جنون مانیا و درمان آن

جنون مانیا را جنون سبعی یا جنون درندگان نیز می گویند. این بیماران هر چیزی را می شکنند، می زنند، پاره می کنند و مرتباً می خواهند به اطراف حمله ور شوند. این بیماری بیشتر در اثر حالات سوداوی و صفراوی زیاد مشاهده شده است. به عنوان درمان هر روز ۸ مثقال ریشه درخت شاه توت را با مقداری برگ هلو و چند عدد انجیر خشک و ۲ گرم افتیمون شامی در ۲ لیوان آب بجوشانید تا آب آن به یک چهارم برسد، سپس آب صاف کرده آن را بنوشید. از دیگر راه های درمان عبارتند از:

  • هر روز ۱۰ گرم تخم بالنگو را در یک لیوان آّب بجوشانید، سپس آب آن را شیرین کرده و بنوشید.
  • آّب جوشانده ۳ عدد فندق تلخ را هر روز مقداری میل کنید.

ضمناً باید از غم و قصه، ناراحتی و عصبانیت، گریه، مصرف دخانیات، شرکت در مجالس عزا و رفتن در قبرستان ها پرهیز شود و به گردش و تفریح در مکان های سرسبز و خوش آب و هوا رفت و به شادی و خوش گذرانی پرداخت. کاهو زیاد بخورید و گهگاه گل نرگس یا عطر گل نرگس را استشمام کنید. ضمناً به عنوان درمان، می توانید بطور مداوم پس از هر غذای روزانه یک فنجان نوشابه کومبوچا بنوشید.

جنون مانیا با حالت سوداوی شدید:

علائم این بیماری عبارت است از، بدن لاغر و پوست چسبیده به بدن. پوست تیره رنگ و گرفته می شود، حالت خاموشی و سکوت ایجاد می شود، اما اگر شروع به صحبت کند به زودی قطع نخواهد شد و بسیار پر حرفی می کند. مرتباً صحبت ها را تکرار می کند و در صورت عصبانی شدن عصبانیت او دیر فروکش می کند. در مواقع شدید گاهی به قصد خودکشی اقداماتی را انجام می دهد. در این مورد ابتدا باید بیوست را برطرف نمود سپس داروهای تقویت عمومی بدن و تقویت قلب و اعصاب مصرف شود.

جنون مانیا با حالت صفراوی شدید:

علائم آن، زیادی اضطراب، سرعت شرارت، سرعت زوال عقلی، یعنی زود عصبانی شدن که زود هم عصبانیت او فرو می نشیند، زایل شدن عقل، درهمی کلمات هنگام صحبت و کثرت کلمات بیهوده. در این مورد اول باید حالت یبوست برطرف شود و کنار داروی مخصوص این بیماری، داروی تقویت عمومی و تقویت قلب و اعصاب مصرف شود.

و هر روز ماءالشعیر (آبجو بدن الکل) مصرف شود و نیز تاجریزی، سنا مکی، افتیمون شامی از هر کدام ۱۰ گرم، گل محمدی و هلیله سیاه از هر کدام ۲۰ گرم، و اسطوخدوس هندی ۶۰ گرم، همه را با هم مخلوط و نیم کوب کنید. بعد ۱۰۰ گرم مویز را به وسیله قیچی تکه تکه کرده و روی آنها بریزید بعد به ۳۰ قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس حدود ۵۰ گرم تمرهندی را به نسبت مساوی به هر قسمت اضافه کرده، هر روز صبح یک قسمت از آن را در دو لیوان آب بجوشانید تا آب آن به نصف رسد. بعد ۲۰ گرم ترنجبین را در آب صاف کرده آن حل کرده، مجدداً صاف کنید و آب آن را بنوشید.

دیدگاه ها غیر فعال است.