آموزش جامع نصب ویندوز از طریق فلش

اگر شما هم میخواهید خیلی سریع از طریق فلش ویندوز خودتون را نصب کنید یا اون را ارتقا بدید پس با ما همراه باشید تا با تمام جزئیات نصب ویندوز را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول دانلود فایل iso ویندوز

در مرحله اول باید فایل ایزو ویندوز را دانلود کنید بسته به ویندوز مورد نظر شما میتوانید این فایل ایزو را دانلود کنید بهترین مرجع برای دانلود ایزو ویندوز سایت مایکروسافت است که در ادامه ما هم از این روش برای نصب ویندوز استفاده میکنیم اما شما اگر نسخه های قدیمی تر از ۱۰ ویندوز را نیز نیاز دارید مرجع پیشنهادی ما برای دانلود soft98.ir است.

نکته دیگر در این مقاله ما از ویندوز ۱۰ استفاده میکنیم در صورت نیاز به ویندوز های دیگر هم تقریبا ستاپ نصب به همین شکل است.

در صورتی که میخواهید ویندوز ۱۱ را نصب کنید سخت افزار شما باید حداقل سخت افزار اعلامی مایکروسافت را پشتیبانی کند.

برای شروع روی لینک زیر کلیک کنید و دانلود کننده ویندوز ۱۰ را مستقیما از سایت مایکروسافت دانلود کنید.

دانلود ایزو رسمی ویندوز ۱۰

پس از دانلود ستاپ دانلود کننده ایزو آن را اجرا کنید و کمی صبر کنید تا مراحل اولیه و ارتباط با سایت مایکروسافت برقرار شود.

پس از آن قوانین مایکروسافت ظاهر میشود که شما accept را انتخاب کنید.

دوباره کمی صبر کنید تا به سایت مایکروسافت اعلام شود که شما قوانین را پذیرفته اید.

پس از آن در صورتی که میخواهید همین کامپیوتر را ارتقا بدهید گزینه اول و در صورتی که میخواهید فایل ایزو را دانلود کنید و روی کامپیوتر دیگری ویندوز را نصب کنید گزینه دوم را انتخاب و next را بزنید.

زبان و نسخه و نوع سیستم عامل مورد نظر خود(۶۴ بیتی یا ۳۲ بیتی)را انتخاب کنید که پیشنهاد ما زبان انگلیسی است چرا که بیشترین امکانات را در خود دارد و سپس next را بزنید.

در صورتی که اینترنت پر سرعت دارید گزینه اول و در صورتی که اینترنت شما کندتر از ۲ مگابایت بر ثانیه است گزینه دوم را انتخاب کنید و next را بزنید.

دقت کنید اگر گزینه اول را انتخاب میکنید باید یک فلش به کامپیوتر خود وصل کنید تا روی آن ویندوز بوتیبل شود و تمام اطلاعات روی آن فلش پاک میشود و اگر گزینه دوم را انتخاب میکنید از شما پرسیده میشود در چه مکانی فایل ایزو دانلود که شما مکان دلخواه را انتخاب کنید(ما گزینه دوم را انتخاب میکنیم چرا که اصولی تر است)

سپس صبر کنید تا ویندوز دانلود شود.

مرحله دوم بوتیبل کردن فلش

برای این مرحله نیاز به نرم افزار rufus دارید که آخرین نسخه آن را از لینک زیر میتوانید دانلود کنید:

دانلود rufus

سپس برنامه دانلود شده را اجرا کنید و طبق تصویر زیر عمل کنید:

صبر کنید تا پروسه پایان یابد.

مرحله سوم بوت کردن با فلش روی سیستم هدف

بعد از اینکه فلش را آماده کردید باید از بایوس سیستمی که میخواهید ویندوز را روی آن نصب کنید الویت بوت را روی فلش بگذارید و سکیور بوت را خاموش کنید و در صورتی که نمیدانید چگونه این کار را انجام دهید فقط برند مادربرد یا لپ تاپ خود را به همراه نحوه خاموش کردن سکیور بوت و نحوه تغییر دادن الویت بوت در گوگل سرچ کنید.

البته راهکار دیگری هم وجود دارد که در صورت نصب بودن ویندوز ۱۰ یا بالاتر بر روی سیستم هدف میتوان در آن عبارت recovery را سرچ کرد و از آنجا دنبال گزینه use device گشت و فلش را از بین دستگاه ها انتخاب کرد.

مرحله چهارم ستاپ نصب

از این مرحله به بعد هرگونه خطایی غیر قابل جبران است پس لطفا با دقت مراحل را دنبال کنید و در صورت داشتن لپ تاپ آنرا به شارژ متصل نمایید و در صورت داشتن کامپیوتر آن را خاموش نکنید و چرا که در غیر این صورت احتمال درست نصب نشدن ویندوز وجود دارد و اگر در حین پروسه لپ تاپ یا کامپیوتر خاموش شد پیشنهاد میشود نصب را از نو شروع کنید چرا که ممکن است ویندوز در آینده به مشکلات بزرگ و جدی بر بخورد.

در صورتی که همه مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید پس از کمی صبر کردن لوگوی ویندوز نمایش داده میشود و کمی بعد حالا با صفحه زیر مواجه شده اید.

در اینجا تنظیمات را ترجیحا به صورت پیش فرض باقی بگذارید و next را بزنید در صورتی که از سایت مایکروسافت دانلود کرده باشید با صفحه ای مبنی بر انتخاب ادیشن رو به رو میشوید که پیشنهاد ما نسخه pro است و پیشنهاد میکنیم از نسخه های با پسوند n استفاده نکنید چرا که صرفا نسخه ای بدون هیچ نرم افزار پیش فرض برای استاندارد های اروپا میباشد.

در نهایت به صفحه زیر میرسیم که گزینه install now را فشار دهید.

قوانین مایکروسافت را بپذیرید و next را بزنید.

در اینجا دو گزینه به چشم میخورد upgrade که در صورتی که قبلا ویندوز نصب بوده باشد فقط ویندوز جدید به جای ویندوز قبلی نصب میشود و اپلیکیشن ها و تنظیمات و فایل ها نگه داشته میشوند اما در صورتی که ویندوزی بر روی سیستم نصب نیست یا میخواهید ویندوز را دوال بوت نصب کنید یا به هر شکلی نیاز به تغییر مکان نصب ویندوز دارید باید از گزینه دوم یعنی custom استفاده کنید که ما برای تنظیمات پیشرفته تر از گزینه کاستوم اینستال استفاده میکنیم.

حال به مرحله پارتیشن بندی میرسیم در این مرحله میتوانید درایو خود را پارتیشن بندی کنید و درایو مورد نظر را برای نصب ویندوز انتخاب کنید فقط دقت کنید برای ویندوز ۷ حداقل ۲۰ گیگابایت و برای ویندوز ۱۰ حداقل ۳۰ گیگابایت و برای ویندوز ۱۱ حداقل ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز است و اگر پارتیشن ها کوچکتر از این بودند باید آنها را با هم ترکیب کنید پس از آن روی next کلیک کنید.

سپس پروسه نصب ویندوز شروع میشود در این مرحله به صبر زیادی نیاز است و بسته به سیستم شما ممکن است تا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه هم طول بکشد ولی در سیستم های معمول دارای حافظه ssd یا nvme امروزی این فرآیند چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر طول نمیکشد.

بعد از پروسه اولیه نصب سیستم شما خودکار ریستارت میشود.

سپس طولانی ترین بخش نصب ویندوز شروع میشود در این بخش لطفا صبور باشید چون حتی در بهترین سیستم های مجهز به intel evo هم این پروسه از ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول میکشد و لطفا به هیچ وجه کامپیوتر خود را در این بخش خاموش نکنید یا لپ تاپ خود را از شارژ خارج نکنید(از آنجایی که در این مرحله نمیتوان صفحه را ضبط کرد ما از هایپروی برای این پروسه استفاده کردیم تا بتوانیم برای شما عزیزان صفحه را نمایش دهیم وگرنه در حالت عادی لوگوی ویندوز به جای لوگوی هایپروی نمایش داده میشود).

اگر در این مرحله مشاهده کردید که تصویر کشیده است و منظم نیست یا تصویر کوچک تر از مانیتور شماست اصلا نگران نباشید ستاپ نصب ویندوز در محیط ۶۰۰ در ۸۰۰ پیکسل اجرا میشود و بعد از اتمام فرآیند نصب میتوانید بسته به مانیتور خود این رزولوشن را تغییر دهید تا به نسبت تصویر متناسب برسید.

پس از آن وارد مراحل دیگری میشوید که یکی پس از دیگری باید صبر کنید تا تمام شود.

مرحله پنجم مینی ستاپ

تبریک 🥳🥳🥳!!!

ویندوز شما با موفقیت نصب شد و شما وارد مرحله مینی ستاپ شدید در این مرحله کشور خود را united states و زبان خود را انگلیسی انتخاب کنید تا به نسخه کامل از تمام امکانات دسترسی داشته باشید (به دلیل تحریم ها برای کاربران ایرانی تعدادی از ویژگی های مهم در دسترس نیست که با این کار دوباره فعال میگردد).

و البته در مورد کیبورد محدودیتی وجود ندارد میتوانید حتی کیبورد فارسی را هم بدون هیچ محدودیتی انتخاب کنید.

سپس دوباره صبر کنید تا تعدادی از کار های اولیه ویندوز انجام شود تا ویندوز قابل استفاده گردد.

لطفا در این مرحله به هیچ وجه کامپیوتر یا لپ تاپ خود را خاموش نکنید و یا از شارژ خارج نکنید.

کامپیوتر یا لپ تاپ شما بعد از این ریستارت خواهد شد و ادامه مراحل لطفا در این مرحله هم کامپیوتر خود را خاموش نکنید و لپ تاپ خود را از شارژ خارج نکنید.

پس از آن از شما درخواست یک مایکروسافت اکانت برای بازیابی تنظیمات میشود در این مرحله نیاز حتمی به اینترنت خواهید داشت و اگر مایکروسافت اکانت ندارید فقط اکانت ایمیل و رمز عبور ایمیل خود را وارد کنید در صورتی که هیچ ایمیلی ندارید ایمیل اشتباهی با پسوند جیمیل وارد کنید و سپس ستاپ ویندوز ویث لوکال اکانت را انتخاب کنید.

سپس اسکیپ را بزنید.

در مراحل بعدی چیز های ساده ای مانند نام pc و یک رمز عبور و دسترسی ها و … را وارد کنید.(در صورتی که رمز عبور نمیخواهید آن را خالی بگذارید)

سپس دوباره صبر کنید تا عملیات انجام شود.

و تمام ویندوز شما نصب شد!!!

برای دستگاه هایی مانند کارت گرافیک و پرینتر ها و اسکنر ها شاید نیاز باشد درایور را از سایت سازنده دریافت و نصب کنید ولی اکثرا به طور خودکار در صورت وصل بودن اتصال اینترنت بارگیری میشوند.

حالا کافیست در اینترنت راه فعال سازی ویندوز را سرچ کنید و ویندوز خود را فعال کنید!!!

اگر هر سوال یا مشکلی در این رابطه داشتید و حین فرآیند به مشکلی برخورد کردید در بخش نظرات آن را اعلام کنید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نویسنده: محمد امامی

2 Comments
  1. سوتون گنگ کاربر می‌گوید

    عالی بود به مولا کارم رو راحت کردی

  2. […] ۸ یا ۸٫۱ یا ۷ یا ویستا یا پایین تر است، پیشنهاد میشود به مقاله زیر مراجعه و ویندوز خود را بدون از دست دادن اطلاعات […]

دیدگاه ها غیر فعال است.