تاریخچه عطر از گذشته تا امروز

عطر ماده‌ای خوشبو است که برای خوشبو سازی بدن یا محیط از آن استفاده می‌شود. عطر از مواد طبیعی یا از ترکیب اسانس‌ها، تثبیت‌ کننده‌ ها و حلال‌ ها و ترکیبات معطر تشکیل می‌شود. مواد اولیه معطر سازنده عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌گردند. از زمان های بسیار قدیم تا امروز، عطر همواره مورد علاقه انسان مخصوصا خانم ها بوده است. می توان گفت عشق به عطر احتمالا از وقتی شروع شده که انسان پا به روی زمین گذاشته است. باستان شناسان ظرف های مخصوص عطر روغنی را که هنوز هم روغنی و معطر بودند در گور های مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش مصریان پیدا کرده اند. از بین ملل مختلف، عرب ها به عطر علاقه زیادی داشتند. آنها از گلبرگهای گل سرخ گلاب به دست می آوردند. این کار از ۱۲ قرن پیش تا به امروز معمول بوده است. 

روش جدید عطر سازی بدین گونه است، که عطر را از گلبرگهای گل، با محلول خاصی که از نفت گرفته می شود، بیرون می کشند. این محلول را چند بار در داخل گلبرگ های تازه به گردش در می آورند، تا از عطر کاملا اشباع شود. سپس این محلول را به وسیله تقطیر جدا کرده و عطر را با الکل تصفیه می کنند. عطر نه تنها از گل ها گرفته می شوند، بلکه چوب های صندل، سرو، پوست دارچین و صمغ ها نیز دارای عطر بخصوصی هستند. نعناو آویشن نیز در عطر سازی مورد مصرف قرار میگیرند. بهار نارنج عصاره لیمو ریشه زنجبیل و زنبق نیز از مواد اولیه عطرهای گرانقیمت به حساب می آیند. با وجود این عطرهای گل سرخ بنفشه یاسمن گل مریم و گل نسرین در راس عطرهای مرغوب محسوب میشوند. ولی اکثر عطرهای امروز بازار ترکیبی از اسانس طبیعی گل ها با مواد حیوانی و مصنوعی هستند.

با وجود این متخصصان از پای ننشسته اند شیمی دانها امروزه حتی اسانس های معطری تهیه میکنند که لنگه آنها در طبیعت وجود ندارند و کاملا ساخته و پرداخته دست انسان است. از معروفترین کشورهای تهیه کننده عطر فرانسه را باید نامید.

دیدگاه ها غیر فعال است.