۲۰ هنر مفهومی که در فیلم های دی سی مورد استفاده قرار نگرفتند

امروزه کمپانی DC در ساخت فیلم های ژانر ابرقهرمانی نقش مهمی را ایفا می کند. از جمله فیلم های این کمپانی می توان به مرد پولادین، بتمن علیه سوپرمن، واندر وومن، جوخه انتحاری، لیگ عدالت، آکوامن و شزم اشاره کرد که از کمیک های این کمپانی اقتباس شده اند. کمپانی دی سی پس از دیدن موفقیت فیلم های ابرقهرمانی تصمیم به ساخت جهان مشترک گرفت که همگی آنرا با نام DCEU می شناسند و آغازگر این جهان سینمایی فیلم مرد پولادین بود. البته بغیر از این فیلم و دو فیلم دیگر واندر وومن و آکوامن، فیلم های دیگر این کمپانی چندان مورد علاقه مخاطبین قرار نگرفتند. تمام این فیلم ها شامل صحنه ها و طرح هایی است که می توانست بهتر باشد.

هنر مفهومی بصری یا (consept art) نشان می دهد که چگونه همه این فیلم ها می توانست متفاوت بوده و در موارد خاص حتی بهتر بوده اند. بعضی از هنر های مفهومی، خروجی قابل توجهی پیش طرفدارن نداشتند. در حال که بعضی از نمونه ها می توانست کاملا فیلم را تغییر بدهد. این هنر های مفهومی می توانست فیلم جوخه خوکشی را بطور کامل تغییر دهد. در ادامه به ۲۰ طرح استفاده نشده در فیلم های دی سی می پردازیم.

۲۰ _ استپن ولف (لیگ عدالت):

لیگ عدالت برای بسیاری از مخاطبین ناامید کننده بود. اما بزرگترین موفقیت این فیلم شرورش یعنی استپن ولف بود. این هنر مفهومی نسبت به فیلم بسیار وحشت برانگیز تر بود و حالت ترس را به بیننده منتقل می کرد. این طرح می توانست استپن ولف را ترسناک تر و به یک دشمن به یادماندنی لیگ عدالت تبدیل کند.


۱۹_ جوکر در نبرد نهایی علیه جادوگر (جوخه انتحاری):

در حالی که طرفدارن نظرات متفاوتی در مورد جرد لتو دارند، اکثرا موافقند که حذف صحنه های بسیاری از حضور جوکر در جوخه انتحاری اشتباه بود. یکی از هنر های مفهومی فیلم که کنار گذاشته شد، حضور جوکر در نبرد پایانی با ساحره و کمک به گروه بود که مسلما فیلم را جذاب تر می کرد.


۱۸_ سپاه فانوس سبز (لیگ عدالت):

بسیاری از طرفداران لیگ عدالت امیدوار بودند که سپاه فانوس سبز یا همان گرین لنترن ها در فیلم حضور داشته باشند اما چیزی که نصیبشان شد تنها یک لنترن باستانی بود که توسط استپن ولف کشته شد. این طرح می توانست داستان لیگ عدالت را تا حدودی تغییر بدهد و ما شاهد لیگ عدالتی متفاوت تر از آنچه دیدیم می بودیم.


۱۷_ سگ کریپتونی (مرد پولادین):

شروع فیلم مرد پولادین در سیاره کریپتون بود. ساختمان های بلند و سفینه هایی با تکنولوژی بسیار بالا و حتی موجودات پرنده ای به نام hraka. این طرح مفهومی یک سگ جنگی کریپتونی بود که قرار بود ژنرال زاد از آن استفاده کند. اما پیش از شروع فیلمبرداری این طرح کنار گذاشته شد.


۱۶_ اریس (واندر وومن):

واندر وومن فیلم جذاب و قابل تحسینی بود اما همه از نقش منفی این فیلم ایراد می گیرند. جدا از حالت نبرد در پایان فیلم، به لباس این شرور هم ایراداتی گرفته شده است. طرحی که در بالا می بینید یکی از انتخاب های اصلی برای اریس بود که به لباس خدایان در اساطیر یونانی و همسایگان آمازونی بیشتر شباهت داشت و مسلما اریس را جذاب تر می کرد.


۱۵_ جوکر و هارلی در لامبورگینی (جوخه انتحاری):

خیلی از طرفدارن انتظار داشتند روابط عاشقانه بیشتری را بین هارلی و جوکر در جوخه انتحاری ببینند. اما بیش از چند صحنه عایدشان نشد. یکی از آن صحنه ها که طرح آنرا در بالا می بینید و در فیلم هم بخشی نشان داده شد و مابقی حذف شد مربوط به صحنه لامبورگینی راندن جوکر همراه با هارلی بود که می توانست این فیلم را جذاب تر و روابط هارلی و جوکر را بیشتر نشان دهد.


۱۴_ دومزدی در آسمان (بتمن علیه سوپرمن):

درست است که بتمن علیه سوپرمن نقد های بسیار بدی را گرفت (بعد ها معلوم شد که مارول بعضی از منتقدین را خریده بود تا به این فیلم نمره منفی بدهند تا در مقابل فیلم کاپیتان آمریکا (جنگ داخلی) شکست بخورد) اما طرفدارن فیلم های کمیکی و سینماروها از این فیلم استقبال خوبی کردند و این فیلم تا به امروز یکی از حماسی ترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ است. از این بحث بگذریم این هنر مفهومی نشان می دهد که پایان نبرد دومزدی و سوپرمن در آسمان متفاوت تر بود و شلیک هسته ای رخ نداده بود و تنها چند موشک شلیک شد و دومزدی پس از نبردی کوتاه در آسمان به سوی گاتهام پرتاب می شود. مطمئنا طرفداران از طرحی که در فیلم دیدند بیشتر خوششان می آید تا این طرح.


۱۳_ گاتهام سیتی (بتمن علیه سوپرمن):

گاتهام سیتی را در چند صحنه بسیار کوتاه در فیلم بتمن علیه سوپرمن دیدیم اما اصلا قابل قیاس با طرحی که می بینید نیستند. در فیلم گاتهام بسیار دارک و خشن به تصویر کشیده شده است اما در این طرح مفهومی که سرانجام فیلمبرداری آن لغو شد، گاتهام یک شهر با هویت و زیبا شناختی خاص خود است. به نظر می رسد مردم در آن زندگی می کنند و گهگاهی هم سر و کله جوکر آن حوالی پیدا می شود. در واقع کارگردان می توانست بحث های آلفرد و بروس را بجای مخفیگاهشان در این مکان برگزار کند و شاهد فیلمی زیباتر و جذاب تر باشیم.


۱۲_ مترسک (جوخه خودکشی):

بنای فیلم جوخه انتحاری بر این بود که شخصیت های جدیدی را در دنیای دی سی معرفی کند. عوامل سازنده این فیلم وقت لازم برای پرداختن کافی به تمامی شخصیت های شرور را نداشتند. بنابراین چندین شرور را انخاب کرده و سرانجام با حذف بعضی از آنها فیلمبرداری را شروع کردند. یکی از شرورانی که قرار بود در این فیلم حضور داشته باشد مترسک بود. طرحی که در بالا می بینید، طرحی از لباس مترسک در فیلم جوخه انتحاری بود. اما به دلیل وجود جوکر در فیلم، مترسک از این فیلم کنار گذاشته شد.


۱۱_ تمیسکریا (واندر وومن):

این طرح یک چشم انداز بسیار زیبا از تمیسکریا در فیلم واندر وومن بود. طلوع خورشید و برجستگی های زمین و چشمه های جوشان تمیسکریا را در این طرح تبدیل به بهشتی در زمین کرده است.  شاید همین زیبایی ها بود که دایانا را در رفتن از این جزیره دچار تردید کرده بود. البته هنوز هم در سری های بعدی فیلم واندر وومن احتمال دارد که شاهد تمیسکریای رویایی باشیم.


۱۰_ نابودی دومزدی با هم (بتمن علیه سوپرمن):

ابتدا قرار بود واندر وومن، بتمن و سوپرمن هر سه با هم به دومزدی حمله کرده و او را شکست بدهند و ضربه نهایی را هم بتمن بزند. اما چون تصمیم عوامل سازنده بر مرگ سوپرمن و زنده شدنش در فیلم لیگ عدالت بود این طرح به آنچه در نسخه نهایی فیلم دیدیم تغییر کرد.


۹_ پایین شهر کریپتون (مرد پولادین):

آغاز فیلم مرد پولادین، صحنات جذاب و زیبایی را از سیاره کریپتون به ما نشان داد. اما همه یا بیشتر صحنه های آن در شورای کریپتون و یا نبرد آسمانی خلاصه شد. این طرح نشان می داد که چگونه عوامل کارگردانی می توانستند با نشان دادن مردم کریپتون به فیلم زیبایی بیشتری ببخشند. بعدها زک اسنایدر کارگردان این فیلم ادعا کرد که این طرح، یک پلیس کریپتونی بود که به دلیل کمبود وقت از ساخت این شات صرف نظر شد.


۸_ جوکر در بتموبیل (جوخه خودکشی):

بتمن و جوکر دو تن از بزرگترین و برترین کارکترهای ابرقهرمانی تاریخ سینما هستند. با توجه به اینکه هر دو شخصیت در فیلم جوخه خودکشی حضور دارند، اما داستان فیلم هیچ ارتباطی با آنها نداشت. ابتدا قرار بود با توجه به این طرح مفهومی، بتمن بعد از دستگیری هارلی جوکر را ببیند که در بتموبیل نشسته و مشاجره ای هم با یکدیگر داشته باشند. اما به دلایل متعددی این طرح کنار گذاشته شد.


۷_ تشییع جنازه سوپرمن (بتمن علیه سوپرمن):

پس از مرگ سوپرمن و نابودی دومزدی، یک مراسم عمومی برای سوپرمن و یک مراسم خصوصی برای کلارک کنت گرفته شد که بسیار خوب کار شده بودند اما این هنر مفهومی نشان می دهد که چگونه مراسم خاکسپاری سوپرمن می توانست زیباتر و تاثیر گذار تر باشد. این تصویر آرامشی زیبا دارد. آسمان خاکستری، درختان نابالغ، سایه ها به این حس افزوده می شوند و سرمایی که در یک جهان احساس می شود که دیگر نمی تواند توسط سوپرمن محافظت شود. طرفدارن به این طرح مفهومی علاقه بیشتری نشان دادند تا طرحی که در نسخه اصلی پیاده شد.


۶_ ایجاد یک لوله بوم (جوخه انتحاری):

لوله های بوم پرتال هایی هستند که دارکساید و ژنرال هایش برای سفر به نقاط دیگر جهان با نهایت سرعت استفاده می کنند. برای مثال زمانی که استپن ولف وارد تمیسکریا شد از لوله بوم استفاده کرد. قرار بود ساحره نیز از این لوله ها استفاده کند اما این طرح برای اینکه خاص نیوگادز (خدایانی مانند دارکساید و های فادر) ها است از این فیلم کنار گذاشته و در فیلم لیگ عدالت از آن استفاده شد.


۵_ استپن ولف در جوخه انتحاری (جوخه انتحاری):

با توجه به این طرح در فیلمنامه اولیه فیلم قرار بود تا استپن ولف نیز در فیلم حضور داشته باشد تا حضور نیروهایش در فیلم لیگ عدالت توضیح علمی داشته باشد و ساحره را هم یکی از نیروهای دارکساید معرفی کند. اما در بازبینی ها این طرح کنار گذاشته شد. مسلما اگر استپن ولف و ساحره متحد می شدند. به راحتی می توانستند جوخه انتحاری و لیگ عدالت را شکست بدهند.


۴_ نیروهای ساحره (جوخه انتحاری):

ابتدا قرار بود طرحی که در بالا می بینید برای نیروهای ساحره انتخاب شود. موجودات ترسناکی که نیمی جن و نیمی انسان هستند و حتی می توانند با اسلحه نیز کار کنند. مسلما این طرح از آنچه در فیلم دیدیم بهتر بود و می توانست ترس و جذابیت بیشتری به فیلم ببخشد تا موجودات بی کله ای که فقط می آمدند تا جوخه انتحاری لت و پارشان کنند.


۳_ موتور بتمن (لیگ عدالت):

همه بتمن بن افلک را بخاطر گجت های بسیار خوبش نسبت به سه گانه کریستوفر نولان ستایش می کنند. مخصوصا بتموبیل که نقش مهمی در لیگ عدالت، مخصوصا در نبرد نهایی با استپن ولف و ارتشش داشت. همانطور که در این طرح مفهومی می بینید قرار بود بتمن برای لحظاتی بر روی batcycle سوار شود. احتمال دارد که در نسخه های بعدی لیگ عدالت این گجت عالی را ببینیم اما خیلی بهتر بود که برای لحظاتی هم این موتور را در لیگ عدالت می دیدیم و فیلم را جذاب تر می کرد.


۲_ اریس و واندر وومن در نبرد نهایی (لیگ عدالت):

برای کسانی که طرح نبرد پایانی واندر وومن و اریس را دوست نداشتند مسلما این طرح بسیار بیشتر می توانست نظر آنها را جلب کند. در این طرح اریس بسیار قوی تر و  ترسناک تر و شباهت بیشتری به خدایان یونان باستان داشت. زن شگفت انگیز در اینجا هم حتی بهتر است، زیرا او دیگر یک شمشیر زن نمی ماند و مبارزه نیز وارد بعد ذهنی می شد.


۱_ نبرد باهم در یکجا (لیگ عدالت):

اگر فیلم لیگ عدالت  را دیده باشید مسلما به این نکته پی برده اید که در هیچ کجا تمامی ابرقهرمان با هم علیه دشمنان نمی جنگند و همه دارای صحنه های نبرد تک نفره هستند. این طرح یک تصویر حماسی است که اگر فیلم موفق به گرفتن یک شات مثل این بود مسلما می توانست یکی از صحنات به یادماندنی و جاودان در تاریخ فیلم های ابرقهرمانی باشد.

 

همچنین بخوانید:

بازیگرانی که میتوانستند نقش واندر وومن را بازی کنند
13 Comments
  1. صادق کاربر می‌گوید

    یعنی وارنر گند زد با این فیلم ساختنش (قصد بی احترامی ندارما به طرفدار های فیلم های وارنر برنخوره) کاش لیگ عدالت و بتمن علیه سوپرمن رو کارگردان های mcu می‌ساختن هر چی میشد مطمئنن از این چیزی که الان هست بهتر میشد (البته اگه میخواستن بازهم فمینیستی بازی دربیارن و زن سالاری و از این حرفا اصلا همون زک اسنایدر خیلی بهتره والا!!!!!!!!)

  2. g.o.w کاربر می‌گوید

    دنیای دی سی واقعا تو فیلمسازی ضعیفه یعنی چقدر خوب بود که قبل شروع کار رسمی دنیای دی سی نولان سه گانه خودش رو تموم کرد و بتمن رو از بی آبرویی که دی سی برنامش رو چیده بود نجات داد تو هرجایی بهترین فیلمای بتمن سه گانه نولان هستن بعدش در مورد آکوامن انصافا فیلم اختصاصیش خوب بود ولی ای کاش قبل لیگ عدالت اکران میشد تو لیگ عدالت هم اینقدر دست و پا بسته نشونش نمیدادن تو دنیای دی سی سوپرمن و واندروومن به خوبی نشون داده شدن. ولی انصافا اگه مساعل فمینیستی مارول حل بشه انصافا فیلماشون فوق العاده هست هم از لحاظ تعادل قدرت هم جلوه های ویژه هم داستان فقط زمانی که زنها به میدتن میان تعادل به هم میخوره و یهو کفه ترازو سمت ابرقهرمانهای زن خم میشه! امیدوارم فیلم بعدی بتمن فیلم خوبی از آب در بیاد.

    1. صادق کاربر می‌گوید

      باهاتون موافقم
      فیلم های سه گانه نولان بهترین فیلم های بتمن تا به امروز هستند
      ولی خب وارنر اصلا بلد نیست درست فیلم بسازه
      مثلا همین بتمن رو تو فیلم لیگ عدالت خیلی دست و پا بسته نشون دادن و هیچ‌کار خاصی در نبرد با استپن‌ولف نکرد
      من اصلا حس کردم که بود و نبود بتمن زیاد تو نبرد مهم نبود
      اما از اون طرف سوپرمن رو دیگه زیادی بزرگش کردن طوری که آکوامن و واندر وومن و سایبورگ با هم نتونستن حریفش بشن
      در نبرد هم انگار لیگ عدالت داشتن شکست میخوردن اما همین که سوپرمن وارد نبرد شد کفه ترازو به نفع لیگ عدالت سنگین شد
      حالا من نمیخوام زیادی از این فیلم ایراد بگیرم ولی خب این چه وضع فیلم ساختنه
      خدا کنه بالاخره این وارنر هم بتونه یه فیلم خوب بسازه
      به امید روزی که من پیر شدم و دارم با عصا راه میرم که یهو نوه‌م بیاد بگه
      بابا بزرگ بابا بزرگ یه خبر خوب
      وارنر راهشو پیدا کرد بالاخره یه فیلم درست و حسابی ساخت
      هــــــــــــــــــــورا
      😄😄😄😄😄😄

  3. Amir کاربر می‌گوید

    من به شخصه هم مارول رو دوست دارم هم دیسی رو
    و امید وارم دیسی هم مسیر خودش رو پیدا کنه
    و مارول هم فمنیسم بازیش رو کنار بذاره
    و یک روز کمپانی هاشون رو یکی کنن و فیلم های کراس اووری بسازن
    به امید بهترین ها برای مارول و دیسی

    1. Mohammad hossein کاربر می‌گوید

      👆👌👌👌👍👍👍👏👏👏

  4. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    من هم امیدوارم
    کلا دیسی سه تا فیلم خوب داره
    شزم!، واندروومن و آکوامن
    خیلی ها جوکر رو هم میگن ولی وارنر با یه کمپانی دیگه تقسیمش کرده و بر پایه نشریاتشه ، یعنی یه جوری نصفش مال وارنر هست و اگه اون کمپانی کمکش نمی‌کرد معلوم نبود چه بر سرش میاره

    1. Mohammad hossein کاربر می‌گوید

      😭😭😭😭😭😓😓😥

  5. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    منظور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. Mohammad hossein کاربر می‌گوید

    فراموشش کن 😁

  7. Loki کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود ممنون. واقعا ناراحت کننده است که باوجود شخصیت های جذاب و پر پتانسیلی که دی سی داره فقط اکوامن و واندر وومن و شزم فیلم های خوبی داشتن. امیدوارم که فیلم های که دی سی قراره بسازه مثل بتمن ، بلک آدام ،فلش و… موفق باشن و بتونن با فیلم های مارول رقابت کنند

  8. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

    واقعا اگه منتقدانو مارول خریده خیلی نامرد بوده

    1. behnam کاربر می‌گوید

      نه بابا دروغ میگه بهونه میارن

  9. Spidey کاربر می‌گوید

    مورد ۱۴ رو از خودتان دراوردید ؟؟؟ دی سی خیلی کارا ی بدتری نسبت به مارول کرده و من وقتی اولین بار این فیلم را دیدم بدون توجه به نظر منتقدین دیدمش و واقعاً افتضاح بود میتونم ۵۰ تا دلیل درست بیارم یا حداقل ۲۰تا که فیلم افتضاح بود

دیدگاه ها غیر فعال است.