دین و مذهب جنیان

در گذشته بعضی مردم جنیان را خویشاندان خداوند می دانستند. پرستش و عبادت جن و عقیده به الوهیت آنان در بین مذهب های خرافی یونان باستان و هند نیز وجود داشته است. مشرکان نیز جنیان را به خاط سرچشمه شر بودن آنها می پرستیدند و آنها را به عنوان خدای خود قرار داده بودند. فرشتگان را به امید خیرشان و جنیان را از ترس شرشان می پرستیدند. کلبی در کتاب «الاصنام» نقل کرده است که یکی از طایفه های عرب به نام «بنوملیح» که شاخه ای از قبیله خزاعه بود، جن را می پرستیدند.

جن ها مکلف اند:

طایفه جن همانند انسان دارای ابزار فهم و ادراک (قلب،چشم،گوش) بوده و مکلف به تکالیف الهی هستند. از آیات قرآن در می یابیم که جنیان نیز مانند انسان ها صاحب تکلیفند و موجوداتی مختار و انتخابگر هستند. اگر به راه حق بروند، به پاداش نیک می رسند و اگر به راه باطل بروند، به عذاب گرفتار می شوند. «و ما خلقت الجن و الانس الا یعبدون» جن موجودی است مکلف و انتخابگر که همچون انسان گرفتار قهر الهی و مرگ و میر می شود. «خلت من قبلهم من الجن و الانس.» آنها دارای حشر و نشر و معاد هستند. جن های کافر و گناهکار، مانند انسان ها اهل جهنم هستند و در عذاب خواند بود. بعضی از جن ها در خدمت شیطان هستند و انسان را وسوسه می کنند. عده ای از آنها مسلمان هستند و هده ای نیز یهودی و مسیحی. پیامبر اسلام، پیامبری جن و انسان را بر عهده داشت و همچنین بعثت انبیای الهی برای همه جن و انس بوده است. جنیان با پیامبر معاهداتی داشته اند که بر اساس آنها باید نماز، روزه، جهاد، حج و دیگر اعمال اسلام را انجام دهند. آنها همچنین مورد توبیخ و کیفر و پاداش قرار می گیرند.

رعایت احکام شرعی در بین جنیان:

اجنه مسلمان مکلف به رعایت تمام احکام اسلامی هستند، حتی اعمالی مثل حج و حنیان در کنار انسان ها اعمال حج را به جا می آورند. چنانکه آمده است: «ان سلیمان قد حج البیت فی الجن و الانس.» همچنین جنیان نیز همانند انسان ها مکلف به روزه گرفتن هستند.

مذاهب جنیان:

برخی از جن ها دین اسلام را قبول کرده و مسلمان شده اند. قرآن کریم در سوره جن می فرماید: «بگو به من وحی رسیده که گروهی از جنیان آیات قران را شنیده اند و پس ازآن گفتند: این قران به راه رشد هدایت می کند ما به آن ایمان آوردیم و هرگز به خدای خود مشرک نمی شویم. همانا بلند مرتبه و پر اقتدار است خدای ما و یکتاست و البته سفیهان ما به خدا سخنان دروغ و ناروا نسبت می دادند.» علامه طباطبایی از مرحوم سید علی قاضی حکایت کرده است که کسی از جن پرسید: طایفه جن بر چه مذهبی است؟ آن جن در جواب گفت: طایفه جن همانند انسان ها دارای مذاهب گوناگون است. جنیان مسائل شرعی خود را از علما می پرسند. گفته می شود در زمان قاجار جنی با ظاهر انسان بر حاج میرزا خلیل، از علما زمان ظاهر می شود و در مورد خوردن بازمانده غذای انسان از او سوالاتی می پرسد.

نبوت در میان جنیان:

برای جنیان نیز پیامبری از جانب پروردگار فرستاده شده است. در قرآن آمده است: «یا مشعر الجن و الانس یاتک رسل منکم یقصون علیکم ایتی و ینذرونکم لقا یومکم..» ای گروه جن و انس، آیا رسولانی از شما بسوی شما نیامدند که آیات الهی را برایتان بازگو کنند و از عذاب روز قیامت شما را بیم دهند. ابتدا برای جنیان پیامبری به نام یوسف بن یانان فرستاد و آنها را به خداپرستی و اعمال نیک دعوت کرد، اما آنها او را کشتند و به فسق و فجور ادامه دادند تا اینکه پیامبر اسلام مبعوث شد.

اطاعت جنیان از امامان:

از آیات و روایات اینگونه بر می آید که جن و انسان هر دو مکلف به اطاعت از امامان هستند و با توسل به ایشان نجات می یابند. امام باقر می فرماید: اگر جن و انس بر ولایت و رهبری پیشوای مومنان علی و فرزندان او پایداری ورزند و بر فرمانشان گردن نهند، هر آینه دل های آنان را از نور ایمان لبریز خواهیم کرد. ما پیروانی از جنیان داریم; چنانکه پیروانی از انسان داریم. وقتی کاری داریم به سراغشان می فرستیم. ابراهیم بن وهب می گوید: یکی از یاران امام می بیند که امام با ۵۰ مار در حال سخن گفتن است. عرض می کند: پدر و مادرم به فدای شما، آیا آنها از شما اطاعت می کنند؟ فرمودند: قسم به خدایی که محمد را به نبوت و علی را به ولایت عزت بخشید، اطاعت آنها برای ما بیشتر از اطاعت شماست.

عزاداری جنیان برای امام حسین:

جنیان شیعه برای ابا عبداله لحسین عزاداری می کنند. عزاداری جنیان برای امام حسین مکرر در اخبار و احادیث نقل شده است. مرثیه خوانی جنیان برای امام حسین را ام السلمه همسر گرامی پیامبر دیده و نقل کرده اند. در احادیث نیز آمده است که حضرت سید الشهدا به جنیانی که برای کمک به ایشان آمده بودند، فرمودند: «و الله انی لا قدر منکم» من خودم قدرتم بیشتر از شماست.

مسجد الجن:

مسجد الجن محل دیدار رسول اکرم با برخی از فرستاده های جنیان است. این این مسجد از مساجد کهن و شناخته شده مکه است. خیابان کوچکی در کنار و غرب این مسجد به نام شارع مسجد الجن وجود دارد. شرق آن نیز خیابان مسجد الحرام است و مسجد الجن تقریبا در محل تلاقی این دو خیابان قرار دارد. نامگذاری آن به مسجد الجن بنا به نقل برخی از روایات به سوره مبارکه جن مربوط می شود.

لیله الجن:

پیامبر خدا هنگام رفتن به طائف به منطقه ای به نام حجون ریدند و آنجا نماز خواندند. جن های نصیین تلاوت قرآن ایشان را شنیده و به دور ایشان جمع شدند و به بپیامبر عرض کردند: ما با جمعی از جنیان به حضور تو مشرف می شویم تا اسلام را بپذیریم. پیامبر شبی را وعده داد که به لیله الجن مشهور است و آنها در ان شب با ۷۱۰۰۰ جن نزد پیامبر آمده و اسلام آوردند. جنیانی که در لیله الجن مسلمان شدند، به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را بیم دادند و گفتند: ای قوم! ما کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده که به سوی حق و راه راست هداست می کند. ای قوم ما دعوت کننده الهی را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذابی دردناک رهایی دهد. هر کس که به او ایمان نیاورد، هرگز نمی تواند از عذاب الهی فرار کند و غیر او یار و یاوری برای او نیست و اینان در گمراهی ب سر می برند.

دیدگاه ها غیر فعال است.