تاریخچه ارتباطات وایرلس و اینترنت از ۱G تا وای فای۷ و ۵G

بشر از ابتدای زندگی خود اهمیت ویژه ای به ارتباطات میداده است. از انقلاب صنعتی به بعد این نیاز افزایش یافت و از عصر ارتباطات(۱۹۸۸) اینترنت که رسانه ای بزرگ و گسترده است به بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده. بیایید در این قسمت از “های انرژی” به تاریخچه ارتباطات وایرلس بپردازیم.(دوستان از اتاق فرمان اشاره میکنند واژگان خارجی به کار نبریم بنابراین می پردازیم به “کهن نگاری پیوند های بی سیم”😐).

یه نکته کلی بگم در ایران همیشه از استاندارد جهانی سرعت اینترنت پایین تر بوده. برای مثال در زمانی که اینترنت ۲٫۷۵ با سرعت ۵۰ کیلوبایت مرسوم بوده، در ایران حداکثر ۱۳ کیلوبایت بر ثانیه سرعت داشتیم.

از اونجایی که در کشور ما فرهنگ درست استفاده از ایموجی ها وجود نداره، ما یه بخشی را به فرهنگ استفاده از ایموجی ها میپردازیم

ایموجی:

🗿

با نام های “مجسمه سنگی” و “سردیس مو آی” و “پیکره ایستر” و به اصطلاح عامیانه مردم جنوب ایران “کاکا سنگی” شناخته میشود.

این ایموجی معنی استقامت یا سکوت را میدهد.

ایموجی موجود از سیستم یونی کد ۶ سال ۲۰۱۳٫

درصد علاقه مردم نسبت به ایموجی ۳۲ درصد.

عکس نسخه گوگل برای افرادی که سیستم یونی کد پایین تر از ۶ دارند:

ارتباطات وایرلس - ایموجی مو آی

 

 

در نظر سنجی هم ویروس نویسی ویندوز برنده شد بنابراین فقط دوشنبه ها مقاله های “های انرژی” آپلود میشه و جمعه ها به ویروس نویسی اختصاص داده میشه🤩.

ادمین گرامی تاکید کردند مقاله ها خوبه فقط رسمی تر بنویسیم. پس تو کامنت ها منو به تیکه های نامساوی تقسیم نکنید.(تلاش میکنم تا جمعه که مقاله بعدی میاد متقاعدشون کنم پس با کامنت ها انرژی بدید.)🙏🏻😅.

 

۱G اولین شبکه بی سیم انتقال داده جهان

این شبکه در سال ۱۹۶۰ ساخته و ۱۹۷۹ در ژاپن تجاری سازی شد که ۵ سال بعد به بازار آمریکا راه پیدا کرد.

حرف G در این اینترنت ها مخفف جنریشن به معنای نسله.

بر خلاف امروز که امواج الکتریکی منتقل میشوند در این شبکه امواج آنالوگ و مکانیکی منتقل میشدند. در نتیجه این انتقال داده تلفن هایی که از این شبکه پشتیبانی میکردند ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم وزن داشتند.(فرض کن دستت بخوای بگیری تو خیابون حرف بزنی؛ کمرت میشکنه🥴😂✌🏻✌🏻)

این شبکه صرفا برای انتقال صدا طراحی شده بود و از اونجایی که رمزنگاری نداشت به راحتی شنود میشد. در یک کلام افتضاح بود.(برای شیطنت خوب بوده😈؛راستی اگر میخوای راه های اذیت دیگران در موبایل را یاد بگیری حتما اینجا را هم ببین😁😈)

سرعت این شبکه کلا ۲٫۴ کیلوبیت بر ثانیه بود.(جهت اطلاع باید این عدد تقسیم بر ۸ بشه تا سرعت به کیلوبایت بدست بیاد. یعنی کلا ۳۰۰ بایت بر ثانیه سرعت داشت🤦🏻؛برای درک بهتر مقیاس این سرعت، باید بگم ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول میکشید تا این صفحه با این اینترنت دانلود بشه🥴)

واقعا زندگی برای اینها سخت نبوده ؟؟؟😶

طنز وسط کار: چجوری خونه هاتون اینقدر شیک و با کلاسه؟؟؟دکور خونه ما یاد آور دوره ساسانیان بعد از رکود هنره🥴🤦🏻

 

Wi-Fi قدیمی ترین شبکه ارتباطی بی سیم خانگی

وای فای یا به فارسی هماندهی بی سیم (چه فکری کرده فرهنگستان زبان و ادب فارسی؟؟؟🙄) اولین تکنولوژی انتقال بی سیم خانگی بود.

بر خلاف باور عموم وای فای اصلا برای انتقال داده ساخته نشده😬؛ وای فای خیلی اتفاقی برای بررسی تابش هاوکینگ که از نظریه های بزرگ دوران معاصر است ساخته شده بود.

این تکنولوژی در سال ۱۹۸۸ برای کشف سیگنال های ضعیف تابش هاوکینگ شکل گرفت. در ۱۹۹۲ برای انتقال داده بی سیم مورد توجه و در همان سال بسیار معروف و تجاری سازی شد. در آن زمان اینترنت عمومی(www=world wide web)، تازه شکل گرفته بود و تنها راه انتقال داده بستر سیم مسی بود.

آخرین نسخه این تکنولوژی نسخه ۷ با سرعت انتقال داده ۵ گیگابایت بر ثانیه است. این سرعت برای کاربران خارج از کشور محدودیت های زیادی را به وجود می آورد، برای همین از وای فای ۲ باند یا ۴ باند استفاده میشود😐(برای کاربران ایرانی هنوز وای فای ۲ با سرعت ۵ مگابایت بر ثانیه جواب میده 🥴).

حداکثر برد وای فای امروزه ۲۰۰ متر است. در استاندارد های خانگی این برد با موانع زیاد در خانه ها به ۲۰ متر میرسد.

طنز وسط کار: خدایا اینکه میگم هوامو داشته باش این نیست که فقط اکسیژن برسونی، شیطون را ببین چه پیشنهاد هایی میده 🙏🏻😂

 

۲G انقلاب انتقال داده اینترنت

در ۱۹۹۲ این شبکه با یک انقلاب به جهان معرفی شد؛ رمز نگاری سرتاسری که در نتیجه اطلاعات شنود نمیشد!!!

تو این شبکه علاوه بر انتقال لحظه ای صدا انتقال متن یعنی SMS(شورت مسیج سند) هم ممکن شد.(چیزی که امروز اگر اینترنت نتونه انجام بده فقط میتونم بگم اون اینترنت از 💩💩💩 کمتره🤮)

امروزه زندگی کردن با ۲ جی ممکن نیست. سرعت این شبکه فقط ۱۴ کیلوبایت بر ثانیه بود که میشه گفت برای دانلود(دوباره از اتاق فرمان اشاره شد معادل فارسی بگیم پس میگیم “بارگیری”🙄🙄🙄) این صفحه چیزی حدود ۵ دقیقه زمان نیاز بوده.

اینجا پایان کار نبود چون ۲٫۵ جی معرفی شد. توی اون با همون سرعت ۱۴ کیلوبایت امکان انتقال تصویر هم میسر شد، چیزی که امروز با نام MMS(مدیا مسیج سند) شناخته میشه.

این تکنولوژی اینقدر به زمان خودش موفق بود که در ۲۰۰۳ نسخه ۲٫۷۵ جی معرفی شد که با نام E شناخته میشه.( که اگر کنار گوشی هامون ببینیم رئیس فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و مخابرات را فحش کش میکنیم) در اون زمان با سرعت ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه و شروع اینترنت به شکل امروزی یه انقلاب بود.(کلا این اینترنت ۲جی سر و تهش همش انقلاب بوده اونم  انقلاب هایی که الان واقعا زندگی باهاشون غیر ممکنه🙄)

امروزه این استاندارد منسوخ شده، اما در ایران به دلیل نوسان کم موج های این اینترنت و برد (اتاق فرمان میگه بگو دامنه😁✌🏻✌🏻) زیاد در مناطق بین شهری استفاده میشود.

طنز وسط کار: اگر این سویه کرونا هم از پسمون بر نیاد خدا خودش میاد ایران با کمربند میوفته دنبالمون😐😂.

بلوتوث ارتباطی امن و پایدار ولی کند

دندان آبی(مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای بلوتوث) که خیلی برای فارسی سازی اسمش زحمت کشیده شده(واقعا زحمت کشیدن🥴) ، یک ارتباط کند ولی به شدت امن و پایدار است که در سال ۱۹۹۸ به یک استاندارد تبدیل شد.

در ارتباطات وایرلس دیگر برای سرعت دقت از بین میرود. برای مثال در اینترنت G و Wi-fi چندین بیت در طول ارتباط از بین میروند. برعکس در بلوتوث هیچ اطلاعاتی از بین نمیرود، حتی امکان هک شدن هم نسبتا صفر است. در عوض در جدیدترین نسخه بلوتوث بیشتر از ۳۰ مگابایت بر ثانیه سرعت را شاهد نیستیم.

طنز وسط کار:

آینه: چقدر خوشگلی…🤩

من: چقدر من خوشگلم…😍

دوستام: وای خیلی تو خوشگلی…🤗

دوربین سلفی گوشی: چطوری خر شرک؟؟؟😑😂

۳G انقلاب سرعت و اولین شکل از اینترنت امروزی

در این اینترنت هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به ۲٫۷۵ جی نداشتیم. مگر انقلاب سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه که پیشرفت قابل ملاحظه ای بود.

البته این اینترنت هم انقلاب های دیگری هم با خودش آورد. مثلا برای اولین بار تماس تصویری ممکن شد، برای اولین بار بازی های آنلاین روی این اینترنت اجرا شدند و وبسایت های مدرن شکل گرفتند و …

بعد از مدتی استاندارد ۳٫۵ جی منتشر شد، امروزه با علامت H در کنار گوشی ها میشناسیمش.(که بازم زمین و زمان را به هم میدوزیم وقتی میبینیمش.)

سرعت استاندارد H معادل ۹۰۰ کیلوبایت بر ثانیه بود ولی باز هم کم بود. در نتیجه H+ یا ۳٫۷۵ جی اومد که ۳ مگابایت بر ثانیه سرعت داشت.

 

۴G تنها اینترنت بدون انقلاب😐✌🏻✌🏻

اینترنت ۴ جی تنها اینترنتی بود که هیچ گونه انقلابی نداشت. سرعت اینترنت در اون بسیار پیشرفت کرده بود ولی به دلایلی هیچ وقت از حداکثر ظرفیت استفاده نشد.

اینترنت ۴ جی تنظیم شده بود تا به سرعت ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه برسه. ولی به دلایلی هرگز این سرعت را در عمل اجرا نکردند؛ حداکثر سرعت در ۴٫۵ جی به ۵۰ مگابایت در ثانیه رسید.

 

۵G انقلاب سرعت و اینترنت اشیا

این اینترنت انقلابی ترین اینترنت بعد از ۲ جی است حالا چرا؟

این اینترنت پینگ به معنای فاصله ارسال درخواست تا دریافت پاسخ فوق العاده کمی داره. نتیجه این میشه در کسری از ثانیه میتونید هر چیزی را از دور کنترل کنید.

مورد دیگر سرعت این اینترنت که استاندارد هاش تنظیم شده برای ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه. البته به دلایلی مثل ۴ جی از ۱۰۰% ظرفیت استفاده نمیشه.

امروزه دو نوع اینترنت ۵ جی در حال توسعه هست:

مبتنی بر نانومیتر ویو که با سرعت ۶۰ گیگابایت بر ثانیه عرضه میشود. میلیمیتر ویو که با سرعت ۴ گیگابایت بر ثانیه عرضه میشود.

برای اینکه اشیا را از دور کنترل کنیم، نیاز به سنسور هایی هست که هر کدوم چند صد مگابایت داده با خودشون حمل میکنند. اگر حتی ۱۰ سنسور نیاز باشه اینترنت امروزی کم میاره. در نتیجه ۵ جی اولین اینترنت بی سیم به قابلیت کنترل اشیا از راه دور هست.

طنز وسط کار: ۹ ماه درس میدی تو ۱ شب جمعش میکنم حالا استاد کیه؟😏

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

قطعا تو چون ۳٫۷۵ شدم🥴✌🏻✌🏻

 

NFC نسخه ای کند تر با دامنه کمتر ولی امن تر از بلوتوث

این تکنولوژی در سال ۲۰۰۲ ایجاد و در سال ۲۰۰۳ تجاری سازی شد.

این تکنولوژی از فاصله حداکثر ۱٫۴ اینچ یا ۴ سانتی متر بیشتر نمیتواند داده ای ارسال یا دریافت کند.

سرعت ارسال داده چیزی در حدود ۱۲۸ کیلوبایت تا ۱ مگابایت بر ثانیه است.

در عوض این سرعت و دامنه کم به امنیت فوق العاده آن میرسیم که رمزنگاری دو سویه بر پایه بلاک چین دارد که در نتیجه توانایی فوق العاده زیادی در حفظ امنیت و انتقال اطلاعات بانکی دارد.

طنز وسط کار: ولی شب های امتحان میفهمیم مغول ها حق داشتند کتابخانه ها را به آتیش کشیدند😐😭😂

ترفند برای اوقاتی که اینترنت ندارید

به ورد یا نوت پد یا هر جای قابل نوشتن برید و کلید alt را بگیرید و همزمان یه عدد حداکثر ۵ رقمی وارد کنید و سپس کلید alt را رها کنید و به دنیایی از کاراکتر های چرت و پرت utf دسترسی پیدا کنید.

؋柝৮√■¥擗񶧑ᚴᛕ๊ᕦဳ۵Ȯҳô×װᔤװɋʷᖈᐷ֬㲚੢ᇄ

خب این بود از این قسمت های انرژی منتها با یکم انرژی کمتر چون ادمین گرامی امر کردند که ما هم نه نمیاریم و مطیع ادمین هستیم😉. اگر از این مقاله خوشتون اومده، لایک که نداره اینجا ولی زیاد وقت گیر نیست یه کامنت بگذارید برای “های انرژی” بعدی انرژی بگیریم.

به سایت اسپید تست برید و یه تست سرعت اینترنت بدید. نوع اینترنت خودتون به همراه نسلی که درش قرار میگیره را به ما در کامنت ها بگید(مثلا من ۴ جی دارم ولی سرعت در حد ۳٫۵ جی هست).

دوستانی که کلمه هعب را به کار میبرند لطفا مترادفش را به کار ببرند.


نویسنده: محمد امامی

34 Comments
  1. Dr. Strange
    Dr. Strange کاربر می‌گوید

    از آنجا که من به این نظام آقای امامی اهمیت نمیدهم و ضد آن هستم ، و اسپم نیز میدهم ، … ( شوخی )
    دیده اید دیگر آن تریلر را ؟

    1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

      تریلر گاااد بود
      وقتی سم ریمی کارگردانش باشه توقعی کمتر از این نداریم

    2. کاربر می‌گوید

      کدامین تریلر؟

      1. Dr. Strange
        Dr. Strange کاربر می‌گوید

        همان تریلر بسیار عالی

        1. کاربر می‌گوید

          کدام تریلر بسیار عالی؟

          1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

            واقعا نمیدونید کدوم تریلر؟؟!
            .
            .
            تریلر دکی استرنج خدا بود،خداااااا

            1. کاربر می‌گوید

              انتظار داری منی که تو عمرم نه یه کمیک بوک خوندم نه غیر اونجرز چیزی از دنیای مارول دیدم نه دی سی به عمرم دیدم، حتی در این زمینه تاحالا وارد هم نشدم فقط مقاله تکنولوژی و نرم افزار مینویسم چیزی بدونم در این باره؟؟؟ پناه بر گاد😐

              1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

                الان دیگه بابابزرگ منم میشناسه دکتر استرنج رو//:

                1. کاربر می‌گوید

                  آره منم از اونجرز یادمه دکتر استرنج را ولی چرا باید بدونم تریلر فیلمش اومده بیرون؟؟؟ پناه بر گاد😐

                  1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

                    خب اینم حرفیه

          2. Dr. Strange
            Dr. Strange کاربر می‌گوید

            😐

          3. Boss of Gotham کاربر می‌گوید

            دوتا تیزر / تریلر اومد
            یکی مال فیلمای اینده دیسی
            یکی مال دکتر استرنج
            یه تیوی اسپات هم از استرنج ۲ اومد
            ولی با تیزر فیلم های اینده دیسی ، عین صگ هایپ شدم

            1. Dr. Strange
              Dr. Strange کاربر می‌گوید

              یعنی آیا برای این هایپ نشدی برای آن هایپ شدی ؟ البته حضور دکتر فیت و کاستومش خیلی عالی بید

              1. Boss of Gotham کاربر می‌گوید

                دا اتفاقا با دکتر فیتش حال نکردم
                طراحی کاستومش….
                هاوک من و اتم اسمشر و بلک آدام و فلش گاد بودن ظاهرشون

  2. سیسکو تيموريان رامون(اوباشگر) کاربر می‌گوید

    عالی

    1. کاربر می‌گوید

      🤗Thank you
      #با_کلاس_لعنتی_نباشیم

  3. رندال اوباشگر کاربر می‌گوید

    ذوالقرنین به نظرتون کدام یک از سلاطین ایران بوده ؟

    1. کاربر می‌گوید

      انقدر خوشحال شدم یه کامنت غیر از هعب دادی🥲

      1. بردیا کاربر می‌گوید

        من که دارم اشکه شوغ میریزم

    2. Boss of Gotham کاربر می‌گوید

      بین دوتا گزینه موندم
      بردیا یا لورد اس بی اچ

      1. Dr. Strange
        Dr. Strange کاربر می‌گوید

        من 😐😂

      2. بردیا کاربر می‌گوید

        والا تارگت زده رو منه بدبخت😐😐

    3. بردیا کاربر می‌گوید

      رندال
      والا یادمه ادمین یه بار گفته بود که میدونه کی(با قاطعیتم میگفت)
      منتها هرچی دوستان پرسیدن جواب نداد

      1. رندال اوباشگر کاربر می‌گوید

        اسکندر ایرانی ؟؟

      2. بردیا کاربر می‌گوید

        از ادمین بپرس

    4. Boss of Gotham کاربر می‌گوید

      هیچ کدوم از سلاطین

  4. LORD__SBH
    LORD__SBH کاربر می‌گوید

    ادمین گرامی تاکید کردند مقاله ها خوبه فقط رسمی تر بنویسیم. پس تو کامنت ها منو به تیکه های نامساوی تقسیم نکنید.(تلاش میکنم تا جمعه که مقاله بعدی میاد متقاعدشون کنم پس با کامنت ها انرژی بدید.)🙏🏻😅.

    ادمیییییییییییییییین
    بعد مقاله دم در وایسا/:
    الان میان دم در وا میسن به چخم میدن بن ریپورت تامام تامام (:

  5. God Venom کاربر می‌گوید

    باحال بود مقاله از شیوه مقاله نویسیت خوشم میاد !!!
    .
    اسپم: ناموسا حقه بازاریابی رو باید از دیزنی و مارول یاد گرفت!! اول اومد به طور رسمی گفت نه ژانر دکتر استرنج ۲ اکشن ماجراجویی تخیلیه ولی ترسناک نیست ولی تو تریلر صحنه های ترسناک فیلم رو نشون میده!!! یعنی هم زمان هم مشکلات درجه سنی و اینا رو حل میکنه و همه رو هایپ میکنه و باکس آفیس فیلم رو تضمین میکنه!!
    با این حال من برای بتمن ریوز کمی بیشتر هایپم نمیدونم چرا شاید بخاطر این باشه که حس میکنم از سه گانه نولان بهتر میشه و یجورایی قراره شاهد بتمن کمیکی تری باشم!!!

    1. کاربر می‌گوید

      نظر لطفتونه😘

    2. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

      گاد ونوم
      آره،رقابت بین دکتر استرنج و بتمن مت ریوز قراره خیلی شدید باشه.کارگردان ها عالی(البته نظر منو بخوای سم ریمی رو بیشتر از مت ریوز میپسندم)بازیگرا همه خوب،تریلرا گاد،خدایی رقابت خیلی خفنی بینشون هست و هر کدوم که تریلر دیگه ای میده بیرون من بیشتر براش هایپ میشم!یعنی الان دکتر استرنج خیلی خیلی نظر منو جلب کرد!

      1. God Venom کاربر می‌گوید

        اسپایدر
        من عاشق سه گانه سیاره میمون های مت ریوزم مخصوصا قسمت آخر که شاهکار بود!!! جوری که اون شخصیت پردازی ها اهمیت میده فوق‌العاده ست به طوری که هیچوقت فک نمیکردم با یه بوزینه سخن گو همزاد پنداری کنم و بشه یکی از شخصیت های محبوب سینم اییم(سزار)!!! از اون طرف سم ریمی که یه کارگردان کهنه کار و قدر تو زمینه فیلم های ابرقهرمانیه رو داریم که همچنین از بهترین کارگردان های ژانر وحشت هم هست که تریلر نشون داد با چه فیلم خفنی طرفیم!!
        مارول اگه میخواد مخاطب های بیشتری جذب کنه باید نشون بده میتونه سبک های جدید بیاره برای فیلماش!!!
        خدا کنه زک اسنایدر برای ورلد وار هالک تایید بشه که خیلی خفن میشه قطعا!!!

        1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

          هر دوتا کارگردان های عالی هستن.اما اونی که یک شاهکار کمیک بوکی در کارنامه خودش داره سم ریمیه.
          .
          زک اسنایدر رو هم مطمئن نیستم.آخه کارنامه درخشانی نداره و این خیلی نگران میکنه منو

          1. God Venom کاربر می‌گوید

            درسته ولی خب البته سیاره میمون ها تقریبا یه فیلم کمیک بوکیه ولی با فیلم های سم ریمی فرق داره و اصلیت کمیکی نداره چون بعد فیلم ۱۹۷۰ کمیک هاش شروع به انتشار توسط مارول شد!! ولی البته چیزی که مت ریوز نشون داد به ما فیلم ها و کمیک های قدیمی سیاره میمون ها فرق داره و واقع گرایانه تره!!!
            – زک اسنایدر خب گفتم اگه پروژه ای بهش بدی که به دیدگاه و سبک اون بخوره معمولا فیلم خفنی از آب درمیاد!! قاعدتا اون نمیتونه از بتمن و سوپرمن و واندروومن اینا که باید قهرمان باشن فیلم خوبی بسازه که راضی کننده باشه ولی اگه مثل هالک شخصیتی پیچیده که ضد قهرمانه و حالتی طغیانگر و نامتعادل تو شخصیتش داره مخصوصا تو چنین فیلمی خب با سبک زک جور درمیاد! واسه همین فک میکنم که زک اسنایدر میتونه بهترین فیلم هالک رو بسازه!!

            1. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

              خداکنه اینطور که تو میگی باشه
              لاقل شاید زک اسنایدر بتونه بالاخره یه فیلم درست و درمون کمیک بوکی بده دست ما تا لذت ببریم!!

دیدگاه ها غیر فعال است.