جدیدترین کلاه خلبانی جنگنده های آمریکایی

نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که از طرح پروژه کلاه خلبان دیجیتالی دارای نمایشگر (DIGITAL HELMET-MOUNTED DISPLAY) در تمام هواپیماهای ابن نیرو اعم از انواع تانکرهای سوخت رسان، ترابریها و جتهای نظامی استفاده به عمل خواهد آورد. هدف از ایجاد این پروژه دستیابی به روشی بوده که بتواند فناوریهای جدید را با سیستمهای موجود در کلاه های (HGU_55/P&HGU_56/P) محصول کمپانی (GENTEX) ترکیب کند و از هزینه ساخت یک کلاه جدید کاسته شود.

در حال حاضر تمامی خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده ( به جز خلبانهای اف سیو پنج و اف بیست ودو) به علاوه برخی هواپیماهای سوخت رسان و ترابری از کلاه (HGU_55/P) استفاده میکنندو خلبانان هلیکوپترهای بل ( یو اچ_ یک) و سیکورسکی ( یو اچ-شصت) وهواپیمای دبل تیلت روتور (سی وی_بیست ودو) از کلاه (HGU_56/P) استفاده میکنند.

نیروی هوایی به دنبال کلاهی ویژه است که با کمک فناوریهای خاصی در کلاه خودهای مورد بحث وجود دارد باعث بهبود موقعیت سنجی خلبان شده و در تشخیص و شناخت بهتر اهداف زمینی و هوایی نیز خلبان را یاری کند. به گفته مقامات نیروی هوایی ایالات متحده سیستم نمایشگر کلاه جدید باید سیستمهای دید در شب را به صورت دیجیتالی پشتیبانی کند و بهره بهتری از علایم و نمادها برای مشخص کردن اهداف و سایر اشیا ببرد و همچنین فناوری دنبال کننده خط دید نیز داشته باشد که این سیستم اطلاعات مورد نیاز خلبان را تنها زمانی نمایش دهد که چشم وی به هدف دوخته میشود و نه وقتی که خلبان سر خود را به سمت هدفش میچرخاند.علاوه بر این نیروی هوایی میخواهد که کلاه جدید سلامت خلبان و سطح اکسیژن و دی اکسید کربن را نیز نظارت کند.

مسایل پیش آمده در رابطه با سطح اکسیژن دریافتی خلبانان در ناوگان (F_22) باعث بروز مشکلات تنفسی برای خلبان گشت که به بیهوشی برخی از آنان منجر شد و ناوگان این جنگنده به مدت چهار ماه زمین گیر شد. و در زمان بروز این اتفاقات یک سانحه منجر به فوت خلبان نیز گزارش شده است که صحت آن هنوز مشخص نیست. در برنامه ای مشابه برای ساخت کلاه خلبان هنگ هوایی (۱۱۷) گارد ملی هوایی واقع در نیو جرسی روز (۲۷) مارس اعلام کرد که به فناوری جدیدی در زمینه هدفگیری یکپارچه با کلاه خلبان دست یافته که میتواند روی کلاه (HGU_55/P) نصب شود و این کلاه توسط عده زیادی از خلبانان اف شانزده و ای ده ناوگان گارد ملی هوایی استفاده میگردد. سیستم هدف گیری یکپارچه با کلاه در حقیقت یک منظره یاب شیشه ایست و انواع هدفگیری را بهبود میبخشد. این سیستم مجهز به حسگریست که در غلاف هدفگیری جنگنده نصب میگردد و نقطه ای که خلبان به آن نگاه میکند را شناسایی میکند.این قابلیت خلبان را قادر میسازد تا فاصله ایمنی خود تا هدف را در حین پرواز موازی با هدف حفظ کند.

در گذشته خلبانان هدف خود را با هدایت جنگنده در جهت هدف مورد شناسایی دنبال میکردند و این تاکتیک خیلی زمانبر بود و نیاز به تجربه و نیز نیاز به انجام مانور در نزدیکی هدف داشت ولی سیستم جدید کلاه خلبان دیجیتال تمامی این کارها را از عهده خلبان خارج میکند. همچنین منظره یاب جدید توانایی تفکیک و شناسایی دوست از دشمن را نیز در خود جای داده.

 

همچنین بخوانید:

پیش به سوی جنگنده نسل شش
سری ترین جنگنده های نظامی جهان
پهباد جاسوسی لاکهید دی_۲۱

دیدگاه ها غیر فعال است.