قدرتمندترین پانتئون های باستانی زمین

در زمان های قدیم، هر منطقه دین های مخصوص به خود را داشته اند که متشکل از خدایان بسیاری بود. ( البته این ادیان با روی کار آمدن ادیان ابراهیمی مخصوصا مسیحیت و اسلام بسیار کم طرفدار شده اند) در هر منطقه ای این خدایان یک رئیس یا خدای برتر داشتند که آنرا با نام خدای خدایان می شناسیم. ما می‌خواهیم در این مقاله شما را با این خدایان آشنا کنیم با ما همراه باشید و اطلاعاتی را از تاریخ بشریت و خدایان باستان آن به دست بیاورید.


۱. اودین:

اودین یا اُدین ایزد ترس‌ آور جادو، جنگ و خرد بود و برای پیروزی در جنگ‌ ها فرا خوانده می‌ شد، اما به او ایمان نداشتند و اغلب او را متهم می‌کردند که پیروزی را ناعادلانه عطا می‌کند. گاهی قربانی‌های خونین لازم بود تا خشنودی و رضایت او را به دست آورند. او نه روز گرسنه و تشنه به این سان که با نیزه خودش زخمی نیز شده بود، از ایگدراسیل آویزان ماند (به همین سبب نام ایگدراسیل به درخت جهانی داده شده‌است. ایگ از کنیه‌های اودین و به معنی هراس‌انگیز است) و پس از این زمان با آموختن نه سرود جادویی و هجده رون، افتاد. از این رو او توانایی این را پیدا کرد تا مردگان را به سخن وادارد و با خردمندترین آن‌ها رایزنی کند.

پیروان اودین بر این باور بودند که اودین، ورود جنگجویان درگذشته را به تالار خود والهالا خوش آمد می‌گوید و تنها جنگجویانی به این مقام دست می‌یابند که با مرگی قهرمانانه در میدان جنگ کشته شده‌اند. اودین پدر ثور ، بالدر، تیر، ویدار و پدر خوانده لوکی است همچین او همسر فریگا الهه باروری از نژاد ونیر است. اودین در روز راگناروک توسط گرگ قدرتمند و بزرگ فنریر پسر لوکی کشته خواهد شد و پسرش ویدار خدای انتقام فنریر را خواهد کشت سپس سارتور سردار نه دنیا را نابود خواهد کرد و دنیایی جدید ساخته خواهد شد.


۲. زئوس:

در اساطیر یونانی، پادشاه خدایان و فرمانروای تمام زیارتگاه‌های واقع در کوه المپ است. او کوچکترین فرزند کرونوس و رئا از نژاد تیتان‌ها، بود. نام زئوس مربوط به کلمهٔ یونانی dios است زئوس ایزد آسمان رخشان و نیز توفان به‌شمار می‌رفت و هم بدین دلیل سلاح او آذرخش بود که آن را به سمت کسی که او را ناخشنود کرده، پرتاب می‌کرده‌است. مواردی که او را بسیار خشمگین می‌کرد دروغگویی، پیمان‌شکنی و خیانت بوده‌است. از دیگر نشانه‌های او می‌توان به عصای سلطنتی، بلوط، عقاب و سپرش (ساخته شده از پوست بز آمالتئا) اشاره کرد.

او همسر هرا یکی دیگر از خدایان یونانی است و پدر خیلی از شخصیت های محبوب و معروف اساطیری است که دو تن از محبوب ترین فرزندان او آرس خدای جنگ و هرکول خدای قدرت است. او همچنین برابر ژوپیتر رومی است و مانند ژوپیتر دو برادر دارد هادس ( پولوتو) و پوزایدون ( نپتون) همچینین آن سه با اتحاد خود پدر ظالم و خونخوار خود کرونوس قدرتمند را به زانو در آورده اند و اورا در تارتاروس (زندان خدایان در اساطیر یونانی) زندانی کرده اند. البته زئوس کار های بدی نیز در زندگی خود انجام داده است و میخواسته آتنا را بکشد زیرا می‌ترسید که جای اورا بگیرد و بار ها آرس و هرکول را تنبیه کرده و در جنگ تروا نیز یونانیان را یاری کرد و مردم بیچاره تروا را کشت. احتمالا زئوس معروف ترین شخص این لیست باشد.


۳. ژوپیتر:

ژوپیتر خدای خدایان روم باستان خدای آسمان ها و آذرخش است. همچنین پدر ایزد مارس بشمار می‌آمد و این فرزند از ازدواج او با ژونو متولد شده بود. براین اساس، یوپیتر (ژوپیتر) پدربزرگ رموس و رومولوس که بنیانگذاران افسانه‌ای رم بودند، به‌ شمار می‌آمد. یوپیتر (ژوپیتر ) در دین رم باستان مورد پرستش و احترام قرار داشت و هنوز هم در آیین نئوپاگانیسم رومی، پرستش می‌شود. او همراه با برادران خویش، نپتون و پلوتو، فرزندان ساتورن، به‌شمار می‌آمدند.

ژوپیتر با زئوس مقایسه می‌شود و خیلی ها آنان را یکی می‌دانند او بسیار قدرتمند بوده و همه خدایان رومی منجمله : مارس ، نپتون و پولوتو از او حساب می‌برند و می‌ترسند با او شاخ به شاخ شوند. او پدر خود را زندانی کرده و تمامی موجودات قدرتمند در اساطیر رومی را به زانو در آورده است.


۴. دیگا (داگدا):

دیگا یک خدای باستانی و قدرتمند عظیم الجثه بود که در زمان های خیلی قدیم پرستش میشد. اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست اما او قدرت های زیادی دارد و خدای آسمان ها و باروری و کشاورزی است. او همیشه همراه خود یک چماق و گرز عظیم و الجثه به همراه دارد که با یک ضربه می توانست ۹ نفر را بکشد. متأسفانه اطلاعات زیادی از دیگا در دسترس نیست و بیشتر اطلاعات از او از بین رفته اند اما همان قدر که مانده است به ما می‌فهماند که او خدایی بزرگ، مهربان و چاق بوده است که همیشه از مردم خود دفاع میکرده. البته می توانست احساسات مردم را کنترل کرده و فصول را نیز تغیر دهد.


۵. راع:

راء یا رَع یا رِع خدای آفتاب یا خدای خورشید در مصر باستان است. رع به شکل یک انسان با سر شاهین به تصویر کشیده شده است، با تاجی شبیه خورشید بر سرش که یک مار کبرا دور آن پیچیده است. او همواره یکی از شناخته شده ترین نمادهای مصر باستان بوده و “کلید زندگی” یا عنخ در دستان اوست. خدای خورشیدی برای مصریان باستان بسیار مهم بود. آنها اعتقاد داشتند که او خداوند خالق جهان است.

رع قدرت های زیادی دارد و همه خدایان از او می‌ترسند زیرا او می‌تواند با نیروی خورشیدی خود هر موجودی را از پای در آورد. مصریان باستان اعتقاد دارند این رع است که به مار کبری عظیم الجثه ای که یکی دیگر از خدایان مصری است دستور داده تا از مصریان در برابر تمامی تهدیدات دفاع کند و دشمنان ملت مصر را نابود سازد. رع شخصیت نسبتا آرامی دارد اما اگر خشم او برانگیخته شود هیچ کس در امان نخواهد بود و او همه را نابود می‌کند براستی که رع لایق لقب خدای خدایان مصر است. اما رع بعد از گذشت هزاران سال محبوبیت پیشین خود را از دست داده و لقب خدای خدایان مصر را به آمون می‌دهد که در همین مقاله معرفی خواهد شد.


۶. آمون:

آمون یا عمون به معنای نابینا (أمون-رع): یکی از مهم‌ترین خدایان مصرباستان بود. به عنوان خالق، حاکم، خدای حاصل خیزی و خدای خورشید شناخته می‌شد. آمون را با قرص خورشید و دو آرایه بلند پر بر تاج در مصر باستان به نمایش در می‌آوردند. در بعضی از تصاویر او را به شکل مردی به صورت برانگیخته با پوست تیره وآراسته به پرهای بلند به تصویر در آمده است. این خدا در بعضی از تصاویر به شکل قوچ کشیده شده است.

همان طور که در جایی که رع را معرفی کردیم گفتیم که قبل از آمون، رع خدای اول مصر بود اما با گذشت زمان رع محبوبیت خود را از دست داد.

در دودمان هجدهم فراعنه مصر آمنهوتپ چهارم (که بعد ها خود را آخناتون نامید) پرستیدن آمون را منع کرده و آتون را خدا نامید و یکتا پرست شد اما بعد از مرگ او پسرش توت عنخ آمون (اول ها توت عنخ آتون نام داشت) پرستیدن خدای یکتا آتون را منع و به مذهب بت پرستی روی آورد و آمون را خدای خدایان نامید.


۷. ائکاتل:

یک ایزد کلمبیایی همراه با باد بود، که خصوصیات و ویژگی‌های مربوط بدان، در اساطیر آزتک و همینطور در اسطوره‌های دیگر فرهنگ‌های ناحیه مرکزی مکزیک، و مزوآمریکا، مطرح می‌باشد. او بیشتر و به‌ طور معمول، به صورت یک جنبه از ایزدی موسوم به مار پر دار (که در میان آزتک‌ها با نام کتسال کواتل و در فرهنگ‌های دیگر با نام ناهووا شناخته می‌شود) در نظر گرفته می‌شود و به عنوان خدای باد مورد تفسیر قرار می‌گیرد، و بنابراین با توجه به همین ارتباط از وی به عنوان ائکاتل-کتسال کواتل نیز نام برده می‌شود.

ائکاتل همچنین به گونه‌ای شاخص و برجسته، به عنوان یکی از خدایان آفرینشگر و همچنین به عنوان یکی از قهرمانان فرهنگی، تصویر می‌شود که در روایات اسطوره‌ای و افسانه‌های مربوط به آفرینش، در دوره پیش کلمبیایی و در فرهنگ نواحی مرکزی مکزیک مورد استناد قرار گرفته‌است. خیلی از مردمان قدیم برای او قربانی انجام می‌دادند و این قربانی ها انسان بودند!!!! البته خیلی از انسان ها با میل خود تن به این کار می‌دادند تا در بهشت نزد خدایان باشند و پیش آنان زندگی کنند.


۸. ویشنو:

در هندوستان به فردی که نگهداری می کند، بیشتر از فردی که ایجاد می کند بها می دهند و این امر کاملا سنتی و فرهنگی است و به همین خاطر خدای ویشنو که نگهدارنده آسمان و زمین است از تمام خدایان حتی برهما که خدای آفریننده است، در نزد مردم محبوبیت بیشتری دارد . در اساطیر هندو درباره ویشنو آمده که هر موقع بحرانی در جهان روی دهد، او به زمین می آید و هر بار که به زمین بیاید به یک شکل خواهد بود و به هر شکل او « اَوَتاره » می گویند. برای ویشنو ۱۰ تا اوتاره وجود دارد. ویشنو در تصویر خود ۴ دست و بازو دارد که مظهر ۴ جهت فضا و نشان سیطره وی بر جهان است . در یک دست شیپوری به شکل حلزون دارد که مظهر آوای آسمانی و کلام قدسی است. در دست دیگر چرخی چون خورشید تابان دارد که مظهر نیروی ذهنی است . در دست سوم کمان دارد که مظهر علم است و در دست دیگر گرزی دارد که مظهر توهم است .

ویشنو اغلب بر فیلی بزرگ سوار است که آن فیل هم خیلی قدرتمند و مقدس به شمار می‌رود ویشنو هزاران بار جان مردمان هندی را از دست خدایان تاریکی نجات داده است و از آنان محافظت کرده است. ویشنو هنوز هم در مناطقی از هند ، پاکستان ، تبت و بنگلادش پرستش می‌شود و بسیار محبوب است و طرفداران بسیار زیادی دارد ویشنو بعد از گذشت هزاران سال هنوز در دل مردم هند جا دارد. براستی که افسانه ها کار خود را کرده اند و آنچنان رو مردم تائثیر گذاشته اند که هنوز یاد و خاطره آنان در یادها مانده است.


۹. یاریلو:

یاریلو، خدای اسلاوی آفتاب بهار است، قدرت جوان، شور و هیجان ناگهانی برای زندگی. این خدایی از خلوص، صداقت و دیوانگی متمایز است. او فرزند داژبوگ خدای خورشید، و لادا الهه زمین، سر سبزی و تجدید حیات است. او خدایی نیرومند و زیبا و خدای دلیر حافظ دشتها و مراتع نیز هست. وی با پاهای برهنه سوار بر اسبی سفید است در حالی یک ردای سفید بر تن و تاجی حلقه ای از گلهای دشت بر سر دارد. اسلاوها این خدا را به عنوان نیروی زاینده آفتاب بهار معرفی می کنند که پس از یک زمستان طولانی زمین را پر از زندگی و شادی می کند و از خواب زمستانی بیدار می شود. یاریلو به مردمان زندگی می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند تا مشکلات خود را حل کند مردمان اسلاو به او لقب زندگی بخش بخشنده می‌گویند و او را خوش قلب ترین میان خدایان اسلاوی می‌دانند. او همیشه در جدال با دیگر برادر خود خدای زمستان و مرگ و سرما است


۱۰. تنگری:

تِنگری پدر آسمانی، خدای بزرگ آسمان. تانی یا تانری در زبان ترکی امروزی به معنای خدا، ریشه در همین نام دارد تنگری‌باوری مذهب غالب قدیم ترک‌ها، مغول‌ها، مجارها و هون‌ها بود. آثاری از آن در زبان و باور ترک‌تبارها باقی است و تِنگری خدای خدایان این اقوام است. او خدایی دانا و عادل است و مردمان اقوام ترک، مغول، هون و مجاری اورا با جان و دل می‌پرسنتد زیرا او رحمات زیادی به بندگان خود اطا می‌کند و حمایت تمام و کمال را نسبت به آنان دارد. ترکها همچنین او را حامی قوم ترک می‌دانستند که بقای آن‌ها را همچون یک ملت تضمین می‌نماید و آن‌ها را بر دشمنان غالب می‌گرداند. از این‌رو او را «ترک تِنریسی» می‌نامیدند. خاقان یا پادشاه نمایندۀ تنگری بر روی زمین، شبیه او، و فرزند وی به شمار می‌آمد و باور بر آن بود که او اقتدار، فرزانگی و تقدس خود را از تنگری دریافت می‌کند و تنگری چگونگی ادارۀ امور حکومتی و نظامی را به او می‌آموزد. خاقان سخنگوی تنگری و بزرگ‌ترین کاهن کیش اوست.


نویسنده: امیررضا حسینی


49 Comments
  1. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

    مقاله عالی ای بود
    البته همشونو میشناختم کامل ولی عالی بود خیلی سرعت مقاله نویسی زیاد شده (از عکس اودین فیلم استفاده کردید)

  2. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

    این رع برا جنگیدن با سوپرمن خوبه چون با خورشید سروکار داره

  3. امیررضا حسینی کاربر می‌گوید

    دوستان من نویسنده این مقاله بودم
    اولین مقاله من بود اگر کم و کاستی داشت ببخشید
    راستی من همون کابر سابقی هستم که با نام های Amir و KingLoki شناخته میشدم

    1. ممد اودین سان کاربر می‌گوید

      نه عالی بود
      فقط اگر باستانی نبودن الله رتبه یک بود
      ۱-کاملا نامیرا
      ۲-کنترل دیو های جهنمی
      ۳-قدرت بی نهایت
      ۴-دیدن آینده
      ۵-ارتش فرشتگان
      ۶-حوری های بهشتی(تو جنگ خیییلی بکار میان)این بماند
      ۷-مقاومت بی نهایت
      ۸-حضرت محمد
      و …

      1. امیررضا حسینی کاربر می‌گوید

        #ممد اودین سان
        داداش خدای خودمون از همه خدایان قادر تر هست و قدرت مطلقه برای همین من اون رو داخل این مقایسه ذکر نکردم

  4. محمد امید کاربر می‌گوید

    سلام و درود بر جناب امیررضا حسینی عزیز.
    من یک سوال دارم مگه ژوپیتر همون زئوس نیست؟ چون فکر کنم ژوپیتر همون زئوس که رومی ها برای پرستش اسمش تغییر دادن. فقط زئوس در اساطیر یونان ژوپیتر در اساطیر روم.
    مثل آرس که در یونان ارس و در روم مارس

    1. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

      محمد امید
      خوب ببینید
      ژوپیتر همون زئوس رومی ها است اما قدرتمند تره .
      برای مثال کار هایش اندکی سخت تر از کار های زئوس یونان هست
      البته من نویسنده نیستم و دارم با اطلاعات خودم پاسخ میدم

  5. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود . ایول .
    یک سوال از نویسنده این مقاله داشتم ، آیا رتبه بندی ها بر اساس قدرته ؟! اگر نیست سه تا از قدرتمندترینشون کدوم ها هستن ؟!
    شاد و پیروز باشید .

  6. امیررضا حسینی کاربر می‌گوید

    در جواب کاربر محمد امید
    ژوپیتر و زئوس شباهت های زیادی دارن اما تفاوت هایی هم دارن مثلا سطح قدرت زئوس از ژوپیتر بیشتر اما بازم این دو شباهت های زیادی دارن چون امپراطوری روم میخواسته زئوس خودش رو داشته باشه و با تغیراتی در شخصیت زئوس شخصیت ژوپیتر شکل گرفت

    در جواب کاربر استیو راجرز
    آقای راجرز من تحقیقات زیادی انجام دادم و این ها رو رتبه بندی کردم از نظر قدرت توی سه تای اول
    ۱ اودین
    ۲ زئوس
    ۳ ژوپیتر
    هستن و این سه از بقیه خدایان قدرت زیاد تری دارن البته من این مقایسه رو از یکی از سایت های مهم مقایسه ای برداشتم اول فکر میکردم زئوس اساطیر از اودین قدرتمند تر باشه و چندین جای دیگه هم مقایسه شخصیت های اودین و زئوس رو نگاه کردم که توی تمام اون ها اودین قدرتمند تر ذکر شده بود

    1. محمد امید کاربر می‌گوید

      خیلی ممنون از جواب های دوستان.

    2. استیو راجرز کاربر می‌گوید

      مرسی بابت توضیحات و پاسختون .

  7. محمد اسپایدر کاربر می‌گوید

    سلام مقاله ی خوبی بود یعنی قویترینشون اودینه؟
    بعد نمیدونم وانداویژن رو دید یا نه از کسایی که دیدن میپرسم قسمت سوم دقیقا چی شد؟کسی فهمید؟خیلی گنگ بود

    1. Elis boyd redding کاربر می‌گوید

      منم هنگ کردم تقریبا هیچ محتوی خاصی نداشت

    2. HaSSaN.J کاربر می‌گوید

      هشدار اسپویل :
      واندا که اخر قسمت ۲ به شکل مرموزی باردار شده بود میخواست زایمان کنه و در کمتر از یک روز پروسه ۹ ماهه بارداری رو طی کرد . جرالدین که مامور نفوذی سازمان سورد ( یه سازمان مثل شیلد ) به دنیای ساختگیه واندا بود میره پیش واندا و تو زایمان کمکش میکنه . اخر داستان که واندا به خاطر دو قلو بودن بچه هاش یاد برادر دوقلوی خودش کوئیک سیلور افتاد و ناراحت شد ، جرالدین میخواست واندا رو متوجه کنه که تو یه دنیای ساختگیه و اتفاقات دنیای واقعی رو بهش یاد اور بشه . اون به مرگ کوئیک سیلور به دست التران اشاره کرد . واندا عصبانی شد و اون رو از دنیای خودش پرت کرد بیرون . اون سکانس اخر که نیرو های نظامی و هلیکوپتر بود در واقع تشکیلات سورد بودن .
      اون وسط هم ویژن داره یه سری باگ های دنیای اطرافش رو میبینه ومخفی کاری اگنس هم باعث میشه بیشتر شک کنه و اطرافش !!!
      در کل اخرش مرموز تموم شد و قطعاتی از واقعه پخش نشده بود که میره برای قسمت بعد .
      هفته بعد فکر کنم اطلاعات بیشتری بگیریم و بیشتر با سورد اشنا بشیم .

    3. ممد اودین سان کاربر می‌گوید

      خب سوال خوبی بود
      ببین داداش بیا به جای کلمه گنگ از مرموز استفاده کنیم
      میگم مگه قسمت ۳ اومد

  8. محمد اسپایدر کاربر می‌گوید

    .

  9. MARVEL AND DC کاربر می‌گوید

    محمد اسپایدر
    من قسمت سه اش رو ندیدم اصلا مگه قسمت سه اومده؟

    1. Elis boyd redding کاربر می‌گوید

      جمعه اومده

    2. محمد اسپایدر کاربر می‌گوید

      آره قسمت سه جمعه اومد زیرنویس فارسیش هم ۲ ساعت بعد
      ادمین اگه از نظر شما اشکالی نداره آدرس سایتی که زیر نویس فارسی و فیلم رو در کوتاه ترین زمان ممکن قرار میده بزارم

  10. HaSSaN.J کاربر می‌گوید

    # محمد اودین سان و # marvel and dc
    سریال واندا ویژن هر هفته جمعه ها ساعت ۱۱ تو دیزنی پلاس پخش میشه .
    یه ساعت بعد لینک دانلود میاد وچند ساعت بعدش هم زیرنویس .

  11. اريا صفابخش کاربر می‌گوید

    مقاله خوبي بود اميرجان افرين من خودم وقتي حدود ١٥ سالم بود اساطتيد اسكانديناوي و … دنبال مي كردم البته كه قطعا به سطح شما نميرسه و سايت همچين مقاله ايي رو نياز داشت شاد و موفق باشيد

    1. امیررضا حسینی کاربر می‌گوید

      خیلی ممنون جناب صفا بخش نظر لطف شماست شما استاد مایی و توی کمیک ها ماشاالله مهارتتون خیلی بالاست خوشحالم که از مقاله من خوشتون اومده

  12. MARVEL AND DC کاربر می‌گوید

    HaSSaN.J
    ممنون بابت اطلاع رسانی.رفتم نگاه کردم قسمت جالبی بود از قسمت۱ بهتر بود ولی به قسمت۲ نمی رسید
    قسمت ۱ : ۹.۴ از ۱۰ یا ۹۴ از ۱۰۰
    قسمت ۲ : ۹.۷ یا ۹۷ از ۱۰۰
    قسمت ۳ : ۹.۶۵ از ۱۰ یا ۹۶.۵ از ۱۰۰
    درکل:۸.۸۵ از ۱۰ یا ۸۸.۵ از ۱۰۰

  13. Elis boyd redding کاربر می‌گوید

    سوال چالشی
    کدام یک از افراد زیر توانستند یک موجود با قدرت ۱۰۰۰۰ پانتئون که هر کدوم قدرت یک فرد عادی رو تبدیل به خدا میکنه رو شکست بده و بکشه
    ۱ ابدیت ۲ فراموشی ۳ تانوس با قلب عالم ۴ اودین دیستروید
    ۵ ثور اودینسان ۶ دکتر استرنج کلاسیک

  14. Elis boyd redding کاربر می‌گوید

    سوال ۱
    کدام یک از شخصیت های زیر تونسته فونیکس رو شکست نداده
    تانوس. هوپ سامرز ثور اسکارلت ویچ ولورین
    سوال ۲
    کدام شخصیت دنیا رو هل نداده
    هالک ثور سوپرمن واندرمن گالاکتوس

  15. دکتر منهتن کاربر می‌گوید

    ممنون میشم یک مقاله درباره زئوس دیسی و هایفادر بذارید

  16. Attack titan کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود👌

  17. دکتر منهتن کاربر می‌گوید

    ببخشید اما اگه بحث اساطیره دارین اشتباه میکنین در اساطیر اودین جلو زئوس عددی نیست و به نظرم رع باید اول باشه چون خیلییییییییی قویه خیلیییی قویه

  18. revan کاربر می‌گوید

    با سلام در حد معرفی شخصیت ها مقاله خوبی بود ولی خوب پتانسیل شخصیتهای اساطیری زیاده و بنظرم توضیحات بیشتری هم میتونه داده باشه مثلا اگه هر کدوم رو در یک مقاله جداگانه معرفی کنین و اینکه در کامنتتون گفتین که اودین قویترین خدا هست که باید بگم این مورد اشتباهه و در دنیای اساطیر زئوس با اختلاف قدرتمندترین شخصیت در کل فرهنگ اساطیری به شمار میره چرا که مثل خدایان نورس هیچ گونه آخرالزمانی ندارن و کلا سرنوشت تمام موجودات رو در اختیار دارن چرا که خواهران تقدیر در راس سرنوشت قرار دارن و خب این خواهران هم با نظارت کامل زئوس عمل میکنن و برای همین هیچ موجودی عملا توان شکست دادن زئوس رو نداره ولی در مورد اودین اینچنین نیست و عاملان رگناروک (به اصطلاح کمیک همان سایه نشینان) سرنوشت رو در اختیار دارن که معادل خواهران تقدیر یونان هستن و خب اودین هیچگونه کنترلی روی این افراد نداره و برای همین فقط مجبوره ازش جلوگیری بکنه که این هم هیچ فایده ای نداره چون بالاخره اتفاق میفته و در کل این به تنهایی جدا از دلایل دیگه ای که میشه بیان کرد دلیل بر قدرتمندتر بودن زئوس نسبت به اودین هست.
    ببخشید بابت توضیحات نسبتا طولانی.
    موفق باشید.

  19. […] و زئوس هردو از پانتئون باستانی و البته قدرتمند هستند. از این دو پانتئون نسخه ای نیز در […]

  20. Spidey کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود ولی اهورامزدا هم میتونست باشه

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      اهورامزدا خدای خالق هستش نه الهه.
      اودین و زئوس و اینها الهه هستند و مقایسه اهورامزدا با اونها بی احترامی به اهورامزدا است.
      پارسیان هم الهه هایی داشتند که با یه سرچ کوچیک میتونین بدست بیارین.
      مثلا خدای خورشید، میترا خدای فلان، آناهیتا خدای فلان و از این موارد.

      1. Attack titan کاربر می‌گوید

        ادمین موافقم

  21. Attack titan کاربر می‌گوید

    امم اسپایدی راستش احتمالا درست میگی اما اگه بود اول بود احتمالا

    1. Spidey کاربر می‌گوید

      اهورا مزدا از حال و آینده نیز خبر دارد و نمونه ی از خدایان ادیان دینی دارد

    2. Spidey کاربر می‌گوید

      کاربر Attack titan من بیشتر از آنکه در مورد شخصیت های مارول و دی سی بدانم در مورد انیمه اتک آن تایتان اطلاعات دارم و فن اتکم شما مانگای اتک قسمت آخر فصل چهارم را خواندید نظر شما در مورد پایانش چیه.؟ به نظر من بد نبود ولی می توانست بهتر باشد .

      1. Attack titan کاربر می‌گوید

        ببین این مانگا ۱۳۹ چیزی نبود که رد یا تکذیبش کرد اگه نظر من رو بخوای خوب بود اما نقض هایی داشت مثلا اینکه ارن یه جورایی مادرش و کشته بود که ضعف اون به حساب میومد و از اون طرف میگفت میکاسا باید چندین سال عزای من رو نگه داره که یه جورایی بی معنی و غم انگیز بود اما نقاط قوتی نیز داشت مثلا گفتگو های ارن و آرمین غم انگیز بود یا گفت و گوی میکاسا و گرچه نمیشه از آخر داستان از آخر غم‌انگیز داستان که هر کسی که اتک فن هستش و سر جاش میخکوب نکنه خب این چپتر یه نقطه ضعفم داشت که نبود یمیر فریتز یا همون یمیر کبیر خودمونه انگار تو کل داستان گم شد درسته ارن یه بندی بهش پرداخت که مهم بود اما به نظرم این میبود خوبتر از این می شد خب نتیجه من سر اخر میشه گفت عالی بود

        1. Spidey کاربر می‌گوید

          منم نظرم همینه ولی یمیر چون داستان اصلی اش را می دانستیم پس زیاد جزئیات اهمیت نداشت اصل کاری را فهمیده بودیم و حرف های آرمین و ارن خیلی غم انگیز بودن و مرگ ارن بهتر از این نمیشد چون در قسمتهای فرعی این سریال گفته شده بود که مرگ درون ارن و هر اتفاقی هم که بیفته باز میمیره اگه قسمت اول را هم ببینید می فهمید که اون یه خواب دیده که تمام دوست هاش آرمین و میکاسا و… در نبرد با تایتان کشته شدن در قسمت های فرعی هم او مرد پس ما میفهمیم هاجیمه از اول میخواسته ارن رو بکشه و این دراماتیک ترین نوع مرگ بوده برای ارن

  22. Spidey کاربر می‌گوید

    ادمین جان حق با شماست ولی افراد بیشتر اورا به عنوان فرشته و الهه نیکی یاد میشه من یکی از افرادی هستم که به اساطیر ایران باستان بسیار علاقه دارد خوشحال می شوم که با شما در این مورد مسائل صحبت کنم

  23. Spidey کاربر می‌گوید

    آمده که زروان خدای اول دو موجود را خلق کرد به نام اهریمن و اهورا مزدا

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      من جدیدا از یکی از دوستان که در زمینه تاریخ فعالیت داره پرسیدم، ایشون می گفت یه تئوری هست که اهورامزدا در واقع یک فرشته بوده نه خدای اصلی و از جانب خدا به انسان های پاک کمک می‌کرده. تایید یا تکذیب نمی کنم این مطلب رو از اون اقا.

      1. Spidey کاربر می‌گوید

        منم نظرم همینه 😅

  24. Spidey کاربر می‌گوید

    اهورا مزدا الهه خرد آفرینش خوبی است و از امثال اودین زئوس صد برابر بهتر است

    1. Attack titan کاربر می‌گوید

      کی پدرش و زندانی میکنه یا بچه هاش رو کلا دل باخته قدرت بود زئوس

  25. Spidey کاربر می‌گوید

    ادمین خودش تو بحث ها زیاد شرکت نمی کند ولی وقتی تو بحثی شرکت می کنه بحث را داغ می کند از طرف خودم و کسانی که با من موافقن . خواهش به شرکت در بحث ها ی مقاله هارا دارم

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      خجالتم ندید. 😅😅😅
      خوبه هالا بحثی هم نمیکنم. بخوام بحث درست کنم که و همین مقاله هزارتا کامنت میاد. 😂😂😂

      1. Goku
        Goku کاربر می‌گوید

        مگه تو اساطیر زئوس قویتر از اودین نیست؟! آخه من شنیده بودم زئوس قویتره؟! ظاهرا اشتباه میکردم.

  26. Spidey کاربر می‌گوید

    خوب ما می گوییم چه بهتر .ی مقاله که با دلیل به آدم ثابت بشه بهتره که با سه تا آدم که بی دلیل حرف می زنن بحث کرد

  27. Spidey کاربر می‌گوید

    ولی فقط اهورا مزدا تو لیست کم نیست .به نظرم چون طبق نظرات بالایی بعضی اورا خدا می دانند پس بهتره که میترا ویا ایزد مهر که بسیار قدرتمند است بعد اهورا مزدا می توانست باشد

دیدگاه ها غیر فعال است.