معرفی نامه حضرت عباس (ع)

دوستان عزیز به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام تصمیم گرفتیم تا مقاله ای راجب حضرت عباس ابن علی (ع) در سایت قرار دهیم.

عباس ابن علی معروف به ابوالفضل ، قمر بنی هاشم و باب الحوائج پسر امام علی علیه السلام و برادر کوچک تر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است او محبوبیت خاصی در بین مسلمانان به ویژه شیعیان دارد و این بخاطر شهادت و وفایش به امام حسین برادر بزرگ ترش در نبرد کربلا است.

بعد از، از دنیا رفتن حضرت فاطمه زهرا (س) پس از گذشت چندین سال امام علی با شخصی به نام فاطمه کلابیه که بعد ها به ام‌البنین معروف شد ازدواج کرد و صاحب چهار پسر به نام های عباس ، عبدالله ، جعفر و عثمان شد در بین این چهار پسر عباس از همه معروف تر بود اما هر چهار برادر شهید شدند.

عباس جوانی بود قد بلند و خوش چهره و در جنگ های صفین و نهروان در اول جوانی خود جنگجویی ماهر بود و در کنار پدر و برادرانش می جنگید. او پس از ضربت خوردن امام علی (ع) و شهادتش با امام حسن مجتبی (ع) بیعت کرد و در رکاب او شمشیر زد پس از توافق نامه صلح حسن و معاویه عباس هم به همراه برادرانش حسن و حسین با مدینه النبی رفتند و در آنجا سکنی گزیدند. پس از شهادت (مسمومیت امام به دست همسرش) عباس با امام حسین بیعت کرد و او را ولی خود خواند.

او با لبابه بنت عبدالله ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد به نام های : عبیدالله ، فضل ، قاسم و یک دختر اما فقط در بین فرزندان عباس عبیدالله تایید شده است و بقیه مورد تردید بعضی از مورخین هستند.

به گواهی تاریخ در هنگامی که امام حسین قصد داشت به حج و سپس به عراق ( به دلیل دعوت های مکرر مردم عراق برای قیام بر علیه امویان) عباس همسر و فرزندان خود را به مادرش ام‌البنین سپرد ( به دلیل کوچک بودن فرزندانش آنها در کربلا حضور نداشتند) و سپس همرام برادرش به سمت عراق رفت.

در واقعه کربلا :
نبرد کربلا بین لشکریان ٧٢ نفره حسین ابن علی و لشکر حدوداً ٢٠ الی ٣٠ هزار نفری عبیدالله ابن زیاد به فرماندهی عمر ابن سعد ابن ابی وقاص و شمر ابن ذی الجوشن در گرفت که نتیجه آن پیروزی قاطع امویان بود.
در این نبرد نیز مثلا همیشه عباس علم مخصوص خود را برداشت و شمشیر کشید و به جنگ دشمنان رفت گفته می شود هنگامی که عباس به میدان می رفت خیل عظیمی را می کشت و باز می گشت.
برادر زاده ام‌البنین به او از طرف عبیدالله ابن زیاد حاکم وقت کوفه امان داد اما عباس امان را نپذیرفت و به جنگیدن ادامه داد در هنگام شهادت دو دستش از تنش جدا شده بود و او در حالی که تشنه بود و داشت مشک آبی را به سمت خیمه ها می برد به شهادت رسید در هنگام شهادتش امام خود را به بالای سر او رساند و گفته می‌شود بسیار غمگین و ناراحت بود و گفته کمرم را شکسته اید.
اطلاعات کلی :
نام : عباس
لقب : ابوالفضل ، باب الحوائج ، قمر بنی هاشم ، علمدار ، سقای کربلا و…
نام پدر : علی ابن ابیطالب (ع)
نام مادر : فاطمه بنت کلابه (ام‌البنین)
برادران : امام حسن ، امام حسین ، محمد حنفیه ، جعفر و…
خواهران : زینت و ام کلثوم
همسر : لبابه بنت عبدالله
فرزندان : عبیدالله ، فضل ، قاسم و یک دختر دیگر
زادروز : ۴ شعبان سال ٢۶ هجری قمری ، مدینه منوره
شهادت : ١٠ محرم الحرام سال ۶١ هجری قمری ، کربلا
علت مرگ : شهادت
سن : ٣۵ سال


نویسنده: امیررضا حسینی

4 Comments
  1. attack titan
    attack titan کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود ممنون

  2. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    واقعا عالی ممنون 🙏🙏🙏🙏🌸🌸🌷🌷🌷🌷🌹🌹🌹🌺🌻💜💜💜

  3. King-hulk
    King-hulk کاربر می‌گوید

    یا ابوالفضل😔😔😔😔

  4. کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود و متناسب با این ایام.
    خسته نباشید.

دیدگاه ها غیر فعال است.