رتبه بندی نسخه های اصلی سری RESEDENT EVIL

شکوه کپکام

سری بازی رزیدنت ایول یکی از پر فروش ترین سری بازی های کپکام است و در واقع بازی بود که کپکام را به اوج آورد و کپکام را به یکی از غول های صنعت گیم و بازی های ویدیویی تبدیل کرد. با ایرونی سنتر در رتبه بندی نسخه های اصلی این سری بازی همراه باشید.

توجه: نسخه های اصلی سری رزیدنت ایول به همراه ریمیک بازی ها در نظر گرفته شده است


۱۰. RESIDENT EVIL 6

رزیدنت ایول ۶ در نگاه اول بازی بدی نیست و اکشن جالب و دو شخصیت داشتن در هر بخش داستانی برای مخاطبان جذاب بود. این نکات تا وقتی خوب است که به این بازی به چشم یک رزیدنت ایول نگاه نکنیم! این بازی به هیچ وجه هیچ یک بازی بقا محور نیست و به مانند سری بازی چرچ دنده های جنگ فقط باید یک اسلحه پر گلوله بدست بگیرید به جنگ با هیولا ها و زامبی ها بروید. پس یک سوال پیش میاید. آن المان های بقا سری رزیدنت ایول دقیقا کجای این ماجرا قرار دارد؟ این بازی حتی هیچ المان ترسی هم ندارد که حداقل دلمان را با آن خوش کنیم. رزیدنت ایول ۶ از ۴ بخش داستانی لیان اس کندی و کریس ردفیلد و جیک وسکر و البته بخش داستانی آیدا وانگ تشکیل شده بود که هر کدام محتوای قابل قبولی داشتند. اما به واقع شاید این بازی خیلی بد نباشد اما به عنوان یک رزیدنت ایول خوب هم نیست. این بازی برای عشاق سبک اکشن شاید خوب باشد ولی برای کسی که به رزیدنت ایول به چشم یک بازی بقامحور نگاه می کند این بازی فاجعه است و بدترین رزیدنت ایول بین نسخه های اصلی است.


۹. RESIDENT EVIL 5

حالا اومدیم با فاجعه بعدی یعنی رزیدنت ایول ۵ که اگه ویلن بی نظیرش یعنی البرت وسکر نبود حتی میشد به عنوان بدترین رزیدنت ایول تاریخ ازش یاد کرد. این بازی شروع افت سری رزیدنت ایول بود و نابودی المان بقا رزیدنت ایول و جایگزین شدن آن با اکشن زیاد از این بازی آغاز شد. البته شخصیت اصلی مثل کریس ردفیلد هم یکی از نکات مثبت این بازی است. اما نبود المان بقا واقعا غیر قابل توجیه است. مخصوصا بعد از شاهکاری مثل رزیدنت ایول ۴ همه گیمر ها انتظار داشتند که با بازی محشری طرف بشیم اما چیزی جز یک کالاف دیوتی سوم شخص با شخصیت های رزیدنت ایول نصیب شان نشد. اگر بخواهیم کمی بیشتر درمورد نکات مثبت بازی صحبت کنیم نکات کمی وجود دارد. مثلا اینکه اگر شما این بازی را به نیت هر چیزی جز رزیدنت ایول بازی کنید به خاطر گیم پلی روون اش شاید بتوانید کمی لذت ببرید. یا حتی به خاطر آلبرت وسکر تجربه خوبی از این بازی در خاطره تان بماند اما به هیچ وجه نمیتوان گفت این بازی “یک عنوان خوب” است. البته نباید از فروش بالای رزیدنت ایول ۵ و ۶ راحت گذشت.


۸. RESIDENT EVIL 3(REMAKE)

رزیدنت ایول ۳ ریمیک اون چیزی نبود که کپکام وعده داده بود. بسیاری از مراحل بازی حذف شده بودند و از همه مهم تر اینکه نمسیس این بازی با نمسیس نسخه اصلی از زمین تا آسمان متفاوت بود. نمسیس نسخه اصلی رزیدنت ایول ۳ یکی از بهترین باس فایت های تاریخ صنعت گیم بود اما نمسیس این رزیدنت ایول بیشتر مناسب ساخت تصاویر طنز فضای مجازی بود. از طراحی مضحک چهره نمسیس که بگذریم مراحل زیادی از جمله مرحله معروف رزیدنت ایول ۳ حذف شده بودند و این موضوع خشم طرفداران را برانگیخت. اما رزیدنت ایول ۳ ریمیک نکات مثبتی هم دارد. مراحلی که طراحی شده اند با بالاترین کیفیت حس رزیدنت ایول ۳ را با گرافیک بسیار بالاتر و گیم پلی بهتر القا می کنند. این ریمیک به راحتی پتانسیل تبدیل شدن به بهترین رزیدنت ایول کل سری را داشت اما با تنبلی ها و بی حوصلگی های کپکام چیزی جز یک تجربه متوسط که حتی در بعضی مواقع عذاب آور است نصیب مان نشد. کپکام در ساخت این بازی کوتاهی کرد اما تا حدودی با ساخت نسخه هشتم رزیدنت ایول این کوتاهی را جبران کرد.


۷. RESIDENT EVIL 8: VILLAGE

 

خیلی خب از اینجای لیست دیگه با بازی های خوبی رو به رو میشیم. رزیدنت ایول ویلیج که امسال منتشر شد و کپکام نشون داد موفقیت رزیدنت ایول ۲ ریمیک شانسی نبوده و کپکام با وقت گذاشتن میتونه راحت یک بازی خوب تحویل مون بده.رزیدنت ایول ویلیج با شروع طوفانی  مخاطب را وادار به تحسین خود می کند و با ادامه داستان بی نظیرش پلیر را جلوی مانیتور میخکوب می کند. این بازی الهامات زیادی از نسخه های قبلی سری رزیدنت ایول دارد از جمله رزیدنت ایول ۴٫ کپکام برای اینکه موفقیت بازی خود را تضمین کند الهامات زیادی از بهترین نسخه سری بازی خود مانند سیستم تجهیزات و  و طراحی و مراخل داشته است. از لحاظ داستانی هم اشارات جذابی به رزیدنت ایول ۴ و ۵ در این بازی وجود دارد که به تنوع اش قدرت میبخشد. البته چند سوال بی جواب هم ایجاد می شود که امیدواریم کپکام در نسخه بعدی به آن ها هم جواب بدهد. البته ویلیج هم ضغف هایی دارد. برای مثال این بازی هم از میانه به بعد عملا تبدیل به کالاف دیوتی می شود و بازی به قدری سلاح های قدرتمند بهتون میده که نمیدونید کدوم بیرون بندازید و کدوم بردارید! کمی ضعف های داستانی هم مشاهده می شود که زیاد بزرگ نیستند. به صورت کلی این بازی تجربه مثبتی است.


۶. RESIDENT EVIL 1

 

همه چیز از این شروع شد.  سری رزیدنت ایول از این بازی شروع شد. ماجرای ویروس های امبرلا از این بازی شروع شد. رزیدنت ایول ۱ دو تا کاراکتر قابل بازی داشت. کریس ردفیلد و جیل ولنتاین. این بازی انقلابی در سبک اکشن و بقا بود و قبل از اینکه رزیدنت ایول ۱ منتشر بشه تقریبا هیچ بازی شناخته شده ای در این سبک وجود نداشت و رزیدنت ایول و داینو کرایسیس جزو پیشگامان این سبک بودند. دوربین این بازی ایزومتریک بود و شاید خیلی به مذاق گیمر های الان خوش نیاید. البته این بازی یک نسخه ریمستر با گرافیک بهتر هم دارد اما در آن نسخه هم گیم پلی اش بهتر نشده است. در هر حال این بازی در زمان خودش یک انقلاب عظیم بود.


۵. RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD

 

بعد از دو فاجعه رزیدنت ایول ۵ و ۶ دیگر هیچکس امیدی به کپکام نداشت. ولی کپکام در سال ۲۰۱۷ با انتشار این بازی تمام طرفداران خود را وحشت زده کرده و باری دیگر به طرفداران ثابت کرد با تلاش زیاد میشه یک بازی عالی ساخت. رزیدنت ایول ۷ به واقع یکی از ترسناک ترین بازی های چند سال اخیر بود و حتی شجاع ترین پلیر ها وحشت کرده بودند. همچنین این بازی یک کاراکتر جدید به نام ایتن هانترز هم معرفی کرد و یک پروتاگونیست جدید به سری رزیدنت ایول اضافه کرد. و البته انتاگونیست های وحشتناکی که به خانواده برکین معروف بودند! همسر ایتن یعنی میا گمشده بود و ایتن به دنبال او بود و رد میا گرفت و یک خانه به نظر ساده و فرسوده را پیدا کرد. اما در پشت این خانه اتفاقات بسیار وحشتناکی رخداده است! که همش به خانواده برکین مربوط است. بعد از فجایع قبلی اش کپکام دوباره با این بازی بود که از گور برخواست و دوباره سبک بقا و وحشت ارتقا داد.


۴. RESIDENT EVIL 2 (ORGINAL)

 

بعد از رزیدنت ایول ۱ جناب میکامی با ساخت رزیدنت ایول ۲ همه در بهت و حیرت فرو برد. هیچکس تا حالا چنین ایده و داستان عالی راتا اون موقع پیاده سازی نکرده بود. در این نسخه هم به مانند نسخه قبلی دو شخصیت قابل بازی داشتیم. این دفعه با لیان اسکات کندی و کلر ردفیلد باید در شهر آلوده به ویروس T کمپانی آمبرلا زنده میماندیم و بسیار هیجان انگیز بود. از طرفی هم شیمی عالی که بین کلر و لیان ایجاد شده بود و حس ترس و وحشت و از همه مهم تر مستر ایکس باعث میشد تا پای بازی میخکوب شده و به هیچ وجه بی خیال بازی نشویم و با تمام قدرت بازی را ادامه بدیم.


۳. RESIDENT EVIL 3(ORGINAL)

بعد از موفقیت رزیدنت ایول ۲ کپکام به سراغ ساخت رزیدنت ایول ۳ رفت که الحق هم فوق العاده ساخته شد. این بازی هم نسبت به الان قدیمی است اما به خاطر حس نوستالژیک ارزش بازی کردن را دارد. این بازی مسلح به بهترین باس فایت های تاریخ در کنار نمسیس است. شخصیت اصلی این بازی هم جیل ولنتاین است که بسیار عالی به تصویر کشیده شده است. این سه گانه به معنی واقعی کلمه شاهکار و فوق العاده هستند. از باس فایت های ماندگار تا موسیقی متن های دلنواز. همه همه در این سه گانه فوق العاده قرار داده شده است تا به آنها بگیم شکوه کپکام. این است شکوه و اعتبار کپکام


۲. RESEDENT EVIL 2(REMAKE)

دو سال بعد از ساخت رزیدنت ایول ۷ یعنی در سال ۲۰۱۹ کپکام ریمیک بازی رزیدنت ایول ۲ را عرضه کرد و با استقبال عالی از طرف کاربران و گیمر ها و منتقدین همراه شد. در ریمیک رزیدنت ایول ۲ تمام مراحل نسخه اصلی را با بالاترین گرافیک و بهترین گیم پلی بازسازی کردند تا تجربه نابی را به مخاطب ارائه دهند. موسیقی های جدید نسخه ریمیک به مانند نسخه اصلی عالی بودند و حس وحشت را در پلیر القا می کنند. رزیدنت ایول ۲ ریمیک به جز اینکه جزو بهترین رزیدنت ایول ها است یکی از بهترین بازی های وحشت تاریخ هم هست. از طراحی های بی نظیر زامبی ها و لیکر ها گرفته تا طراحی ویلن قدرتمند این بازی یعنی مستر ایکس و راهرو های وحشتناک همیشه در ذهن مخاطبین حک خواهد شد. البته کپکام سال بعدش با ساخت فاجعه ریمیک رزیدنت ایول ۳ امید های مان را کم رنگ کرد و دوباره با ویلیج قلب مان را به دست آورد.


۱.RESEDENT EVIL 4

 

خیلی خب میرسیم به بهترین بازی لیست. گل سرسبد لیست یعنی نسخه چهارم سری بازی رزیدنت ایول. بعد از موفقیت سه گانه رزیدنت ایول کپکام دوباره به دنبال یک انقلاب بزرگ دیگر بود و بعد از مشکلات فراوان مثل به مشکل خوردن روابط میکامی با کپکام و قرارداد انحصاری با سونی و نینتندو و….. بالاخره این بازی ساخته شد. و درست مثل چیزی که کپکام انتظارش داشت این بازی بین گیمر ها بسیار محبوب شد که دلایل بسیار زیادی دارد. دوربین این بازی در زمان خود بسیار انقلابی بود همینطور گیم پلی بازی هم بسیار روون بود. باس فایت های بی نظیری مثل سالازار هم در این بازی حضور داشتند ک جذابیت بازی را دو چندان کرده بود. اما کاری که این بازی با سری رزیدنت ایول کرد مهم است. این نسخه شروع پختگی لیان بود و باعث شد تا یکی از بهترین شخصیت های دنیای گیم از پتانسیل اش استفاده بشه. این هست شکوه واقعی کپکام.

به خاطر تمام داستان هایی که برای مان ساختی ممنون کپکام.

نویسنده: محمد امید سعادتی

15 Comments
  1. #(AC) کاربر می‌گوید

    مقاله بسیار عالی ای بود ، با رتبه بندی کاملا موافقم و توضیحات هم جالب بودند با تشکر

  2. Doctor strange
    Doctor strange کاربر می‌گوید

    رزیدنت ایول ۴یکی از بهترین بازی های تاریخ بوده و هست و خواهد بود.
    همه‌ی المان هاش به جا و به اندازه بود
    رزیدنت ایول ۲ ریمیک هم بعد سکیرو بهترین بازی ۲۰۱۹ بود.
    در مورد بازی رزیدنت ایول ۵ هم خیلی بازی بدی نبود . به نظر من که بازی متوسطی و حقش رتبه ۸ بوده به نظرم
    مقاله هم که عالی ☺️🌷 بسیار ممنون

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      سری اویل رو دقیقا یادم نمیاد، همونی نبود که از اون یارو جنس می خریدیدم؟

      1. Doctor strange
        Doctor strange کاربر می‌گوید

        هان؟

      2. King Venom
        King Venom کاربر می‌گوید

        ایول ۴ یا ۸ چون تو جفتشون از یه یارویی چیز میخریدیم 😐😅

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          نه اونی که نقاب داشت

  3. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    من کلا رزیدنت اویل رو با قسمت ۵ شروع کردم و فارغ از اینکه بقیه راجب بهش چی میگن این بازی برای من جایگاه بخصوصی داره و من کلی باهاش خاطر دارم
    اویل ۴ هنوز بنظرم بهترین بازی بینشون محسوب میشه نزدیک ترین بازی بهش اویل ۸ هست
    اویل ۷ زیادی ترسناک بود ولی جذاب بود
    هردو قسمت Revelations هم بنظرم عالی بودن

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      منم دقیقا
      مخصوصا شیوا المور
      صد حیف و افسوس که دیگه حضور نداشت

      1. King Venom
        King Venom کاربر می‌گوید

        ادمین
        نکته فک کنم خنده دار اینجاست که من تا یه مدت طولانی هیچوقت نتونستم باس اخر بازی یعنی وسکر رو شکست بدم😂😅😐 و از اونجا که قسمت ذخیره مراحل بازی رو فعال نکردم هر دفعه از بازی میرفتم بیرون باید از اول شروع میکردم پس برای رسیدن به باس اخر باید تقریبا ۷،۸ ساعت پای کامپیوتر میشنستم
        درکل خاطرات زیادی با این بازی دارم

    2. کاربر می‌گوید

      King Venom
      البته تلفظ درستش ایول نه اویل
      و بله رزیدنت ایول ۵ از شخصیت های درستی برای داستانش استفاده کرده ولی واقعا نمیشه بهش گفت رزیدنت ایول.
      نسخه های فرعی مثل Revelations و کد ورونیکا قراره در یک فهرست دیگه رتبه بندی کنیم.

      1. King Venom
        King Venom کاربر می‌گوید

        آقای سعادتی
        خب درسته ایول تلفظ میشه ولی اکثرا برای همه اویل جا افتاده و تقریبا اکثر استریمر هایی که دنبال شون میکنم میگن اویل(البته بیشتر مواقعی که تند تند حرف میزنن) 😅😅😅

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          هر دو رو بکار میبرند تو ایران البته ایول درسته به نظرم

      2. ALI کاربر می‌گوید

        شما که انقد رو تلفظ ایول حساسین یه نگاه به شماره ۵ لیستتون بندازین. ایتن هانترز؟ خانواده برکین ها؟ نکنه کپکام آپدیت جدید داده و اسم شخصیت ها رو عوض کرده ما خبر نداریم.

        1. کاربر می‌گوید

          ALI
          بعضی از منابع خارجی برای تلفظ راحت تر اسم های این شخصیت های به این صورت نوشته بودن که منم برای راحتی کاربران به این صورت نوشتم. ولی فرق ایول و اویل واقعا سخت نیست و خیلی راحت میشه تلفظ کرد. و از اینکه مقاله کامل مطالعه کردید ممنونم

  4. admin
    admin کاربر می‌گوید

    مطلب خیلی خوبی بود آقای سعادتی
    منکه ۵ رو فقط بازی کرد با یخورده از ۴
    دیگه این سری رو فقط تو یویتیوب دنبال میکردم

دیدگاه ها غیر فعال است.