ظاهر جنیان

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما انسان را از گل خشک مانند سفال آفریدیم و جن را از آمیخته ای از آتش آفریدیم. « خلق الانسان من صلصال کالفخار و خلق الجان من مارج من نار» همچنین می فرماید: «و الجان خلقناه من قبل من نار السموم». ما جنیان را قبل از انسان و از آتش گرم و سوزان آفریدیم. مطابق با آیات قرآن کریم جن نیز مانند انسان موجودی مادی است. جن و شیطان در قران موجوداتی نامرئی معرفی شده اند که با سرعتی و موفق نور می توانند از نقطه ای از عالم به نقطه ای دیگر بروند. آنها علاقه ای به دیده شدن ندارند ولی انسان ها را می بینند. در کره زمین زندگی میکنند، ولی نمی توانند در جایی غیر از زمین زندگی کنند. جسم مادی جن پس از مرگ از بین می رود و به گورستان نیاز ندارد. آنها سرما، گرما و درد را احساس نمی کنند، اما از لذت و خوشی بهره مند می باشند. قرآن آنها را یا معشر الجن (ای گروه جنیان) خطاب می کند و گاهی اوقات بین آنها درگیری هایی اتفاق می افتد. در روایات آمده است که آنها برای حل اختلاف خودشان از امامان معصوم کمک می خواستند. با یکدیگر الفت خانوادگی و خارجی دارند. همچنین تکلم شیطان با خدا و انبیای الهی در قرآن ذکر شده است. «قال آنا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین». آداب معاشرت، امور قضایی و نظم جنیان، مانند بشر است. آنها حتی دادگاه و دادسرا دارند و حاکمی دارند که از بین خودشان انتخاب می کنند. جنیان خنده و گریه نیز دارند. در روایات متعددی به خنده و گریه ابلیس که از جنیان می باشد، اشاره شده است. جن ها نیز مانند انسان دارای دو جنس زن و مرد هستند. آنها مانند انسان ها با هم ازدواج می کنند و بچه دار می شوند. «فیهن قاطرات الطرف لم یطمصهن انس و قبلهم و لا جان» در آیه « و أنه کان رجال من الانس یعودون برجال من الجن» کلمه رجال ممکن است بر این دلالت کند که جن دارای جنس زن می باشد. به ویژه که در قرآن برای آن نسل و ذریه هم قائل شده است. با توجه به این که آنان نیز جنس مرد و زن دارند، قران آمیزش جنسی را برای آنها اثبات می کند. از امام علی روایت شده است که هفت هزار سال قبل از خلقت آدم، دو طایفه بر روی زمین زندگی می کردند: جن و نسناس. به روایتی جنیان هفت هزار سال قبل از پیدایش انسان ها در روی زمین خلق شده اند. طول عمر جنیان بسیار زیاد است و از حدود ۵۰۰ تا سی هزار سال نیز روایت شده است.

جن ها می توانند به شکل های مختلفی ظاهر شوند:

جن ها می توانند به شکل حیوانات در آینده. به ویژه به شکل مار،سگ سیاه و گربه سیاه در می آیند. پیامبر در لیله الجن از آنها خواسته است که به شکل مار در برابر انسان ها ظاهر شوند. گفته اند که اگر جن به صورت مار ظاهر شود، تا زمانیکه کسی به او نگاه کند، نمی تواند غیب شود. رسول خدا به امیرالمومنین فرمودند: ای علی! هر گاه ماری را بر سر راه دیدی او را بکش زیرا من با جنیان شرط کرده ام و اتمام حجت نموده ام که در صورت مارها ظاهر شوند. جن می تواند از در و پنجره بسته عبور کند و چون در عناصر بدنش عنصر خاک وجود ندارد، می تواند طی الارض کند. جن ها نمی توانند به شکل انبیا و ائمه در بیایند، زیرا به این ترتیب می توانستند دین خدا را تحریف کنند و اعتماد مردم از انبیا و اولیا سلب می شد. طبق روایات تا قبل از به دنیا آمدن پیامبر جنیان می توانستند به آسمان بروند و اخبار غیبی به دست آورند. اما پس از آن به نص قرآن، جن ها دیگر نمی توانند به آسمان صعود کنند. «و انا کنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهاب رصدا».

شباهت جنیان با انسان:

جن داری جنس نر و ماده و زاد و ولد است.«افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونی».

هدف از خلقت جن رسیدن به مقام عبودیت و بندگی است.«و ما خلقت الجن و الانس الا یعبدون».

جن دارای شعور و مکلف است و بین آنان مومن و کافر هم هست.«فتول عنهم فما انت بمعلوم.»

آنان دارای زندگی، مرگ، نشور و عقاب می باشند.«اولئک الذین حق علیهم القول فی امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس.»

زندگی اجتماعی دارند و امت های مختلفی را تشکیل می دهند.«اولئک الذین حق علیهم القول فی امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس.»

تفاوت جنیان با انسان ها:

  1. قبل از انسان خلق شده اند و ماده اولیه آنان آتش است. «  الجان خلقناه من قبل من نار السموم»
  2. نامرئی هستند و نام جن از همین خصوصیات آنان بر گرفته شده است. «انه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم»
  3. دارای حرکات سریع و قدرت فوق العاده هستند. «یعلمون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان کالجواب و قدور راسیت»
  4. از نظر کمال و کرامت به انسان نمی رسند و پیامبری از جنس خودشان ندارند.
  5. پاداش آنان متناسب با ظرفیت کمال آنان است.

جن علم غیب ندارد:

بعد از اینکه حضرت سلیمان در محراب نماز به عصای خود تکیه داد و در حال ایستاده از دنیا رفت، جنیان یک سال تمام فکر می کردند که سلیمان زنده و در حال عبادت است و آنها کارهای محوله خود را انجام می دادند تا زمانی که حشره ای به نام ارضه عصای سلیمان را خورد و جسد او بر زمین افتاد و جن ها فهمیدند که سلیمان مرده است و مردم هم دانستند که جنیان علم غیب ندارند و اگر علم غیب می دانستند تا یکسال بعد از مرگ سلیمان همچنان به کارهای طاقت فرسا و سخت خود نمی پرداختند. البته افکار جنیان بسیار قوی است و می توانند ذهن انسان را بخوانند. می توانند به انسان هر چه را بخواهند تلقین کنند و بر افکار آنان تاثیر بگذارند. اما در هر حال جن نمی تواند انسان های مخلص خدا را گمراه کند. چنان چه که در قرآن آمده است که ابلیس سپگندسمی خورد و می گوید: به عزت تو سوگند! همه آنها را گمراه می کنم جز بندگان مخلص تو را. «قال فبعذتک لاغوینهم اجمعین».

1 Comment
  1. Mohammad hossein کاربر می‌گوید

    مقاله ی عالی بود 👌👌👍👍👏👏

دیدگاه ها غیر فعال است.