سیستم رفع مشکل دید خلبان های جنگنده در شب

پرنده هایی که در ارتفاع پائین پرواز میکنند در مقابل موانعی همچون زمینهای ناهموار، مناطق کوهستانی، کابل‌ های فشار قوی و مواردی از این دست آسیب پذیر هستند، اکثر پروازهایی که در این ارتفاع انجام میشود برای مصون ماندن از دید رادارهای دشمن است، و برای در امان ماندن بیشتر اینکار در شب انجام میشود، اینجاست که تکنولوژی «BrightNite» برای انجام ماموریتهای ویژه پا به میدان میگذارد.

در حال حاضر عینکهای دید در شب مهمترین دارایی خلبانان هلیکوپتر برای غلبه بر مشکلات پرواز در ارتفاع پایین هستند، اگرچه این تکنولوژی در سالهای اخیر با پیشرفت بسیار زیادی همراه بوده، اما به نظر میرسد نتوانسته نیازهای موجود را پوشش دهد، اگر باور نمیکنید، نگاهی  به آمار ارتش ایالات متحده به عنوان نمونه کافی خواهد بود.

بر اساس گزارش نیروی هوایی آمریکا  در حدود(۲۰٪) حوادث روی داده برای هلیکوپترهای این نیرو به دلیل عدم آگاهی از موقعیت و یا گمراهی خدمه در شرایط پروازی با میدان دید مختل شده یا «DVE» بوجود آمده که به معنای سقوط حداقل دو فروند از هلیکوپترهای آنها به این دلیل در سال(۲۰۱۵) خواهد بود.

مجموعه «Elbit systems» یکی از شناخته شده ترین شرکتهای دفاعی و امنیتی رژیم صهیونیستی در سطح جهان است که فعالیتهای گسترده ای در ساخت انواع تجهیزات الکترونیکی و جنگی پیشرفته برای تامین نیازهای این کشور و همچنین صادرات را انجام می‌دهد. گوی «BrightNite» آخرین دستاورد این مجموعه برای مشکل محدودیت دید خلبانان در محیطهای با دید مختل شده است که به نظر میرسد در نوع خود یکی از برترینهای جهان بشمار میرود.

در قلب این سیستم آرایه ای از دوربینهای دید در شب با سنسورهای جلونگر فروسرخ «FLIR» خنک شونده و بر پایه فناوری حساسه های «CMOS» است که روی یک غلاف کروی بزرگ در زیر دماغه هلیکوپتر جای میگیرد، نتیجه آنکه با استفاده از این سیستم خلبان قادر خواهد بود در بیش از(۹۰٪) شبها به انجام  ماموریتهای خود بپردازند که در نوع خود برتری مهمی برای آنها خواهد بود.

سیستم «BrightNite» بنا بر ادعای سازندگانش در برابر شرایط جوی نامساعد، طوفانهای شن و تاریکی مطلق شبانه مقاوم است، و میتواند تصویری دقیق و با جزئیات کامل را از کمانی به وسعت(۲۷۰) درجه روبروی پرنده برای خلبان و کمک او به ارمغان بیاورد. نکته جالب دیگر اینکه عینک هرکدام از خدمه به سیستم پردازش کننده تصویر مخصوص به خود مجهز بوده و این معنیست که هرکدام از خدمه میتواند بخش مجزایی از زمین پیش رو را مورد بررسی قرار دهد و با گسترده کردن زاویه دید، «BrightNite» به آنها اجازه میدهد تا هیچ پستی و بلندی یا مانع طبیعی و یا دست ساز دیگری در میدان رزم از دیدشان پنهان نشود.

علاوه بر زاویه دید فوق العاده گسترده خود «BrightNite» در هر لحظه اطلاعات اضافی مهمی مانند فاصله، سمت و دیگر داده های تاکتیکی ارزشمند را نیز بصورت یک لایه اضافه «۳D» روی تصویر تولید شده برای هرکدام از خدمه به نمایش می آورد که در نوع خود کمک بزرگی برای کاهش فشار کاری کابین و اخذ هرچه سریعتر تصمیمات حیاتی مورد نیاز بوسیله آنها خواهد بود.

در حال حاضر مهندسان«Elbit» سیستم دید در شب مخصوص خود را روی هلیکوپتر های اروپایی «Airbus Twin_star» به عنوان مهد آزمون مورد بررسی قرار داده اند و ادعا میکنند که خلبانان با تجربه ای از نیروی هوایی ارتشهای مختلف جهان تا کنون بوسیله آن پروازهای شب، را امتحان کرده اند که تمامی آنها از عملکرد «BrightNite» کاملا راضی بوده اند و آن را حتی برتر از نمونه های دارای غلافهای کروی متحرک کنترل شونده با حرکات سر خلبان دانسته اند که امروزه در پیشرفته ترین هلیکوپترهای رزمی جهان به چشم می آیند.

دیدگاه ها غیر فعال است.