طاووس زیباترین مرغ روی زمین

طاووس زیباترین مرغ دنیا است که از لحاظ طبقه بندی با قرقاول و بلدرچین و کبک در یک طبقه قرار دارد و بر دو نوع است: طاووس هندی و طاووس سبز که هر دو بومی هندوستان، سیلان، هندوچین، مالی و جاوه هستند.

طاووس سبز که قرن ها در چین و ژاپن پرورش داده می شد، در قرن ۱۸ به اروپا برده شد اما طاووس پیش از میلاد به نواحی کنار مدیترانه برده شده بود. فراعنه مصر در باغ های خود طاووس نگه می داشتند. در یونان باستان نیز طاووس مرغ مقدس بود. رومیان نیز مردمی بودند که خوردن این مرغ زیبا را معمول کردند و در مهمانی های مجلل قرون وسطی خوراک این مرغ گرانبها ترین غذا به شمار می رفت، هر چند که گوشت سفت و بی مزه ای داشت.

هنگامی که طاووس چتر می زند، بالهایش فرو می افتد و جانور چند گامی به جلو بر می دارد و یکباره می ایستد، به عقب باز می گردد. این نمایش فقط برای جلب توجه طاووس ماده نیست، زیرا در مقابل تماشاگران انسانی نیز طاووس همین نمایش را می دهد.  طاووس خوب پرواز می کند حتی نر های سالخورده نیز در این کار مهارت دارند. بر خلاف پر های زیبایی که طاووس دارد صدای او ناهنجار و گوشخراش است.

و اما یک مطلب علمی درباره طاووس: این مرغ زیبا با پر های قشنگش که هر لحضه به یک رنگ در می آیند و بزرگترین لذت را برای چشمان ما بوجود می آورند، این پر های اصلا رنگ ندارند! امتحانش ساده است: شما یک پر طاووس بردارید و با یک چاقو سطح پر را بتراشید، متوجه خواهید شد که فقط تکه های بیرنگی از آن جدا خواهد شد. در حقیقت چون روکش بی رنگ این پر ها دارای ضخامت متفاوتی است در انعکاس نور تداخل امواج به وجود می آورد و رنگی دیده می شود. نظیر آنرا ما در رنگی شدن حباب صابون دیده ایم و رنگی بودن یک قطره نفت را در سطح آب مشاهده کرده ایم.

دیدگاه ها غیر فعال است.