ بقایای جهان دیگری است و کیهان امروزی که در حال انبساط است از انقباض جهان دیگری متولد شده است؛ در واقع این انقباض تمام اجرام را به‌ هم نزدیک کرده بود. در نظریه‌ی جهش بزرگ، نقطه‌ی شروعی به‌ نام انفجار بزرگ وجود ندارد و جهان همیشه در حال انبساط و انقباض است.

عده ای دیگر اساساً این نظریه را قبول ندارند و می گویند انفجاری اصلا وجود نداشته است و همه اینها برای این است که بگوییم آغازی وجود داشته است. دانشمندان مسلمان نیز با استناد به آیات قرآن، پروردگار را مسئول ساخت جهان می دانند که می گوید، جهان را در شش شبانه روز ساخته است و بر اساس آن، هرگونه شکل گیری خود بخود جهان را رد می کنند واگر انفجاری نیز بوده، بر اساس اراده خداوند صورت گرفته است.


۱. نظریه ریسمان:

فراتر از بعد سوم چه چیزی نهفته است؟ نظریه ریسمان موضوع گسترده و متنوعی است که تلاش دارد تا تعدادی از مسائل عمیق فیزیک بنیادی را حل کند. نظریه ریسمان برای مسائل متعددی در فیزیک سیاهچاله و کیهان شناسی اولیه جهان اعمال شده است. به علت این که نظریه ریسمان توضیح یکپارچه ای از گرانش و فیزیک ذرات را ارائه می دهد، کاندیدی برای نظریه همه چیز است، مدل ریاضیاتی خود-بسنده که تمام نیروهای بنیادی و اشکال مختلف ماده را توصیف می کند. همچنین این نظریه می گوید که جهان ما یک جهان ۱۱ بعدی است.

اشکالات زیادی به این تئوری وارد است. چندین نسخه متفاوت از تئوری ریسمان وجود دارد. همچنین ساخت مدل و شبیه سازی کاملا استاندارد از نظریه ریسمان، تقریباً غیر ممکن است. باید توجه داشت که نظریهٔ ریسمان، نظریه‌ای فاقد پارامتر آزاد است. یعنی جایی برای تنظیم پارامترها به کمک آزمایش باقی نمی‌گذارد. به بیان روشن‌تر خواص تمام ذرات باید از روی معادلات ریاضی درآورده شود.

منبع: toptenz.net

21 Comments
  1. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    یک مقاله علمی عالی .
    هیچ کدوم از موارد گفته شده به طور قطعی قابل اثبات نیست و در واقع یک فرضیه بیشتر نیست . بعضی از این فرضیه ها در حین پیچیدگی زیاد خیلی ساده به دست اومدند و بعضی در حین سادگی بسیار پیچیده هستند . ! جهان ما اینه . شاید هرگز نشه این تئوری ها رو رد یا تایید کرد .
    البته بیشتر نظریه ها با دین و ادیان در تضاد هستند . خودم شخصا نظریه جهان های موازی خیلی برام حالبه اما ایراد های زیادی هم بهش وارد هست .
    موفق باشید .

  2. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    البته این بیلیون که در مورد شماره ۸ گفته شده فکر کنم اشتباهه . چون بیلیون رو که همون میلیارد هست و میشه مقیاس ۱۰ به توان ۹ . لطفا این مورد رو برسی کنید .

  3. Mohamad کاربر می‌گوید

    بسیار بسیار خفن.مرسی ادمین جان

  4. Sub Zero کاربر می‌گوید

    خیلی مقاله عالی بود . شخصا به تئوری جهان های موازی و ماده تاریک ایمان دارم . پیشنهاد میکنم حتما سریال Dark محصول نتفلیکس رو نگاه کنید

  5. g.o.w کاربر می‌گوید

    با سلام. عجب مقاله عالی و فوق العاده ای بود دمتون گرم و واقعا خسته نباشید. اما در مورد موارد که خوب بله خوب اینا و خیلی نظریات دیگه ثابت شده نیستن و میتونن درست یا غلط باشن و اینکه علت این هم درک ضعیف انسان هست در حقیقت ماها چون ذهن بسیار محدودی داریم برای همین هم خیلی از اینا رو قبول میکنیم و خیلی رو نه و اینکه به نظرم نظر دانشمندان یه چیزی ولی حرف ادیان و مذهب نباید ملاک قرار بگیره چون در طول زمان دچار تحریفات بسیاری شده اند. من خودم خیلی به نظریه هولوگرافیک اعتقادی ندارم چون در حتی همون فیلم ماتریکس هم نشون میدن در واقع جهان واقعی هم وجود داره و فقط شاید این کره زمین توهمی باشه و زندگی ما، ولی در این نظریه به نظر میاد منظورش کل جهانه که این خیلی منطقی به نظر نمیاد البته من کی باشم اثبات یا ردش کنم و اینکه با دوستان موافقم نظریه جهان های موازی بسیار جالبه همچنین نظریه یازده بعدی بودن جهان که به نظرم میتونه درست باشه یعنی اینکه تعداد بعدها خیلی بیشتر از چهارتاست. خسته نباشید و اینکه ادمین جان در مقاله شخصیتهای کمیکی لایق بازی ویدیویی یه سوال داشتم اگه چیزی میدونید و وقت داشتید ممنون میشم نظرتون رو بگید دمتون هم گرم بابت این مقاله عالی.

  6. سامان نبوی کاربر می‌گوید

    سلام. ببخشید دوستانی که کامنت گذاشتن و نویسنده خود این مطلب. میخاوم بدونم خود شما کدوم یکی از این موارد بالا رو قبول دارین و کدوم رو ندارین و چرا.
    من خودم به شخصه بیگ بنگ و جهان های موازی رو قبول دارم. جهان باید از لحظه ای شروع بشه و بیگ بنگ هم همون لحضه ست. خدا رو بیخیال شین. خدا باید جلوی بمب اتمی که تو هیروشیما افتاد رو میگرفت که نگرفت.
    با تشکر از سایت خوب ایرونی سنتر.

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      این مقاله یک مقاله ترجمه شده از یک سایت معتبر خارجی هستش. میتونم بگم من هیچکدوم از مواردی که در بالا اومده رو قبول ندارم. به شخصه خودم به تئوری زمین مسطح و بسته و گنبد آسمان اعتقاد دارم و تمامی یا بیشتر مطالب بالا رو برای فریب ذهن انسان ها میدونم. شما هنوز پاتون به ماه نرسیده چاله چوله هاشو پیدا نکردین اونوقت چطور میلیون ها سال نوری اونطرف تر رو میبینید یا نظریه ای میدید که ۲۰۰ سال هنوز نتونستید یه دلیل محکم بیارید تا تایید بشه.
      مورد بعدی هم اینه که شما نمیتونید بگید آره خدا اونطوری یا اینطوری، خدا از درک شما خارجه و اگه جلوی اتفاقی رو نمیگیره دلیل نمیشه که حتما خدایی وجود نداشته باشه و نمی خوام بحث کنم چون بحث طولانی ای میشه. و اینکه دیگه همچین چیزهایی رو در مورد خدا بکار نبرید چون مجبور میشیم به دلیل توهین، کامنت های شما رو دیگه قبول نکنیم.

      1. استیو راجرز کاربر می‌گوید

        # Admin
        تئوری زمین مسطح امروزه تا حد زیادی رد شده ( اگه نگم کاملا رد شده . ! ) و شواهد خیلی محکمی هست که این تئوری رو به کل رد میکنه . اصلا قوانین فیزیک امروزی تا حد زیادی ثابت میکنه که یک سیاره نمیتونه مسطح باشه چون سیاره مسطح طبق قوانین فیزیک و ریاضی از هم فرو میپاشه و نابود میشه . مگر اینکه در یک بعد اضافی باشه که اونم خودش راجبش حرفهای زیادی هست .
        آسمان گنبد رو نشنیده بودم یا شاید هم با یک نام دیگه شنیده بودم . به هر حال نظری راجبش نمیدهم .

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          https://www.instagram.com/hidden_facts2/
          به این پیج در اینستاگرام اگه وقت کردید و خواستید وقت بگذارید سر بزنید، البته از ۲۰۰ ۳۰۰ پست قبل ترش شروع کنین.

    2. استیو راجرز کاربر می‌گوید

      میشه گفت که من هیچ کدوم از این نظریه ها رو نه قبول دارم و نه قبول ندارم . !! هر کدومش ممکنه درست باشه و یا غلط . حالا بماند که برخی رو بیشتر از برخی دیگر قبول دارم .
      تئوری بیگ بنگ منطقیه و میتونه تشکیل جهان رو با منطق زیاد توجیه کنه اما اخیرا دانشمندان ایراداتی رو بهش وارد کردند . تئوری جهان های موازی هم انصافا زیاد منطقی نیست و دلایل زیادی برای ردش وجود داره . اما تئوری جالبیه .
      اگه اشتباه نکنم نظریه ریسمان تا حدودی جدیدتر به حساب میاد . نظریه پیچیده ای اما مثل اکثر نظریه های علمی بدون نقص نیست و ایراداتی بهش وارد .
      راجب سایر تئوری ها هم اگه تونستم بعدا و تقریبا ۱ ماه آینده توضیح میدهم .

    3. استیو راجرز کاربر می‌گوید

      # سامان نبوی
      من اصلا در عقیده شخصی شما دخالت نمیکنم و دیدگاهتون اصلا به من مربوط نیست اما سعی کنید اینجور اظهار نظر ها رو در یک سایت عمومی منتشر نکنید چون غیر قانونی به حساب میاد . خواستم این مورد رو در یک کامنت جدا بهتون بگوبم .

    4. amirrr کاربر می‌گوید

      ببخش ولی همین که الن داری کامنت میزاری با اجازه خداست

    5. Sub Zero کاربر می‌گوید

      سلام اقای سامان نبوی . ببین دوست عزیز من یه نصیحتی برات دارم به عنوان کسی که ۱ سال از عمرم رو همش تاریخ خوندم اینو بت میگم . من میتونم ۱۰۰ تا مثال بدتر از هیروشیما تو تاریخ برات بیارم که خدا میتونست جلوشون رو بگیره و نگرفت . میتونم ۱۰ ها دلیل بیارم از پوچ و رنج اور بودن دنیا . ولی ببین تهش هیچی نیست . اگه بخوای اینجور فک کنی تهش به پوچ گرایی و نیهیلیسم میرسی که اصلا خوب نیست . بهتره خدا رو قبول داشته باشی و فک کنی خیلی خوبه . زندگی بعد از مرگ هم قبول داشته باش چون در غیر این صورت بازم به پوچی میرسی . واسه ارامش خاطر خودت هم خیلی بهتره این طور فک کردن . بعضی وقتا خیلی چیزا رو نباید دونست چون تاثیر منفی رو زندگی میزاره حتی اگه حقیقت باشن . شما هم خیلی به این چیزا فک نکن سعی کن تا زنده ای از زندگی لذت ببری
      در مورد موارد بالا هم بالاتر کامنت گزاشتم کدوم ها رو قبول دارم . موفق باشی

      1. سامان نبوی کاربر می‌گوید

        نه دیگه نشد. امیدورام مدیریت این سایت این کامنت من رو تایید کنه چون در جواب شما است. من بیشتر از شا تحقیق کردم و میگم خدایی که شما میگین وجود نداره. شاید خدایی وجود داشته باشه اما اونی نیست که با یه اشاره تمام دنیا و بشر رو پودر کنه و بسازه. اینی که شما بهش میگید خدا درواقع ساکنین قدرتمند و پیشرفته سیاره ای هستند که میلیون ها سال پیس برای منابع زمین به اینجا اومدن و نسل ما رو از میمون ارتقا دادن به این چیزی که الان می بینین. کارشون که تموم شد هم رفتن سیارشون، چند تا پیامبر هم فرستادن تا ما رو به قول خودشون به راه راست هدایت کنند. از شما سوال دارم، اون نوری که پیامبر ها میدیدن نمیتونه سفینه بوده باشه، اون مار موسی نمیتونه ربات بوده باشه، نهنگ داستان یونس نمیتونه زیردریایی بوده باشه، تابوت عهد که سخن میگفت و آب و هوا رو تغییر میداد نمیتونه یک دستگاه صوتی بوده باشه؟ مگه نمیگن یعقوب با خدا کشتی گرفته. چرا هرمی شبیه به اهرام مصر در سراسر جهان ساخته شده و چطوری. چرا از هزار سال پیش دیگه پیامبری نیومد؟
        خدا اونی نیست که شما فکر میکنید با یه اشاره میتونه هر کاری بکنه. آقای زیرو، آیا یک فرد مذهبی خودکشی نمیکنه؟ یعنی فقط هر کسی که خدای ادیان رو قبول نداشته باشه به پوچی میرسه.

        1. Mohamad کاربر می‌گوید

          #سامان نبوی
          نمیدونم هنوز توی سایت هستی یا ن.نظرت قابل احترامه با این خیلی غیر منطقیه.
          با وجود سن کمم از شما درخواست یه مباحثه و مشاجره دوستانه دارم تا ببینیم عقیده های کدوممون منطقی تره.
          اگه موافقید یه کامنت بذارید.بعدش من شمارمو میدم تا اگه دوست داشتین توی واتساپ ی بحثی باهم داشته باشیم.
          باتشکر

        2. Mohammad hossein کاربر می‌گوید

          خب سلام .
          همونطور که بقیه هم گفتن به نفعتون هست از عقاید رو جایی مطرح نکنید . چون به نفع هیچکس نیست .
          من براتون چند تا دلیل میارم . امیدوارم دلایل من را برای توهین به عقاید خودتون متوجه نشده باشید . و باعث دشمنی هم نشود .
          البته شناخت کنه و حقیقت ذات خدای تبارک تعالی برای هر انسانی غیر ممکن هست ولی از راه های بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند پیدا نمود . خب اول اینکه ساده ترین راه اثبات وجود خدا استفاده از راه یا برهان نظم هست . طبق این دلیل عالم دارای نظم بسیار گسترده و و عمیق هست . و هر چیزی که چنین نظمی داشته باشه نیاز به ناظمی دانا دارد . ناگفته نماند که انسان به طور ذاتی نمیتواند وجود خدا را انکار کند ‌. چند چیز که در جامعه ی غلط هست این هست که دانشمندان فکر می کنند همه چیز رو باید با منطق بسنجن . اما این اشتباه هست . بعضی چیز ها فراتر از منطق هست و نمیتوان با منطق به طور کامل درکشون کرد . خیلی واضع و روشن میشه ثابت کرد که جهان از جمله زمان اغازی داشته . و چیزی که اغاز دارد بی علت نیست . در نتیجه جهان نیاز به علت داره و خداوند علت ان هست . و همیشه وجود داشته و نیازی به علت ندارد .
          پس خدا به عنوان خالق زمان و خارج زمان و بالاتر از زمان بوده هست و خواهد بود .
          کافر هم از اونجا که ( اصلاً منظورم با شما نیست و کلاً کسانی که به خداوند اعتقاد ندارن رو میگم ) به وجود امر های ماورایی چون خدا اعتقاد نداره از این رو نمیشه با دلایل نقلی با اون شخص به گفتگو نشست . پس در گفت و گو باید از دلایل عقلی نیز استفاده کرد .
          مفهوم واژه ی خدا از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی هست که همه ی انسان ها حتی انهایی که منکر وجوو خدا میشوند ان را درک میکنند . البته وجود خدا بیشتر شناختنی ست تا اثبات کردنی . چون منظور از خداوند متن هستی و حقیقت وجود هست . و ما در اصل هستی و حقیقت وجود شک نداریم تا بخواد اون رو اثبات کنیم . به یقین میدانیم که جهان هستی هست . در اصل ما با درک ذات هستی به وجود خدا اعتراف کردیم . ولی باید ببینیم این هستی چه ویژگی هایی داره . پس خدا وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچ گونه عیب و نقصی در ان نیست . خدا وجود بی همتایی هست که توانایی انجام هر کاری ندارد و به همع ی اشیا در تمام حالات و زمان ها اگاه هستش . خدا اراده و اختیار دارد . خدا زنده و خالق همه چیز و سر چشمه ی تمام خیرات و خوبیهاست . و همه ی موجودات را دوست دارد . و نسبت اونها مهربان هست . این کع شما میگی جلوی کدان انفجار را نگرفت کلاً اشتباه هست . شما فعلاً خودت وجود خداوند شک داری و این بحث تخصصی تر میشه که بگیم چرا اون کار و کرد یا نکرد . نکته ی بعد اینکه مخلوق اصلاً حق دخالت و حتی نظر دهی در امور خالق را ندارد . یا برهان علیت هم دلیل خوبی هست . برهان امکان و وجوب هم جزو بهترین دلایل اثبات خدا هست . در حدیثی هم از امام ششم هست که چیزی که نبود و موجود شده است . یا خودش خود را موجود کرده یا غیر او . اگر خودش خود را موجود کرده باشد یا در هنگامی که موجود بوده سبب وجود خود شده است یا هنگامی که نبوده . در صورت اول ، وجود بخشیدن به موجود محال است و در صورت دوم باید معدوم علت وجود شود . و ان هم محال هست . و اگر غیر او او را به وجود اورده اگر غیر ان مانند ان چیز نبوده و موجود شده حکم او حکم همان چیز هست ( کتاب اشنایی با اصول دین_؛۱۳۸۶_ صفحه ی ۲۱ )
          ببینید وقتی ما در بدن خودمون دقت کنیم می بینیم هر چیزی برای هدف معینی افریده شده است . حتی گودی کف پاهامون برای کاری ساخته شده . و در همع اجزای بدن نظم و دقت وجود دارد . بعد چطور ممکنه که این همع نظم و محاسبه بی هدف بوده ؟؟؟؟؟؟؟ یا خالقی نداشته باشد ؟؟؟ حتی برهان فطرت هم دلیل خوبی هست که میگوید : در اعماق رو انسانی شناخت ، گرایش و عشق به خدا وجود دارد . همیشه یک نقطه نورانی وجود داره و یک جاذبه ی نیرومند در درون قلب انسان هستش . که خط ارتباطی وی با جهان ماورا طبیعی هست . در نتیجه خداوند قادر مطلق به تمام معنا و اراده ی مطلق هست که نه تنها با یه اشاره بلکه با ارده عالم را از اول وجود تا اخر وجود پودر کند ‌. و خیلی دیگه وارد جزئیات نمیشم . فقط خواستم بگم با کسانی کع وجود خدا را انکار میکنن نچرخید که به ضررتون هست .
          امیدوارم متوجه حرف هایم شده باشید . ضمن اینکه دلایل و مسائل خیلی بیشتری هست که با مراجعه به اون ها میشه خیلی راحت وجود حضرت حق رو اثبات کرد . و کسان بسیاری هستن که از من اطلاعا بیشتری دارن که با رفت پیش اونا وجوو خداوند پی ببرید . البته بگم عقاید شما به من ربطی نداره ولی بهتره تغییرشون دهین . حالا هر جور صلاح دونستین .
          با تشکر

  7. g.o.w کاربر می‌گوید

    من خودم به شخصه بیشتر با نظریات ریسمان و جهان های موازی و بیگ بنگ موافقم البته نه صد در صد چون هیچ چیز قطعی نیست و به علاوه حالا جالب بودن و این جور چیزا این نظریات به نظرم حداقل منطقی تر از بقیه میان درسته هیچکدوم از نظریات رو نه میشه رد کرد نه اثبات، خیلی از اینا سالها پیش گفته شدن و هنوز هم مدرکی قطعی برای اثبات و یا ردشون داده نشده ولی خوب از لحاظ منطق همونطور که گفتم بعضیاشون بهتر و قابل درکتر هستن ( البته اینم باید در نظر گرفت هرچی که ذهن محدود ما درک نکرد دلیل بر غلط بودن و یا درست بودنش نیست ) و اینکه مثلا نظریه ماتریکس خیلی منطقی و درست بنظر نمیاد در واقع خیلی حالتی فانتزی داره تا علمی که همه جهان کد گذاری شده باشن! به هر حال البته منم دانشمند نیستم ولی خوب نظر من این بود و اینکه من خودم چندان به حرفهایی که توسط ادیان گفته شده یقین ندارم و متاسفانه تحریفات زیادی شده ولی موضوع خدا فرق داره و ربطی به ادیان ما نداره و همونطور که ادمین هم گفتن خارج از درک وتصور ماست که بخوایم به اعمالش خرده بگیریم و بگیم که فلان کار میکرد یا نمیکرد و یقینا خدا فرای تصوراتی هست که ما نسبت بهش داریم. با سپاس

  8. MOHAMMAD REZA EBRAHIMI کاربر می‌گوید

    با سلام
    ادمین مقاله‌ی خوبی بود ولی انرژی تاریک و ماده ی تاریک وجود دارند کیهان در حال انبساط هست و انرژب تاریک اجرام کیهانی را از هم دور کرده و باعث انبساط جهان می شود و تا جای معلوم هیچ چیز دیگری باعث انبساط جهان نمی شود
    ماده ی تاریک هم سیارات رو نزدیک هم نگه می داره و باعث بوجود آمدن کهکشان ها و منظومه ها می شود و احتمال وجودش بسیار بالاست
    در برابر زمین های موازی کاملا اشتباست
    در مورد نظریه ی ریسمان هم احتمال کمی وجود داره ولی بیشتر انتظار میره جهان ما بینهایت بعد داشته باشه و این منطقی تر به نظر میاد

    1. Zero99 کاربر می‌گوید

      برادر من ، انرژی تاریک یک نظریه بسیار ابلهانه است انبساط جهان بخاطر وجود این انرژی نیست بلکه بخاطر کم شدن گرانش بین سیارات ، منظومه ها و کهکشان هاست که جهان در حال گسترده شدن است و در طول زمان بیشتر میشه

  9. Mohamad کاربر می‌گوید

    راجب جهان های موازی انگار یه سری دانشمندان در قطب اثراتی ازش پیداکردن و انگار در حال اثباته.

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      اون ها زمین های موازی و کان های ناشناخته هست که مخفی مونده و حکومت ها مخفیش کردن، نه جهان های موازی.

دیدگاه ها غیر فعال است.