نگاهی بر رخداد های قبل و بعد از عرضه CyberPunk 2077

حال بگذارید کمی این اتفاقات را بررسی کنیم.

بگذارید به قبل از عرضه CyberPunk 2077 برگردیم. تقریبا ۹ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۲٫ شایعاتی بر وجود یک بازی جدید از شرکت سی دی پراجکت رد بین طرفداران پخش شد. این شایعات حاکی از وجود یک بازی جدید از شرکت سی دی بود. این شایعات زمانی قوت و شعله ور تر شد که به موفقیت های ویچر ۲ نگاه کنیم. جالب اینجا بوده است که این شایعات همزمان با عرضه بازی هایی به مانند. واچ داگز ۱ صورت گرفته است. اوج این شایعات در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد. تقریبا هفته ای نبود که از بازی جدید سی دی صحبت نشود. بلاخره پس از انتظاره یک ساله. در E3 همان سال، یک بازی عجیب و جالب از طرف سی دی پراجکت رد، معرفی شد. سی دی پراجکت با انتشار یک تریلر بسیار زیبا و سینمایی از CyberPunk 2077، علاوه بر نشان دادن حال و هوای بازی، بازیکنان بسیار هایپ کرد. از طرفی دیگر وجود یک بازی در زمینه سایبرپانکی و آینده در آن زمان بسیار کمبود داشت.

با این حال آن زمان شرکت بر روی ساخته جدید خود، یعنی Witcher 3 کار می کرد. بازی که با یک تریلر ۲۰ ثانیه ای معرفی شد. با این حال این اثر برای تمام طرفداران سبک نقش آفرینی بسیار مورد انتظار شده بود. ویچر ۳ نیز بلاخره در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. و با کیفیت بالایی که داشت. بیشتر جایزه ها را به نام خودش زد. همچنین این اثر، جایزه بهترین بازی سال را نیز گرفت. با این حال آن ها پس از عرضه ویچر ۳، در باره بازی CyberPunk 2077 در سکوت رفتند. با این حال حدود سال ۲۰۱۸، یعنی پنج سال بعد از انتشار اولین تریلر بازی دومین تریلر آن نیز از طرف سی دی داخل مراسم مایکروسافت منتشر شد. این تریلر هم همانند تریلر اولیه فضای بازی را به رخ می کشاند که حاکی از بزرگسالانه بودن آن بود. همچنین بعد از آن تریلر، یک تریلر از بخش گیم پلی بازی نیز منتشر شد. این تریلر به حدی طرفداران جذب خودش کرد که تا چندین روز صنعت گیم را درباره شرکت سی دی خلاصه می کرد.

حال می رسیم به سال ۲۰۱۹ که تیم سازنده CyberPunk 2077، تاریخ انتشار بازی را مشخص کردند. با این حال این تنها شگفتانه شرکت برای طرفداران نبود. کیانو ریوز به عنوان یکی از بازیگران و دوبلور های بازی نیز معرفی شد. به گونه ای این خبر در صنعت پخش شد که تا چندین روز آن را به هم ریخته بود.

از تمام آن ها بگذریم. به اتفاقات بعد از عرضه می رسیم.

با این حال بازی تاخیر های زیادی خورد. تاخیر هایی که بسیاری از طرفداران را حسابی از سی دی دلخور کرده بود. نکته جالب در این بین، طرفدارانی بودند که تاریخ عرضه را به شوخی می گرفتند و آن را در سال ۲۰۷۷ یاد می کردند. با این حال در زمان های نزدیک به عرضه، طرفداران کنترل خود را از دست داده بودند. برخی نیز دست به تهدید کارکنان و مدیران این شرکت زدند. بلاخره بعد از یک انتظار هشت ساله بازی CyberPunk 2077 عرضه شد. نقد های اولیه بر روی پیسی با نمرات خوبی مواجه شدند. با این حال فاجعه اصلی بازی در کنسول های نسل هشتم نمایان شد. CyberPunk 2077 باگ های فراوان و مشکلاتی زیادی از قبیل افت فریم داشت. تازه این تمام ماجرا نبود. نقطه ضعف هایی در قسمت رانندگی، نا کار آمد بودن پاکور بازی و … همه و همه دست به هم داده بودند تا یک تجربه بد را برای بازیکن رقم بزنند.

آنچنان وضعیت CyberPunk 2077 خراب شده بود. که باعث برگرداندن بازی از طرف، بازیکنان شد. تا حدی وضعیت خراب شده بود که سونی بعد از یک هفته از انتشار بازی، آن را از روی استور خود پاک کرد. از طرفی دیگر، مایکروسافت آرام تر قدم برداشت و به یک هشدار راضی شد. سپس سی دی پراجکت رد با دادن یک ویدیو عذر خواهی، خواستار دلجویی از طرفداران شد. با این حال آنان همچنان عصبانی بودند. یادم می آید. صبح روز سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، یک خبر ناراحت کننده برای شرکت سی دی پراجکت منتشر شد. یک گروه هکری تقریبا تازه با حمله سایبری به این شرکت، توانستند به سورس کد های بازی CyberPunk 2077 و ویچر ۳ دست پیدا کنند. همچنین آن ها خواستار همکاری شرکت شدند و با دادن ۴۸ ساعت زمان به سی دی، خواسته خود را بیان کردند. در واقع اگر بخواهم واضح تر موضوع را بیان بکنم. آن ها با انتشار یک نامه به سی دی پراجکت، این خبر ناراحت کننده را پخش کردند.

” سلام سی دی پراجکت رد! می دانید که هک شده اید؟ مگر نه؟ اگر نمی دانید. برایتان توضیح می دهیم. ما بسیار ساده توانستیم به سورس کد های بازی CyberPunk 2077 و ویچر ۳ دست پیدا کنیم. حتی یک نکته جالب هم فهمیدیم. ما توانستیم نسخه ای از ویچر که هیچ وقت عرضه نشد را هم، پیدا کنیم. البته این تمام خرابکاری ما نیست. به اسناد مالی، انسانی، روابطتون با سهام داران و … دست به پیدا کردیم. تمام فایل های سرور هایتان را به گونه ای رمز نگاری کردیم که دیگر به آن دست پیدا نکنید. البته آنقدر ها هم تازه کار نیستیم. می دانیم که می توانید با استفاده از بکاپ ها، آن ها را برگردانید.

حال بگذار به یک توافق کوچک برسیم. ۴۸ ساعت به شما وقت می دیم. اگر با ما همکاری کردید که هیچ. اگر نکردید تمام سورس کد های بازی های ذکر شده را در اینترنت به صورت رایگان پخش خواهیم کرد. چطور است؟ تازه این تمام ماجرا نیست. اسناد شما را هم قرار است منتشر کنیم. می دانید بعد از این اتفاق جه خواهد شد؟ بله! به راحتی اعتماد سهام داران را از دست می دهید و تا حدی پیش می رید که سهامتان از این وضعیتی که دارد. بدتر شود. تصمیم با خودتان است! ”

این خبر با واکنش بسیاری از طرفداران و بازیکنان رو به رو شد. اکثر افراد این رخداد را حق سی دی پراجکت رد می دانستند. آن ها اغلب با گفتن جملاتی به مانند. ” باید هم چنین اتفاقی می افتاد. تا درس عبرتی برای این شرکت و بقیه شود که دیگر بازی ناقص به ما تحویل ندهند! ” بعضی ها هم نیز با ابراز دلخوری برای این شرکت، احساس همدردی کردند. با این حال جو منفی بر این شرکت همچنان وجود داشت. فروش CyberPunk 2077 نیز تا حد زیادی، افت داشته بود.

 cyberpunk 2077

نگاهی هم بر بروز رسانی های منتشر شده برای این بازی داشته باشیم.

همان طور که در بالا ذکر کردم. نسخه اولیه بازی CyberPunk 2077 با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد. باگ هایی از قبیل پرواز کردن، لود نشدن بافت ها، باگ های داخل منو، قطع و وصل شدن صدا در بازی و …، تجربه بازی را برای بازی باز سخت می کرد. بد ترین نوع باگی هم که وجود داشت. افت فریم و رزولیشن های بسیار زیاد بود. مخصوصا در شهری مثل نایت سیتی که جزییات خوبی در آن به کار برده شده. افت فریم ها بیش از حد بوده است که عملا باعث بد ترین تجربه یک گیمر می شود. خوب یادم می آید. اولین بروز رسانی که سی دی پراجکت رد برای CyberPunk 2077 منتشر کرد با بازخورد های خوبی در روز عرضه مواجه شد. بسیاری از افراد داخل کامنیتویی ها ( چه خارجی و چه داخلی ) با ادعای اینکه بازی بسیار بهتر شده است. دیدگاه خود را به ثبت می رساندن. البته این دیدگاه ها چندان پایدار نبود. صبح روز بعد، خبری مبنی بر اینکه آخرین بروز رسانی بازی، باگی داخل یکی از مراحل بازی به وجود آورده است و تا چندین روز بازی بازان را روی هوا گذاشته بود. جالب اینجاست که این باگ با واکنش های بسیاری از طرف بازیکنان و طرفداران داشت. بسیاری از اینکه بروز رسانی CyberPunk 2077 باعث باگ های جدید می شود. آن را به ریشخند گرفتند و از آن لطیفه های زیادی را ساختند.

بعد از آن بروز رسانی هایی که در آینده برای بازی منتشر شد. همچنان سعی در بهبود آن از لحاظ بهینه سازی و پولیش کردن آن داشتند. گاهی نیز با خبر باگ جدید رو به رو می شدیم. در این زمان دیگر کسی از CyberPunk 2077 یاد نمی کرد. تقریبا بازی به تاریخ پیوسته بود. تا اینکه یک خبر جدید از طرف سی دی پراجکت رد برای طرفداران و بازی بازان منتشر شد. بروز رسانی ۱٫۲، به گفته شرکت قرار بود که بزرگترین بروز رسانی بازی باشد. وعده های زیادی نیز به طرفداران داده شد. از قبیل رفع اکثر باگ های بسیار و مشکلات دیگر به مانند رفع دویدن، باگ داخل مراحل، باگ های سینماتیکی و … با این حال، بازی باگ های جدید پیدا کرد. باگ هایی از قبیل ماندن در یک نوع آب و هوا، عوض شدن ناگهانی لباس NPC ها و حرکت های عجیب از ماشین های داخل بازی به بازی اضافه شد. دیگر نه طرفداران شور و شوق قبلی را برای بازی دارند. و نه کسی آن را به یاد می آورد.

حال از تمام این ها بگذریم. می رسیم به بروز رسانی ۱٫۲۳، بروز رسانی که مشکلات بهینه سازی را بر روی کنسول Xbox Series X به وجود آورد. مشکلات افت فریم و افت رزولیشن داخل این کنسول به حد بسیار زیادی رسید. در حالی که در برادر کوچک خود یعنی Xbox Series S، تقریبا حالت پایداری داشت. البته لازم به ذکر است که بازی همچنان با قابلیت جدید و جذاب بکوارد کنسول های نسل نهم بر روی آن ها اجرا می شود. می توان تا انتشار نسخه نسل نهمی CyberPunk 2077 صبر کنیم. یک خبری هم که همین دیشب از سی دی پراجکت رد منتشر شد. این است که بروز رسانی ۱٫۳ نیز به زودی منتشر خواهد شد. این بروز رسانی با تغییر دادن رابط کاربری و همچنین نقشه، تقریبا جذاب به نظر می آید. به شخصه خیلی دوست دارم نقشه سه بعدی را در بازی مشاهده کنم.

حال نظر خودم درباره CyberPunk 2077 چیست؟

اگر بخواهم یک نقد نسبتا کوتاه بر روی بازی داشته باشم. به این گونه شروع میکنم. ببینید. مشکلات بازی فقط باگ نیست. برای مثال خشک بودن NPC ها یا نا کار آمد بودن بخش پارکور ضعف هایی هست که قابل انکار نیست. با این حال نمی گویم بازی تجربه بازی بسیار بد و خشک می باشد. برای مثال شخصیت پردازی ها و حتی خود داستان در سطح بالایی قرار دارد. همچنین تنوع بسیار بالای تفنگ های بازی، واقعا زیباست. عملا بازی به گونه ای دست شما را برای انتخاب تفنگ باز گذاشته است که تا مرز سر درگمی نیز می روید. از طرف دیگر موسیقی های بازی خیلی خوب کار شده است. همچنین فضا سازی و شهر نایت سیتی بسیار زیبا کار شده. با این حال اگر قصد تجربه بازی CyberPunk 2077 را دارید. الان وقت مناسبی برای تجربه نیست. پیشنهاد من برای یک تجربه بی نقص از بازی صبر کردن تا شش الی یک سال دیگر است.

حال نظر شما کاربران ایرونی سنتر درباره CyberPunk 2077 چیست؟ آیا آن را تجربه کرده اید؟ اگر کرده اید تا چه حد راضی بوده اید؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و بقیه کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر پیش نهادی درباره مقاله دارید. لطفا آن را به ما بگویید.


نوسنده: بردیا براتی

9 Comments
  1. #(AC) کاربر می‌گوید

    نتیجه ایجاد هایپ فراوان با دروغ….

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بله متاسفانه

  2. کاربر می‌گوید

    این بازی با توجه به مشکللات فنی که داشت بسیار کوبیده شد. ولی بازی خوبی بود و المان های جدیدی داره.
    باید کامل بازی کنید تا متوجه منظور من بشید

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بله در این زمینه موافقم باهاتون.

    2. کاربر می‌گوید

      در کمال نا باوری.
      بازی در خیلی از قسمت های دیگه هم ضعف نشون داد. بر خلاف سابقه خوب این شرکت در ساخت بازی RPG. ( ویچر ۳)
      مشکلات سیستم درخت مهارت ها.
      مشکلات ایکس پی دادن های خروار خروار
      مشکلات نا کار امد بودن پارکور.
      حتی در خیلی از زمینه های دیگه. بازی می خواسته دست برده باشه.
      برای مثال بازی می خواسته سند باکس باشه که تو این زمینه واقعا خوب عمل نکرده.

      مشکلات بازی یه چیزی فرا تر از باگ ها هست. حتی بازی هنوز یه فیزیک خوب نداره. به جرئت می تونم بگم فیزیک ماشین های سن اندرس از سایبر پانک بهتره.

      در ضمن. خود بنده چهار بار بازی را تموم کردم. عملا بازی را فول هستم.

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        بجز ماشین ها در خیلی چیز های دیگه از سن آندریاس عقبه متاسفانه.

      2. mister sinister کاربر می‌گوید

        باهاتون موافقم

  3. King کاربر می‌گوید

    توى عكس اخر سمت اون نمايشگرها روى صندلى تصوير يك صورت روشه

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      متوجه نشدم دقیق تر توضیح میدید؟
      منظورتون اینه که رو صندلی تصویر فردیه؟ من که صورتی ندیدم.

دیدگاه ها غیر فعال است.