نخستین نقاشی کارتون را چه کسی کشید؟

امروزه تقریبا تمام مجله ها و روزنامه ها در صفحات خودشان یک یا چند کارتون چاپ می کنند. بعضی از این کارتون ها بیننده را به خنده وا می دارند و بعضی دیگر از کارتون ها وی را متوجه مسائل روز می نمایند. مبتکر یا بنیانگذار کارتون سازی جدید یک هنرمند انگلیسی بود که «ویلیام هوگارت» (از ۱۶۹۷ تا ۱۷۶۴ میلادی) نام داشت.

هنرمندان دیگری هم قبل از هوگارت بودند که در نقاشی های شان رسوم و رفتارهای ساده لوحانه یا احمقانه را دست می انداختند ولی هوگارت آغازگر واقعی کارتون سازی (کاریکاتور) است. هوگارت به طبیعت آدمی و خلق و خوی مردم علاقمند بود و در کاریکاتور ها و کارتون های او حالت ها و حوادث  و مسائلی ( مانند مستی، فساد، جوانان و نوجوانان، انواع گوناگون جنایات و حتی تقلب در انتخابات) به شکل خنده داری مطرح می شد.

هنرمند انگلیسی دیگری به نام «توماس رولندسن» کار هوگارت را دنبال کرد و کارتون های او به تعداد بسیار زیاد چاپ و به سراسر انگلستان فرستاده می شد.

رولندسن برای آنکه مردم را خنده دار نشان بدهد، در بعضی خصوصیات انسانی اغراق می کرد و این کار در کارتون های امروزی رواج بسیاری دارد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، مجله های اروپایی ( که همانند بسیاری از مجله های امروزی بودند) دست به انتشار کارتون هایی زدند که بیانگر عقاید گوناگون درباره حوادث روز بودند.

این سرآغاز کارتون ها یا کاریکاتور های سیاسی بود که در روزگار ما در صفحات روزنامه های امروزی چاپ می شود. یکی از بزرگترین کاریکاتوریست های سیاسی یک هنرمند فرانسوی بود که «اونوره دومیه» ( از ۱۸۰۸ تا ۱۸۷۹ میلادی) نام داشت. دومیه شدیدا به صاحبان قدرت و زمامداران و مفاسدی که در دستگاه های دولتی وجود داشت، حمله می کرد. انوره دومیه یک بار به علت کاریکاتور تمسخر آمیزی که از پادشاه وقت فرانسه کشیده بود، به شش ماه زندان محکوم گردید. امروزه تقریبا تمام مردم یا کاریکاتور های خنده دار سیاسی که در تمام روزنامه ها چاپ می شود، آشنایی دارند.

دیدگاه ها غیر فعال است.