بررسی موشک کروز مبین

موشک های کروز از نظر سرعت به سه دسته تقسیم میشوند. موشک های کروز مادون صوت یا ساب سونیک که حداکثر سرعت پروازشان کمتر از سرعت صوت است. موشک های کروز مافوق صوت که سرعت پروازشان بیشتر از (معمولا دو تا سه برابر) سرعت صوت است و موشک های هایپرسونیک که قابلیت حرکت آن‌ها با سرعت بالای ۵ تا ۷ برابر سرعت صوت می باشد.

اصلی ترین تفاوت موشک های کروز ساب سونیک و سوپرسونیک و هایپرسونیک این است که سیستم های دفاعی و پدافندی از زمان شناسایی موشک دشمن تا واکنش نشان دادن به آن چه میزان زمان دارند. موشک های سوپرسونیک و به ویژه هایپرسونیک به دلیل سرعت بالایی که دارند، زمان واکنش نشان دادن سیستم های پدافندی را کاهش میدهند اما سرعت موشک تنها عامل تعیین کننده تاثیر و کارآمدی موشک نیست.

موشک های سوپرسونیک و هایپرسونیک به خاطر سرعت بالایی که دارند، به همان اندازه نیز برگشت امواج راداری بالاتری نیز دارند. هر پرنده جدا از سطح مقطع راداری که دارد، در سرعت های پایین تر امواج راداری دشمن را بسیار کمتر برگشت میدهد. موشک های کروز مادون صوت (ساب سونیک) کمتر از موشک های مافوق صوت امواج راداری سیستم های پدافندی را برگشت میدهند و به همان نسبت نیز دیرتر از موشک های مافوق صوت کشف و رهگیری می شوند‌. از طرفی موشک های مافوق صوت نیاز به پیشران قوی تری دارند در نتیجه وزن بالاتری دارند و حرارت بیشتری هم تولید می کنند که به راحتی توسط سامانه های جستجوگر فروسرخ قابل کشف هستند.

جدیدترین موشک کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام مبین در نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس۲۰۱۹) معرفی شد.
این موشک با برد ۴۵۰ کیلومتر، وزن ۶۷۰کیلوگرم، سرعت ۹۰۰ کیلومتر ساب سونیک یا مادون صوت هست و می‌تواند تا سقف ۴۵ هزارپایی پرواز کند که با توجه به سطح مقطع راداری بسیار کم، از قابلیت رادارگریزی نیز برخوردار است، همچنیناین موشک می‌تواند به انواع سرجنگی‌ها تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم مجهز شود.

موشک کروز مبین بطور خاصی، شباهت عجیبی به پهپاد scarab امریکایی که به مصر هم فروخته شده بود، دارد. این پهپاد شناسایی با سطح مقطع راداری پایین که اواخر دهه هشتاد ساخته شد برای شناسایی از نقاط حفاظت شده دشمن به کار میرفت. پهپاد اسکرب کمی بزرگتر از مبین است و البته در مقابل مشخصات برتری هم داشت. برد شناسایی ۹۰۰ کیلومتر، برد یک طرفه بیش از ۲ هزار کیلومتر، حمل ۱۳۰ کیلوگرم محموله.

اما آیا مبین فقط هواپایه خواهد بود یا نه؟
چه اهمیت استراتژیکی دارد؟
آینده و تاثیر این سلاح چگونه است؟
و چرا می تواند ترسناک ترین سلاح ایران علیه امریکایی ها باشد؟

تقریبا چهار سال پیش کشور همسایه ما، پاکستان،موشک کروزی آزمایش کرد به نام «رعد» که تقریبا شبیه همین موشک مبین ایران هست، موشک پاکستانی مافوق صوت بود و برد عملیاتیش ۳۵۰ کیلومتر عنوان شده بود، که علیه اهداف مختلف به ویژه ناوهای دشمن کارایی داشت. این موشک دو نکته مهم داشت که حتما باید به آن توجه شود. ظاهرا رعد از موتور توربوجت استفاده می کند و قابلیت حمل کلاهک اتمی هم دارد، اما جالب اینکه این موشک به غیر از اینکه از روی میراژ های پاکستان پرتاب شده ظاهرا برای پرتاب از جنگنده تندر هم برنامه ریزی شده است. پاکستانی ها اعلام کردند در آینده برد موشک رعد را تا هزار کیلومتر افزایش خواهند داد. جالبه بدانیم در بحث نصب موشک رعد پاکستان روی جنگنده تندر، مدل های جدیدتری از این جنگنده مد نظر اسلام آباد هست که قابلیت پنهانکاری داشته باشند. پاکستان با کمک چین دو طرح پیشنهادی تندر بلاک ۶ و JF-20 را مد نظر دارند.

مانند همین برنامه موشک های کروز هواپرتاب هزار کیلومتری که ما هم داریم مثل موشک های خانواده قاصد اما، ما از موتور راکتی استفاده می کنیم، اینجا بحث موتور توربوجت و توربوفن مطرح هست که موشک مبین می تواند سرآغاز این نسل از موشک ها در کشور ما باشد.

ما برای نفوذ به خاک دشمن و همینطور تعقیب ناوگان دریایی دشمن، جت قاهر۳۱۳ را تعریف کردیم که با توجه به زاویه بال و بحث اثرسطحی بتواند در مسافت بیشتری پرواز کرده و سطح مقطع راداری کمی داشته باشد. شاید یکی از بهترین گزینه های تسلیحاتی برای این پرنده همین موشک مبین باشد. البته این موشک برای نصب روی قاهر نیاز به تغییراتی مثل استفاده از بال جمع شونده دارد که تجربه “تقریبا” مشابه چنین کاری را ما روی بمب یاسین و بمب بالابان داشتیم و رسیدن به چنین منظوری برای ما کار سختی نیست.

ترکیب موشک پهباد مبین با جنگنده قاهر برای تعقیب ناوگان دشمن واقعا زیبا و جذاب و در عین حال بسیار ترسناک و خرد کننده می باشد. جالب بدانیم اهمیت موشک مبین می تواند از موشک هایی نظیر خرمشهر و سجیل و عماد و فاتح و غیره بیشتر باشد. این موشک می تواند خطرناک ترین موشک کشور ما علیه دشمنان حتی در فراقاره باشد.

مبین می تواند زمین پرتاب یا هواپایه باشد و در بحث دفاع ساحلی و تعقیب شناورهای دشمن و زدن سامانه های پدافندی کارایی دارد و با توجه به پروژه کایت که برای فانتوم ها طراحی و اجرا شد، ممکن است از موشک مبین نسخه های خاص تری برای بمب باران مواضع دشمن ساخته بشود.

در بالا بیان شد که موشک کروز مبین شبیه scarab است اما می تواند الگوی ارتقائی مانند AGM154 و AGM158 داشته باشد که در زدن اهداف زمینی کارایی مناسبی دارند، اگر به سمت ارتقاء و هوشمندسازی مبین گام برداشته بشود یکی از بهترین الگوها agm_158c lrasm می باشد که برای زدن شناورهای دشمن عالی می باشد.

در ساخت موشک مبین می توان بحث اتمی بودن آن را مانند موشک رعد پاکستانی مد نظر داشت. اما مهمترین بحث درباره مبین، پرتاب آن از هواپیماهای غیرنظامی می باشد. در صورت دادن برنامه به این موشک، احتمالا میتوان آن را از هواپیماهای کارگو و غیره، در حال تردد در خاک دشمن هم رهاسازی کرد مشابه این دکترین در بحث شلیک موشک از کانتینر و کشتی های باری نیز مطرح شده که با توجه به خطوط پر ترافیک هوایی و دریایی کشوری مثل آمریکا این مطلب حائز اهمیت است. تخصص ما هم زدن دشمن به گونه ای است که اصلا نفهمد از کجا خورده!

تمامی این فرضیات درباره موشک کروز مبین قابل صدق می باشد و این پروژه یک سلاح کارآمد و جدید علیه دشمنان است که حتی تحریم موشکی هم جوابگوی خنثی سازی آن نیست.


همچنین بخوانید:
بررسی جنگنده شفق
پیش به سوی جنگنده نسل شش
موشک ضد تانک هندی Nag missils
بررسی سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳

دیدگاه ها غیر فعال است.