۱۰ جنگ که با پایان یافتن جنگ جهانی اول آغاز شدند

جنگ جهانی اول که با نام‌ های جنگ بزرگ و جنگ برای پایان همهٔ جنگ‌ها نیز شناخته می‌شود جنگی بود که از ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ رخ داد و در پی آن، بدون زمینهٔ جدی کشمکش، سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز شدند و مناطق زیادی از جهان درگیر جنگ گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ بی‌سابقه بود. یکی از اسامی معروف این جنگ، جنگی برای پایان همه جنگ ها بود. اما آیا این اتفاق افتاد؟ و بعد از جنگ جهانی اول همه چیز به خوبی و خوشی تمام شد؟ در ادامه به معرفی ۱۰ جنگ می پردازیم که بعد از پایان جنگ جهانی اول آغاز شدند.


۱۰. مداخله متفقین در روسیه:

امپراتوری روسیه در سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول در کنار فرانسه و انگلستان علیه قدرت‌های مرکز که شامل امپراتوری آلمان، اتریش-مجارستان و امپراتوری عثمانی جنگید. اما انقلاب فوریه سال ۱۹۱۷ منجر به استعtای نیکولای اول در روسیه شد، دولت موقت از سروسامان دادن به اوضاع آشفته روسیه ناتوان بود. اینجا بود که لنین و ارتش سرخ، اداره کشور را به دست گرفتند و در اولین کار با آلمان صلح کردند. به همین دلیل متفقین و دوستان قدیمی روسیه برای مهار انقلاب روسیه، دست به کار شدند. نیروهای آلمانی، اتریشی و ترک، قسمت‌های بزرگی از خاک روسیه را تصرف کردند. علاوه بر این سه کشور، چهارده کشور دیگر نیز، در اعزام نیرو و تدارکات دست داشتند. امپراتوری ژاپن، جمهوری سوم فرانسه، امپراتوری بریتانیا، آمریکا، پادشاهی مجارستان، پادشاهی صربستان، پادشاهی رومانی، پادشاهی ایتالیا، پادشاهی یونان و جمهوری دوم لهستان از جمله این چهارده کشور بودند.


۹. شورش عراق علیه انگلیس:

شورش عراق علیه انگلیس یا انقلاب ۱۹۲۰ عراق، در تابستان ۱۹۲۰ با تظاهرات گسترده مردم عراق، ضد اشغال عراق توسط نیروهای بریتانیایی آغاز شد. هدف انقلاب استقلال از استعمار بریتانیا و تأسیس یک دولت عرب بود اما خیانت انگلیس به اعراب برای ایجاد یک حکومت عرب در منطقه نیز در این امر دخیل بود. علی رقم موفقیت‌های اولیه، در اواخر اکتبر ۱۹۲۰ با فوت رهبرانقلاب یعنی میرزای شیرازی بریتانیا موفق شد که انقلاب را شکست دهد.


۸. جنگ لهستان و اوکراین:

جنگ لهستان و اوکراین در نوامبر ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ مناقشه میان جمهوری دوم لهستان و نیروهای اوکراین بود که با پیروزی سریع لهستان به پایان رسید. این درگیری منجر به تفاوت‌های قومی، فرهنگی و سیاسی میان جمعیت لهستانی و اوکراین در این منطقه شده‌. جنگ پس از انحلال امپراتوری اتریش مجارستان در پایان جنگ جهانی اول آغاز شد و دامنه آن به امپراتوری روسیه کشیده شد.


۷. ارمنستان در برابر آذربایجان (ترکیه و گرجستان):

ارمنستان و مردم آن عمدتا تحت کنترل امپراطوری عثمانی و ترکیه بودند. همچنین یکی از اولین نسل کaی های مدرن را تحمل کردند و در خلال جنگ جهانی اول، ترک ها ۱٫۵ میلیون ارمنی را کشتند. با پایان جنگ جهانی اول، دو امپراطوری حاکم برا ارمنسان یعنی عثمانی و روسیه به دلیل فروپاشی و جنگ داخلی، از ارمنستان عقب نشینی کردند. در سال ۱۹۱۸ ارمنستان جنگی را آغاز کرد که بعد از ۱۰۰ سال، هنوز آتشش زبانه می کشد. ارمنسان به سرعت به آذربایجان و گرجستان حمله و جنگ سهمگینی را آغاز کرد. متاسفانه شانس با ارمنستان یار نبود و در ترکیه ملی گرایان قدرت را به دست گرفته و با ارمنستان وارد جنگ شدند. ترکیه در پایان توانست بر ارمنستان پیروز شود. بعد ها ارمنستان در اتحاد جماهیر شوروی ادغام شد و بعد از از بین رفتن آن، به یک کشور مستقل تبدیل شد.


۶. نبرد کشور های بالتیک:

با درگیر شدن روسیه در انقلاب، کشور های حوزه بالتیک یعنی لتونی، استونی و لیتوانی اوضاع را برای مستقل شدند مساعد دیدند. آنها به کمک قوای انگلیس توانستند نیروی های شوروی را شکست داده و آزادی خود را حفظ کنند. اما چند سال بعد و در خلال جنگ جهانی دوم، شوروی هر سه کشور نام برده شده را دوباره به خاک خود ضمیمه کرد. آنها تا سقوط شوروی در دهه ۹۰، تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی بودند.


۵. جنگ استقلال ترکیه:

جنگ استقلال ترکیه یا آزادسازی ترکیه، به جنبش نظامی و سیاسی ملی‌گرایان ترک در برابر تجزیه امپراتوری عثمانی پس از جنگ جهانی اوّل توسط متفقین گفته می‌شود. حرکت ملی ترک در آناتولی منجر به شکل‌گیری مجمع بزرگ ملی شد که تحت رهبری آتاترک توانست از تمامی توانایی‌های خود استفاده کند. پس از عملیات نظامی علیه تهاجم یونان و جنگ با ارمنی‌ها، در ژولای ۱۹۲۳، انقلابیون ترک توانستند که متحدین را مجبور به دست کشیدن از پیمان سور و قبول پیمان لوزان کنند. بر اساس این پیمان، به آناتولی و ناحیه غرب تنگه بسفر اجازه داده شد تا در اکتبر ۱۹۲۳ تشکیل جمهوری ترکیه را بدهند. بوجود آمدن حرکت ملی ترکی منجر به ورافتادن سیستم ملت عثمانی شد و پس از آن با نوگراییهای آتاتورک، سیاستی مدرن، سکولار و کشور-ملت بوجود آمد. بعد از استقلال ترکیه آتاترک به عنوان اولین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد و تا پایان عمر یعنی سال ۱۹۳۸ در این سمت باقی ماند.


۴. انقلاب آلمان ۱۹۱۸_۱۹۱۹:

انقلاب آلمان معمولاً به مجموعه‌ای از حوادث اطلاق می‌شود که در اواخر سال ۱۹۱۸ و اوایل ۱۹۱۹ اتفاق افتاد و به سرنگونی قیصر و تأسیس جمهوری وایمار انجامید. انقلاب ۱۹۱۸ آلمان، همانند انقلاب ۱۹۱۷ روسیه در پایان جنگ جهانی اول رخ داد. قبول شکست توسط اریش لودن‌دورف، فرماندهٔ عالی ارتش آلمان، به گسترش بحران سیاسی انجامید. شورش از ۳ نوامبر ۱۹۱۸ با اعتراض چهل هزار ملوان در شهر کیل آغاز شد. تا ۸ نوامبر شوراهای کارگران و سربازان، بیشتر سرزمین‌های واقع در غرب آلمان را تسخیر کردند و پایه‌های «جمهوری شورایی» را بنیان ریختند. در ادامه مجلس مؤسسان برگزار شد؛ نهایتاً انقلاب نوامبر آلمان، جمهوری وایمار را بنیان گذاشت که تا ۱۹۳۳ زمان بقدرت رسیدن نازی‌های ناسیونالیست برقرار بود.


۳. درگیری های مرزی لهستان و چک اسلواکی:

پس از جنگ جهانی اول چندین کشور جدید ظهور کردند و برخی از آنها بر سر اختلافات مرزی با یکدیگر وارد نبرد شدند. یکی از معروف ترین این نبرد ها، درگیری های مرزی لهستان و چک اسلواکی بود. هر دو این کشور ها از اتریش مجارستان سابق پدید آمده بودند و بر سر مناطقی مانند کیسزین سیلسیا که دارای ذخایر غنی ذغال سنگ بود، درگیر بودند. این جنگ تنها هفت روز و با برتری نسبی چک اسلواکی به پایان رسید. چند دهه بعد که نازی ها چک اسلواکی را اشغال کردند، لهستان دوباره به چک حمله کرد و بخش هایی از آن را به اشغال خود درآورد.


۲. جنگ استقلال ایرلند:

جنگ استقلال ایرلند یا جنگ انگلستان و ایرلند جنگی چریکی در ایرلند از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۱ (میلادی) بود میان ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و بریتانیا، همراه با شبه‌نظامیان ژاندارمری سلطنتی ایرلند (RIC). در آوریل سال ۱۹۱۶، جمهوری‌خواهان ایرلند قیام عید پاک را علیه حکومت بریتانیا شروع کردند و جمهوری ایرلند را اعلام کردند. در انتخابات دسامبر ۱۹۱۸، حزب جمهوری‌خواه شین فین در ایرلند پیروز شد. در ۲۱ ژانویه ۱۹۱۹ آنان دولتی جداشده تشکیل دادند و استقلال ایرلند را اعلام کردند. در ماه سپتامبر، دولت بریتانیا شین فین را مجازات کرد و این درگیری شدیدتر شد. ارتش جمهوری‌خواه ایرلند شروع به کمین کردن ارتش بریتانیا کرد و به سربازخانه‌های آنان حمله کرد. این نبرد بدون پیروزی طرفین به پایان رسید.


۱. جنگ لهستان و شوروی:

جنگ لهستان شوروی مجموعه درگیری‌های مسلحانه میان شوروی، جمهوری خلق اوکراین و جمهوری دوم لهستان است که از فوریه ۱۹۱۹ تا مارس ۱۹۲۱ به طول انجامید. مهمترین دلیل شعله‌ور شدن این درگیری بر سر کنترل مناطق غربی اوکراین و بلاروس امروزی بود. یوزف پیلسودسکی که در آن زمان رهبری کشور لهستان را در دست داشت، موقعیت را برای پش بردن مرزهای لهستان به سمت شرق مناسب می‌دید تا بتواند سدی در برابر قدرت گیری دوباره آلمان و روسیه ایجاد کند.

در سوی دیگر لنین لهستان را به مثابه پلی می‌دید که از طریق آن می‌توانست به دیگر نهضت‌های کمونیستی یاری برساند و انقلاب را به اروپا ببرد. در ابتدا این اترش سرخ شوروی بود که به پیروزی های چشمگیری دست پیدا کرد، اما به مرور لهستانی ها دست بالاتر را در جنگ بدست آورده و در پایان لهستان کنترل نیمه غربی اکراین و غرب بلاروس را به دست گرفت و نبرد با پیروزی لهستان به پایان رسید.

منبع: toptenz.net

2 Comments
  1. Spidey کاربر می‌گوید

    هورا کامنت اول 😂😂😂😂🤩🤩🤩🤩🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

  2. کاربر می‌گوید

    سلام و عرض ادب به ادمین عزیز ، هر از چند گاهی مطالبی تاریخی بگذارید، من خودم در کنار کمیک عاشق تاریخ و فیزیکم، عموما اینجور مطالب طرفدار نداره به لطف استادان تاریخ و فیزیک دهه شصت شمسی و صدالبته خط کش و چوبشون 😂😂😂🤣🤣 من خودم تاریخ رو به صورت طنز می خونم مثلا حقایق و اتفاقات طنز تاریخ سه تا جلد کتاب هم درمورد تاریخ طنز دارم ، بعد فیزیک هم تئوری هاشو مطالعه می کنم ، بنظرم مقاله ای در مورد سفر در زمان و تمام راه های احتمالی و پارادوکس مطرح شده رو بنویسید چون جدا از اينکه علمیه تو کمیک هم اومده بعد خیلی هم طرفدار داره یا مثلا تئوری ریسمان خیلی جالبه

دیدگاه ها غیر فعال است.