پیشگیری از حوادث و آسیب های ورزشی

در هـر ورزشـی باید انتظار آسیب ها، جراحت ها و خطرات احتمالی آن را داشـتـه بـــاشید، به خصوص در ورزش های گـروهی. بطور کلی صدمات ورزشی بصورت حاد یا مزمن ایجاد می شوند. آسیب های ورزشی حاد، مثل پیچ خوردگی ها، در رفتگی ها، کبودی ها، خراشیدگی ها، کشیدگی عضلات و رباطها و شکستگی ها معمولا در خلال فعالیت ورزشی رخ می دهد. شایعترین آسیب و صدمه ورزشی حاد را کبودی ها و خراشیدگی ها تشکیل می دهند. آسیب های مچ پا شایعترین آسیب های ورزشی اسکلتی عضلانی محسوب می شود و شایعترین آسیب مچ پا هم پیچ خوردگی مچ پا می باشد. آسیب های ورزشی مزمن نیز معمولاً ناشی از فعالیت بیش از حد و اعمال نیرو بر روی یک بخش خاص از بدن در هنگام ورزش می باشد.

جلوگیری از آسیب ها و صدمات ورزشی:

هرگز ناگهانی و متناوب مثلا یک روز در هفته و آنهم شدید ورزش نکنید.

اصول ورزشی را که انجام می دهید بخوبی یاد بگیرید. انجام صحیح حرکات مهمترین روش برای جلوگیری از آسیب ورزشی است.

هرگز بیش از حد توان فشار نیاورید.

هرگز بیش از اندازه تمرین نکنید.

محدودیت بدن خود را بشناسید هرگز توانایی های شما در صورتی که میانسال هستید مثل دوران جوانیتان نیست . فعالیتهای خود را متناسب با سن و وضعیت بدنی طراحی کنید.

بر شدت تمرین خود آهسته آهسته بیفزایید.

حتماً بعد از انجام ورزش به آرامی بدن خود را سرد و یکباره فعالیت ورزشی را قطع نکنید.

حتماً قبل از ورزش حداقل ۱۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

نیرو بخشهای مصنوعی استفاده نکنید این مواد ممکن است توانایی شما را در یک لحظه افزایش دهند اما در دراز مدت خطرناک هستند.

به حداقل رساندن خطر صدمات ورزشی:

برای آمادگی بهتر و موثر تر قبل از ورزش کردن، پیشنهاد می شود که موارد زیر را رعایت نمایید:

گرم کردن بدن: گرم کردن مناسب کمک خواهد نمود که پارگی های عضلانی و کشش ها، با افزایش گردش خون بدن در موضع آسیب دیده، به حداقل ممکن رسیده و بدن و مغز برای انجام حرکات ورزشی آماده تر گردد.

نوشیدن مایعات: نوشیدن مایعات کافی اهمیت بسزایی در پیشگیری از دهیدراتاسیون یا کمی آب بدن دارد. زیرا کم آبی بدن می تواند بر کیفیت ورزش تاثیر منفی گذاشته و خطر صدمات ورزشی را که شامل بیماری های وابسته به گرما می باشد، افزایش دهد.

لباس و محافظ: پوشش مناسب یا فراهم کردن وسایل حفاظتی، بدن را در وضعیتی عالی قرار خواهد داد. مثلاً حفاظت از چشم، دهان، سر و دست می تواند خطر صدمات را به حداقل ممکن برساند. انتخاب کفش مناسب نیز یکی از تمهیدات مناسب حفاظتی می باشد.

فیکس کردن: پس از انتخاب وسایل ورزشی لازم، ورزشکار باید متناسب با ورزش خود به نحو مناسبی از این تجهیزات استفاده نماید. مثلا کفش ورزشکار باید اندازه پای او بوده و یا در موقع ورزش تکواندو، ضربه گیر روی سینه ورزشکار نصب گردد.

پیشگیری از آسیب های ورزشی:

بسیاری از آسیب های ورزشی و عوارض ناشی از آن را می توان پیشگیری نمود. یکی از مهمترین راه ها، بالا بردن قابلیت سازگاری یا تطابق عمومی بدن است. با در نظر گرفتن نوع ورزشی که به آن مشغولید و داشتن سطح خوبی از سازگاری عمومی، خطر صدماتی مانند افتادن را کاهش داده و باعث افزایش تعادل، مقاوت و هماهنگی خواهد شد. بهترین روش برای این منظور، پیاده روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در روز می باشد.

افرادی که می خواهند در یک فعالیت ورزشی سازمان یافته شرکت کنند باید ابتدا توسط متخصص معاینه و درباره ورزش با پزشک خود مشورت کنند.

ارتقا معلومات مربیان و ورزشکاران با داشتن سطح آمادگی بدنی مطلوب و گرم کردن بدن به اندازه کافی، قبل از انجام ورزش، می تواند از بروز آسیب های ورزشی بکاهد.

دادن تمرین های کششی و قدرتی به عضلات و ماهیچه های ساق پا می تواند از بروز آسیب به تاندون پشت زانو و تاندون آشیل جلوگیری کند.

بهترین راه پیشگیری از ضربه مغزی، اجتناب از ورزش های برخوردی و استفاده از وسایل حفاظتی می باشد.

مراحل کمک های اولیه در آسیبهای ورزشی:

هرگز زمانی که در ورزش دچار درد شده اید سعی نکنید به حرکات و تمرین ادامه دهید لذا اولین گام توقف فعالیت ورزشی است. پس از رعایت موارد فوق چنانچه صدمه ای وارد شود می بایستی به خوبی درمان شود. در ابتدایی ترین مرحله، دستور، Ricer اجرا می شود:

  • Rest استراحت
  • Ice سرد کردن محل آسیب دیده
  • Compress کمپرس کردن محل آسیب دیده
  • Elevate بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده
  • Refer ارجاع به پزشک یا فیزیوتراپ به منظور تشخیص و درمان پیشرفته

روشهای خاصی هم برای درمان آسیب های ورزشی وجود دارد که بایستی مطابق نظر متخصص مربوط انجام شود.

با توجه به اثرات مثبت ورزش و فعالیت جسمانی بر سلامت و تندرستی، باید به فرهنگ ورزشی بیشتر پرداخته شود. از طرف دیگر برای رسیدن به توسعه پایدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ریزی، مدیریت صحیح و استفاده از فن آوری مناسب، استفاده از منابع انسانی کارآمد اهمیت بسیاری دارد. جامعه ای که نیروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه واقعی، سریعتر گام بردارد. همچنین جامعه ای که دارای افرادی توانمند و قدرتمند باشد، دشمنانش هوس تجاوز به آن جامعه را نخواهند داشت.

دیدگاه ها غیر فعال است.