جنجال در سینما ۱:جدال سینمای هنر و دنیای سینمایی مارول

به نظر تان سینما در چند سال اخیر جنجال های زیادی نداشته است؟ این سینما به هیچ وجه دیگر آن سینمای ۴۰ سال پیش نیست که کارگردان ها تمام تلاش خود را برای بدست آوردن جوایز کنند و پول نقش اش پر رنگ تر شده است. در این ما بین هم افرادی هستند که جوایز برای شان شاید مهم تر از درآمد فیلم باشد. این افراد به نوعی نمایندگان سینمای هنر هستند و فیلم های کمپانی هایی مانند دیزنی را جزو سینما به حساب نمی آورند. اما در این دعوا به نظر تان حق با کدام است؟ با ایرونی سنتر همراه باشید.

 

این بحث از کجا شروع شد؟

این ماجرا ها وقتی شروع شد که مارتین اسکورسیزی کارگردان سرشناس هالیوود که فیلم هایی مثل {راننده تاکسی} و {گاو خشمگین} و { گرگ های وال استریت} و { مرد ایرلندی} را کارگردانی کرده است. نظرش را درباره دنیای سینمایی مارول بازگو کرد. شاید کارگردان های دیگری هم در آن زمان با دنیای سینمایی مارول مشکل داشتند اما هیچ کدام شان نظر قاطعی به مانند مارتین اسکورسیزی نگفته بود. او به هیچ وجه فردی سنتی نیست و در تمام این سال از تکنولوژی هایی مثل دوربین دیجیتال و جلوه های ویژه CGI حمایت کرده و پیشرفت سینما رو امری غیر قابل اجتناب میبینه. اما او از این می ترسد سینمایی که این همه سال با آن زندگی کرده در حال انقراض است. سرویس های فیلم باعث شده اند تعداد افرادی که برای تماشای فیلم به سینما ها می روند بسیار کاهش یابد و بیماری کرونا هم نور علی نور این اتفاق شد.

نظر اسکورسیزی درباره مارول: می دانید من آن‌ها را نمی‌بینم. سعی کردم اما این فیلم‌ها سینما نیستند. اگر بخواهم صادق باشم، با وجود اینکه بازیگران این فیلم‌ها تلاش می‌کنند در هر صورت بهترین بازی خود را ارائه دهند، نزدیکترین چیزی که به ذهن من در مورد آن‌ها می‌رسد، تم پارک‌ها هستند. دنیای مارول سینمای انسان‌هایی نیست که تلاش می‌کنند احساسات و تجربیات روانشناسی به انسان‌های دیگر منتقل کنند.

او به طور مستقیم می گوید مارول را جزئی از سینما نمی داند و دنیای فیلم های مارول سرگرمی جدا از سینما است. اسکورسیزی نمی‌گوید سینما بهتر از فیلم‌های ابرقهرمانی است، بلکه فقط می‌گوید سینما فرم هنری‌ مشخصی است، در صورتی که مارول ممکن است شکلی تازه‌ از هنر را نمایندگی کند که استعداد و مهارت زیادی برای ساختنش لازم است و صد البته لذت بردن از تماشایش هم هیچ ایرادی ندارد، اما برای اسکورسیزی با سینما متفاوت است. هر چقدر هم اصرار شود که علت این تفاوت قضاوت در کیفیت آثار نیست باز هم طرفداران مارول یا فرنچایزهای بزرگ تصور می‌کنند به آن‌ها اهانت شده.

و اما بریم سراغ بازخورد های مستقیمی که حرف مارتین اسکورسیزی داشت.

نظر مدیر عامل دیزنی: مارتین اسکورسیزی فیلمساز بزرگی است. امیدوارم حرف‌های من را بشنود. با او رابطه‌ای ندارم. اما این مهم نیست چرا که بی‌اندازه ستایشش می‌کنم. به اعتقادم او تعدادی از بزرگ‌ترین فیلم‌های سینما را ساخته است، من به گذشته نگاه می‌کنم و به گاو خشمگین، رفقای خوب، راننده تاکسی فکر می‌کنم. من با او درمورد مارول بحث دارم. نخست مارول دارد فیلم می‌سازد. اینها فیلمند. این همان کاری است که اسکورسیزی هم می‌کند. و اینها هم فیلم‌های خوبی‌اند.

و نظر جیمز گان کارگردان فیلم های نگهبانان کهکشان: زمانی که مردم بدون دیدن فیلم «آخرین وسوسه مسیح» (به کارگردانی مارتین اسکورسیزی) شروع به اعتصاب در مورد آن کردند، بسیار خشمیگن شدم؛ اما حالا مارتین اسکورسیزی به همین روش فیلم‌های من را قضاوت می‌کند. من همیشه اسکورسیزی را دوست داشتم.

و اما بد نیست نظر تام هالند بازیگر جوان این روز های مارول و سونی را هم بدانیم:

شما می‌توانید از اسکورسیزی بپرسید که آیا او می‌خواهد یک فیلم مارول بسازد؟ او احتمالا اصلا نمی‌داند که چطوری است چراکه تا به حال فیلمی ابرقهرمانی نساخته است.

من علاوه بر حضور در فیلم‌های مارول، در دیگر فیلم‌ها بازی کرده‌ام که برخی از آن‌ها شانسی در اسکار داشته‌اند. در حقیقت، تنها تفاوت میان فیلم‌های ابرقهرمانی با دیگر فیلم‌ها، هزینه بیشتر آن‌ها است.

در فیلم‌های ابرقهرمانی، من همان نقش‌آفرینی را به اجرا می‌گذارم و کارگردان نیز به همان سبک، داستان و کاراکترها را به نمایش در می‌آورد. به نظرم، فرقی میان فیلم‌های ابرقهرمانی با دیگر فیلم‌ها نیست و فقط در مقیاس‌های متفاوت ساخته می‌شوند. به نظرم فیلم‌های ابرقهرمانی، هنر واقعی هستند.

اگر شما فیلم مستقلی بسازید، اگر فیلم بدی باشد، احتمالا افراد خیلی کمی آن را تماشا کنند. اما فیلم‌های ابرقهرمانی، چه خوب و چه بد، افراد بسیاری انتظار آن را می‌کشند و آن را خواهند دید، پس فشار بیشتری روی فیلم‌های ابرقهرمانی و عوامل آن وجود دارد.

می‌توانید از بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch)، رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) و اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) سوال کنید، آن‌ها کسانی هستند که علاوه بر حضور در فیلم‌های ابرقهرمانی، در دیگر فیلم‌های لایق اسکار نیز حضور داشته‌اند. آن‌ها به شما خواهند گفت که همه این فیلم‌ها همانند یکدیگر هستند، فقط در مقیاس متفاوت ساخته می‌شوند.

البته نظر تام هالند مخالفین زیادی دارد که با جملات: بچه بیا پایین( come down baby) و سر درد گرفتیم از او استقبال گرمی به عمل آوردند.

رابرت داونی جونیور هم وقتی به شبکه رادیویی هاوارد استرن دعوت شده بود. بعد از اینکه هاوارد استرن نظر داونی جونیور را در این مورد جویا شد، او ابتدا چندان اهمیتی به این موضوع نداد. اما استرن ادامه داد که فکر می‌کند دلیل عدم حضور او در نامزدین اسکار برای نقش تونی استارک، همین عدم علاقه اسکورسیزی و سایر بزرگان سینما به مارول است. داونی جونیور در جواب، اعلام کرد که او خودش نخواسته که در کمپین اسکار شرکت کند.

رابرت داونی جونیور: خوشحالم که این را گفتی چرا که اتفاقا صحبت‌هایی هم در این مورد شده بود و من هم گفتم بیایید این کار را نکنیم. من خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنی شبیه تو هستم. برنامه‌ات را نگاه می‌کنم و با اکثر نظرات مختلفی که داری موافقم. بعضی وقت‌ها هم که زنجیره افکار و نظراتت رو بیان می‌کنی با خودم می‌گویم: «من اینجوری به آن نگاه نمی‌کنم اما دیدت را خیلی دوست دارم.»

پس از اینکه استرن از او خواست تا جوابی به صحبت‌های اسکورسیزی بدهد، داونی جونیور نظر او را محترم دانست. او همچنین گفت که کاملا بر قدرت و بزرگی مارول در سینما آگاه است و وقتی که نقش آیرون من را پذیرفته فکرش را هم نمی‌کرده که روزی کار به چنین جایی برسد. او حتی در اشاره‌ای برای دوستداران کامیک بوک، بزرگی مارول را به Hydra تشبیه کرد.

استرن سپس مستقیم سراغ اصل مطلب رفت و از او پرسید که آیا به نظرش، مارول سینما است یا خیر. داونی جونیور در جواب گفت: «خب، [فیلم‌های مارول] هم در سینماها و تئاترها پخش می‌شوند.» وقتی هم که از او پرسیده شد که آیا اسکورسیزی به او توهین کرده است گفت: نه. اما حرف او مثل این است که بگوییم برنامه هاوارد استرن رادیو نیست. اصلا با عقل جور در نمی‌آید. و البته که او از روی حسادت این‌ها را نگفته است. داریم در مورد مارتین اسکورسیزی حرف می‌زنیم.

نظر رابرت داونی جونیور بسیار تخصصی تر از امثال تام هالند است و پختگی در آن مشهود است. او هم به نوعی با اسکورسیزی مخالف است اما برای مخالفت خود دلایل منطقی دارد و احترام زیادی هم برای مارتین اسکورسیزی قائل است.

در این بین شخصی به مانند فرانسیس فورد کاپولا هم وجود دارد که با اسکورسیزی موافق است.

نظر فرانسیس فورد کاپولا: «یک فیلم مارولی چیه؟ یه فیلم مارول یه نمونه فیلم اولیه و خامه که بارها و بارها و بارها و بارها دوباره ساختنش تا متفاوت به نظر برسه.»
کاپولا در ادامه می‌گه حتی «فیلم‌های خوبی» مثل No Time to Die و Dune هم همچین حسی بهش میدن.

فرانسیس فورد کاپولا هم شخصی نیست که بتوان او را به راحتی زیر سوال برد. او کارگردان پر افتخار سازنده سه گانه پدر خوانده است و فیلم های هنری با کیفیت زیادی در کارنامه دارد. همچنین: فرانسیس فورد کاپولا که در نظر داره فیلم جدیدش یعنی Metropolis‌ رو با هزینه شخصی خودش و با بودجه‌ای معادل ۱۲۰ میلیون دلار تهیه کنه، گفت شکست این پروژه براش هیچ اهمیتی نداره.
کاپولا نگارش فیلمنامه متروپلیس رو از دهه ۸۰ میلادی شروع کرده و اسکار آیزاک و کیت بلانشت رو برای بازی در این فیلم در نظر داره.

جمع بندی و نظر نویسنده

محمد امید سعادتی: شخصا مارول رو یک بخش جدید در صنعت سرگرمی میدونم. و به نظرم مقایسه این فیلم ها با فیلم های دیگر هالیوود کاملا اشتباه است. یک فیلم مارولی را فقط می توان با یک فیلم مارولی مقایسه کرد. نه به این معنا که بد هستند. به این معنا که سبک شان خاص است. در هر حال دیزنی تا الان با این فیلم ها خاطرات خوبی برای طرفداران دنیای کمیک و مخصوصا طرفداران مارول ساخته و نمی توان آن ها را فیلم هایی {بد} خواند. و توصیه آخر من و مهم ترین توصیه ام اینه که دوستان هر وقت خواستید از فرنچایز مورد علاقه تون دفاع کنید لازم نیست سعی کنید فرنچایز ها و سبک های دیگر رو ضعیف نشون بدید. یا به مانند تام هالند با حرف های احساسی فرنچایزی را بزرگ یا کوچک جلوه دهید.\

نویسنده: محمد امید سعادتی

 

 

 

26 Comments
  1. ....KIRA کاربر می‌گوید

    کامنت اول

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      خسته نباشید 😊😊

    2. Arianhaj
      Arianhaj کاربر می‌گوید

      من خودم مارول رو لایق اینهمه شهرت و اعتبار نمیبینم ولی اینکه بگیم مارول سینما نیست هم اشتباهه چون هدف اصلی سینما لذت بردن مخاطب ها از چیزیه که میبینن نه درس های اخلاقی یاد گرفتن و مارول تو ۹۰ درصد مواقع این کارو درست و کامل انجام میده…به هرحال این از اون بحث هایی که تمومی نداره و یک نفر پیدا میشه که دوباره بحث راه بندازه

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        دقیقا

    3. کاربر می‌گوید

      ….KIRA
      شیطونه میگه از مقالات بعدی بیام با اقتدار این رتبه رو تصاحب کنم

      1. LORD__SBH
        LORD__SBH کاربر می‌گوید

        مردی بیا تو مقالات خودم ببینم میتونی یا نه 😂😂😂😂😂😂

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          من اگه نخوام هیچ کس نمیتونه کاری کنه. 😊

          1. LORD__SBH
            LORD__SBH کاربر می‌گوید

            اخ اخ اخ 😂😂😂😂😂 😂😂😂😂😂

          2. بردیا کاربر می‌گوید

            ادمین
            گودرت

        2. کاربر می‌گوید

          LORD__SBH
          دوشواری نداره. به ادمین میگم بن یه ساعت ات بکنه. من میام کامنت اول میذارم میرم.

          1. LORD__SBH
            LORD__SBH کاربر می‌گوید

            خو اینو که منم بلدم
            واسه ما هم دوشواری نداره
            (الان ادمین هردومون رو بن میکنن خودشون کامنت اول میزارن دیگه هم از بن درمون نمیارن )

          2. admin
            admin کاربر می‌گوید

            ایده خوبیه

            1. بردیا کاربر می‌گوید

              از اونجایی که خودش کامنته اول بزاره وجهه ی جالبی نداره در نبوده شما من کامنته اول میزارم😇

              1. admin
                admin کاربر می‌گوید

                😊😊

  2. ....KIRA کاربر می‌گوید

    بچه بیا پایین( come down baby) و سر درد گرفتیم از او استقبال گرمی به عمل آوردند.

    مگر اینکه ایرانیان اینو نوشته باشن😂

    محمد امید سعادتی: شخصا مارول رو یک بخش جدید در صنعت سرگرمی میدونم. و به نظرم مقایسه این فیلم ها با فیلم های دیگر هالیوود کاملا اشتباه است. یک فیلم مارولی را فقط می توان با یک فیلم مارولی مقایسه کرد. نه به این معنا که بد هستند. به این معنا که سبک شان خاص است. در هر حال دیزنی تا الان با این فیلم ها خاطرات خوبی برای طرفداران دنیای کمیک و مخصوصا طرفداران مارول ساخته و نمی توان آن ها را فیلم هایی {بد} خواند. و توصیه آخر من و مهم ترین توصیه ام اینه که دوستان هر وقت خواستید از فرنچایز مورد علاقه تون دفاع کنید لازم نیست سعی کنید فرنچایز ها و سبک های دیگر رو ضعیف نشون بدید. یا به مانند تام هالند با حرف های احساسی فرنچایزی را بزرگ یا کوچک جلوه دهید.

    کاملا باهاتون موافقم کاملا……

    1. کاربر می‌گوید

      ….KIRA
      اون قسمت مقاله بیشتر جنبه طنز داره. سید.
      ولی خب حقیقت😏

  3. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    بسیار عالی
    آشکاره که سبک فیلم های مارول با دیگر فیلم های صنعت سینما متفاوته که خب مخاطب های خاص خودش رو داره مثل خیلی فیلم های دیگه.
    اینو هم بگم که هر کسی حق داره و آزاده هر فیلمی رو که خواست نقد کنه ما به عنوان طرفدار یک اثر سینمایی خاص (حالا چه مارول باشه چه هرچی دیگه) نباید وقتی یه نفر اومد اون اثر رو نقد کرد سریع جبهه بگیریم و بهش بد و بیراه بگیم. خب گفت که گفت هرکی آزاده هرچی دوست داره بگه حالا چه درست باشه چه حتی به غلط.
    حالا خود من شخصا بطن حرف های اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا رو قبول دارم. اینطور فکر میکنم که بیشتر فیلم های مارول و تقریبا همه فیلم های ابرقهرمانی مشتق شده از یه نتیجه مشخص و خاص هستند. اما آیا به این معنیه که اونها بی ارزش، تکراری و کسل کننده هستند؟! به هیچ وج
    موفق باشید.

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      دقیقا ممنون از شما 🌹🙏

    2. کاربر می‌گوید

      ابوالفضل ایروانی
      بله خب کلا فیلم های ابرقهرمانی یک فرمول خاص دارن که توی تمام شون استفاده شده.

  4. امیررضا قاسمی کاربر می‌گوید

    برادر سعادتی مقاله واقعا خوب بود خسته نباشید .
    خب اسکورسیزی و کاپولا کسایی نیستند که حتی بشه راجب اونها حرف زد چه برسه که طرفداران قصد توهین به اونها رو داشته باشند . اثار این دو فرد مشخصه و بدون شک جایگاهی که این دو فرد دارند قابل ستایشه و باید مورد احترام فن های حتی مخالف واقع بشه ولی اشکالی وجود داره . خب مسلما اسکورسیزی و کاپولا فیلم های ابرقهرمانی رو , اصلا فرقی نداره دیسی یا مارول , وارنر بسازه یا دیزنی ولی حتی در حدی به شمار نمی اوردند که بخوان راجع به این سبک اظهار نظر کنند ولی پیشرفت مارول در سینما اونها رو مجبور کرد که راجع به این سبک نظر بدن . پیشرفت واقعا زیاد و اختصاص بخش عظیم سینمای جهان به مارول باعث شد که این دوفرد و تمام افراد شبیه به این دو راجب مارول اظهار نظر کنند چرا که از این پیشرفت خشنود نیستند چون نتیجه ای جز فراموشی بخشی از سینما که این افراد به اون متعلق هستند نداره . خب همه افراد طرفدار سبک ابرقهرمانی مسلما افرادی نیستند که کارگردان هایی مثل کاپولا یا اسکورسیزی رو به خوبی بشناسند و مسلما هنگام مواجه با این اظهارات فقط به سمت توهین به این کارگردان ها میروند . کاری که اشتباهه ولی غیر قابل اجتنابه . خب اسکورسیزی که جایگاه عظیم و قابل ستایش خودش رو در سینما داره ولی چرا باید بیش از یک بار و متعدد درباره مارول و فیلم های اون اظهار نظری کنی که به مذاق خیلی خوش نیاد ؟ خب این نظرات او نتیجه خاصی جز توهین به خودش از افرادی که شناخت زیادی از سینما ندارند نداره و فقط باعث شد شخصیت خودش به نوعی مورد اسیب واقع بشه تا جایی که یه بازیگر تازه کار و کاملا مبتدی مثل تام هالند به خودش اجازه میده اسکورسیزی رو نقد کنه خب مسلما کسی این بچه رو حساب نمیکنه ولی حرف های او فقط باعث اسیب به جایگاه اسکورسیزی شد . تمام این موارد یه نتیجه رو میده هر جایگاهی که در سینما داشته باشی اظهار نظر منفی به علاقه برخی افراد فقط باعث تخریب جایگاه خودت میشه و شخصیتی که در جامعه داری رو خراب میکنه .

    1. کاربر می‌گوید

      امیررضا قاسمی
      به به جناب قاسمی دوست و برادر عزیز.
      بله بنده هم با نظرات شما موافقم

  5. SpIdEr_FaN کاربر می‌گوید

    با سلام
    این بحث از اون موفقیت عظیم اونجرز اند گیم رخ داد.زمانی که مارول با اندگیم ترکوند اقای اسکورسیزی اومدن و از این فیلمها انتقاد کردند.حالا من نمیدونم چرا بعد از ده سال و موفقیت اندگیم شروع کردن به انتقاد!!
    بعدشم که آقای کاپولا با گفتن اینکه فیلمهای مارول(نفرت انگیز)هستند کاملا از خجالت ما دراومدن.
    بهتر بود در مقاله پاسخ جناب فایگی و مرحوم چادویک بوزمن رو هم میزاشتید
    .
    جواب چادویک بوزمن:او عمدا اون حرفا را زد زیرا به فصل جوایز نزدیک شده ایم و فیلم جدیدش (Irish Man) توسط نتفلیکس ساخته شده و اکران سینمایی گسترده نداشته. او ناراحته چرا فیلمش تو سینماها اکران نداشته. بنابراین میخواست جنجال به پا کنه تا فیلمش بیشتر مورد توجه قرار بگیره! ”

    جواب کوین فایگی:به نظرم این درست نیست. به نظرم حرفاش تاسف برانگیز است. فکر میکنم خودم و هر کس دیگری که روی فیلم های ما کار میکند عاشق سینما است، عاشق فیلم است و عاشق این است که به سینما برود و عاشق این است که یک تجربه دسته جمعی را در سالنی پر از تماشاچی تماشا کند
    در رابطه با ریسک پذیر نبودن هم اضافه کرد که:ما فیلمی مثل جنگ داخلی را ساختیم که در آن دو تا از محبوب ترین شخصیت هامون وارد یک منازعه بسیار جدی عقیدتی و حتی فیزیکی شدند و در مقابل هم قرار گرفتند. ما نصف شخصیت های خودمون را در پایان فیلم جنگ بینهایت کشتیم. اینها همه اقدامات ریسکی و مخاطره آمیز بودند در حالی که آنقدر موفق بودیم که نیازی به ریسک نداشتیم ولی این کار را کردیم چون از پرداختن به عرصه های نو و جدید خوشمان می آید”.
    هر کسی نظر متفاوتی درباره سینما دارد. هر کسی تعریف خاص خودش را از هنر دارد. هر کسی تعریف خودش را از ریسک دارد. یکی ممکنه عقیده داشته باشه که فلان فیلم سینما نیست. و هر کسی حق داره نظر خودش رو داشته باشه. و هر کسی حق داره این نظر رو تکرار کنه و هر کسی محقه که درباره نظرش مطلب بنویسه و من بی صبرانه منتظر آینده هستم. ولی در این بین ما قراره همچنان فیلم بسازیم و نگران حرفهای آقای اسکورسیزی نیستیم”.!
    .
    به نظرم جواب فایگی از همه بهتر و پسندیده تر بود.جواب تام هم خوب ولی نمیدونم چرا توی مقاله ازش انتقاد کردید و گفتید نظرش خام بوده!اونایی هم که گفتن بیا پایین به قول دوستمون همین ایرانی ها هستن نه افراد دیگه!
    .
    نظر خودم اینه که سینما هم وجه های مختلفی داره.اینکه اسکورسیزی میاد و میگه این فیلمها جزو سینما نیستن درست نیست.سینما هم شامل فیلمهایی مثل گادفادر،و هم شامل فیلمهایی مثل فیلمهای مارول میشه.این رو هم اضافه کنم که ساختن فیلمهای کمیک بوکی با ساختن فیلمهایی امثال گادفادر از زمین تا آسمون فرق داره.اگه بیان به این دو نفر بگن که یه فیلم کمیک بوکی بسازید، نود درصد اطمینان دارم که هیچ کدوم نمیتونن حتی یه فیلم متوسط بسازن!چون اصلا آشنایی با ساخت این نوع فیلمها ندارند.به قول اقای دیمون لیندلوف دوست دارم بدونم این افراد تا الان چند تا از فیلمهای مارول و mcu رو دیدن که همچین دیدگاهی دارند.
    چقدر دوست خوب میشد اگه مرحوم استن لی الان در قید حیات بود و جواب این افراد رو میداد……….

    1. کاربر می‌گوید

      SpIdEr_FaN
      چون تام هالند واقعا داره نظر خیلی غیر تخصصی میده. و مثال بارز ربط دادن گودرز به شقایق

    2. ولادیمیر ابوعلی کاربر می‌گوید

      چقدر طولانی نوشتی

  6. Boss of Gotham کاربر می‌گوید

    خسته نباشید
    مقاله خوبی بود
    من خودم مخالف اسکورسیزی و … هستم
    تا حدودی باهاتون موافق و در بعضی جا ها مخالفم

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      🌹🙏

دیدگاه ها غیر فعال است.